• Iedereen die meedoet aan RPGs of MSVs zal het probleem wel zijn tegengekomen: het overgrote deel van alle topics strandt vroeg of laat – en het leeuwendeel al voordat er maar een topic wordt volgemaakt. Dat is natuurlijk een fenomeen dat niemand leuk vindt en daarom is het hoog tijd dat we eens gaan kijken wat hier nou precies de redenen voor zijn. Sobremesa suggereerde al nieuwe RPGs aan te vragen bij de mods, maar deze hebben aangegeven hier niet voldoende tijd voor te hebben. Logisch, want er komen er soms wel meer dan dertig per maand bij.

    In dat suggestietopic kwam Scandal met het volgende idee:

    Scandal schreef:
    (...)
    Ik heb net echt een gek idee. Misschien moet er gewoon een topic gemaakt worden waarin iedereen 'oplossingen' kan opperen voor frustraties rond RPG. Want zoals je net al zei: wat voor mij misschien vrijheidbeperkend als modzijnde overkomt, is het inderdaad misschien niet voor een RPG'ende user. En dat we dan eens al die 'oplossingen' kunnen bespreken. Misschien zelfs aan de hand van een poll zodat we dan ook echt weten of jullie het te vrijheidbeperkend vinden of niet.
    En daarbij, de ratings of de limiet kunnen misschien maar enkele van de miljoenen creatieve oplossingen zijn.

    Of om volledig grondig te zijn, zou je eerst alle frustraties moeten verzamelen (nog niet debatteren) en wanneer je denkt dat het volledig is, dat je dan overgaat tot mogelijke oplossingen (zonder vooroordelen, dus nog niet debatteren) en wanneer gedacht wordt daarin volledig te zijn, dan kan het debat geopend worden en alles besproken worden. :Y)

    Of nog een gekker idee. Jullie doen helemaal zelf de analyse en wat jullie het beste vinden, komt er uiteindelijk uit als een ongeschreven regel zoals die [300 woorden]. Of jullie maken er een topic van met richtlijnen van zoals volgens mij dat ene wetboek van MSV (of vergis ik me?). En dan hoeven de mods zich niet te bemoeien (alleen misschien helpen alles op orde te krijgen en het proces te begeleiden) en dan voel ik me geen regelmakende modnazi. :Y)

    Volgens mij is het laat aan het worden en krijg ik het te hoog in mijn bol ofzo. :')


    Om deze reden heb ik dit topic geopend: zodat we hier de analyse kunnen doen, die in drie stappen zal plaatsvinden:
    - Het melden van alle frustraties.
    - Het bedenken van oplossingen.
    - Het bespreken van alle gegeven oplossingen.

    Ik hoop dat iedereen die actief is op het RPG-forum wil meedenken en ik hoop ook dat iedereen die dat niet doet zich er buiten wil houden, want anders ben ik bang dat we het overzicht een beetje kwijtraken. (:

    De eerste stap is dus het verzamelen van alle frustraties. Als er dingen zijn waar jij tijdens de rollenspelen tegen aanloopt, meld het dan hier dan of stuur mij een PB als je dat fijner vindt. Ik zal alles dan in deze beginpost bijhouden, zodat je kunt zien wat er al staat. Elkaar quoten is deze keer niet handig, omdat het topic dan niet zo overzichtelijk blijft. Geef wel even aan of jouw frustratie met een MSV of met een RPG te maken heeft, want hier zal ik aparte lijstjes voor maken.

    Tot slot is het handig om ook even dit bericht te verspreiden in de lopende RPGs en MSVs, zodat we zoveel mogelijk meningen kunnen verzamelen en met elkaar tot oplossingen kunnen komen.

    Frustraties MSVs
    - Mensen maken rollen aan zonder daarmee te gaan spelen.
    - Mensen haken af na een paar posts.
    - Mensen die elkaars stukjes niet lezen maar alleen die van de persoon met wie ze aan het schrijven waren. Dan raak je vervreemd van de rest van het verhaal, heb je zelf op een moment geen zin meer of je jaagt anderen weg.
    - Mensen nemen te weinig initiatief. Ze wachten teveel op 'orders' van de TS, maar ook onderling gaat alles vaak via omwegen. Mensen vragen bijvoorbeeld eerst aan elkaar of hun personages überhaupt met elkaar kunnen praten.
    - Verhaallijnen die in de beginpost al helemaal zijn uitgedacht. Het werkt beter om enkel een setting te schetsen, met een korte geschiedenis van hoe die situatie is ontstaan, maar dat je daarna alles openhoudt. Anders ben je constant aan het afvragen wanneer jr wat mort doen en als men even niks weet, kan men ook niet verder, want je zit aan die lijn vast.
    - TS die personages te veel controleren. Als er dingen staan die niet kloppen met het verhaal en dergelijke, vind ik dat prima. Er zijn echter ook TS die vinden dat een personage pas goed is als het minstens 800 woorden heeft of zo. Uiteindelijk ontwikkeld een karakter zich ook wel in het verhaal, door wat hij of zij meemaakt, dus het veranderd sowieso wel. Daardoor wordt iemand echt, je bent niet altijd dezelfde persoon als in het begin, dus zo'n lijstje kan niet opgaan voor je personage het hele verhaal door. Ik wil hiermee niet zeggen dat 50 woorden dan altijd voldoende zal zijn, maar soms wordt er ook nogal pietluttig gedaan.
    - Gesprekken met personages waar niemand anders tussen kan komen. Als ze samen in één kamer zitten en men schrijft dan 8 posts met zijn tweeën.. Best. Maar soms gaan die personages dan nooit meer uit elkaar en dan negeren ze andere mensen gewoon.
    - Als een speler de reacties van andere personages erin verwerkt en daarin over beslist, zonder dat het ergens staat of toestemming voor gegeven is.


    Frustraties RPGs
    - Mensen maken rollen aan zonder daarmee te gaan spelen.
    - Mensen haken af na een paar posts.
    - Mensen reageren niet, ook niet als je hen een privé- of gastenboekberichtje stuurt.
    - Topicstarters verwaarlozen hun eigen verhalen.
    - Mensen maken te veel nieuwe RPGs aan.
    - Mensen hebben plotseling geen tijd meer zodra het speeltopic wordt geopend.
    - Er is geen mogelijkheid om een topic met een andere user te delen of over te dragen.
    - Mensen maken een rol aan zonder te reserveren.
    - Mensen maken rollen aan en denken vervolgens dat het een story is waar je een abo op kunt nemen.
    - Mensen die voor het beginnen van een RPG al een gehele verhaallijn hebben uitgedacht met een ander (relaties/gebeurtenissen/et cetera).
    - Het verplichten van een minimum aantal woorden, waardoor de stukken langdraderig worden en het lastiger wordt om alles te lezen. Daardoor leest niet iedereen elk stukje en ontstaat er verwarring en irritatie omdat je niet weet wie waar is. Bovendien heb je bij een minimum aantal woorden het probleem dat je nooit 'snel' een stuk kunt schrijven en verhalen daardoor sneller vastlopen.
    - Mensen die elkaars stukjes niet lezen maar alleen die van de persoon met wie ze aan het schrijven waren. Dan raak je vervreemd van de rest van het verhaal, heb je zelf op een moment geen zin meer of je jaagt anderen weg.
    - Vaste koppels maken (door een random picker) van personen die verliefd worden, elkaar ontvoeren, et cetera. Dan wordt er alleen geRPG't tussen die personen.
    - De hoeveelheid nieuwe ideeën die binnen een week wordt gestart. Het zijn er echt meer dan tien, terwijl er nooit verhalen fatsoenlijk worden afgesloten. ze bloeden allemaal dood.
    - Mensen nemen te weinig initiatief. Ze wachten teveel op 'orders' van de TS, maar ook onderling gaat alles vaak via omwegen. Mensen vragen bijvoorbeeld eerst aan elkaar of hun personages überhaupt met elkaar kunnen praten.
    - Verhaallijnen die in de beginppst al helemaal zijn uitgedacht. Het werkt beter om enkel een setting te schetsen, met een korte geschiedenis van hoe die situatie is ontstaan, maar dat je daarna alles openhoudt. Anders ben je constant aan het afvragen wanneer jr wat mort doen en als men even niks weet, kan men ook niet verder, want je zit aan die lijn vast.
    - Mensen vragen teveel aan de topicstarter om te horen of het allemaal wel goed is wat ze doen, terwijl dat betrekking heeft op hun eigen rol. Zelf met ideeën komen is wenselijk.
    - Wanneer een TS een topic pas na een lange tijd opent.
    - Mensen die hele stukken van een ander herhalen in hun eigen post. En dan bedoel ik meer dan enkel de gesproken stukjes. Dat heb ik dan al gelezen (of zelf geschreven) en dan zie ik dat opnieuw en opnieuw en opnieuw.
    - TS die personages te veel controleren. Als er dingen staan die niet kloppen met het verhaal en dergelijke, vind ik dat prima. Er zijn echter ook TS die vinden dat een personage pas goed is als het minstens 800 woorden heeft of zo. Uiteindelijk ontwikkeld een karakter zich ook wel in het verhaal, door wat hij of zij meemaakt, dus het veranderd sowieso wel. Daardoor wordt iemand echt, je bent niet altijd dezelfde persoon als in het begin, dus zo'n lijstje kan niet opgaan voor je personage het hele verhaal door. Ik wil hiermee niet zeggen dat 50 woorden dan altijd voldoende zal zijn, maar soms wordt er ook nogal pietluttig gedaan.
    - Gesprekken met personages waar niemand anders tussen kan komen. Als ze samen in één kamer zitten en men schrijft dan 8 posts met zijn tweeën.. Best. Maar soms gaan die personages dan nooit meer uit elkaar en dan negeren ze andere mensen gewoon.
    - Als een speler de reacties van andere personages erin verwerkt en daarin over beslist, zonder dat het ergens staat of toestemming voor gegeven is.
    - Jongelingen maken een rollentopic aan zonder dat ze verstand hebben van hoe het werkt en hoe ze het werkende moeten houden.
    - Wanneer mensen meer tijd steken in het opmaken van het hele stuk inclusief tierlantijntjes, "mooi" lettertype en een foto (of zelfs header) groter dan de tekst zelf in plaats van een goede, degelijke tekst te maken.
    - Een korte inhoudsloze post krijgen wanneer je zelf je best hebt gedaan op een lange, goed doordachte post. [Wordt veelal opgelost met het minimum aantal woorden principe]
    - Mensen maken Mary Sue's, of heel onduidelijk uitgewerkte RPG rollen. Als je ze tips of voorbeelden geeft om hier iets aan te doen, wordt dat niet gewaardeerd.
    - Niemand wilt mannen spelen, schijnbaar, en niemand wilt het ook maar proberen of leren.
    - Mensen kijken niet naar de rollen die er al zijn voordat ze er één aanmaken, waardoor sommige personages qua karakter of achtergrondverhaal erg op elkaar lijken.


    Problemen en oplossingen:
    Algemeen:
    - Een informatief topic voor de RPGs.
    - Een template voor beginnende rpgers die een rpg willen starten, zodat ze een beetje weten wat er allemaal globaal in moet. > Bain

    Het tegengaan van het aanmaken van rollen waar niets mee wordt gedaan.
    - Een soort ranksysteem. > Philia
    - Een soort 'blacklist' waarin users gemeld kunnen worden die hun rollen verwaarlozen/überhaupt niet starten. Punten kunnen ze natuurlijk terugverdienen door wel (actief) mee te doen aan de verhalen. > Celerity
    - RPG/MSV-ID, met een overzicht van de RPGs waarin men aan mee doet, een linkje naar alle rollen en plaats om feedback te ontvangen. > Philia

    Het tegengaan van de tientallen topics die er per maand bijkomen:
    - Een maximum bepalen. Enkel de verhalen (10?) die per maand de meeste stemmen hebben, kunnen hun idee plaatsen.
    - Maximaal één RPG/MSV aanmaken per maand. > Bain

    [ bericht aangepast op 5 maart 2015 - 23:44 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik ben erachter gekomen dat ik veel te veel frustraties heb over rollen. 8D Maar ik denk niet dat er iets aan te doen valt.


    Your make-up is terrible

    Michonne schreef:
    Ik ben erachter gekomen dat ik veel te veel frustraties heb over rollen. 8D Maar ik denk niet dat er iets aan te doen valt.


    Ik ken het probleem maar al te goed.


    26 - 02 - '16

    Michonne schreef:
    Ik ben erachter gekomen dat ik veel te veel frustraties heb over rollen. 8D Maar ik denk niet dat er iets aan te doen valt.


    Idd ook. Mensen kijken vaak ook niet naar andermans rollen om te zien of de combinatie aan spelers dan wel realistisch is en niet iedereen iets hetzelfde heeft wat zeer onwaarschijnlijk is in het echte leven. Super irritant en dan twijfel ik telkens of ik mijn rol aan zal passen, terwijl ik er kei veel werk in heb gestoken en dan bijvoorbeeld de eerste was. Ik zal zelf soms ook echt wel dingen in mijn rollen doen die mensen irriteren, maar soms he :')


    Happy Birthday my Potter!

    Lily_Evans schreef:
    (...)

    Idd ook. Mensen kijken vaak ook niet naar andermans rollen om te zien of de combinatie aan spelers dan wel realistisch is en niet iedereen iets hetzelfde heeft wat zeer onwaarschijnlijk is in het echte leven. Super irritant en dan twijfel ik telkens of ik mijn rol aan zal passen, terwijl ik er kei veel werk in heb gestoken en dan bijvoorbeeld de eerste was. Ik zal zelf soms ook echt wel dingen in mijn rollen doen die mensen irriteren, maar soms he :')


    Dit is echt heel herkenbaar. Niet alleen met persoonlijkheden, maar ook achtergrondverhalen, wat nog wel vervelender is dan persoonlijkheden die op elkaar lijken.

    [ bericht aangepast op 15 feb 2015 - 21:36 ]


    Bowties were never Cooler

    Lily_Evans schreef:
    (...)

    Idd ook. Mensen kijken vaak ook niet naar andermans rollen om te zien of de combinatie aan spelers dan wel realistisch is en niet iedereen iets hetzelfde heeft wat zeer onwaarschijnlijk is in het echte leven. Super irritant en dan twijfel ik telkens of ik mijn rol aan zal passen, terwijl ik er kei veel werk in heb gestoken en dan bijvoorbeeld de eerste was. Ik zal zelf soms ook echt wel dingen in mijn rollen doen die mensen irriteren, maar soms he :')

    This. Meestal ga ik uiteindelijk een simpel saai persoon maken dat wel lief is, aangezien echt iedereen altijd koppig & eigenwijs is.


    “A queen will always turn pain into power.”

    Cave schreef:
    (...)
    This. Meestal ga ik uiteindelijk een simpel saai persoon maken dat wel lief is, aangezien echt iedereen altijd koppig & eigenwijs is.


    Ja, dat herken ik ook wel een beetje, maar ik denk ook dat mensen er wel bij willen horen. Als er veel mensen zijn die koppig en eigenwijs zijn dan vormen die vaak wel een vriendengroepje en mensen willen daar niet buiten staan.


    She was always looking for more..

    Cathedrals schreef:
    (...)


    "Satan's friendship reaches to the prison door."

    Ameliorate schreef:
    (...)
    Ja, dat herken ik ook wel een beetje, maar ik denk ook dat mensen er wel bij willen horen. Als er veel mensen zijn die koppig en eigenwijs zijn dan vormen die vaak wel een vriendengroepje en mensen willen daar niet buiten staan.

    Het is wel irritant, ik heb al best vaak bij de RPG's waar ik aan meedeed zulke persona's gezien. Koppig, eigenwijs, brutaal. Het begint zo simpel te worden, er valt toch wel wat anders te verzinnen. Een beetje variatie is geen crime, het helpt juist met originele rollen.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Sacramental schreef:
    (...)
    Het is wel irritant, ik heb al best vaak bij de RPG's waar ik aan meedeed zulke persona's gezien. Koppig, eigenwijs, brutaal. Het begint zo simpel te worden, er valt toch wel wat anders te verzinnen. Een beetje variatie is geen crime, het helpt juist met originele rollen.


    Ja, dat is waar.

    Wat mij dan weer erg irriteert is dat er veel mensen zijn die voor elke RPG een soortgelijke rol maken. Dat je een keer iemand maakt die koppig en eigenwijs ik, oké. Maar als je die rol dan erg vaak herhaalt en enkel een andere naam geeft, dan vindt ik het echt vervelend worden. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te hebben in mijn rollen, omdat ik het ook maar saai vindt om altijd ongeveer dezelfde persoon te spelen.

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 11:08 ]


    She was always looking for more..

    Ameliorate schreef:
    (...)

    Ja, dat is waar.

    Wat mij dan weer erg irriteert is dat er veel mensen zijn die voor elke RPG een soortgelijke rol maken. Dat je een keer iemand maakt die koppig en eigenwijs ik, oké. Maar als je die rol dan erg vaak herhaalt en enkel een andere naam geeft, dan vindt ik het echt vervelend worden. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te hebben in mijn rollen, omdat ik het ook maar saai vindt om altijd ongeveer dezelfde persoon te spelen.

    Dit ^^

    Maar ik denk eigenlijk dat we wel genoeg irritaties hebben verzameld, misschien kunnen we doorgaan naar het volgende deel? En eerst even kijken aan welke irraties ook daadwerkelijk wat aan gedaan kan worden ^^


    “A queen will always turn pain into power.”

    Cave schreef:
    (...)
    Dit ^^

    Maar ik denk eigenlijk dat we wel genoeg irritaties hebben verzameld, misschien kunnen we doorgaan naar het volgende deel? En eerst even kijken aan welke irraties ook daadwerkelijk wat aan gedaan kan worden ^^


    Ik denk ook wel dat de belangrijkste punten genoemd zijn. Wat is een handige manier om te beslissen of er iets aan gedaan zou kunnen worden?

    [ bericht aangepast op 16 feb 2015 - 17:59 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Mijn suggestie: maak informatieve topics aan. :Y)


    Your make-up is terrible

    Angmar schreef:
    (...)

    Ik denk ook wel dat de belangrijkste punten genoemd zijn. Wat is een handige manier om te beslissen of er iets aan gedaan zou kunnen worden?

    Mmm... Alle frustraties die te maken hebben met het gedrag van mensen kunnen niet heel gemakkelijk opgelost worden, maar dingen die gaan over organisatie en dergelijke wel. Ik vind het hele rank systeem dat in mijn topic genoemd werd wel een goed idee, als het op de juiste manier uitgewerkt wordt dan.

    {ik was trouwens Sobremesa, usernameverandering ^^}


    “A queen will always turn pain into power.”

    Ameliorate schreef:
    (...)

    Ja, dat is waar.

    Wat mij dan weer erg irriteert is dat er veel mensen zijn die voor elke RPG een soortgelijke rol maken. Dat je een keer iemand maakt die koppig en eigenwijs ik, oké. Maar als je die rol dan erg vaak herhaalt en enkel een andere naam geeft, dan vindt ik het echt vervelend worden. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling te hebben in mijn rollen, omdat ik het ook maar saai vindt om altijd ongeveer dezelfde persoon te spelen.


    Hier ben ik erg schuldig van om eerlijk te zijn, ik hou er van om een bepaald karakter te spelen. Ik snap wel hoe iemand zich daar aan kan irriteren maar aan de andere kant kan ik het niet begrijpen.
    Ik heb er anders nooit echt last van op de manier van; oh, diegene speelt al weer zo'n karakter of what so ever.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Cave schreef:
    (...)
    Mmm... Alle frustraties die te maken hebben met het gedrag van mensen kunnen niet heel gemakkelijk opgelost worden, maar dingen die gaan over organisatie en dergelijke wel. Ik vind het hele rank systeem dat in mijn topic genoemd werd wel een goed idee, als het op de juiste manier uitgewerkt wordt dan.

    {ik was trouwens Sobremesa, usernameverandering ^^}


    Met dat ranksysteem zou je gedrag toch juist wel aanpakken? (:


    Every villain is a hero in his own mind.