• De stelling van deze week luidt:
    De mensheid is een plaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik wil heel graag zeggen dat het klopt, maar niet alles en iedereen is negatief of slecht.


    16 - 09 - '17

    Rascal schreef:
    (...)
    Bovendien, die positieve kant van de mensheid is lang niet groot genoeg om de negatieve kant te compenseren. De maffia wordt steeds inventiever, ivoorjagers steeds fanatieker, en vuurwerkvandalen steeds dieronvriendelijker: en de politie loopt achter de feitjes aan. Wat dacht je van -illegale- orgaanhandel. Die orgaandonoren komen echt niet op een natuurlijke manier om het leven.
    Als we de wereld willen redden, dan moeten we met z'n ALLEN opstaan. Maar nee, egoïsme en luiheid regeren: als ik het niet doe, doet iemand anders het wel. Het lukt nooit om alles weer recht te trekken en de natuur volledige vrijheid te geven.
    Noem me een pessimist, maar ik ben wel een REALIST.

    Dit, aangezien je precies mijn gedachten verwoord.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Braniel schreef:
    (...)
    Dit, aangezien je precies mijn gedachten verwoord.


    gelukkig, iemand die het met me eens is! :3

    Jap. We hoeven niet eens specifiek iets te DOEN, we verwoesten de aarde toch wel vanwege overbevolking. Ik geef het zo'n 100 jaar.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Adara schreef:
    Jap. We hoeven niet eens specifiek iets te DOEN, we verwoesten de aarde toch wel vanwege overbevolking. Ik geef het zo'n 100 jaar.


    Ja, overbevolking zorgt dat we steeds meer ruimte nodig hebben om te leven en ja dat verkleint weer de leefgebieden van wilde dieren... ): Helaas is daar weinig aan te doen. Ik zeg weleens voor de grap dat alle bejaarden die met pensioen zijn.. nou ja, afgeschoten moeten worden (VOOR DE GRAP, voor ik commentaar krijg) en alle criminelen ook. Dan zijn we denk ik al de helft van de wereldbevolking kwijt. In elk geval de Nederlandse bevolking.

    En we zullen zien, of we over 100 jaar nog leven! (;

    Rascal schreef:
    (...)

    Ja, overbevolking zorgt dat we steeds meer ruimte nodig hebben om te leven en ja dat verkleint weer de leefgebieden van wilde dieren... ): Helaas is daar weinig aan te doen. Ik zeg weleens voor de grap dat alle bejaarden die met pensioen zijn.. nou ja, afgeschoten moeten worden (VOOR DE GRAP, voor ik commentaar krijg) en alle criminelen ook. Dan zijn we denk ik al de helft van de wereldbevolking kwijt. In elk geval de Nederlandse bevolking.

    En we zullen zien, of we over 100 jaar nog leven! (;


    Ieder organisme heeft een natuurlijke vijand waardoor de populatie op peil wordt gehouden. Om een simpel voorbeeld te geven: er zijn heel veel konijnen. Vossen eten graag konijnen, ze hebben genoeg voedsel, dus er worden veel vossen geboren. Maar de konijnenpopulatie gaat achteruit doordat er heel veel vossen zijn. De vele vossen kunnen zich niet meer voeden aan de weinige konijnen en verminderen ook in aantal. Doordat er minder vossen op hen jagen, kunnen de konijnen weer in aantal toenemen en we zijn weer rond. Ieder dier heeft een natuurlijk vijand of een natuurlijk remmingsproces. De mens heeft dit al lang niet meer. Ouderdom en ziekten zijn de natuurlijke vijanden van de mens en hiertegen bewapenen we ons steeds meer. Mensen worden ouder en er zijn steeds meer mogelijkheden om genezen te worden. Er is dus geen rem meer op de groei van de menselijke populatie en hierdoor gaat de wereldbevolking dus steeds meer groeien, terwijl wij wel een natuurlijke vijand zijn van veel dieren.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ieder organisme heeft een natuurlijke vijand waardoor de populatie op peil wordt gehouden. Om een simpel voorbeeld te geven: er zijn heel veel konijnen. Vossen eten graag konijnen, ze hebben genoeg voedsel, dus er worden veel vossen geboren. Maar de konijnenpopulatie gaat achteruit doordat er heel veel vossen zijn. De vele vossen kunnen zich niet meer voeden aan de weinige konijnen en verminderen ook in aantal. Doordat er minder vossen op hen jagen, kunnen de konijnen weer in aantal toenemen en we zijn weer rond. Ieder dier heeft een natuurlijk vijand of een natuurlijk remmingsproces. De mens heeft dit al lang niet meer. Ouderdom en ziekten zijn de natuurlijke vijanden van de mens en hiertegen bewapenen we ons steeds meer. Mensen worden ouder en er zijn steeds meer mogelijkheden om genezen te worden. Er is dus geen rem meer op de groei van de menselijke populatie en hierdoor gaat de wereldbevolking dus steeds meer groeien, terwijl wij wel een natuurlijke vijand zijn van veel dieren.


    Dat stuk is niet zo moeilijk te begrijpen.

    Maar wat is nu je punt? Dat we gedoemd zijn te mislukken? :p

    Natuurlijk doet ieder mens goede en foute dingen, wat dan precies goed of fout is kan ieder wel voor zichzelf bedenken en bepalen. Eén ding is in ieder geval zeker: iedereen werkt mee aan de ondergang van de aarde en daarmee zijn eigen ondergang. Dit kan iets extreems zijn als terroristische aanslagen of dieren afslachten, maar ook zoiets simpels maar cruciaals als waterverspilling of onze ogen sluiten voor kinderarbeid en lekker goedkope kleding blijven kopen. In feite zijn we allemaal egoïsten, hoe zeer we ook ons best doen ook goede dingen te doen en anderen te helpen. We doen genoeg (vaak niet altijd even bewust) wat kapot kan maken en gaan hier met z'n allen net zo lang mee door totdat er niets meer kapot te maken valt. Het broeikaseffect is hier wel een bekend voorbeeld van. Het is geen geheim dat de aarde aan het opwarmen is, de poolkappen smelten, dieren daar doodgaan en over weet ik veel hoeveel jaar een groot deel van de aarde onder water zal staan. Toch gaan we gezellig door met hoe we nu leven. Dat is ergens ook wel te begrijpen: we zijn tenslotte niet anders gewend dan hoe we nu leven en zijn afhankelijk geworden van deze manier van leven, maar het zal ons wel op de lange termijn ten onder brengen.
    Ja, dit klinkt behoorlijk pessimistisch, maar is in mijn ogen wel wat er nu gaande is en voorlopig ook gaande zal zijn.


    “Libraries were full of ideas—perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.” - Throne of Glass

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ieder organisme heeft een natuurlijke vijand waardoor de populatie op peil wordt gehouden. Om een simpel voorbeeld te geven: er zijn heel veel konijnen. Vossen eten graag konijnen, ze hebben genoeg voedsel, dus er worden veel vossen geboren. Maar de konijnenpopulatie gaat achteruit doordat er heel veel vossen zijn. De vele vossen kunnen zich niet meer voeden aan de weinige konijnen en verminderen ook in aantal. Doordat er minder vossen op hen jagen, kunnen de konijnen weer in aantal toenemen en we zijn weer rond. Ieder dier heeft een natuurlijk vijand of een natuurlijk remmingsproces. De mens heeft dit al lang niet meer. Ouderdom en ziekten zijn de natuurlijke vijanden van de mens en hiertegen bewapenen we ons steeds meer. Mensen worden ouder en er zijn steeds meer mogelijkheden om genezen te worden. Er is dus geen rem meer op de groei van de menselijke populatie en hierdoor gaat de wereldbevolking dus steeds meer groeien, terwijl wij wel een natuurlijke vijand zijn van veel dieren.


    De mens is ook de vijand van de mens. Met alle kernwapens etc. die we hebben zouden we makkelijk onszelf kunnen vernietigen. Maar dat doen we niet, omdat we allemaal willen overleven en daardoor maar elkaar gaan vermoorden.

    Edit: ik ben het wel eens met de gequote reactie, maar ik vond dat het er even bij gezegd moest worden.

    [ bericht aangepast op 28 dec 2014 - 15:50 ]


    Spoiler alert: you will save yourself

    Ziggler schreef:
    Ik wil heel graag zeggen dat het klopt, maar niet alles en iedereen is negatief of slecht.


    Someone you haven’t even met yet is wondering what it’d be like to know someone like you.

    lovelyreads schreef:
    In feite zijn we allemaal egoïsten, hoe zeer we ook ons best doen ook goede dingen te doen en anderen te helpen. We doen genoeg (vaak niet altijd even bewust) wat kapot kan maken en gaan hier met z'n allen net zo lang mee door totdat er niets meer kapot te maken valt.


    En er is niemand die tot ons kan doordringen dat we moeten nokken met onze huidige levensstijl. Er zijn genoeg mensen die anderen willen helpen maar dat is maar op kleine schaal en het helpt niet genoeg om ons te redden van de ondergang. Er zijn genoeg elektrische auto's ontworpen maar die zijn nogal duur. Serious Request is een geweldig initiatief maar er moet meer dan 12 miljoen jaarlijks worden opgehaald om vrouwen te redden van de hebberige klauwen van mannen. Nieuwbouw in de buurt is hartstikke mooi maar de bossen die ervoor moeten wijken, komen niet meer terug.

    Ik denk dat we het allemaal wel eens zijn over het feit dat de mens de natuur heeft verwoest en dit niet meer kan repareren.

    Rascal schreef:
    (...)

    Dat stuk is niet zo moeilijk te begrijpen.

    Maar wat is nu je punt? Dat we gedoemd zijn te mislukken? :p


    Mijn punt is dat alle soorten benadeeld worden door de afwezigheid van een natuurlijke vijand van de mens. En in de toekomst zijn wij inderdaad gedoemd te mislukken, maar dat is een ander lang verhaal.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Als er nu zoiets bestond als een ziekte die alle mensen uitroeide die NIET begaan waren met de natuur.... (; Dan bleven er weinig over ben ik bang. Maar dan was wel het probleem van overbevolking opgelost!

    ik klink nu vast heel menshatend

    niet hatend bedoelt maar ik ben eens met de stelling


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Patholoog schreef:
    In de lessen ecologie kom ik regelmatig tegen dat de mens patronen verstoort, een heel aantal diersoorten heeft laten uitsterven en de natuur op allerlei manier kapot maakt. De mens compenseert hierbij nauwelijks of wat het doet valt in het niets met wat men kapot maakt. De mens repareert zijn eigen fouten.
    Indien men zich realiseert dat wij onderdeel zijn van het dierenrijk en er niet boven staan en dus samen moeten leven met dieren, hoeft men ook niet te compenseren voor iets en dingen te repareren.


    You dare to gaze upon me?