• De stelling van deze week luidt:
    Lichamelijke opvoeding zou een keuzevak moeten zijn.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik ben het oneens met de stelling, alhoewel de vorm waarin lichamelijke opvoeding gegeven wordt misschien aangepast kan worden. Als leerlingen konden kiezen uit een aantal sporten om die voor een bepaalde periode te doen, denk ik dat ze er al veel meer plezier in hebben, omdat je dan deels inspraak hebt in wat je doet. Daarnaast heb ik het idee dat lichamelijke opvoeding heel goed is voor de band van je klas door het samenwerken dat je tijdens veel sporten moet doen en denk ik dat het een fijne afwisseling is van al het zitten dat je tijdens school al zoveel doet. Misschien komt het omdat onze klas een leuke leraar heeft, maar ik heb vaak plezier in de sporten die we doen. Vaak ga ik met mensen om die ik in de klas helemaal niet spreek. En samen slecht in een sport zijn creëert ook wel echt een band gebaseerd op begrip en plezier in het proberen. :')

    [ bericht aangepast op 12 okt 2014 - 17:55 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Ik heb niet echt tijd om alle voorgaande posts te lezen, maar ik ben het er niet mee eens. Ik had vroeger maar 2 uur LO in de week en buiten dat en iedere dag naar school fietsen deed ik niks van beweging. Nu studeer ik aan het hoger onderwijs waar we geen LO meer krijgen en ik mis die twee uur beweging wel. Ik ga nu nog steeds met de fiets naar school, maar ik mis gewoon het feit dat ik verder geen tijd vind om te sporten omdat ik vaak veel te moe ben. Ik denk ook dat wanneer je LO volledig een keuzevak maakt, amper mensen het nog zullen doen, want ik deed dat echt niet graag en ik leer veel liever een taal bij dan dat ik loop te huppelen op een veld.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Nee,, maar ze moeten je de keuze geven wat je wilt doen


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Square schreef:
    Ja! Oh God, ja, dat roep ik al jaren.
    Ik snap het argument dat het goed voor kinderen is om wat beweging te krijgen, maar een uurtje (vaak minder) verplichte schoolgym per week helpt echt niet op dat vlak. Gym was voor mij altijd een nachtmerrie, en dat mag vrij letterlijk opgevat worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het zou zoveel beter zijn als scholen bijvoorbeeld programma's hadden om kinderen verschillende sporten te laten uitproberen (en daarmee bedoel ik echt verschillende sporten; niet twintig keer voetbal en unihockey en één keer per jaar rugby of bokspringen) en ze te stimuleren iets te vinden wat ze leuk vinden en waar ze zich prettig bij voelen, in plaats van dat grote groepen kinderen worden gedwongen allemaal dezelfde sporten te doen terwijl hun niveaus, mogelijkheden en interesses zo ontzettend ver uit elkaar liggen. In mijn ervaring was schoolgym altijd saai voor de ene helft van de klas en doodeng voor de andere, wat me nou niet echt het beoogde doel lijkt, in geen van beide situaties.

    Zo herkenbaar, elke school heeft zo'n twee sporten die ze echt altijd doen :( Wij hadden zelfs dat je gym moest inhalen als je dat mist (gym, van alle vakken, terwijl je gewoo een goed excuus had als bvb een gebroken been O_o) Ik vind gym wel belangrijk maar het hangt er ook een beetje vanaf wat je naast gym doet. Als je elke dag 10 km fietst (wat wel vaker zo is bij middelbare scholieren) of 2x per week sport dan is dat echt niet nodig voor lichamelijke gezondheid. Ik zou het eens zijn met het verplichten in de onderbouw, maar een keuzevak voor bovenbouw, want vanaf een jaar of 14 ben je verantwoordelijk genoeg om te weten in hoeverre sport gezond is.


    wie met beide benen op de grond blijft staan komt geen stap verder

    Oneens. Ik haat LO echt en ik ga er nooit van mijn hele leven goed in worden, maar een beetje lichaamsbeweging is voor iedereen gezond. Veel jongeren hebben in de drukke week geen tijd meer over voor sport. x


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell

    Assassin schreef:
    Ik ben het er half mee eens. LO is gewoon belangrijk, maar dan moeten ze verschillende LO-keuzevakken aanbieden. Ik vond het vroeger ook niet al te leuk, maar dat kwam ook omdat we gewoon geen leuke dingen deden. Mensen moeten kunnen kiezen voor verschillende gebieden op LO, zoals turnen, balsporten, tennis, cardio-trainingen, wat er ook allemaal bestaat.

    Volledig mee eens!


    Happiness is the best revenge

    Nee, nee, nee. Ik heb een bloedhekel aan L.O., maar het is echt belangrijk om op z'n minst twee uur op een week te sporten. Ik vind dat het in een standaard lessenrooster thuishoort.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ansolo schreef:
    Ik ben het hier mee eens. Als je erg graag wilt bewegen tussen de serieuze lessen door, moet je dat mooi doen. Maar mijn kostbare tijd wordt verspild door gym. Ik heb elke week een blokuur gym. Dan denk je dat je klaar bent en dan moet je nog een uur. Men moet zich niet bemoeien met de lichaamsbeweging van de jeugd. De ene persoon vindt het geweldig en een ander persoon voelt zich ziek omdat ze weer eens moeten gymmen. Beweging is wel eens goed, maar verplichting vind ik niet fijn. Zonder gym zou ik meer vrije tijd hebben, dus ik ben het hier mee eens.


    Ben ik het heeeeeelemaal mee eens!


    If it is meant to be, it will be !

    Eens
    Op mijn mbo heb ik het leuk ervaren. Je moest je inschrijven voor een sport vijf weken. Dit verschilde van dansen tot boxen tot tennis. Dat was fijn zo ging ik dansstijlen en yoga doen. Geweldig. Je kon doen wat je leuk vond en bewoog toch


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Oneens. Jongeren bewegen al veel te weinig, voor sommige is dit zelfs het enige uurtje sporten per week. Ook kan het zijn dat er een soort slechte reputatie over het vak komt. Naast de mensen die natuurlijk van zichzelf sportief zijn. Kan het vak ook gekozen worden door leerlingen die academisch niet zo sterk zijn of door jongeren die graag willen sporten maar dit door geld problemen niet buiten school kunnen doen. Dit zou een negatief beeld kunnen geven over de leerlingen die er voor kiezen om te blijven gymmen. Helaas is dit bij mij op school gebeurd toen gym tijdelijk een keuzevak was.


    “Do what I do. Hold tight and pretend it’s a plan!” - The Doctor

    Sport moet een verplicht vak blijven op school, maar de leerlingen zouden moeten kunnen beslissen wat ze willen doen. Bv. als je lopen echt vreselijk vindt, dan zou je moeten kunnen kiezen tussen andere opties. Misschien zou je drie opties elke week kunnen geven en de leerlingen moeten zich dan kunnen inschrijven. Het blijft wel verplicht. Maar ik snap ook dat dat misschien niet financieel haalbaar is in sommige scholen. Toch kunnen ze het overwegen.

    Oneens. Het is ten eerste goedmom wat beweging te krijgen. Er zijn genoeg jongeren die helemaal niet sporten en een uurtje per week is altijd nog beter dan niks. Daarnaast is het ook goed ok een keer wat afwisseling te hebben tussen alle theorie vakken door. Dat je even niet extreem hoef na te denken maar dat je gewoon kan bewegen.
    Voor de mensen die zeggen dat het verboden mag worden omdat het een echte nachtmerrie is/was. Dat was bij mij bij de vakken tekenen/techniek en dat is ook verplicht. (cat)


    "Ignite, my love. Ignite."

    Oneens, persoonlijk vond ik gym altijd leuk ondanks dat je vaak het zelfde deed. Wel zou ik het leuker hebben gevonden als je meer afwisseling had. Ik doe nu examen en dan hebben we examensport dan kan je voor 4 periodes elk 3 lessen zelf je sport kiezen zoals golf paardrijden rugby fitness allemaal dingen die je anders niet zou doen bij gym. Ik vind dat uurtje schoolgym wel belangrijk om mensen im bewegen te houden aangezien je mensen toch stimuleert om meer te gaan sporten


    Home is where the hart is <3

    Anomaly schreef:
    Goed idee nu zoveel kinderen/jongeren kampen met overgewicht of obesitas.

    This. Sporten is gezond en minstens 1 uurtje in de week zou haalbaar moeten zijn.


    26 - 02 - '16

    Oneens.
    Hoewel ik lo iedere week weer vervloekte en ik er mijn hele schoolleven een hekel aan heb gehad,
    begrijp ik ook wel het belang van dit vak.
    Wél zou ik het fijn vinden als de leerlingen ietsje meer inspraak zouden hebben over welke sporten ze tijdens de lessen behandelen.
    Zo hebben we ooit op school bijna 3 maanden bezig geweest met badminton, terwijl iedereen daar een hekel aan had.
    In mijn klas hielden ze daarin tegen van honkbal, wat we ieder jaar exact één keer gedaan hebben.
    Dit vind ik nou jammer, want als er sporten behandeld worden die ons meer aanspreken zouden de leerlingen automatisch veel beter mee doen.
    Ik zeg nou niet dat de leerlingen alles moeten beslissen, want hoewel iedereen het haat, begrijp ik ook het nut wel van gewoon lopen enzo.
    Maar het zou fijn zijn moesten ze rekening houden met de dingen die wij graag doen.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.