• De stelling van deze week luidt:
    Een dj is geen muzikant.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    I am an idiot, I move.

    Oneens en eens. Dat hangt er gewoon vanaf. Mijn vader was een heel bekende dj in onze streken en een fantastische muzikant en zanger. De dj's tegenwoordig stellen gewoon een playlist op en that's it. Anderen remixen en doen ander stuff met muziek, de groep dj is een grote omvatting van allerlei dingen, je kan er niet echt een vinger op leggen.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Eens en oneens. Diegenen die hun muziek niet zelf maken/mixen, noem ik niet meteen muzikanten. Diegenen die hun muziek wél zelf maken en/of zelf mixen, die noem ik niet meteen muzikanten


    Ex astris, sciencia

    Debbaut schreef:
    Guys, een DJ mixt niet perse muziek van anderen, kijk maar naar Armin Van Buuren of Tiësto.
    Oneens dus.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Een muzikant is niet per se iemand die muziek schrijft, maar ook iemand die muziek ten gehore brengt op een originele en creatieve manier. Onder deze definitie kan je dus in principe een DJ plaatsen.
    (Heb de definitie van "muzikant" opgezocht)

    Persoonlijk luister ik naar klassieke muziek, dus andere muziekstijlen zeggen mij niet veel. Voor mij zijn enkel de klassieke componisten en artiesten muzikanten. Voor anderen zijn dit DJ's of popzangers, ...

    Het hangt eerder af van welke muziekstijl je kan appreciëren om iemand als muzikant te benoemen.

    Uiteindelijk zijn we allemaal muzikanten op onze eigen manier :D

    (Volgens mij) :)

    [ bericht aangepast op 6 april 2015 - 22:56 ]

    Ik denk dat je een muziekinstrument moet kunnen bespelen, of moet kunnen zingen voordat je jezelf een muzikant kunt noemen. Een DJ is wel op een originele manier bezig met muziek, maar of dat hem ook echt een muzikant maakt, betwijfel ik. Dus ik ben het eens met de stelling.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Eens en oneens, omdat er vele huidige liedjes zijn die erg veel mix erin hebben en meer richting muziek van DJ's gaan met een stem erbij — en toch vindt ik DJ's ook weer muzikanten omdat ze erg creatief met muziek omgaan en die zelf mixen, alhoewel er natuurlijk copycat's zijn. En daarbij is de huidige muziek steeds meer techno en DJ-achtig. Muziek als vroeger vind je bijna niet meer.


    "Satan's friendship reaches to the prison door."

    oneens ze maken gewoon muziek

    Oneens, tegenwoordig is de popmuziek ook voor een groot deel via het internet en zijn de muziekinstrumenten alleen nog maar extra, of voor de show. DJ's moeten net zo creatief zijn als andere muziekinstrumenten, willen ze een goed nummer maken.

    Tja, ik denk dat deze stelling eerder een definitie - kwestie is van: wat valt voor jou precies onder de afbakening van muzikant, dan echt een stelling.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    "Een muzikant of musicus is iemand die muziek maakt en ten gehore brengt." ~ Wikipedia

    Dit maakt dat ik het oneens ben met de stelling. Een dj mixt muziek en mensen zoals Tiesto brengen hun muziek uit, waardoor zij dus muziek maken en ten gehore brengen. Daarom ben Ik het oneens.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    KimTheBest2 schreef:
    Oneens, een dj is zowieso wel muzikaal want hij moet wel de muziek die bij elkaar past goed mixen. Niet iedereen kan dat. Dj zijn is volgens mij moeilijker dan je denkt.
    Maar aan de andere kant... een instrument bespelen is iets heel anders. De mensen die een instrument bespelen zijn wel ietsje meer muzikaal denk ik.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Wiarda schreef:
    Eens. DJs maken geen muziek, ze mixen bestaande muziek. Natuurlijk heb je daar een muzikaal gehoor voor nodig, maar iemand die heel goed is in collages maken noem je ook geen fotograaf.


    You dare to gaze upon me?

    Oneens. Het is nogal kort door de bocht. DJ's maken zelf geen liedjes, wat ook een hele kunst is, maar zijn zangers die liedjes van anderen coveren of liedjes laten schrijven dat dan ook niet?


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Oneens. Een DJ is ook muzikant. Zij produceren muziek en moeten daar dus oor voor hebben. Zij moeten net zoveel verstand er van hebben als elk ander muzikant. Valse noten, drums niet op de maat, etc. DJ's denken ook na over muziek en zijn dus gewoon muzikanten.


    You are so used to your features, you don't know how beautiful you look to a stranger.

    Geen mening. Ja, er zijn DJ's die ook echt zelf muziek maken. Maar je hebt ook een groot deel dat je huurt voor een feestje, en gewoon wat plaatjes draait. Dat vind ik niet echt een muzikant.


    Fus Ro Dah!