• De stelling van deze week luidt:
    Lichamelijke opvoeding zou een keuzevak moeten zijn.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik ben het hiermee oneens, als snap ik de frustratie van sommigen wel. Lichaamsbeweging is namelijk een privézaak als je het mij vraagt. Als je vindt dat je al genoeg beweegt en wel een betere opvulling van je tijd weet, dan zit je natuurlijk niet op zo'n gymlesje te wachten. Maar ik denk dat het merendeel het wel kan gebruiken en het hoeft echt geen straf te zijn.
    Gymlessen op mijn school zijn meestal goed te doen. Vanaf de derde klas gymmen meisjes apart van de jongens, wat al enorm scheelt. Jongens zijn in het algemeen gewoon een stuk fanatieker en sterker, wat niet leuk is als je als meisje niet zo handig bent in sport. Daarnaast heb je ook een vrouwelijke docente, die het echt wel snapt als je menstruatiepijn hebt en niet mee wil doen. Voor de herfst en na de meivakantie gymmen we buiten, waar we voornamelijk voetbal, handbal, hockey, atletiek en softbal doen, maar ook sporten waarvan je je afvraagt wie ze ooit verzonnen heeft (kastiebal?). Genoeg variatie dus. Binnen doen we van alles. Basketbal, badminton, volleybal, turnen, dans, fitness... Je zult altijd iets moeten doen waar je een verschrikkelijke hekel aanhebt, maar ook sporten die je wel liggen. Het vermakelijkste is echter als we zelf sporten mogen bedenken... Dan is iedereen opeens weer een basisschoolleerling.
    Hét ingrediënt voor een succesvolle gymles, blijft denk ik een goede samenwerking. Het is absoluut niet leuk om te moeten sporten met super fanatieke leerlingen die je overal voor uitschelden. Daar heb ik wel geluk mee op mijn school, aangezien alle meiden, goed of slecht in sport, elkaar gewoon in hun waarde laten. Maar misschien is dat omdat het merendeel gewoon niks van sport bakt.


    i put the fun in funeral

    Oneens. De jeugd sport amper nog dus die paar uurtjes in de week is vaak nog het enige dat ze aan sport doen. En het is belangrijk om te bewegen, belangrijker dan sommigen denken.
    (Ik snap trouwens ook niet dat de meerderheid van de leerlingen liever een uur een saaie les zit te volgen dan te sporten).

    [ bericht aangepast op 12 okt 2014 - 14:11 ]


    If a writer falls in love with you, you can never die.

    Oneens, hoewel ik het graag zou laten vallen (hèhè)
    De jeugd sport echt al heel weinig en die uurtjes sport tussendoor zijn juist fijn. Zo is het even iets anders dan in de klas zitten en luisteren naar wat de leraar verteld. Ook is het best sociaal, aangezien teamsporten gezellig kunnen zijn.
    Natuurlijk zijn er ook nadelen aan, zoals dat de klas meestal heel onrustig is na LO, dat er competitie kan ontstaan etc. maar ik ben het er dus niet mee eens.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Ik vindt dat het op de basisschool verplicht moet zijn voor persoonlijke ontwikkeling en kennismaking met sport.
    Maar ik heb op de middelbare school en op het MBO nooit zo veel last van een vak gehad aangezien ik muren moest beklimmen en voetballen moest ontwijken!


    If you're ever feeling lonely just look at the moon, someone, somewhere is looking right at it too.

    Assassin schreef:
    Ik ben het er half mee eens. LO is gewoon belangrijk, maar dan moeten ze verschillende LO-keuzevakken aanbieden. Ik vond het vroeger ook niet al te leuk, maar dat kwam ook omdat we gewoon geen leuke dingen deden. Mensen moeten kunnen kiezen voor verschillende gebieden op LO, zoals turnen, balsporten, tennis, cardio-trainingen, wat er ook allemaal bestaat.

    Ik was van plan om oneens te zeggen, maar dit is eigenlijk nog veel beter. Ik vind sport namelijk belangrijk, maar als mensen de sport die ze krijgen niet leuk vinden zetten ze zich er ook niet voor in. Door verschillende sporten te kunnen kiezen (zoals wij konden in 6 VWO) maak je het aantrekkelijker voor iedereen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Voor


    ©1998

    Oneens. Het is een goede manier voor de wat minder sportieven om lichaamsbeweging te krijgen en het kan bovendien ook goed zijn voor dingen als teamwork, etc.

    [ bericht aangepast op 12 okt 2014 - 15:27 ]


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

    ik heb een enorme hekel aan schoolgym (ik heb een hekel aan sport in het algemeen maar schoolgym is nog erger) en doordat ik astma heb kan ik amper meedoen, dus loop ik me altijd dood te vervelen aangezien ik de gym-uren niet mag gebruiken om huiswerk te maken-_-


    Be Your Own Anchor

    Mee eens! Uhg, ik had er zo'n hekel aan toen ik nog op de middelbare school zat. Het was echt het vak waar ik altijd het meest tegenop zag en het was vaak nog discriminatie voor kleine mensen ook (bok te hoog, hoogspringen te hoog, andere niet kunnen bijhouden vanwege je kleine benen etc.)
    Vaak vond ik het ook tijdverspilling, helemaal in de examenklas. In de tijd dat je examens kon leren moest je per se gaan voetballen, waar ik dan toch aan de kant stond en niet veel deed, omdat ik een pesthekel had aan voetballen. Daarbij zeggen ze wel dat kinderen beweging nodig hebben, maar je bepaalt uiteindelijk zelf bij gym hoeveel je beweegt en wat je doet, want ik stond gewoon heel vaak aan de kant of deed alsof ik iets deed, omdat ik er gewoon geen zin in had.
    Plus dat er in mijn klas twee leerlingen zaten die topsport deden en ook nog verplicht werden mee te gymen, vonden ze ook niet heel erg leuk, aangezien ze al weinig tijd hadden voor de lesstof zelf. Dus zeker een keuzevak. :Y)


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Oneens. Ik denk dat het goed is voor een klas om samen te gymmen, maar er mag wel wat meer variatie zitten in het aanbod van sporten. Ik was softbal en basketbal na een tijdje ook helemaal spuugzat. Daarnaast denk ik ook dat het goed is om een paar uurtjes in de week te bewegen.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Sowieso! Waar heeft iemand anders het recht om je te verplichten aan lichaamsbeweging te doen als je het helemaal niet wilt?
    Ik hoor mijn sportleerkracht nog steeds zeggen: Je kan bij mij niet minder dan een 5 halen. Toen besloot ik het hele jaar te spijbelen bij sport ;D


    Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.

    Oneens. Sommige kinderen hebben al zo weinig beweging.


    Take me to wonderland

    Goed idee nu zoveel kinderen/jongeren kampen met overgewicht of obesitas.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Doofenshmirtz schreef:
    Ik weet het niet zo goed. Ik had altijd een hekel aan gym, dus voor mij zou het wel lekker zijn als ik kon kiezen.
    Aan de andere kant, de jeugd krijgt al zo weinig beweging, dus het is misschien beter dat ze niet kunnen kiezen.


    ♡

    Floresa schreef:
    Sowieso! Waar heeft iemand anders het recht om je te verplichten aan lichaamsbeweging te doen als je het helemaal niet wilt?
    Ik hoor mijn sportleerkracht nog steeds zeggen: Je kan bij mij niet minder dan een 5 halen. Toen besloot ik het hele jaar te spijbelen bij sport ;D


    Maar ze verplichten kinderen ook om te leren. Dat is toch precies hetzelfde?


    If you want the rainbow, you gotta put up with the rain