• Hey allemaal,
    Al maandenlang zie ik die quote van John Green voorbij komen, van The Fault in Our Stars, "some infinities are bigger than other infinities". Ik erger (irriteer? Hm) me hier ontzettend aan, want ik heb het gevoel dat het helemaal niet klopt.
    Een oneindigheid kan niet groter zijn dan een andere oneindigheid, want dan geef je de oneindigheid een grootte, wat hij helemaal niet heeft, want hij is oneindig. Een oneindigheid, "infinity", zou dus alle infinities tegelijkertijd moeten zijn, aangezien een infinity nergens stopt en de ene infinity dus tegelijkertijd ook alle andere infinities is.
    Oké, vaag verhaal, maar zit ik helemaal verkeerd te denken of heeft John Green gewoon niet goed nagedacht over die quote?


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    GusWaters schreef:
    (...)

    In de wiskunde en in realiteit niet dus.
    Ik begrijp wat je bedoelt, maar oneindig omvat niet alles alles.
    Want dan zou het begrip oneindigheid zelfs niet genoeg zijn om oneindigheid te omvatten. En als je het dan omvat dan is het weer geen oneindigheid juist omdat je zegt dat het alles omvat. In feite geef je het dan ook grenzen dus als dat de voorwaarde voor een oneindigheid zou zijn, dan zou een oneindigheid zelf niet meer bestaan.

    Hm, het begrip zou wel genoeg zijn, toch, de betekenis alleen niet. Je kan het wel oneindig noemen, maar de betekenis van het begrip, dat bestaat niet.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Hm, het begrip zou wel genoeg zijn, toch, de betekenis alleen niet. Je kan het wel oneindig noemen, maar de betekenis van het begrip, dat bestaat niet.


    Al vind ik het wel een leuk discussiepunt ( en serieus ik krijg echt zin om John Green hierover te proberen te contacteren )
    toch vrees ik dat het zo een eindeloze discussie gaat blijven.
    Want ik begrijp wat je bedoelt, maar ben het er niet volledig mee eens;
    En omgekeerd is het hetzelfde denk ik


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Het gaat om de symboliek er achter, niet om de natuurkundige of wiskundige correctheid.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    GusWaters schreef:
    (...)

    Al vind ik het wel een leuk discussiepunt ( en serieus ik krijg echt zin om John Green hierover te proberen te contacteren )
    toch vrees ik dat het zo een eindeloze discussie gaat blijven.
    Want ik begrijp wat je bedoelt, maar ben het er niet volledig mee eens;
    En omgekeerd is het hetzelfde denk ik

    Jaaa, ik zou dit ook wel ff aan hem willen vragen! Haha, als hij ooit in de buurt is...


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Volgens mij heeft John Green hier zelf ook ooit iets over gezegd in een Vlogbrothers video, waarbij hij toegaf dat dat het kan kloppen dat die quote niet helemaal klopt geloof ik, maar ik weet niet meer precies wat hij nou zei.
    In elk geval, het klopt niet helemaal, terwijl je als je de argumentatie in het boek leest van waarom dit zo zou zijn, het toch heel logisch lijkt. John Green is geen wiskundige, maar een schrijver, die waarschijnlijk vooral let op de symbolische en literaire waarde van dit soort zinnen. Ik vind het feit dat die zin een paradox is juist wel mooi. Je weet dat het niet klopt omdat oneindigheden per definitie oneindig zijn, maar toch kun je het je voorstellen binnen het voorbeeld dat Hazel geeft en past het goed in de context van het verhaal.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    In het verhaal wordt het geloof ik uitgelegd als dat er tussen 0 en 1 oneindig veel getallen zitten en dat er tussen 0 en 2 nog oneindiger veel meer getallen zitten, waardoor die oneindigheid groter is dan die tussen 0 en 1. God, ik zou het niet weten. Ik raak al in de war van het proberen uit te leggen.


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Er zijn heel veel verschillende stellingen over oneindigheid, en het is grappig hoe daar "oneindige" discussies over los kunnen gaan (en nu gebruik ik oneindig natuurlijk figuurlijk ;p). Zelf vind ik dit filmpje erover ook leuk:

    [ bericht aangepast op 19 maart 2015 - 21:30 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    @Pugno wel daar ging een deel van mijn examen over


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    maar inderdaad John Green bedoelde het waarschijnlijk niet op een wiskundige manier toen hij dit stukje schreef (bovendien had ik er ook nog nooit echt zo over nagedacht tot ik dit topic zag haha (: )


    Ik wil vrij zijn zoals de wind



    Vanaf 2.00 geeft hij er zelf commentaar op, en dat het zo de bedoeling was. ^^


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Nou, wiskundig gezien klopt het ergens natuurlijk wel, want de wiskundige George Cator sprak al over "Het Absolute Oneindige", een oneindige die alle andere oneindige getallen overstijgt.
    Jij bijt je misschien te veel vast aan alle oneindigheden hetzelfde te zien, maar eigenlijk is elke oneindigheid een soort getal, maar dan groter dan elk reëel getal.
    Ik weet niet of je al limieten hebt gezien op school, maar daar wordt het wel duidelijk :')

    [ bericht aangepast op 20 maart 2015 - 8:21 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    GusWaters schreef:
    @Pugno wel daar ging een deel van mijn examen over

    Ik snap je reactie op mijn reactie niet helemaal. Heb ik iets ontkent?


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ergens klopt het wel, hoor. Zoals men in het boek uitlegt, is de oneindigheid van nul tot één kleiner dan die van nul tot twee, toch is het beiden oneindig. Je moet dit soort zaken echt niet puur wiskundig gaan bekijken, het gaat rond de betekenis van de tekst. Er zijn wel meer figuurlijke uitdrukkingen die niet kloppen, dat is poëzie.


    Honek aukera edozein, maitea bat pean irakur daiteke. Ez diotenez, beraz. Da, nahiz itzulitako oker.

    Hawking schreef:

    Ik wilde het net hier gaan zetten.


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Iparis schreef:
    Het gaat om de symboliek er achter, niet om de natuurkundige of wiskundige correctheid.



    this! Je zou eens moeten kijken naar gedichten. Dat is helemaal horror voor wiskundige xD


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."