• Dit is naar waarschijnlijkheid mijn laatste jaar op het vwo en dus is het tijd om me op een vervolgopleiding te oriënteren. Ik ben deze maand zowel naar de opendag van de VU als die van de UvA geweest. Naar Leiden ga ik in het voorjaar misschien nog, die heb ik moeten missen omdat hij op dezelfde dag als de opendag van de VU viel. Een andere universiteit zit er vermoedelijk niet in, aangezien ik een onzelfstandige dipshit ben die zichzelf nog niet op kamers ziet wonen volgend jaar. Meer dan drie uur per dag moeten reizen zie ik ook nier echt zitten.
    Aangezien Leiden al aardig lang reizen is voor me, denk ik dat het Amsterdam wordt. Je zou zeggen dat je met twee mogelijkheden snel uitgekeken bent, maar zo makkelijk is het nog niet. Zowel de VU als de UvA hebben plus- en minpunten.

    VU
    + Alles op één locatie
    + Groot gebouw, veel ruimte
    + Relatief weinig studenten

    - Lelijk gebouw
    - Ongezellige locatie
    UvA
    + In het centrum



    - Verspreid over hele stad
    - Heel veel studenten

    Hierbij heb ik nog niet gelet op de verschillen qua studie inhoud. Ik wil waarschijnlijk wijsbegeerte gaan studeren en het tweede jaar kijken of ik er een studie bij kan doen. Ik weet dat bij de UvA wijsbegeerte inhoudelijk breder is dan de VU, maar hoe dat precies allemaal zit moet ik nog ontdekken. Ik hoop dit te doen tijdens een meeloopdag. Dan wordt me vast ook duidelijker welke universiteit beter bij mij past. Maar nu ben ik alsnog wel heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen, dus wat is jullie mening?

    UvA of VU?

    57.1% (12 stemmen)
     
    Universiteit van Amsterdam

    42.9% (9 stemmen)
     
    Vrije Universiteit Amsterdam


    i put the fun in funeral

    Ik ben ook én bij de UvA én bij de VU geweest en wat mij heel erg opviel is dat 't bèta gebouw van de VU een vreselijke cementen bunker is, maar ik denk niet dat je daar veel last van gaat hebben als je wijsbegeerte gaat studeren, haha. Ik hoor ook veel verhalen over dat de liften vreselijk zijn en ik vond 't een hele klus om de lokalen te vinden. Maar opzich kan je daar natuurlijk aan wennen.
    Over de UvA hoor ik veel minder van dat soort klachten, van mensen die ik ken.
    Ook is het zo dat de VU de bijbel heeft en dat vind ik persoonlijk niet zo heel erg bij wetenschap passen, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

    Je noemt ook dat 't vak op de Uva breder is, dan op de VU.
    Kortom, als ik jou was zou naar de UvA gaan c:


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Als ik alleen tussen deze twee moest kiezen zou ik voor de VU gaan. Het is er misschien ongezellig, maar dat kun je zelf anders maken. Dat er veel meer mensen zijn telt voor mij persoonlijk zwaarder dan het ongezellige gedeelte. Elke opinie is anders, dus je zult zelf moeten kiezen wat voor jou zwaarder telt en belangrijker is. Ga naar die meeloopdag en wellicht weet je dan al wat meer.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Erza schreef:
    Ik ben ook én bij de UvA én bij de VU geweest en wat mij heel erg opviel is dat 't bèta gebouw van de VU een vreselijke cementen bunker is, maar ik denk niet dat je daar veel last van gaat hebben als je wijsbegeerte gaat studeren, haha. Ik hoor ook veel verhalen over dat de liften vreselijk zijn en ik vond 't een hele klus om de lokalen te vinden. Maar opzich kan je daar natuurlijk aan wennen.
    Over de UvA hoor ik veel minder van dat soort klachten, van mensen die ik ken.
    Ook is het zo dat de VU de bijbel heeft en dat vind ik persoonlijk niet zo heel erg bij wetenschap passen, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

    Je noemt ook dat 't vak op de Uva breder is, dan op de VU.
    Kortom, als ik jou was zou naar de UvA gaan c:


    Precies dit


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Ik zou toch vooral kijken naar de verschillen in studie, daar gaat het uiteindelijk om.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Ik wil je toch de tip geven om écht te kijken naar het inhoudelijke verschil tussen de studies. En ik spreek wel een soort van uit ervaring, want ik ben naar Utrecht gegaan omdat dat allemaal wat makkelijker was en het gewoon de grootste was van de studie die ik wilde gaan doen, maar qua inhoud en mijn interesses had ik beter naar Amsterdam, de UvA, kunnen gaan. Uiteindelijk is dat toch belangrijker, imo. c:


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Wallace schreef:
    Als ik alleen tussen deze twee moest kiezen zou ik voor de VU gaan. Het is er misschien ongezellig, maar dat kun je zelf anders maken. Dat er veel meer mensen zijn telt voor mij persoonlijk zwaarder dan het ongezellige gedeelte. Elke opinie is anders, dus je zult zelf moeten kiezen wat voor jou zwaarder telt en belangrijker is. Ga naar die meeloopdag en wellicht weet je dan al wat meer.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Sablier schreef:
    Ik wil je toch de tip geven om écht te kijken naar het inhoudelijke verschil tussen de studies. En ik spreek wel een soort van uit ervaring, want ik ben naar Utrecht gegaan omdat dat allemaal wat makkelijker was en het gewoon de grootste was van de studie die ik wilde gaan doen, maar qua inhoud en mijn interesses had ik beter naar Amsterdam, de UvA, kunnen gaan. Uiteindelijk is dat toch belangrijker, imo. c:


    Precies, kijk vooral naar de inhoud van je studie. Ik zit nu ook op een locatie waarvan ik voordat ik begon nog niet eens wist waar het was of hoe het eruit zag. Een lelijk gebouw is echt het laatste waar je je zorgen over moet gaan maken. Ik zit op keiharde bankjes in collegezalen uit de jaren tachtig ofzo, maar de studie inhoudelijk vind ik ontzettend leuk en de mensen zijn super tof en dat het op verschillende locaties is, boeit me echt niet.
    Ga voor de inhoud, niet voor de omgeving.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Uiteindelijk gaat het om de studie. De school zelf zegt namelijk niet veel, omdat het vreselijk verschilt per studie hoe druk het is en hoe alles geregeld is. Ik ga bijvoorbeeld Theaterwetenschap doen aan de UvA, dus dan zit je maar in één gebouw, met ongeveer 50 medestudenten en dat is het. Verder lopen er alleen Muziekwetenschap-studenten rond, maar bij andere opleidingen is het al een stuk drukker en moet je tussen locaties reizen.
    Ik denk dat je moet kijken naar wat jij het belangrijkst vind in een school en wat de verschillen zijn in de inhoud van je opleiding.


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Bedankt voor jullie tips! ^^
    Natuurlijk laat ik mijn keuze niet afhangen van anderen hun mening, maar het is toch hulpvolle informatie :p. Ik ben het ermee eens dat de studie inhoud belangrijker is dan de sfeer, maar het is nogal een lastig punt. Namelijk: ik weet nog helemaal niet precies wat in de wijsbegeerte mij het meest aanspreekt. Wat dat betreft zou ik dus misschien voor de breedste inhoud moeten kiezen, de uva dus. De sfeer vind ik trouwens zeker niet onbelangrijk, al is het geen bepalende factor. Het werkt heel demotiverend om op een plek te zijn waar je je niet thuis voelt, tenminste, voor mij dan.
    Ik hoor trouwens van veel mensen dat uva een ongeorganiseerde puinhoop is. Klopt dat? En dat de VU strenger is?

    Nogal onhandig btw dat je de uitkomst van je eigen poll niet kan zien zonder gestemd te hebben... Nou ja, ik klik gewoon op uva en dan tel ik die stem er in mijn hoofd weer af.


    i put the fun in funeral

    Ik zou voor de VU gaan. Ik ben zelf op de UvA gaan kijken, maar omdat daar zoveel studenten waren vond ik alles heel erg onpersoonlijk (ik keek naar geschiedenis) en ook al zaten ze in het centrum, het gebouw was alsnog hartstikke lelijk. Mijn beste vriend studeert aan de VU en die vind het daar heel erg fijn en heel handig dat alles bij elkaar zit. Het is er ook wat kleinschaliger en dus wat prettiger.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Overkill schreef:
    Bedankt voor jullie tips! ^^
    Natuurlijk laat ik mijn keuze niet afhangen van anderen hun mening, maar het is toch hulpvolle informatie :p. Ik ben het ermee eens dat de studie inhoud belangrijker is dan de sfeer, maar het is nogal een lastig punt. Namelijk: ik weet nog helemaal niet precies wat in de wijsbegeerte mij het meest aanspreekt. Wat dat betreft zou ik dus misschien voor de breedste inhoud moeten kiezen, de uva dus. De sfeer vind ik trouwens zeker niet onbelangrijk, al is het geen bepalende factor. Het werkt heel demotiverend om op een plek te zijn waar je je niet thuis voelt, tenminste, voor mij dan.
    Ik hoor trouwens van veel mensen dat uva een ongeorganiseerde puinhoop is. Klopt dat? En dat de VU strenger is?

    Ik heb gehoord dat de faculteit letteren/geesteswetenschappen (ik weet niet precies hoe ze het daar noemen, maar het is in elk geval waar jij dan terecht zult komen (: ) van de UvA op dit moment in een reorganisatie zit, dus wat dat betreft zal het inderdaad wel een ongeorganiseerde puinhoop zijn. Om eerlijk te zijn vond ik de VU toen ik daar een paar weken geleden op de open dag was ook redelijk ongeorganiseerd overkomen, maar dat kan ook liggen aan de studies waar ik was gaan kijken (het programma waarvoor je je kon inschrijven op de website kwam niet overeen met het daadwerkelijke programma, dat soort dingen). De universiteit van de VU en de studies waarbij ik was gaan kijken, hebben op mij persoonlijk die dag geen goede indruk gemaakt, dus als ik naar Amsterdam zou gaan, zou ik sowieso naar de UvA gaan.
    Maar goed, dat is dus heel persoonlijk en misschien is het voor jou wel anders. Het is inderdaad wel belangrijk dat je terechtkomt op een plek waar je je thuis voelt, dus waarschijnlijk is het inderdaad een goed idee als je dat een beetje probeert aan te voelen op zo'n meeloopdag en gewoon kijkt welke studie het beste aansluit bij je interesses.

    [ bericht aangepast op 30 nov 2014 - 17:13 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    oeps, dubbelpost :$

    [ bericht aangepast op 30 nov 2014 - 17:12 ]


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Chandler schreef:
    Ik zou toch vooral kijken naar de verschillen in studie, daar gaat het uiteindelijk om.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    ImaginaryDragon schreef:
    (...)
    Ik heb gehoord dat de faculteit letteren/geesteswetenschappen (ik weet niet precies hoe ze het daar noemen, maar het is in elk geval waar jij dan terecht zult komen (: ) van de UvA op dit moment in een reorganisatie zit, dus wat dat betreft zal het inderdaad wel een ongeorganiseerde puinhoop zijn. Om eerlijk te zijn vond ik de VU toen ik daar een paar weken geleden op de open dag was ook redelijk ongeorganiseerd overkomen, maar dat kan ook liggen aan de studies waar ik was gaan kijken (het programma waarvoor je je kon inschrijven op de website kwam niet overeen met het daadwerkelijke programma, dat soort dingen). De universiteit van de VU en de studies waarbij ik was gaan kijken, hebben op mij persoonlijk die dag geen goede indruk gemaakt, dus als ik naar Amsterdam zou gaan, zou ik sowieso naar de UvA gaan.
    Maar goed, dat is dus heel persoonlijk en misschien is het voor jou wel anders. Het is inderdaad wel belangrijk dat je terechtkomt op een plek waar je je thuis voelt, dus waarschijnlijk is het inderdaad een goed idee als je dat een beetje probeert aan te voelen op zo'n meeloopdag en gewoon kijkt welke studie het beste aansluit bij je interesses.


    Ook op de VU zijn ze bezig met reorganisaties, heb ik gehoord.


    Stenenlikker

    Met verschillende locaties zie je wel veel van Amsterdam. En veel locaties van de UvA zijn ook echt heel mooi.


    #WWED - What Would Emma Do?