• De stelling van deze week luidt:
    De mensheid is een plaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Populatie van een organisme van dusdanige omvang dat schade of hinder ontstaat.; organismen van het dieren-of plantenrijk en virussen, bacteriën, mycoplasma`s of andere pathogenen die aan planten of plantaardige producten schade kunnen veroorzaken


    Even opgezocht: Well, ja, het is een plaag, maar als we het echt allemaal willen en ons er allemaal voor inspannen - wat toch niet gaat gebeuren vooraleer er echt iets erg gebeurd, mais bon, dan kunnen we onszelf tegenhouden. That's probably never going to happen, maar oké: We zijn een plaag.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Mijn leerkracht Nederlands heeft ons ooit verteld dat de natuur altijd probeert een plaag tegen te gaan en volgens hem zijn de pest en ebola daar mooie voorbeelden van.
    Ik dacht: misschien handig om dat te zeggen.(:


    Queer zijn is gewoon alles

    Niet helemaal mee eens. Als je het argument van de evolutie neemt zijn wij eigenlijk ook gewoon een diersoort. Tijgers eten ook hun prooien en (grote) dieren slaan ook wel eens bomen om ver. Tuurlijk iets voorzichtiger kan wel. Maar een klein deel van de bevolking denkt aan macht, terwijl anderen zich inzetten voor het milieu of anderen proberen te helpen, of ze proberen misschien wel eerst hun eigen bedrijfje staande te houden, maar nemen wel personeel aan die daardoor eindelijk weer een baan krijgen, zodat ze niet meer kwaad zijn en de schoonheid van de natuur weer kunnen zien.
    Misschien is dit een beetje te optimistisch, maar ik weiger te geloven dat alle mensen het zelfde zijn.

    Debbaut schreef:
    Mijn leerkracht Nederlands heeft ons ooit verteld dat de natuur altijd probeert een plaag tegen te gaan en volgens hem zijn de pest en ebola daar mooie voorbeelden van.
    Ik dacht: misschien handig om dat te zeggen.(:


    Of meer algemeen: Ziektes. De natuur wreekt zich inderdaad. Denk maar aan tsunami's e.d. Sommige tsunami's zijn gevolg van de klimaatopwarming - dat is toch wat ze me tijdens aardrijkskunde wijsgemaakt hebben. Maar bon, even een bedenking - en een vraag naar natuurkenners onder ons: Ebola/de Zwart Dood/... zijn toch ook een plaag, en dan wordt een plaag toch uitgeroeid door een plaag, of niet?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Don't blame me. Ik weet hier niets vanaf en er zal dus wel weer niets kloppen achter mijn mening.

    We zijn hier met een reden denk ik, natuurlijk zijn er mensen die het verpesten. Maar om de hele mensheid nou een plaag te noemen. :'d


    wat was dit ookalweer

    Numenor schreef:
    (...)

    Of meer algemeen: Ziektes. De natuur wreekt zich inderdaad. Denk maar aan tsunami's e.d. Sommige tsunami's zijn gevolg van de klimaatopwarming - dat is toch wat ze me tijdens aardrijkskunde wijsgemaakt hebben. Maar bon, even een bedenking - en een vraag naar natuurkenners onder ons: Ebola/de Zwart Dood/... zijn toch ook een plaag, en dan wordt een plaag toch uitgeroeid door een plaag, of niet?

    En die plaag roeit zichzelf dan weer uit, omdat het geen vers bloed heeft om zich te verspreiden. Dat is zo in het geval van ebola en de pest. (ebole, toch de afgelopen epidemies, en nu ontwikkelen de mensen een antistof)

    Ik zie niet dat de natuur zich wreekt, maar dat er tsunami's zijn, zijn eerlijk onze eigen fout. En dat kan jij misschien wel als wraak zien. Maar ik zie het als wij die dom zijn; Net zoals ebola onze eigen fout is: patiënt Zero heeft een domme fout gemaakt en het virus gebruikt dat alleen maar. De natuur zie ik niet als iets dat plagen tegen gaat. Het is gewoon een spel van winnen/verliezen, van leven en overleven. Wie met veel is, is kwetsbaar voor ziektes. De natuur is op zich een kansspel. Er is altijd één soort die de opperhand heeft. En je kan niet zeggen dat de natuur ervoor gezorgd heeft dat de dino's uitgeroeid zijn Ik zie een plaag eerder als een natuurlijke selectie. De sterksten, de besten overleven die plaag en met die genen wordt er verder gekweekt waardoor die ziektes wellicht minder vat hebben op de nakomelingen. (hangt ook af van de soort ziektes en andere omstandigheden) Maar met dat wij zo ver geëvolueerd zijn, hebben wij een deel van die plagen, van die natuurlijke selectie weggevaagd. En daarom zijn wij nu in zo'n grote mate aanwezig, want was het niet voor de medicijnen, was het niet door de hospitalen, dan waren er veel meer doden. En al die mensen die vroegtijdig gestorven zijn, kunnen zich niet voortplanten.
    Stel je voor dat die ene oorlog er niet was. Die ene epidemie? Honderden, duizenden, miljoenen mensen meer.

    En wij zijn in dat opzicht ook een plaag voor andere soorten: wij selecteren de besten uit die soort. Naar onze normen. En de overschot die doden we. Of daar liggen wij niet van wakker. En de zwaksten, die overleven het niet. Zoals de panda. Die zal hoogstwaarschijnlijk uitsterven. Spijtig? Tuurlijk. Maar ze zijn op zich zeer kwetsbaar: Ze hebben maar één voedingsbron, en aangezien die aan het verdwijnen is.
    De best aangepaste zullen we nooit kunnen uitroeien: vele insecten, ratten, kakkerlakken, die wij als een plaag zien kunnen we zelf niet uitroeien. Want dat zijn de best aangepaste. Dit is mijn mening. Nou ja, niet dat ik een bioloog ben ofzo en niet dat ik zeg dat jullie meningen verkeerd zijn

    [ bericht aangepast op 29 dec 2014 - 14:44 ]


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Aimante schreef:
    Niet helemaal mee eens. Als je het argument van de evolutie neemt zijn wij eigenlijk ook gewoon een diersoort. Tijgers eten ook hun prooien en (grote) dieren slaan ook wel eens bomen om ver. Tuurlijk iets voorzichtiger kan wel. Maar een klein deel van de bevolking denkt aan macht, terwijl anderen zich inzetten voor het milieu of anderen proberen te helpen, of ze proberen misschien wel eerst hun eigen bedrijfje staande te houden, maar nemen wel personeel aan die daardoor eindelijk weer een baan krijgen, zodat ze niet meer kwaad zijn en de schoonheid van de natuur weer kunnen zien.
    Misschien is dit een beetje te optimistisch, maar ik weiger te geloven dat alle mensen het zelfde zijn.

    Niet alle mensen zijn hetzelfde, maar daar gaat het hier volgens mij ook niet helemaal om. Het punt is dat de mens echt de natuur schaadt, vaak op onherstelbare wijze. Veel andere dieren houden op een bepaalde manier de natuur namelijk ook weer in evenwicht (idee van kringloop van het leven en evolutie), al gaat dat natuurlijk soms ook niet helemaal goed. Maar ik denk zelf dat het bij de mens echt mis is gegaan. Geen enkel ander wezen had de aarde zo uit evenwicht kunnen brengen. Niet iedereen is zo "slecht", zeker niet. Maar heel veel mensen maken wel gebruik van de "schade" die anderen hebben aangericht, en veel mensen zijn daar onderhand afhankelijk van.

    [ bericht aangepast op 29 dec 2014 - 15:10 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Mee eens. Er is voorspeld dat er de bevolkingsgroei blijft stijgen de komende decennia. We gaan met nog miljarden meer mensen op aarde zijn terwijl er zoveel bedreigde diersoorten zijn. Ergens ben ik er wel bang voor. Er gaan niet genoeg banen zijn voor al de mensen, dus meer armoede, de natuur wordt steeds kleiner en kleiner,..
    Er zijn ook genoeg goede dingen dat de mens doet, en er worden plannen bedacht om de wereld in de hand te houden, maar het is ontzettend moeilijk. Ook zijn er mensen die het niets kan schelen wat er voor de komende generaties te wachten staat.


    Ik wil een tuin vol egels

    ben blij dat ik een elf ben..."don't make people into hero's John,there are no hero's en if they were i should not be one of them"Sherlock zoiets was t


    I'm not a psychopath, Anderson. I'm a high-functioning sociopath. Do your research.

    Waarheid, ik haat de mensheid.... Een beetje de natuur verwoesten en denken dat het goed is voor het milieu..... Sukkels (dit is niet tegen jullie bedoeld)


    -you can(t) trust me-

    Wisten jullie dat een wezen maar een paar tienmiljoen jaar overleefd?
    Over twintigmiljoen jaar zijn wij waarschijnlijk uitgestorven en is de aarde weer bevolkt met een hoop groen.
    Er zullen weer allemaal dieren leven. Andere dieren die nu leven, maar nog steeds dieren zijn dieren.

    [ bericht aangepast op 29 dec 2014 - 19:22 ]


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Bamboe schreef:
    Wisten jullie dat een wezen maar een paar tienmiljoen jaar overleefd?
    Over twintigmiljoen jaar zijn wij waarschijnlijk uitgestorven en is de aarde weer bevolkt met een hoop groen.
    Er zullen weer allemaal dieren leven. Andere dieren die nu leven, maar nog steeds dieren zijn dieren.


    Da's maar te zien hoe je het bekijkt. Wij definiëren de mens anders dan de aap, maar wij stammen voort uit de aap. En vanaf wanneer is de mens geen aap meer? En de aap stamt voort uit iets anders, dus vanaf wanneer is dat een aap.
    Ah, de complexheid van de natuur. That's why I hate biology.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Numenor schreef:
    (...)

    Da's maar te zien hoe je het bekijkt. Wij definiëren de mens anders dan de aap, maar wij stammen voort uit de aap. En vanaf wanneer is de mens geen aap meer? En de aap stamt voort uit iets anders, dus vanaf wanneer is dat een aap.
    Ah, de complexheid van de natuur. That's why I hate biology.


    Ja, oke. Revoluties zijn er nog wel. En misschien worden wij wel een soort supermonsters ofzo. You'll never know.
    Maar de mens van nu zal er niet meer zijn. Ofzo xd
    Dit is een van de duizenden argumenten die mn vader gaf toen ik zijn mening over deze stelling vroeg. De rest ben ik driekwart vergeten x)


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    [ bericht aangepast op 29 dec 2014 - 22:47 ]


    I'd love to change the world.

    Ik voel me behoorlijk meningloos op het moment (over dit onderwerp), ga er nog maar even over nadenken.


    Discipline is the bridge between goals and accomplishment.