• Welkom in dit topic (dat voor mijn gevoel een tikkeltje rommelig is) (-;


    Volgend schooljaar begin ik in vwo 4, en natuurlijk heb ik daarvoor een vakkenpakket moeten kiezen. Naast de algemene vakken heb ik Latijn, wiskunde B, scheikunde, biologie, natuurkunde, filosofie, NLT (Natuur, Leven en Technologie) en Frans gekozen.
    Gisteravond begon ik mij echter af te vragen of ik Beeldende Vorming niet heel erg zou gaan missen. Aangezien ik Latijn en Filosofie sowieso wil houden en nog de mogelijkheid wil behouden om biologie, natuurkunde of NLT te laten vallen, zou ik voor beeldende vorming Frans moeten inruilen.

    Dus daar zit de twijfel: moet ik Frans of Beeldende vorming kiezen?
    De reden dat ik Frans heb gekozen is omdat het me goed leek om nog een taal te hebben (aangezien ik zowel bèta- als alfavakken goed kan, en een tweede moderne vreemde taal handig is), ik Frans een mooie taal vind en het me gewoon leuk lijkt om goed Frans te kunnen(;
    De reden dat ik beeldende vorming wil is omdat ik graag creatief bezig ben en mijn inspiratie ergens in wil uiten.


    In plaats van reacties als "dat kunnen wij niet voor je bepalen", zou ik gewoon graag ervaringen en tips horen! (:


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Mijn ervaring zegt, kies wat je het leukste vindt! ^.^


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Kies waar je het meest aan gaat hebben bij je vervolgopleiding?


    Your make-up is terrible

    Ik zou Frans kiezen, daar heb je later net iets meer aan. Je kunt in je vrije tijd een stuk gemakkelijker iets creatiefs gaan doen dan Frans leren.
    Edit: Ik heb Duits gekozen, ook al hoefde dat niet, omdat ik ook Latijn had, maar meer omdat ik het belangrijk vond dat ik een tweede, moderne vreemde taal sprak, iets wat later ook goed op je cv staat.

    [ bericht aangepast door een moderator op 27 mei 2015 - 21:15 ]


    I am an idiot, I move.

    Ik denk dat het handig is om jezelf af te vragen wat nuttig is. Heb je later Frans of Beeldende vorming nodig? Wat vind je leuker? Waar ben je beter in?
    Ik heb zelf twee jaar geleden gekozen voor beeldende vorming plaats van informatica, omdat ik hogere cijfer kon hallen voor bv en ik vond het ook leuker dan informatica. Bij bv (wat kunst wordt in de bovenbouw) zit ook kunst geschiedenis bij!


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik zou je aanraden om te kiezen voor dat wat je echt leuk vindt. Naar mijn idee wordt VWO zwaarder naarmate je er hoger in komt. Je moet dan gewoon veel leren en werken en om dan nog een aantal uur vast ingeroosterd te hebben voor beeldende vorming, is een heel fijne afwisseling van al het leerwerk. Ik denk dat het best fijn is om een vak met minder druk te hebben, zeker als je zegt dat je graag creatief bezig bent. Zelf merk ik dat de drie uur aan creatieve vakken per week echt een verademing voor me zijn.
    Daarnaast kan je later nog relatief makkelijk Frans leren, als je bijvoorbeeld een zomer op een Franse camping vrijwilligerswerk zou doen of iets dergelijks.


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Ik zou persoonlijk kiezen voor Frans, want daar ben je later meer mee dan met beeldende vorming. Anderzijds moet je er inderdaad rekening mee houden dat het in de volgende jaren moeilijker wordt, en dan een 'kunstbreak' wel handig kan zijn.


    Ex astris, sciencia

    Ik vond Creatieve Vorming altijd echt een schijtvak, maar dat vond ik al vanaf het prille begin, dus als jij na drie jaar er nog steeds enthousiast over bent, zou ik daar gewoon voor gaan. Liever een extra vak waar je blij van wordt dan een extra vak waar je ongelukkig van wordt, maar wat later misschien wat mooier zou staan op je diploma. ^^


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik heb dit serieus dus ook gehad! Ik had gekozen voor Frans.. maar begon me na twee weken af te vragen waarom ik in hemelsnaam geen BV gekozen had. Toen ik hoorde dat ik kon switchen heb ik dit echt direct gedaan. Dus.. ik zou voor BV gaan. Dat heb ik wel gedaan in ieder geval. Haha!


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Mulford schreef:
    Ik zou persoonlijk kiezen voor Frans, want daar ben je later meer mee dan met beeldende vorming. Anderzijds moet je er inderdaad rekening mee houden dat het in de volgende jaren moeilijker wordt, en dan een 'kunstbreak' wel handig kan zijn.


    Dat is echt bullshit. Tekenen kost mij echt veel meer werk en uren dan Duits, en ik neem aan dat deze vakken qua essentie weinig verschillen van Beeldende Vorming en Frans. Met aanleg voor talen zal een vak als Frans of Duits je waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgaan, aangezien het weinig leerwerk is (op woordjes en wat literatuurgeschiedenis na). Althans, dat heb ik zelf wel zo ervaren. Tekenen daarentegen vind ik een geweldig vak, maar het kostte me per week minstens twee uur meer dan een normaal vak. Ik weet niet precies wat beeldende vorming exact inhoudt, maar ik neem aan dat het in ieder geval kunstgeschiedenis bevat, wat vaak best pittige stof is. Als je daarnaast ook nog een praktijk gedeelte hebt zoals ik bij tekenen had, dan maak je gewoon meer uren.
    Toch moet dat niet de reden zijn om een vak al dan niet te kiezen. Wat veel belangrijker is, is of je het leuk vindt, het kán en of je er wat aan hebt. Leuk vind je het allebei, ik neem aan dat je het allebei wel kunt, dus dan blijft alleen het laatste aspect over. Zelf vind ik de kennis die ik heb opgedaan bij tekenen behoorlijk zinvol, omdat het een goede basis vormt voor wat algemeen cultureel inzicht: een inzicht dat maar weinig jongeren hebben en toch heel belangrijk wordt geacht in hogere sociale kringen. Aan de andere kant staat een moderne vreemde taal, zoals al eerder gezegd, wel heel goed op je cv. Vooral in het zakenleven wordt hier veel waarde aan gehecht. Eigenlijk zou ik zeggen ga lekker atheneum doen en laat Latijn vallen, want ik heb nooit precies begrepen wat je daar nou aan hebt, haha.


    i put the fun in funeral

    Ik ben zelf echt een talenmens en heb dan ook Frans gehad, geen kunst, maar ik heb wel ervaringen gehoord van mensen die het wel hebben gehad. Ik zou gewoon goed de plus- en minpunten op een rijtje zetten. Op onze school was het destijds zo dat je bij kunst in het vierde jaar nog wel creatief bezig was, maar dat het in het vijfde en zesde jaar puur en alleen nog theorie was. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jou op school geregeld is, maar hier zou ik dus ook zeker rekening mee houden. Bij Frans heb je een stel boeken te lezen, al is het eindexamen daarentegen weer betrekkelijk weinig werk. Daarnaast is het in de huidige maatschappij altijd mooi meegenomen als je een extra moderne taal spreekt. Dat zijn van die plus- en minpunten die ik dus echt tegenover elkaar zou afwegen en wat dan uiteindelijk de doorslag geeft, verschilt per persoon, al helpt het voor mij altijd wel zo'n lijstje te maken. (: Succes met je keuze in ieder geval!

    Overkill schreef:Eigenlijk zou ik zeggen ga lekker atheneum doen en laat Latijn vallen, want ik heb nooit precies begrepen wat je daar nou aan hebt, haha.

    Neee, niet Latijn laten vallen! Dat vak is echt bijster interessant, kan een grote hulp zijn bij het leren van andere talen (waaronder Engels, Duits en jawel: Frans, ...), krikt je algemene ontwikkeling hier en daar wat op, kom je misschien nog eens tegen in je vervolgstudie en is gewoon een leuke uitdaging. Je hebt er inderdaad niet zoveel aan als een levende taal (al dan niet niks), maar ik vond het echt een van de leukste vakken. Maar dat is mijn bescheiden mening haha.

    [ bericht aangepast op 27 mei 2015 - 22:27 ]


    She's imperfect but she tries

    Ik heb echt vanaf dag 1 in het vijfde leerjaar (groep 7) tot aan het laatste jaar middelbaar een bloedhekel aan Frans gehad. Meer heb ik niet echt te zeggen (:


    Mhm?

    Somnephilia schreef:
    Ik heb echt vanaf dag 1 in het vijfde leerjaar (groep 7) tot aan het laatste jaar middelbaar een bloedhekel aan Frans gehad. Meer heb ik niet echt te zeggen (:


    Exact hetzelfde. Nog vijf lesuren en een examen en ik ben er vanaf, eindelijk. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Overkill schreef:
    (...)

    Dat is echt bullshit. Tekenen kost mij echt veel meer werk en uren dan Duits, en ik neem aan dat deze vakken qua essentie weinig verschillen van Beeldende Vorming en Frans. Met aanleg voor talen zal een vak als Frans of Duits je waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgaan, aangezien het weinig leerwerk is (op woordjes en wat literatuurgeschiedenis na). Althans, dat heb ik zelf wel zo ervaren. Tekenen daarentegen vind ik een geweldig vak, maar het kostte me per week minstens twee uur meer dan een normaal vak. Ik weet niet precies wat beeldende vorming exact inhoudt, maar ik neem aan dat het in ieder geval kunstgeschiedenis bevat, wat vaak best pittige stof is. Als je daarnaast ook nog een praktijk gedeelte hebt zoals ik bij tekenen had, dan maak je gewoon meer uren.
    Toch moet dat niet de reden zijn om een vak al dan niet te kiezen. Wat veel belangrijker is, is of je het leuk vindt, het kán en of je er wat aan hebt. Leuk vind je het allebei, ik neem aan dat je het allebei wel kunt, dus dan blijft alleen het laatste aspect over. Zelf vind ik de kennis die ik heb opgedaan bij tekenen behoorlijk zinvol, omdat het een goede basis vormt voor wat algemeen cultureel inzicht: een inzicht dat maar weinig jongeren hebben en toch heel belangrijk wordt geacht in hogere sociale kringen. Aan de andere kant staat een moderne vreemde taal, zoals al eerder gezegd, wel heel goed op je cv. Vooral in het zakenleven wordt hier veel waarde aan gehecht. Eigenlijk zou ik zeggen ga lekker atheneum doen en laat Latijn vallen, want ik heb nooit precies begrepen wat je daar nou aan hebt, haha.


    Bij mij koste met me het niet meer tijd dan een normale vak. Als het moest vulde ik het gewoon in met exo uren. Het nadeel is met kunst is dat je je niet kan veroorloven om een paar lessen afwezig te zijn (bij het praktijk gedeelte), omdat je dan je werk misschien niet afkrijgt. En inderdaad kunst geschiedenis kan pittig zijn!


    Seasons will change, but I shall remain

    Ik heb ook getwijfeld tussen Frans en beeldende vorming, en heb uiteindelijk eindexamen gedaan in Frans. Heel leuk allemaal, maar ik kan me twee jaar na mijn eindexamen nauwelijks meer Frans herinneren, en in dat opzicht heb ik er erg weinig aan gehad. Natuurlijk kan ik het nog wel een beetje lezen en luisteren, maar erg nuttig is het momenteel niet meer in mijn leven. Ik zou dus kiezen voor beeldende vorming!


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Frans gaat wel zwaar worden, al helemaal als je VWO gaat doen. Beeldende vorming moet je natuurlijk ook niet volledig onderschatten, maar zelf merk ik wel dat ik het ook fijn vind om wat ''ontspanning'' te hebben naast alle ''stamp/leervakken''.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso