• Hello,

    Normaal ben ik niet zo van dit soort topics, maar ik moet echt mijn hart even luchten..

    Ik woon nu bijna een jaar lang samen met mijn beste vriendin Alice in Hilversum. Zij is als een zus voor me. We hebben samen zware depressies en een eetstoornis doorstaan, dus we kennen elkaar echt heel goed. Ikzelf zit in mijn derde jaar op de HBO filmopleiding, en zij doet een MBO-studie in Eindhoven waar ze na dit jaar klaar mee is. We kwamen op het idee samen in een huis te gaan wonen in Hilversum omdat zij ook de droom had om hierna door te leren om mijn filmopleiding. Daarvoor moet je toelating doen en proefopdrachten maken, en wanneer zowel deze opdrachten als het toelatingsgesprek succesvol zijn, word je aangenomen. Nou, dat klonk als een plan. Ze zou er na haar jaar in Eindhoven keihard haar best voor doen en op dezelfde school belanden als ik waarna we nog lekker lang samen in dit toffe huis (waar we enorm veel aan gewerkt en geklust hebben btw) blijven wonen.

    Omdat ik hartstikke enthousiast bent dat we samen dit huis kunnen houden (we betalen beide de helft aan een vrij hoge huur) doe ik al een tijd lang mijn best om haar te helpen met ideeen voor haar toelatingsopdrachten. Ik neem haar mee naar mijn school zodat ze alvast mensen kan ontmoeten en rond kan kijken, brainstorm met haar, kom zelf met plannen, geef haar allerlei tips voor tijdens haar gesprek etc. etc.

    Gisteren was het Open Dag op deze filmopleiding. Samen met haar oom en tante die hier op bezoek waren, zou ze daar heengaan. Ik heb het ontzettend druk met een filmplan dat zeer snel af moet, maar besluit wanneer ze het vraagt toch mee te gaan. Ook weer een stukje mental support en enthusiasmering, want: dit wordt de school waar ze heen wil, dit is haar droom en als dit lukt kunnen we gezellig hier blijven wonen.

    Onderweg ernaartoe begint ze eigenlijk al heel rot tegen me te doen wanneer we er met die oom en tante heen wandelen. Kleine opmerkingen die dan grapjes moeten zijn ten kostte van mij maakt ze de hele weg door. Dan heb ik al zoiets van: "Ehm oke, ik loop met jou mee terwijl ik eigenlijk ook andere dingen te doen heb, je kunt op zijn minst wat aardiger zijn." Maar goed, prima.

    Eenmaal aangekomen op de Open Dag van mijn filmopleiding, komt ze een of ander niet al te intelligent meisje tegen van haar school in Eindhoven. Dit is een meisje (laten we haar Lisa noemen) waarover ze tegen mij altijd zegt dat ze het zo'n dom kind vindt. Meteen ben ik vergeten en rent ze op haar af met een knuffel en een "Heee, ben jij hier ook dan!" Vervolgens hang ik er eigenlijk grotendeels bij wanneer zij samen als echte vriendinnen door de school heenlopen. Ik ben overbodig.

    Die oom en tante, Lisa, Alice en ik komen aan bij de grote zaal van onze school waar een presentatie met informatie over onze school gegeven wordt. Omdat ik me al behoorlijk ongewenst voel tegen deze tijd, zeg ik dat ik de presentatie niet ga bijwonen maar naar beneden ga, naar de andere entreehal. Ik weet namelijk via WhatsApp dat een goede schoolvriend van me daar mensen verwelkomt. Het is een halfuurtje ontzettend gezellig met hem en ik help hem enthousiast met het verwelkomen van mensen. Maar na maar een fucking halfuur staan Alice, Lisa, oom en tante alweer beneden. Ze hebben het wel weer gezien. (Note: de Open Dag bestond uit tal van gastlessen die je kan volgen, lezingen, je kunt portfolios laten checken, leraren tips vragen, de enorme school doorlopen.. maar nee, na die ene presentatie in de grote zaal hadden ze het schijnbaar wel weer gezien). Dus ik neem afscheid van mijn maat bij de entree, en loop samen met ze de school uit. En dan komt het:

    "Ja, ik zou [naam nichtje] nooit op deze school zetten, wat een koude, saaie bedoeling hier" - Tante
    "Echt, het is dat er niets anders in de buurt is" - Dat Lisa kind
    "Ik zou gewoon nog een andere MBO doen hoor. Beter dan dit." - Tante

    Maar dan begint Alice zelf ook. Over dat de leraar die de presentatie gaf "zo'n mongool was" en al haar enthousiasme weg had gehaald. En dat ze zo baalt omdat ze "geen plan B heeft" dus nu enorm gestrest is.

    Ik weet niet wat ik hoor. Al jaren heeft ze het erover na die MBO opleiding in Eindhoven naar deze filmopleiding in Hilversum te komen en steun en help ik haar. We gaan zelfs fucking samenwonen in een huis (géén studentenhuis, echt een machtig groot, oud huis waar veel aan gedaan moest worden) om deze reden! En nu, ineens, na die ene presentatie is het schijnbaar klaar.
    Ik vraag dus: "Oh wauw, die ene presentatie heeft alles omgegooid?"
    En ze zegt doodleuk ja. En dat het een kut Open Dag was. Ik ben boos doorgelopen en ben thuis meteen naar boven gegaan.

    Ik voel me zo fucking voor de gek gehouden. Waarom ben je in godsnaam hier met me komen wonen en heb je jaren lopen lullen dat het je 'droom' is naar die HBO filmopleiding hier te gaan? Mij altijd laten helpen en advies geven etc om nu maar te zeggen dat het toch maar een kutschool is? Nu weet ik ook niet wat k moet doen na dit jaar, want ik ben uit mijn oude studentenhuis verhuisd om hier in dit huis te komen wonen en ik wil niet weg uit Hilversum. Zelf de huur betalen is veel te duur, dus dan ben ik genoodzaakt iemand anders te zoeken die in dit huis rondloopt. Maar omdat we geen sloten op de slaapkamers hebben en alles delen, kan ik niet zomaar iedereen in huis halen.

    Ik ben zo pissig en boos en voel me enorm in de steek gelaten en voor de gek gehouden. Respect als je alles hebt gelezen, ik moest dit echt even kwijt. Sorry voor eventuele spelling errors.


    ars moriendi

    Kan je niet nog een keer met haar praten als ze wat meer afgekoeld is? Vragen of ze dit echt zo lang al wilde doen, of dat ze al jaren loopt te lullen bijvoorbeeld.

    Pfft, dat vind ik echt enorm lullig, maar het voelt echt aan alsof ze heel snel bezwijkt onder druk en meningen van anderen. Omdat jij het zo leuk vond, vond zij het ook leuk, maar nu vinden anderen het niet leuk en neemt zij die mening ook snel over. Is ze soms erg beïnvloedbaar? Neemt niet weg dat het ontzettend lullig is omdat jij er zoveel tijd, moeite en geld in gestopt hebt, natuurlijk.


    Your make-up is terrible

    Oh God dit is echt geen fijne situatie nee :(
    Dus omdat een meisje dat zij eerst een dom kind noemt zegt dat het een kut school is en de tante bij dat kind aansluit begint zij ook slecht te spreken? Ze moet weten wat ze wilt en haar eigen keuzes beginnen maken. Wat het natúúrlijk niet minder rot maakt voor jou. En kun je die maat van de academie eventueel niet vragen? Tis maar een gedacht hoor maar ja x


    You can't buy happiness, but you can buy books, and that's kind of the same thing

    Ah, dat is echt vervelend zeg! Ik krijg inderdaad net als Nikki een beetje de indruk dat ze maar met alle winden meewaait. Het gaat natuurlijk wel om haar eigen studiekeuze, dus als ze de open dag niets vond moet ze de studie ook niet gaan kiezen, maar ja, jij zit daar nu wel mee. :/


    Every villain is a hero in his own mind.

    Wow jeetje, dat is wel echt vet lullig hoor! Jij doet hartstikke je best voor haar, steunt haar en neemt de tijd voor haar, en nu ineens doet ze zo rot. Ik kan begrijpen dat je daar echt pissed om bent.

    Zoals ik net al snel hierboven las, misschien kun je straks -als jullie allebei zijn afgekoeld- een keer met haar praten? Je kunt haar vragen of ze al langer het idee heeft dat deze opleiding misschien toch niks voor haar is, of dat dit echt púur en alleen komt door die presentatie. Kijk, natuurlijk zijn eerste indrukken belangrijk, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het écht alleen die eerste indruk van die presentatie was waardoor je een compleet tegenovergestelde mening hebt.
    Daarnaast zou je ook met haar bespreekbaar kunnen maken dat je je erg gekwetst voelt, niet alleen omdat je je overbodig en in de steek gelaten voelde tijdens de open dag zelf, maar ook door wat zij en haar familie en 'vriendin' zeiden over je school en dat je het gevoel hebt dat ze je nu keihard laat vallen terwijl jij veel tijd en support in haar gestopt hebt. Als je zou willen, zou je zelfs tegen haar kunnen zeggen dat je je zorgen maakt om het blijven wonen in Hilversum.

    Ik hoop voor je dat je een goed gesprek met haar kunt hebben en dat ze bij draait! En als niet, dan hoop ik dat ze zo gentle is om op zn minst mee te helpen met nadenken over een oplossing over het huis.

    Succes!


    Inspiration can hit you any time

    Lothbrok schreef:
    Ah, dat is echt vervelend zeg! Ik krijg inderdaad net als Nikki een beetje de indruk dat ze maar met alle winden meewaait. Het gaat natuurlijk wel om haar eigen studiekeuze, dus als ze de open dag niets vond moet ze de studie ook niet gaan kiezen, maar ja, jij zit daar nu wel mee. :/


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Heb je het er met haar na de open dag nog over gehad? Of ze het echt zo kut vond of dat ze gewoon haar eigen mening niet durfde te zeggen.
    Misschien kun je dat aan haar vragen.

    Bedankt voor jullie reacties en tips!

    Uiteindelijk kwam via Facebookchat het onderwerp ter sprake, en heb ik vertelt hoe ik me voel. Zij zei dat zij helemaal niet rot tegen me deed op de heenweg daar naartoe, en dat ze wel naar de opleiding wil maar dat geld een groot probleem is. Ze kan niet meer bijlenen, en wil niet bij haar moeder aankloppen. Prima, maar zeg dat dan. Daarbij zei ze dat die leraar die die presentatie gaf haar de indruk gaf dat het een school was waar ze niet naartoe zou willen, maar "dat zou kunnen komen doordat ze zich zo rot voelde". En die Lisa waar ik over sprak? Ik moest me niet zo aanstellen, want "buiten mij mag ze ook met andere mensen omgaan". Maar ondertussen dat meisje wel een irritant, dom wijf noemen. Oké joh.

    Bottomline: We hebben erover gesproken. Maar sinds dat dat gebeurd is, gaan we heel koeltjes met elkaar om. Nu ook, is ze eerst gaan zeuren over dat ik "de dure spaghetti" heb gekocht ipv het AH huismerk om vervolgens tijdens het eten geen woord meer te zeggen en naar boven te gaan. Going fucking great.


    ars moriendi

    Wauw. Ik kan me inleven dat dit heel vervelend voor jou is. Je huisje klinkt als een toffe plek waar je veel moeite in hebt gestopt en die met zijn tweeën goed te onderhouden valt, maar door haar zet valt je hele droom ineens in duigen. Ik weet eigenlijk niet zo goed te reageren... ik vind het in ieder geval rot voor je. :l


    Pretty is just a pretty word.

    Wow, dat is wel echt heel erg vervelend voor je!
    Je verwacht dat iemand die er zo klaar voor is om de film opleiding te doen, zich niet zou laten leiden door een presentatie?
    Ik snap heel goed dat je daar pissig van word.
    Maar misschien zit er iets achter, en laat ze dat niet zien.

    Maybe is het goed om het aan te kaarten in een gesprek en echt te zeggen wat er op je hart ligt.
    En dan is het aan haar om daarop te reageren.

    Hopelijk helpen de tips die je krijgt.

    x


    Heaven´s closed, Hell´s sold out

    Jeetje, ik zou daar ook echt heel kwaad om worden. Way to act :/
    Jammer voor je dat het zo moet gaan, hoop dat jullie er nog enigsinds uit kunnen komen en dat je iemand kan vinden om bij je in te trekken!


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind