• Eigenlijk hoort dit topic niet hier, omdat het niet zozeer een story probleem is, maar a la.

    Als ik schrijf, dan probeer ik er altijd op te letten dat mijn verhaal origineel en geloofwaardig is. Dat zijn tenslotte twee eigenschappen waar een 'goed' verhaal bijna niet zonder kan. Dat 'goed' staat tussen haakjes, omdat er natuurlijk niet zoiets bestaat als een universele definitie van een goed verhaal. Ik bedoel met 'goed' een verhaal dat complexere zinnen, duurdere woorden, diepere lagen en beter ontwikkelde personages heeft dan het gemiddelde tienerboek. Literatuur dus eigenlijk. Nu heb ik de afgelopen maand heel fanatiek aan een verhaal geschreven dat zo 'goed' mogelijk moest zijn. Het was namelijk voor mijn profielwerkstuk, dus ik zou er een cijfer voor krijgen. Het kon echt uren duren voordat ik een pagina geschreven had, omdat ik gewoon heel lang nadacht over hoe ik alles zo mooi mogelijk kon verwoorden.
    Nu dat verhaal af is, is mijn schrijfdrang niet verminderd, maar mijn behoefte aan een 'goed' verhaal wel. Ik heb gewoon echt even zin in een lekker makkelijk verhaal. En daarmee bedoel ik niet een slecht verhaal, maar een verhaal dat wat meer 'uit de losse pols' is geschreven. Niet te lang nadenken, niet forceren, gewoon schrijven waar je zin in hebt. Of dat nou cliché is of niet.

    Kennen jullie deze drang? ;]


    i put the fun in funeral

    Niemand? :p


    i put the fun in funeral

    Ik ken het. Ik wil een cliché verhaal gaan schrijven ;3


    26 - 02 - '16

    Oh ik ken het heel goed, ik schrijf heel vaak als tussendoortje iets heerlijk clichés. Ik schrijf de laatste maanden eigenlijk helemaal niks meer, behalve als ik down ben. Maar ik lees wel veel fanfic's. En oh wat zijn die cliché fanfic toch heerlijk om te lezen. Niks zo fijn dan weten dat het verhaal een goed einde heeft.


    Alleen maar tranen van geluk

    Ja, absoluut. ^^
    Ik heb zoveel verhalen die op die manier geschreven zijn, haha. Het streven naar het maken van geweldige, diepzinnige plots gewikkeld in perfecte woorkeuzes en besprenkeld met complexe achtergrondverhalen is super, maar het is ook heel veel werk en ik word er persoonlijk vaak niet heel vrolijk van. En dat is helemaal oké, wat mij betreft. Ik schrijf in de eerste plaats om er zelf plezier aan te beleven, niet voor een of ander hoger doel. Niet ieder verhaal hoeft mensen aan het denken te zetten over de grote kwesties in het leven; soms, als je een lange dag hebt gehad en eigenlijk alleen maar in je bed wilt vallen, is wat gemakkelijk te verteren fluff veel waardevoller, en clichés kunnen daarbij ook juist heel leuk zijn. (:

    [ bericht aangepast op 20 feb 2015 - 19:45 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Ja, absoluut. ^^
    Ik heb zoveel verhalen die op die manier geschreven zijn, haha. Het streven naar het maken van geweldige, diepzinnige plots gewikkeld in perfecte woorkeuzes en besprenkeld met complexe achtergrondverhalen is super, maar het is ook heel veel werk en ik word er persoonlijk vaak niet heel vrolijk van. En dat is helemaal oké, wat mij betreft. Ik schrijf in de eerste plaats om er zelf plezier aan te beleven, niet voor een of ander hoger doel. Niet ieder verhaal hoeft mensen aan het denken te zetten over de grote kwesties in het leven; soms, als je een lange dag hebt gehad en eigenlijk alleen maar in je bed wilt vallen, is wat gemakkelijk te verteren fluff veel waardevoller, en clichés kunnen daarbij ook juist heel leuk zijn. (:


    Het is net... pizza. Geen fancy maaltijd uit een vijf-sterrenrestaurant, maar toch wel heel lekker en makkelijk af en toe :x


    i put the fun in funeral

    Overkill schreef:
    (...)

    Het is net... pizza. Geen fancy maaltijd uit een vijf-sterrenrestaurant, maar toch wel heel lekker en makkelijk af en toe :x


    Haha, dat vind ik een mooie vergelijking. Vooral omdat ik stiekem toch echt de voorkeur zou geven aan pizza boven iets met vijf sterren, op de meeste dagen. :Y)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Volgens mij bestaat mijn schrijfdrang alleen maar uit een behoefte aan simpliciteit. :') Die dure woorden en complexe zinnen kunnen me meestal gestolen worden, want ik heb de aandachtsspanne niet om dat te schrijven of om zelfs maar te lezen. Negen van de tien keer erger ik me er zelfs dood aan, want er zijn nog bijzonder veel verhalen waarin met moeilijke woorden wordt gestrooid alsof het kruidnoten zijn en je eigenlijk om de vijf minuten weer moet Googlen wat ze betekenen, aangezien die woorden sinds begin twintigste eeuw al niet meer in de volksmond zijn genomen. Dat leest gewoon niet lekker, naar mijn mening. Een goed verhaal zou ook met begrijpbare woorden interessant moeten zijn.

    Al ken ik het gevoel wel een beetje, hoor. Een paar maanden geleden had ik opeens ook de drang om een belachelijke romcom te schrijven nadat ik een verhaal had afgerond waar ik veel meer moeite in had gestopt. Literaire prut kan heel opluchtend werken. :'D

    [ bericht aangepast op 21 feb 2015 - 15:37 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.