• Ik zit nogal met wat frustraties over rollen in RPG's, dus besloot ik er maar iets aan te doen. 8D Ik ga in dit topic stap voor stap uitleggen hoe je zo'n realistisch mogelijk personage kan neerzetten en beschrijven. ;3 Jullie mogen altijd aanvullingen maken of me zelfs verbeteren als jullie vinden dat er iets niet klopt!

    Naam:

          Namen verzinnen lijkt soms wel een wedstrijdje over wie de meest creatieve dingen kan verzinnen. Vergeet niet dat de meeste mensen een heel normale naam hebben. Hoe ouder je personage, hoe logischer het is dat ze een naam hebben die veel voorkomt. Denk bij het verzinnen van een naam aan hoe je personage het te verduren krijgt bij een vreemde, weinig voorkomende of zelfverzonnen naam. Zullen ze ermee gepest worden, valt er een scheldwoord op te rijmen, kunnen mensen het wel uitspreken of schrijven? Veel klanken worden overal op de wereld heel anders uitgesproken.
          Dan zijn er nog tweede en zelfs derde namen. Hou er rekening mee dat er er maar weinig mensen zijn die überhaupt 4 namen hebben. Een tweede naam is vaak een doopnaam, of ze zijn vernoemd naar een familielid. Dit kan ook voor een derde naam gelden, maar dit komt gewoon echt heel weinig voor. Meerdere namen zijn vaak familietradities.

    Leeftijd:

          Geboortedatums, iets wat ik zelf vaak ontwijk bij RPG's. Waarom? Het is niet belangrijk en je kan er al snel mee de fout ingaan. Als je voor een geboortedatum kiest, kijk goed er of een jaar in de RPG vermeld wordt, en eventueel zelfs een datum. Je personage kan niet in 1990 geboren zijn als de RPG zich in de middeleeuwen afspeelt, iets wat logisch lijkt, maar waar vaak fouten in gemaakt worden.
          Maak de leeftijd van je rol naar wat de RPG vraagt. Als het op een High School in Amerika speelt, maak ze niet ouder dan hooguit 19, aangezien de meeste op hun 18de afstuderen. Let hierbij op welk jaargetijde het is in de RPG! Is je personage al 19, zorg dan dat hun geboortedatum later staat, zodat ze niet ineens bijna 20 worden, gezien dit niet bepaald realistisch is, tenzij je verder in je rol specificeert dat ze zijn blijven zitten of een andere reden hebben om nog op High School te zitten.
          Onder de 16, 18 of 21 kan je personage niet drinken of roken! Kijk welke leeftijd voor welk land geld en verzin anders een reden waarom ze er toch wel aan kunnen komen.

    Uiterlijk:

          Kies ten eerste iemand die ook bij de leeftijd van je personage past. Kijk naar hun echte leeftijd en probeer zelf in te schatten hoe oud ze ongeveer zouden kunnen zijn. Het is niet al te logisch als je personage eruit ziet als 30 of ouder en je maakt ze 20. Het wordt vaak gedaan in tv-series en films, maar dat betekent niet dat mensen er ook echt zo uitzien op die leeftijd. Zo kunnen minderjarigen ook niet vol zitten met tatoeages als ze daar geen toestemming van hun ouders gehad hebben.
          Onderzoek de gemiddelde lengtes van mensen. 1,65 is niet klein voor vrouwen en 1,85 is niet gemiddeld voor mannen. De gemiddelde volwassen man is ongeveer 1,80 en de gemiddelde volwassen vrouw is 1,67 in Nederland. In Amerika zijn mannen gemiddeld 1,75 en vrouwen maar 1,62.
          Omschrijf je personage niet van wat anderen ervan moeten vinden. Je schrijft geen boek, je schrijft met anderen en je kan niet voor hen bepalen wat hun schoonheidsnorm is. Dus niet 'mensen vinden', want zoiets komt al erg snel Mary Sue of Gary Stu (perfecte personages) over. Schoonheid is immers ook subjectief.
          Beschrijf een imperfectie aan je personage en iets dat je personage niet mooi vind aan zichzelf. Een scheve neus, te grote oren, kleine ogen, te dun, teveel rondingen. Niemand is perfect.
          Hou lichaams-proporties realistisch. Het is erg lastig om dun te zijn en ook nog eens rondingen te hebben.

    Innerlijk:

          Gebruik een lijst met karaktereigenschappen en kies wat van slechte en goede eigenschappen. Zoek eigenschappen waar je personage niet trots op is en liever niet benoemd. Niemand is alleen maar aardig of alleen maar gemeen.
          Kijk naar dingen die je personage wat beter beschrijven dan 'aardig en vriendelijk' of 'gemeen'. Er zijn zoveel meer woorden die je personage zoveel beter beschrijven!
          'bang in het donker' is geen slechte eigenschap en maakt je personage niet minder Mary Sue.
          Beschrijf vooral het innerlijk bij het innerlijk. Laat geschiedenis over aan een ander kopje.

    Geschiedenis:

          Het is vast heel leuk om je personage een heel speciale geschiedenis met vreemde ouders te geven, of juist geen ouders, maar hoe vaak komt het voor? De meeste mensen leven een normaal leven en hebben ook een heel normaal verleden. Er zijn vast een ton personages in de RPG die al zo'n speciale geschiedenis hebben, het is zelfs origineler om ze heel normaal te laten zijn! Hou er ook rekening mee waar de RPG zich afspeelt.
          Niet iedereen komt uit het buitenland of heeft twee nationaliteiten.

    Extra:

          Ga eens op zoek naar een leuke hobby voor je personage dat iets anders is dan tekenen, schilderen, piano spelen of zingen. Ook niet iedereen is goed in talen. Sommige mensen vinden sporten leuk, skaten of skateboarden. Denk aan je eigen hobbies, tv-kijken is veel normaler, net zoals internetten. Of misschien heeft je personage nog wel niks gevonden om in uit te blinken of wat hij/zij leuk vind!
          Is je personage ergens fan van of hebben ze een kleine obsessie? Misschien verzamelen ze wel iets, of zijn ze ergens bang voor. Hebben ze huisdieren, of mogen ze die niet?

    Tips:

    - lees andermans rol voor je eigen originaliteit. Er kan veel frustratie ontstaan als er teveel dezelfde rollen zijn of als er dingen nagedaan worden zonder dat je het zelf echt doorhebt.

    Handige links:
    Karaktereigenschappen
    100 hobbies
    Gemiddelde lengte per land
    Welke lichaamsvorm heeft mijn faceclaim?
    Extra vragen voor je rol

    [ bericht aangepast op 16 okt 2015 - 22:01 ]


    Your make-up is terrible

    Handig! Even een MT.


    -

    Mangata schreef:
    Handig! Even een MT.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Ik denk dat dit heel handig is! Ook heel fijn en duidelijk uitgelegd.
    Zelf geef ik soms ietwat gekke namen, omdat ik namen geven echt geweldig vind en ook gewoon wel hou van aparte namen. Maar, zoals je in het LJH al zei, zo'n naam zou ik mijn kind nooit geven. En soms zijn mijn rollen wat onrealistisch bijzonder, maar dat is ook omdat ik met rpg-en graag in iemand anders huid kruip en als diegene net zo realistisch is als ik, is het al gauw geen uitdaging meer.
    Maar then again, ik begrijp je punt en dit is denk ik heel handig ^.^

    Mangata schreef:
    Handig! Even een MT.


    Spoiler alert: you will save yourself

    Dit, aangezien ik mezelf ook al snel kan ergeren. + Ik weet dat ik zelf ook snel de fout in ga bij het uiterlijk. :3

    Mangata schreef:
    Handig! Even een MT.


    Seasons will change, but I shall remain

    MT, dit is handig :Y)


    take me back to the basics and the simple life

    Erg handig dus even een MT. Vooral die link over die hobby's zal ik nog wel eens gaan gebruiken, aangezien ik dat meestal lastig vindt om te verzinnen. :]
    Wel vindt ik het ook niet zo ontzettend belangrijk hoe lang bijvoorbeeld iemand is. In de RPG zelf wordt daar volgens mij niet al te veel over gezegd. De beschrijving van het uiterlijk vindt ik sowieso ook maar een bijzaak, maar dat is mijn mening.
    Over die namen snap ik je wel, al geef ik mijn personages wel graag een bijzondere naam. Al komt dat denk ik voornamelijk doordat ik zelf nogal een standaard naam heb en ik graag een naar mijn mening, leukere naam, had gewild. Daarom geef ik die denk ik eerder aan mijn personages.

    Daarnaast gaat de beschrijving van een rol volgens mij meer om anderen te laten weten hoe het personage wat jij in je hoofd hebt in elkaar zit. Als TS zal je wel kunnen zeggen dat het personage te Mary Sue achtig is en daar kan de maakster van de rol ook wel iets aan veranderen, maar als het er in de RPG zelf op aan zal komen denk ik niet dat die opmerking de maakster van de rol ervan kan weerhouden om het personage te laten zijn zoals hij of zij hem in gedachten heeft, ook al is dat ietwat Mary Sue. Mensen wijken toch vaak af van hun beschrijving, waardoor die er toch niet zoveel toe doet naar mijn mening.

    Toch vindt ik het wel een erg goed idee, al weet ik niet of het veel zal helpen.


    She was always looking for more..

    100% mee eens. En handig, want in mijn hoofd zijn vrouwelijke personages van 1.65m ook al best snel klein, omdat gewend ben aan vrij lange vrouwen in de familie. :x


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Kaj schreef:
    Ik denk dat dit heel handig is! Ook heel fijn en duidelijk uitgelegd.
    Zelf geef ik soms ietwat gekke namen, omdat ik namen geven echt geweldig vind en ook gewoon wel hou van aparte namen. Maar, zoals je in het LJH al zei, zo'n naam zou ik mijn kind nooit geven. En soms zijn mijn rollen wat onrealistisch bijzonder, maar dat is ook omdat ik met rpg-en graag in iemand anders huid kruip en als diegene net zo realistisch is als ik, is het al gauw geen uitdaging meer.
    Maar then again, ik begrijp je punt en dit is denk ik heel handig ^.^


    Er is ook een verschil tussen normale namen, aparte namen en unieke namen. 8D Er zijn genoeg mensen met redelijk aparte namen die nog als redelijk normaal beschouwd worden, maar unieke namen gaan altijd net dat stapje verder waarom sommige ineens erg vreemd lijken, of zelfbedacht, haha.


    Your make-up is terrible

    Waldeinsamkeit schreef:
    Erg handig dus even een MT. Vooral die link over die hobby's zal ik nog wel eens gaan gebruiken, aangezien ik dat meestal lastig vindt om te verzinnen. :]
    Wel vindt ik het ook niet zo ontzettend belangrijk hoe lang bijvoorbeeld iemand is. In de RPG zelf wordt daar volgens mij niet al te veel over gezegd. De beschrijving van het uiterlijk vindt ik sowieso ook maar een bijzaak, maar dat is mijn mening.
    Over die namen snap ik je wel, al geef ik mijn personages wel graag een bijzondere naam. Al komt dat denk ik voornamelijk doordat ik zelf nogal een standaard naam heb en ik graag een naar mijn mening, leukere naam, had gewild. Daarom geef ik die denk ik eerder aan mijn personages.

    Daarnaast gaat de beschrijving van een rol volgens mij meer om anderen te laten weten hoe het personage wat jij in je hoofd hebt in elkaar zit. Als TS zal je wel kunnen zeggen dat het personage te Mary Sue achtig is en daar kan de maakster van de rol ook wel iets aan veranderen, maar als het er in de RPG zelf op aan zal komen denk ik niet dat die opmerking de maakster van de rol ervan kan weerhouden om het personage te laten zijn zoals hij of zij hem in gedachten heeft, ook al is dat ietwat Mary Sue. Mensen wijken toch vaak af van hun beschrijving, waardoor die er toch niet zoveel toe doet naar mijn mening.

    Toch vindt ik het wel een erg goed idee, al weet ik niet of het veel zal helpen.


    Vooral in dat gedeelte over karakter heb je gelijk, maar over uiterlijk denk ik zelf heel anders. Ik kijk graag naar de verschillen in lengte tussen personages, moet mijn personage opkijken, of juist neerkijken in een gesprek? Vooral als ze ruzie maken vind ik het belangrijk, want is hij nou een kop kleiner, dan geeft hij een heel andere reactie tegenover de persoon dan als hij groter is. Maar dat ben ik, dan. 8D


    Your make-up is terrible

    Michonne schreef:
    (...)

    Vooral in dat gedeelte over karakter heb je gelijk, maar over uiterlijk denk ik zelf heel anders. Ik kijk graag naar de verschillen in lengte tussen personages, moet mijn personage opkijken, of juist neerkijken in een gesprek? Vooral als ze ruzie maken vind ik het belangrijk, want is hij nou een kop kleiner, dan geeft hij een heel andere reactie tegenover de persoon dan als hij groter is. Maar dat ben ik, dan. 8D


    Daar heb je ook wel gelijk in, al ligt dat ook wel aan het karakter van het personage. Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Maar dan heb ik wel mooi weer wat geleerd.


    She was always looking for more..

    MT. Handig en goed uitgelegd.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Mangata schreef:
    Handig! Even een MT.


    Lindsay, forever in my heart † • Skaikru went Bughead

    Heel handig dit! Toch zag ik iets waar ik over twijfelde namelijk dit: valt er een scheldwoord op te ruimen, moet ruimen niet rijmen zijn in deze zin?


    Physics is awesome