• Heuj,

    Voor scheikunde heb ik een zuur-basetitratie gedaan. Ik heb dus een mooie pH-curve. Nu moet ik het equivalentiepunt (dus het buigpunt) bepalen met de tweede afgeleide. Hier komt het probleem: ik heb geen functie waarmee ik dat kan doen, maar slechts een lijst van meetwaarden. Ik kan dus onmogelijk zelf differentiëren.
    Nu is mijn vraag: heeft Excel een trucje om de afgeleide van een grafiek te maken? Anders zou ik namelijk echt niet weten hoe ik de tweede afgeleide zou moeten maken.

    (Ja, Google was inderdaad mijn beste vriend, maar ik kon echt niets vinden in begrijpelijke taal...)

    Alvast bedankt!


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Weet je zeker dat het zo mathematisch moet? Normaal bereken je het equivalentiepunt toch niet, maar merk je meteen aan je indicator wat het moet zijn?


    Everybody wants forever, I just want to burn up bright...

    Cresseyde schreef:
    Weet je zeker dat het zo mathematisch moet? Normaal bereken je het equivalentiepunt toch niet, maar merk je meteen aan je indicator wat het moet zijn?

    Ja, het moet zo (: We moeten het equivalentiepunt op vijf verschillende manieren bepalen, waarvan dit er eentje is.
    We hebben geen indicator gebruikt, maar we hebben wel een pH-curve met buigpunt (waardoor we dus ook het omslagpunt zelfs preciezer kunnen berekenen). We hebben een computer namelijk de meetwaarden laten berekenen, dus ik heb een lijst van 600 waarden die samen een grafiek vormen. In het voorbeeld staat ook een grafiek van de eerste en de tweede afgeleide, dus het zou mogelijk moeten zijn om er via excel eentje te maken, maar ik weet dus niet hoe :s


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Wie wat hoe? O_O


    wat was dit ookalweer

    TomRiddle schreef:
    Wie wat hoe? O_O

    Scheikunde en wiskunde uit de vijfde die enkele termen gebruiken die verwarrend zijn als je ze nog niet hebt behandeld :p


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Luscinius schreef:
    (...)
    Scheikunde en wiskunde uit de vijfde die enkele termen gebruiken die verwarrend zijn als je ze nog niet hebt behandeld :p


    Hahaha, ik dacht al. Ik al tweedejaards ga me er maar niet mee bemoeien :Y)


    wat was dit ookalweer

    Het is me inmiddels enigszins gelukt (er zit een rare bobbel in de eerste afgeleide) dus wat mij betreft kan er een slotje op :)


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    ^ Zal ik doen.


    Deep inside, I've never felt alive