• Fifty Shades of Grey is a 2015 American erotic romantic drama film directed by Sam Taylor-Johnson with a screenplay by Kelly Marcel. Based on E. L. James' bestselling novel of the same name, the film stars Dakota Johnson as Anastasia Steele, a college graduate who begins a sadomasochistic relationship with young business magnate Christian Grey (Jamie Dornan).


    Fifty Shades of Grey: of je nou wilt of niet, je wéét wat het is.
    Door verscheidene televisieprogramma's wordt de film beschreven als "feministische erotica", en duizenden vrouwen (en mannen) staan in de rij om de film te bekijken. Vrouwen/meisjes roepen uit dat ze hun eigen Mr. Grey willen, omdat hij oh zo romantisch is.

    Toen ik hoorde dat de boekenserie verfilmd werd (ik had de boeken niet gelezen) besloot ik dat het wel grappig zou zijn om hier met vriendinnen naartoe te gaan, en ik heb dat plan letterlijk gehad tot een week geleden.
    Vanuit verschillende hoeken duikt het steeds vaker op: 50SOG gaat helemaal niet over een BDSM relatie, maar over een enorm foute relatie. Het is geen SM, het is mishandeling en Mr. Grey is geen charmante man met een gevoel voor romantiek, maar een manipulatieve stalker. 50SOG fans daarentegen verdedigen hun favoriete boekenserie - iets dat logisch is, natuurlijk.

    Dit topic heb ik niet aangemaakt om jullie te vertellen hoe fout de film wel niet is en dat je er toch écht niet naartoe moet, maar meer om jullie te vragen wat jullie nou van de film vinden, of jullie van plan zijn te gaan en zo ja/nee, wat jullie beweegredenen daarvoor zijn.

    Voor een (gedetailleerde) lijst genoemd "Fifty Abusive Moments in 50SOG", klik hier. Maar dan alleen als je er werkelijk in geïnteresseerd bent. En again, ik probeer niemand te vertellen wat hij/zij moet doen, ik vraag me gewoon af hoe jullie tegen de film aankijken.

    Ga je 5OSOG bekijken? (In de bioscoop of via internet, dat maakt niet uit.)

    25.7% (18 stemmen)
     
    Ja.

    74.3% (52 stemmen)
     
    Nee.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Derks schreef:
    Fifty shades of nee.


    Ik hoef 'm niet te zien (mag 'm officieel ook nog niet zien) en ik wil hem ook niet zien.


    Is hij 18+ dan?


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Freer schreef:
    (...)

    Is hij 18+ dan?


    16+


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Wauw, ik kan het niet beter dan Square zeggen. Ik heb het eerste boek gelezen, wel met pauzes ertussen, want ik ergerde me teveel aan allerlei punten, maar het is niets voor mij. De gedachtengang van Ana spreekt me niet aan, ze let naar mijn smaak teveel op zijn uiterlijk en ze is een naïeve vrouw die op een gegeven moment niet eens meer iets durft, omdat de "romantische Mr. Grey" haar dat verbood.
    Ik ben meegevraagd door een vriendin om naar die film te gaan, maar nee, ik pas. Daar ga ik mijn geld namelijk niet aan uitgeven.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Ana is expres geportretteerd als een veel te naïef, niet veel zeggend karakter zodat iedere vrouw die het boek leest zich in haar durft te verplaatsen. Zou het een krachtige power vrouw zijn met een heel identiek karakter dan is het een stuk moeilijker om je met haar te vergelijken tenzij je een uitblinkend zelfbeeld hebt. Ja, de boeken zijn veel meer verkocht dan de oude goede echte literatuur boeken. Is dit een schande? Nee. Mensen hebben hedendaags gewoon meer te besteden. Dit boek trekt de aandacht van de meeste vrouwen omdat het op een hele subtiele manier met een taboe omgaat. Daardoor gaan mensen het lezen uit nieuwsgierigheid, niet om de schrijfstijl van E L James. Wat zij gewoon heel erg goed heeft gedaan is een karakter geportretteerd waar veel vrouwen van dromen; Christian Grey! Een spannende vent die toch kwetsbaar is, niet om bier en tieten roept en alles over heeft voor zijn Ana. Het is gewoon een sprookje voor volwassen vrouwen en daar is verder toch niets mis mee? Men moet het allemaal niet zo serieus nemen.

    De film op zich, tja, ik was eerst ook niet van plan om te kijken omdat je je eigen beeld hebt van het boek en ik vind niet dat dat per se altijd uitgebeeld moet worden, dan is het vaak toch anders dan dat je het je had voorgesteld. Toch weer uit nieuwsgierigheid ben ik de film een paar maanden geleden gaan kijken en eerlijk is eerlijk. Ik had het veel slechter verwacht en het is geen slechte film. Het is geen masterpiece maar het acteerwerk en de setting vond ik prima uitgevoerd .

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 16:46 ]


    The one thing that doesn’t abide by majority rule is a person’s conscience.

    -

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 16:45 ]


    The one thing that doesn’t abide by majority rule is a person’s conscience.

    Ik heb m gezien.
    Ondanks dat ik die vrouw die de hoofdrol (Anastasia) speelde echt vreselijk slecht vond acteren en de sexy Christian Grey een babyface heeft, vond ik het verder best een leuke film nog.
    Ik had helemaal geen last van de mishandeling, die was er ook vrijwel niet. Als je mishandeling wilt dan moet je Game of Thrones kijken.

    Naja. De film was gewoon slecht eigenlijk, maar het verhaal niet. Lol.
    Ik wil ook heel graag de boeken lezen, maar het is een beetje raar om te vragen aan je ouders of je Fifty Shades mag lenen :'D


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    @ Sibyl

    Ik zou 'm gewoon lenen.


    The one thing that doesn’t abide by majority rule is a person’s conscience.

    Beetje een onnodig upje, guys.


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted