• Sorry het is echt een zeiktopic

    Ik zit op 6 vwo en heb dus net mijn eerste toetsweek van dit jaar achter de rug. Ik heb in mijn vorige toetsweken nog nooit een onvoldoende gehad en ik had hard geleerd, maar deze toetsweek heb ik dus echt totaal verknalt. Door een leesfout dacht ik dat ik bij mijn Duits schrijft toets drie brieven moest schrijven van 110 woorden. Blijkbaar moest je brief 1 en 2 samen 110 woorden zijn en brief 3 110 woorden. Je mocht dus max. 250 woorden gebruiken. Ik heb met mijn domme hoofd dus lekker 330 woorden zitten typen. Ik ben erg slecht in Duits dusja dat werd dus een 3.6 (doordat ik meer woorden had, had ik ook meer zinnen met fouten) . Nu heb ik ook wiskunde verknalt, daar had ik een drie voor. Ik sta op mijn examenlijst dus nu een 4.7 voor een kernvak.

    Het probleem is nu dus, wat ga ik herkansen. Ik mag er maar 1 kiezen. Duits was slechter maar Wiskunde is een kernvak. Op school helpen ze me alles behalve. Mijn wiskunde docent zegt dat ik eigenlijk gewoon niet slim genoeg ben om de stof te begrijpen. En mijn Duits docente zegt dat ik een enorme idioot ben om de fout met die woorden te maken. Het laatste restje zelfvertrouwen dat ik dus had is behoorlijk de grond in geboord.
    Ik moet maandag opgegeven wat ik ga herkansen,en ik weet het gewoon echt niet. Het enige wat ik doe is elke dag in tranen eindigen. Gewoon van de stress, dat ik straks mijn examen nooit meer ga halen.
    Heeft iemand misschien tips met het kiezen van mijn herkansing? Of hoe ik beter met deze druk/stress kan leren omgaan?


    Can't control my second personality

    Je leert ontzettend hard geloof ik, of je doet in ieder geval ontzettebd je best. Dat is het enige wat je kan doen. Dan haal je je examen niet, so what? Het is niet het einde van de wereld, dus niks om je zorgen over te maken! Don't worry (: Je hebt nog het hele jaar om je cijfers omhoog te halen dus dat komt echt wel goed. Als dat niet zo zou zijn zou je niet eens in de zesde van vwo zitten. Het komt wel goed allemaal!
    Als ik jou was zou ik wiskunde herkansen, want dat is inderdaad een kernvak. Jouw wiskundeleraar is een ongelofelijke lul trouwens, zoiets zou hij toch niet mogen zeggen?!

    Je kan het meid, het komt wel goed allemaal!


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Wiskunde


    nothing is true, everything is permitted.

    Volgens mij doe je er alles aan om een voldoende te halen, dus je moet je niet zo'n zorgen maken - mistakes happen. Ik zou dan ook Wiskunde herkansen, en de volgende keer goed lezen bij Duits. Veel succes, maar met jou inzet kom je er sowieso wel!


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Het komt echt wel goed. Als je een onvoldoende haalt betekend dat niet dat je je eindexamen niet haalt. Ik zou als ik jou was Duits over doen omdat het gewoon een fout was en dan kan je laten zien dat je het wel kan. Voor Wiskunde zou ik gewoon veel hulp vragen en oefenen want volgens mij doe je gewoon heel goed je best en daardoor zijn er vast mensen in de omgeving bereidt je te helpen (;


    -

    Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor, iedereen maakt een keer een misser. Ik zou voor wiskunde gaan.


    i put the fun in funeral

    Ik zou wiskunde doen.
    Je kan namelijk wel slagen met een 5.4 voor Duits, maar niet voor Wiskunde. Zeker omdat je dus een normaal cijfer had gehaald als je goed had gelezen, denk ik dat je wel in staat bent Duits voortaan voldoende te krijgen. Dus dat krijg je wel weer omhoog en wiskunde is helaas gewoon belangrijk.
    Ze kijken overigens eerst naar je Centraal Schriftelijk. Als daarvan je kernvakken voldoende zijn, ben je in principe geslaagd, tenzij je School Examen cijfer het gemiddelde weer te ver omlaag haalt.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik zou voor wiskunde gaan.
    Want wiskunde is gewoon moeilijk (vind ik dan) en als je daar een voldoende voor herkanst, heb je die in ieder geval op zak.
    Nu weet je dat je de volgende keer wat beter moet lezen met Duits, dat ga je dan waarschijnlijk niet meer fout doen + talen zijn makkelijker op te halen dan wiskunde en wiskunde is ook nog eens een kernvak..


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Wiskunde


    ©1998

    I zou eigenlijk voor Duits gaan, omdat die moeilijker op te halen is


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Ik kies eigenlijk altijd het vak waarvan het makkelijker is om daar toch nog hoger te halen. Maar bij deze twee weet ik het niet. Kijk anders naar je toetsen van de volgende toetsweek, als je die al weet. Welke van de vakken heb je dan meer vertrouwen in? Je kan dit cijfer nog ophalen met een andere toets.

    Oh en trouwens. Ik loop nu echt heel erg op de zaken vooruit hoor. Als je echt zo heel goed leert, moet je je examens wel kunnen halen! 1 onvoldoende maakt niet dat je meteen zakt. (; als je echt in dat opzicht wil herkansen zou ik voor wiskunde gaan, aangezien je daar minimaal een 5 gemiddeld voor moet staan. (Dat is bij Duits niet zo). En zakken is trouwens geen wereldramp, voor mij betekende het een jaar lekker rustig aandoen en weer even bijkomen van alle stress uit vwo6


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik zou voor wiskunde gaan. Daarbij wil ik zeggen dat het niet oké is hoe je leraren je behandelen. Zijn er misschien andere leraren van hetzelfde vak die je kunnen helpen met je problemen? Daarnaast kun je heel veel handige filmpjes op internet vinden van andere docenten, die het wel fatsoenlijk kunnen uitleggen.
    En voor je zelfvertrouwen: je zit in vwo 6 en daar ben je niet voor niets gekomen! Mensen die dom zijn, zitten niet in vwo 6. Uit de vorige reacties en je post maak ik op dat je altijd hard werkt voor je cijfers, en dat is geweldig! Onthoud alleen dat je eigenwaarde niet vast zit aan cijfers en dat twee slechte cijfers niet betekent dat je dom bent (zoals ik al zei, je zit niet voor niets in vwo 6!) Trek je niets aan van je docenten die zeggen dat je dom bent. Zij kunnen hun werk blijkbaar niet fatsoenlijk doen, dat is niet jouw schuld. Onthoud dat welk cijfer je ook hebt, je hebt er keihard voor gewerkt en al je het mij vraagt, is dat waar het om gaat. Dat is wat je ver gaat brengen.


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Heel erg bedankt voor al het advies. Ik weet het eerlijk gezegd nog steeds niet, maar ik realiseer me nu wel dat deze cijfers niet gelijk het einde van de wereld zijn. En dat mezelf overstuur maken door alles heel negatief te zien, ook niet gaat helpen om straks wel te slagen


    Can't control my second personality