• Hoi,

    [ bericht aangepast op 16 nov 2015 - 18:43 ]


    I won't let you come close enough to hurt me.

    Wat stom dat je Nederlands examen zo slecht ging! Het is jammer dat je er niet eerder iets mee gedaan hebt, dan had je een faalangstreductietraining kunnen volgen. Dit heb ik onlangs gedaan en daar heb ik veel baat bij gehad. Als je het fijn vindt, kan ik wel even opzoeken wat tips zijn die ik in mijn training heb gekregen?
    Het is vooral belangrijk om door te hebben wanneer het fout gaat. Leg dan je pen neer en concentreer je op een ademhalingsoefening, zodat je dan in ieder geval weer wat rustiger wordt. Je kan overigens ook nadenken over factoren die het maken van een toets ten positieve beïnvloeden. Ik mag bijvoorbeeld een flesje water mee naar binnen en een plek voor in het lokaal, omdat ik daar echt veel baat bij heb. Op mijn kladblad heb ik altijd een rijtje met handelingen staan die ik kan volgen als ik een paniekaanval of black-out op voel komen. Ik kan ze wel in een PB sturen? En verder helpt het misschien als je contact opneemt met je mentor. Die moet haast wel ervaring hebben met leerlingen met faalangst, aangezien het iets is wat best vaak voorkomt. Misschien kan je naar de zorgcoördinator van je school gaan? Die heeft er zeker ervaring mee en tips voor hoe je ermee om kan gaan.


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Rustig maar, je hebt altijd de herkansing nog. Je hebt de afgelopen jaren niet voor niets op school gezeten, je weet alles al. Ga niet keihard stampen om alles in je hoofd te krijgen (het grootste deel zit immers al in je hoofd), maar herhaal alleen de dingen die je echt moeilijk vindt. En als tip tijdens je examen: blader eerst door je examen heen om te kijken wat voor vragen er gesteld worden. Lees de vragen rustig door en maak eerst de vragen die je weet. Raak niet gelijk in paniek als je een vraag even niet weet en sla die vraag over, je hersens zijn namelijk in staat om onbewust door te zoeken naar het antwoord dus de kans is groot dat het antwoord je te binnen schiet als je met een andere vraag bezig bent. En als je echt helemaal in paniek raakt: vouw dan gewoon even je examen dicht en kijk naar buiten. Neem een snoepje en een slokje drinken en denk even nergens aan. Het is beter om een kwartier kwijt te zijn aan niets doen en rustig worden dan drie uur lang stressen en geen enkele vraag meer kunnen maken. Heb vertrouwen in jezelf, alle informatie zit al in je hoofd.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Wat stond je voor je schoolexamen Nederlands? Het gaat namelijk om het gemiddelde van je schoolexamen en je centraal examen bij die kernvakkenregel dat je maar één vijf mag halen. Als je een 6 of een 7 stond voor je schoolexamen Nederlands kun je volgens dus alsnog slagen met een 3 voor je CE. En anders heb je de herkansing altijd nog, dus je kunt nog best slagen, zolang het bij de andere vakken wat beter gaat. Probeer jezelf daarmee te motiveren en het iets minder groot te maken in je hoofd. (Ken je de uitspraak 'fake it until you make it'? Het werkt vaak ook zo met positief denken: als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat het wel goed komt en je niks hebt om bang voor te zijn, dan ga je het misschien ook nog geloven.)
    En zoals al gezegd is: als je tijdens een toets in paniek raakt, probeer je dan goed te concentreren op je ademhaling en jezelf zo te kalmeren. Laat je niet te veel opjagen, meer dan je best kan je uiteindelijk niet doen.
    Ik vind het echt heel vervelend voor je dat je hier last van hebt, maar ik hoop heel erg dat het je lukt om rustig te blijven en toch nog even door te zetten voor de rest van je examens!


    "Take my advice; I don't use it anyway."