• De stelling van deze week luidt:
    De mensheid is een plaag.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Sahariel schreef:
    Eens
    Mensen vermoorden dieren als het er teveel van worden. Terwijl mensen zich voortplanten als konijnen...
    Daar lijden alle dieren onder...


    I'd love to change the world.

    Bamboe schreef:
    (...)

    Ja, oke. Revoluties zijn er nog wel. En misschien worden wij wel een soort supermonsters ofzo. You'll never know.
    Maar de mens van nu zal er niet meer zijn. Ofzo xd
    Dit is een van de duizenden argumenten die mn vader gaf toen ik zijn mening over deze stelling vroeg. De rest ben ik driekwart vergeten x)

    Hoogstwaarschijnlijk zien we er over een tijd wel heel anders uit (evolutie) , maar ik denk niet dat de mensheid uit gaat sterven en ik denk ook niet dat de mens een andere naam krijgt.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Eens en oneens.
    De mensheid is een plaag voor de aarde. In principe vernietigen we alles wat we rondom ons zien, zonder medeleven en begrip voor de andere wezens om ons heen. Bijna iedere ontwikkelende cultuur heeft dit effect gehad op andere mensen. Zo was onze westerse cultuur een ramp voor ons lokale ecologie (uitmoorden van wolven, kappen van ongelofelijk veel bossen, jagen gewoon voor de sport...), daarna was de ontwikkelende Amerikaanse cultuur een ramp voor het broeikaseffect en wouden ze niet minder koolstof produceren ondanks het feit dat het ten koste van de aarde was, Japan volgde met zijn ontwikkeling en nu is China aan de beurt. En op die manier komt er geen einde aan! Op die manier zijn mensen echt een plaag, die onze aarde zal verzieken.
    Ik ben het ook oneens, want onze mensheid brengt ook veel mooie dingen met zich mee. Zo moet je maar kijken naar de schoonheid van een oude samenleving of luisteren naar een mooi stuk muziek om te beseffen dat niet alles slecht kàn zijn. Mensen zijn ook de enige wezens die andere soorten en hun eigen soort proberen te helpen.
    Jammer genoeg weegt het slechte voor mij veel zwaarder door dan het goede en een grote reden hiervoor is waarschijnlijk de evolutie die ervoor gezorgd heeft dat alleen de meest egoïstische en gemene mensen overleven. Hopelijk beseft men snel genoeg dat een goede economie niet opkan tegen een gezonde aarde en dat Chinese medicijnen niet werken. Anders gaan onze kinderen een veel slechtere en saaie wereld tegemoet...


    What would Emma do?

    Ik geloof om heel eerlijk te zijn niet dat de mens slecht is. Of nouja, niet zo slecht als wij soms denken. "De mens is een stuk dommer dan we denken en een stuk minder slecht" is dan ook wel hetgeen waar ik het mee eens ben. We doen geen slechte dingen, want: hé, laten we eens slecht zijn en alles vernietigen. Nee, dat gebeurt omdat mensen niet direct geconfronteerd worden met de gevolgen en daardoor niet altijd de capaciteiten hebben om deze gevolgen mee te wegen in hun overwegingen,
    Dus bij de vraag of de mens een plaag is; ik denk dat we de wereld geschaad hebben, maar niets zegt dat we dit niet deels kunnen herstellen en ik denk ook niet dat de mensheid zo slecht is als beweerd wordt, maar meer dat we - door het gebrek aan het voelen van directe consequenties - ons minder goed kunnen inleven in de gevolgen van ons gedrag.


    #dealwithit (cool) NecklessOfHope --> Trohman

    Purrrfect schreef:
    Yup, we maken meer kapot dan goed is.


    It's not because I choose to avoid people, that I'm anti-social.

    Frosty schreef:
    Ugh. Daar gaan we weer. Brace yourselves! Reacties met 'de gehele mensheid is verrot' zullen erg veel komen. Ik ben het er niet geheel mee eens.

    Slechts een deel van de mensheid is een plaag. Dan praat ik inderdaad over mensen die voor geld zeldzame/bedreigde diersoorten omleggen. Maffiosi die voor geld mensen omleggen. Mensen met macht die het verkeerd gebruiken en dan ook over mensen die niet eens fatsoenlijk hun medemens kunnen bedanken voor het willen teruggeven van het mobieltje dat ze in de bus hadden laten liggen. Zo zullen er nog vele andere soorten zijn die zich ook aangesproken moeten voelen, denk maar aan die criminele organisaties die duizenden, nee, misschien wel miljoenen onschuldige levens verwoesten.

    Nu is er ook een deel van de mensheid dat wel goed is. Denk maar aan een straat vol met mensen die een jonge vrouw uit Irak, die nog niet kan fietsen, leert fietsen. Kerken die geld geven aan mensen die te weinig hebben om van rond te komen. Voedselbanken, armenhuizen, ziekenhuizen of wat dan ook. Bovendien zijn er ook nog zat mensen die zich inzetten om de wereld beter te maken door: wilde diersoorten te redden, dieren die gewond zijn op te vangen en vervolgens weer uit te zetten. Ook zijn er mensen die zich inzetten om maffia organisaties op te rollen, criminele organisaties aan banden te leggen en ga zo maar door. Bovendien zijn er ook zat mensen die wel dankbaar hun medemens bedanken voor het terugbrengen van het mobieltje dat ze in de bus hadden laten liggen.

    De mensheid met dat betreft zo slecht nog niet. Alleen zij wij mensen geneigd om er met een zwart/witte bril naar te kijken en alleen de negatieve dingen in het nieuws te brengen, waardoor de zwart/witte bril nog verder over onze ogen zakt.


    Helemaal met eens!!


    - I solemnly swear that I am up to no good ° mischief managed

    Ziggler schreef:
    Ik wil heel graag zeggen dat het klopt, maar niet alles en iedereen is negatief of slecht.


    I appreciate the masterpiece that is you, because your existence alone is art

    Defnitie plaag: Populatie van een organisme van dusdanige omvang dat schade of hinder ontstaat.

    Er zijn zo veel mensen op de aarde nu dat wij inderdaad schade aanrichten op de flora en fauna, het klimaat, de grond, etc. Het heeft verder niets te maken met of mensen goede of slechte dingen doen, er wordt namelijk van alles kapot gemaakt door onze grote aantallen en daarom is de mensheid inderdaad een plaag.


    4:21 ''We'll be alright''

    plaag; Populatie van een organisme van dusdanige omvang dat schade of hinder ontstaat

    In deze zin, ja


    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.” ~ Albert Einstein

    Deels eens, deels oneens (uiteraard).
    We doen inderdaad veel slechte dingen, denk maar aan het kappen van onder andere het amazone gebied, die weer onmisbaar is in de strijd tegen klimaatverandering. We denken niet na. Geven geld uit aan onnodige dingen en bezuinigen op dingen die juist de groei kunnen gebruiken. Er zijn zoveel dingen die niet kloppen. Mens tegen mens maar helemaal mens tegen dier is zo verdraaid. De mens is te machtig en groot en alleen maar omdat wij ja en nee kunnen zeggen bepalen wij alles over onze aarde. Geen dier dat daar tegen op kan.
    Ach, we zorgen er alleen maar voor dat het nog meer in ons nadeel komt te staan. Maar tegen de tijd dat we t echt gaan merken zijn wij al denk ik wel dood.
    Hierom vind ik het zo fijn om voor en met dieren te werken :3


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind

    Insouciant schreef:
    Ugh. Daar gaan we weer. Brace yourselves! Reacties met 'de gehele mensheid is verrot' zullen erg veel komen. Ik ben het er niet geheel mee eens.

    Slechts een deel van de mensheid is een plaag. Dan praat ik inderdaad over mensen die voor geld zeldzame/bedreigde diersoorten omleggen. Maffiosi die voor geld mensen omleggen. Mensen met macht die het verkeerd gebruiken en dan ook over mensen die niet eens fatsoenlijk hun medemens kunnen bedanken voor het willen teruggeven van het mobieltje dat ze in de bus hadden laten liggen. Zo zullen er nog vele andere soorten zijn die zich ook aangesproken moeten voelen, denk maar aan die criminele organisaties die duizenden, nee, misschien wel miljoenen onschuldige levens verwoesten.

    Nu is er ook een deel van de mensheid dat wel goed is. Denk maar aan een straat vol met mensen die een jonge vrouw uit Irak, die nog niet kan fietsen, leert fietsen. Kerken die geld geven aan mensen die te weinig hebben om van rond te komen. Voedselbanken, armenhuizen, ziekenhuizen of wat dan ook. Bovendien zijn er ook nog zat mensen die zich inzetten om de wereld beter te maken door: wilde diersoorten te redden, dieren die gewond zijn op te vangen en vervolgens weer uit te zetten. Ook zijn er mensen die zich inzetten om maffia organisaties op te rollen, criminele organisaties aan banden te leggen en ga zo maar door. Bovendien zijn er ook zat mensen die wel dankbaar hun medemens bedanken voor het terugbrengen van het mobieltje dat ze in de bus hadden laten liggen.

    De mensheid met dat betreft zo slecht nog niet. Alleen zij wij mensen geneigd om er met een zwart/witte bril naar te kijken en alleen de negatieve dingen in het nieuws te brengen, waardoor de zwart/witte bril nog verder over onze ogen zakt.


    Good friends, good books, and a sleepy conscience: this is the ideal life.

    Holmcaster schreef:
    Defnitie plaag: Populatie van een organisme van dusdanige omvang dat schade of hinder ontstaat.

    Er zijn zo veel mensen op de aarde nu dat wij inderdaad schade aanrichten op de flora en fauna, het klimaat, de grond, etc. Het heeft verder niets te maken met of mensen goede of slechte dingen doen, er wordt namelijk van alles kapot gemaakt door onze grote aantallen en daarom is de mensheid inderdaad een plaag.


    Hier ben ik het helemaal mee eens, het gaat er inderdaad niet om of mensen goed of juist slechte dingen doen, het gaat om het aantal en dat loopt inderdaad uit de hand. En ergens kunnen wij hier niets aan doen maar als het zo doorgaat dan is de aarde over een poos overbevolkt. Eigenlijk is in dat opzicht de één-kind regel uit China helemaal zo gek nog niet. Als iedereen op de hele aarde maar één kind zou krijgen dan zouden we over een generatie of twee de wereldbevolking weer een beetje in het gareel hebben.

    Met de bevolking die er nu is, kunnen we niet blijven leven. Er is te weinig voedsel, te weinig plek en te weinig voorzieningen. Zeker als Azië en Afrika straks ook wil leven als Europeanen. Wij zijn eigenlijk één van de egoïstische mensen op de aarde doordat wij in zulke grote huizen wonen, zoveel eten en zoveel om bezit geven. Als iedereen op de wereld zo zou willen leven dan zouden we drie planeten nodig hebben.

    Mijn conclusie is dus dat de mensen zeker een plaag zijn, doordat ze in zo'n grote populatie zijn.


    How do you know; great and wisely weaselman?

    In zekere zin wel, vind ik. Ik geloof dat de mens van nature slecht is, maar dat er in ons systeem zitten ook zaken die ons er doen van weerhouden slechte dingen te doen. Het heeft te maken met sociale druk, normen en waarden, milieu, geweten, emotie en hoe je hersenen in elkaar zitten. Waarom de één wel slechte dingen doet en de ander niet, heeft daarmee te maken - nurture en nature. Natuurlijk doen we allemaal wel 'ns slechte dingen, maar zaken als moord, genocide, etc. zijn allemaal "uitvindingen" van ons mensen. Natuurlijk moorden dieren ook. Het is zelfs zo dat de ene clan oerangoetangs (of gorrila's, ik weet de soort niet meer precies, sorry) de andere clan oerangoetans/gorrila's/etc. uitmoordt en soms zelfs gewoon opeet. Een streven naar macht kan ons bijvoorbeeld slechte dingen doen.


    "A weed is simply a flower that somebody has decided is in the wrong place." Sister Monica Joan, Call the Midwife

    Ja, de mensheid is inderdaad de een plaag. Het zorg voor meer ellende in de wereld. We maken elkaars leven zuur. En het verbaasde me dat de mensen vaak oorlogen voeren. Dat hoor je vaak op het nieuws. Je hoort niet dat de zwarte mieren oorlog maken met de rode mieren. En we beschadigen de milieu ook nog.


    wees jezelf dan ben je al mooi genoeg

    Klopt ergens wel. Maar ergens ook niet. Mensen zijn niet de geweldigste wezens, dat klopt. Maar als het geen mensen waren, waren het wel andere wezens. Het klopt inderdaad dat wij de enige soort zijn die alle andere wezens bedreigen. Maar we zijn ook de enige die andere wezens (zo af en toe) helpen. Het is allemaal heel dubbel. Maar wat wel waar is: wij mensen zijn wel de slechtste op deze planeet. Althans, een grote groep. Iedereen die hier zegt: "klopt", doe er wat mee! Wij zitten hier wel te roepen dat er iets gedaan moet worden, maar doen niks!


    obsessive rage