• De stelling van deze week luidt:
    Lichamelijke opvoeding zou een keuzevak moeten zijn.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Square schreef:
    Ja! Oh God, ja, dat roep ik al jaren.
    Ik snap het argument dat het goed voor kinderen is om wat beweging te krijgen, maar een uurtje (vaak minder) verplichte schoolgym per week helpt echt niet op dat vlak. Gym was voor mij altijd een nachtmerrie, en dat mag vrij letterlijk opgevat worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het zou zoveel beter zijn als scholen bijvoorbeeld programma's hadden om kinderen verschillende sporten te laten uitproberen (en daarmee bedoel ik echt verschillende sporten; niet twintig keer voetbal en unihockey en één keer per jaar rugby of bokspringen) en ze te stimuleren iets te vinden wat ze leuk vinden en waar ze zich prettig bij voelen, in plaats van dat grote groepen kinderen worden gedwongen allemaal dezelfde sporten te doen terwijl hun niveaus, mogelijkheden en interesses zo ontzettend ver uit elkaar liggen. In mijn ervaring was schoolgym altijd saai voor de ene helft van de klas en doodeng voor de andere, wat me nou niet echt het beoogde doel lijkt, in geen van beide situaties.


    AMEN! Ik vond gym ook altijd verschrikkelijk, niet omdat ik lui was o.i.d., maar omdat we steeds dezelfde sporten kregen die ik niet leuk vond - en waar ik niet goed in was. Waardoor ik dus net wel - of net niet - een voldoende kreeg, en dat klasgenootje wat super goed was in voetbal, hockey, basketball, handbal (whatever) een dikke 10 kreeg. Ik had graag meer energie in gestoken in de sporten die ik leuk vond / die mij wel leuk leken (als ik de optie had gehad om de sporten te kiezen).

    [ bericht aangepast op 13 okt 2014 - 10:05 ]


    I'll lick the poison from right off your kiss

    Ik moet toegeven, ik vind gym zelf het vreselijkste vak dat er maar is.. toch zitten er op onze school een aantal kinderen die die extra beweging toch wel nodig hebben. Dit soort kinderen gaan niet naar een vereniging en eigenlijk hebben ze die extra beweging wel nodig.. al helemaal als tienerzijnde. Wanneer je nog een kind bent ga je vaak naar buiten toe om buiten te spelen of te voetballen of zoiets dergelijks, maar als tiener kruip je toch sneller achter je laptop dan dat je een balletje gaat trappen buiten.. sommige kinderen krijgen dus eigenlijk helemaal geen beweging meer zonder gym. Wel vind ik dat gym leuker gemaakt mag worden en er een brede keuze mag komen in sporten, de één vindt de ene sport leuk en de ander de andere sport, dus mogen ze hier een betere indeling van maken op basis van de leerlingen zélf. Bij cijfers moet er meer gekeken worden naar motivatie dan naar de goedheid van iemand, niet iedereen is namelijk even goed in sport. Ook vind ik dat gymdocenten strenger moeten zijn op pesten of uitlachen. Helaas dus, ik zou voor mezelf gym meteen laten vallen omdat ik ookal 2x in de week volleybal + wedstrijd, maar voor mijn medeleerlingen vind ik toch echt dat gym wel een must is. Ook weet ik dat ze sowieso niet van plan zijn gym een keuzevak te maken.. ik zag laatst nog op het nieuws dat ze het aantal uren gym wilden verhogen. ;$


    Maybe she loved mysteries so much that she became one.

    Oneens.
    Wat ik bij mij op school heb gemerkt is dst gym niet alleen zorgt voor wat meer beweging, maar ook voor een betere band in de klas.
    Tijdens teamsporten spelen we niet alleen met vrienden, maar ook met mensen waarmee w normaal gesproken niet omgaan. Dit zorgt er voor dat ik toch een beetje een band krijg met iedereen uit mn klas.
    Verder heb ik ook gemerkt dat onze klas elke gymles hechter lijkt te worden.
    Vier meisjes uit mn klas spijbelen altijd tijdens gym en het is me opgevallen dat die een beetje buiten de groep vallen. Ze zijn altijd met elkaar en houden zich nu eigenlijk buiten de rest van de klas.

    En verder is gym ook gewoon leuk natuurlijk. Bij ons wordt er ook gekeken naar je inzet en we hebben allemaal aardige docenten die je echt helpen tijdens de lessen.
    Ook als je eens een sport écht niet durft, zoals ringzwaaien, hoogspringen, handstanden maken, enz, dan hoef je niet percé mee te doen, maar kan je het die periode wel nog compenseren met iets dat je wél leuk vind.
    Variatie is er bij ons op school genoeg namelijk.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Square schreef:
    Ja! Oh God, ja, dat roep ik al jaren.
    Ik snap het argument dat het goed voor kinderen is om wat beweging te krijgen, maar een uurtje (vaak minder) verplichte schoolgym per week helpt echt niet op dat vlak. Gym was voor mij altijd een nachtmerrie, en dat mag vrij letterlijk opgevat worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het zou zoveel beter zijn als scholen bijvoorbeeld programma's hadden om kinderen verschillende sporten te laten uitproberen (en daarmee bedoel ik echt verschillende sporten; niet twintig keer voetbal en unihockey en één keer per jaar rugby of bokspringen) en ze te stimuleren iets te vinden wat ze leuk vinden en waar ze zich prettig bij voelen, in plaats van dat grote groepen kinderen worden gedwongen allemaal dezelfde sporten te doen terwijl hun niveaus, mogelijkheden en interesses zo ontzettend ver uit elkaar liggen. In mijn ervaring was schoolgym altijd saai voor de ene helft van de klas en doodeng voor de andere, wat me nou niet echt het beoogde doel lijkt, in geen van beide situaties.


    Helemaal mee eens. In de bovenbouw hebben we de regel dat als je een gymles mist, je hem verplicht in moet halen. Op dit moment zit ik altijd op tegen de vrijdag, omdat ik dan gym heb, en ik kan er niet onderuit komen. Ik heb een gigantische hekel aan gym, gewoon omdat ik er heel slecht in ben.
    Voor iedereen die niet goed is in sport, is het gwn k*t om te gymen, ook doordat daardoor je zelfvertrouwen/zelfbeeld gigantisch omlaag gaat.


    Fine. maybe I pretend right now, but I swear to god, I'm gonna change the world.

    Square schreef:
    Ja! Oh God, ja, dat roep ik al jaren.
    Ik snap het argument dat het goed voor kinderen is om wat beweging te krijgen, maar een uurtje (vaak minder) verplichte schoolgym per week helpt echt niet op dat vlak. Gym was voor mij altijd een nachtmerrie, en dat mag vrij letterlijk opgevat worden. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het zou zoveel beter zijn als scholen bijvoorbeeld programma's hadden om kinderen verschillende sporten te laten uitproberen (en daarmee bedoel ik echt verschillende sporten; niet twintig keer voetbal en unihockey en één keer per jaar rugby of bokspringen) en ze te stimuleren iets te vinden wat ze leuk vinden en waar ze zich prettig bij voelen, in plaats van dat grote groepen kinderen worden gedwongen allemaal dezelfde sporten te doen terwijl hun niveaus, mogelijkheden en interesses zo ontzettend ver uit elkaar liggen. In mijn ervaring was schoolgym altijd saai voor de ene helft van de klas en doodeng voor de andere, wat me nou niet echt het beoogde doel lijkt, in geen van beide situaties.


    Helemaal mee eens! Ik ben ook ontzettend slecht in gym en daardoor werd ik in het verleden vaak gepest.. Daardoor werd ik heel onzeker en was ik op school bijna altijd alleen. Nu heb ik gelukkig een leukere klas, maar nog altijd speelt sportiviteit bij ons vaak een grote rol in populariteit. Er zijn sporten die ik wel leuk vind en waar ik dan ook goed in ben, maar no way dat we die ooit doen op school.

    [ bericht aangepast op 13 okt 2014 - 15:44 ]

    Natuurlijk niet!
    Er moet worden toegezien dat kinderen een minimale lichaamsbeweging hebben en dat gaat het beste via school.


    Has no one told you she's not breathing?

    Ik vind van wel, maar dan alleen voor mensen die al genoeg sporten. Ik sport zelf vier keer in de week en doe dan nog twee wedstrijden en heb dan óók nog twee uur gym in de week, dus ik vind dat ik het niet nodig heb.. Maar mensen die helemaal niet aan sport doen, die zouden wél gym moeten hebben. Bij ons op school is het zo dat je alleen vrijstelling krijgt van gym als je aan topsport doet, maar ik train evenveel als een meisje die topsporter is en ik krijg geen vrij (cat)

    Oneens, maar dan vind ik wel dat ze meer variatie moeten brengen in het aanbod van activiteiten. Of/en moeten ze de leerlingen zelf de keuze geven welke activiteiten ze doen, zodat meer mensen het vak gaan leuk vinden.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Graag ik gaat gym ik heb het 4 uur in een week en ik vind het gewoon niet leuk

    Oneens, als er een vak is dat ik haat is het wel gym, maar beweging is heel erg belangrijk. Ik fiets zo'n twee uur per dag maar dat is gewoon omdat ik ver van school woon. Ik kan nu, na drie jaar, hele lange afstanden fietsen, heel snel fietsen en ik hoef ook niet op een sport. En gym vind ik dus niet leuk, maar ik doe er wel wat voor om fit te blijven. Anderen doen dat misschien niet. Ik ben de enige uit mijn klas die geen sport doet maar ook degene die het verste woont (mijn vriendin ook en mijn mentor ook, mijn vriendin woont aan de andere kant van de stad). Maar heel veel kinderen komen uit het stadje waar mijn school staat dus tja, die hoeven ook niet lang te fietsen/lopen. En die zitten wel op een sport, maar toch vind ik algemene beweging wel belangrijk. Hoe erg ik gym ook haat.


    [ "Imperfection is beauty, madness is genius and it's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring" ]

    Ik vind dat het uit iets anders moet bestaan dan voetbal, over een bok springen, honkbal, trefbal en dan hebben ze op onze school een fitness dus dat werd ook gebruikt en dat was het wel zo'n beetje. Ik ben wel voor een groter aanbod echt sporten zodat niet alleen de mensen die goed zijn in voetbal en zichzelf optrekken gym leuk vinden.


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Nee. Echt niet.. Er moet gewoon een veel uitgebreider aanbod komen wat je kunt doen. Ook vind ik dat kinderen die al heel veel sporten (vanaf .... uur per week en kan bevestigd worden) eventueel kunnen vragen of zij gym mogen overslaan omdat ze door sport nauwelijks tijd hebben voor huiswerk. Dit kan bij ons op school, ik doe daarom het blokuur gym niet mee maar heb er voor gekozen om het ene uurtje op Donderdag wel mee te doen. Ander meisje uit de klas doet sws nooit mee.

    Eens. Je kunt bij ons serieus zakken door lager dan een 6 te halen voor gym bij je eindexamen, dat zou in ieder geval moeten veranderen.

    [ bericht aangepast op 28 april 2018 - 22:47 ]

    lovelyreads schreef:
    Nee, oneens. Ik denk dat het een goede manier is om leerlingen te interesseren voor sport aangezien beweging van belang is. Daarnaast vond ik het altijd een welkome afleiding tussen alle lessen door waar je altijd maar stil moest zitten. Daarbij vind ik wel dat het gevarieerd moet zijn. Ik had eens een docent die gek was op trefbal en alleen maar wilde trefballen, daar heeft niemand wat aan. Later kreeg ik een docent die verschillende sporten aanbood in een uur (bijv. klimmen, badminton, voetbal, fitness) en dan mocht je zelf kiezen wat je wilde doen. Dat vond ik wel tof!


    "I thought I heard a plane crashing, but now I think it was your passion snapping" - La Dispute

    Uhw, ik heb zometeen LO en ik ben het er op dit moment heel erg mee eens! Al weet ik dat het wel goed is om het via school te krijgen. Dus op een ander moment had ik gezegd; oneens. Maar nu... nu zou ik heel graag willen dat het zo was ^^