• Halloo allemaal,

    Mijn vraag zegt het al een beetje.
    Ik schrijf net zoals vele mensen hier verhalen. Echter vroeg ik me af wat jullie mening is over een goed verhaal? Wat moet er inzitten?
    Natuurlijk verschilt ieders mening, daarom bedoel ik ook geen genres, maar meer schrijfstijl etc.
    Ik hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven en ik hoop dat jullie mij zo kunnen helpen om mijn eigen schrijfstijl te verbeteren.

    De reden waarom ik dit vraag, is omdat ik zel altijd heel snel het idee heb dat de kwaliteit
    Van mijn verhaal achteruit gaat. Dan begin ik heel sterk- vind ik zelf- en vervolgens wordt het prut.
    Hebben mensen daar tips
    Voor misschien?

    Alvast bedankt!

    [ bericht aangepast op 8 juni 2015 - 16:10 ]


    'It's sad how we are not alone in our loneliness.' @thesilencefeeling

    Goh, wanneer is een verhaal nu eigenlijk goed... dat geldt denk ik voor iedereen anders, want iedereen hecht andere normen en waarden aan een 'goed' verhaal.
    Zelf ben ik een zeer kritische lezer (en ook schrijfster) en ik heb dus ook een lijstje met punten die voor mij van belang zijn om te zeggen dat iets echt een 'goed' verhaal is.

    Juiste spelling/ grammatica
    Correcte interpunctie
    Interessante en goed opgebouwde personages
    Diepgang in het plot en in de personages
    Geloofwaardigheid
    Originaliteit of een originele uitwerking van wat al is
    Goede balans tussen actie en rustmomenten/ Juiste dosis van informatie doorheen het verhaal
    Verrassingselementen
    Een pakkend eind dat het verhaal alle eer aan doet die het verdiend
    Geen langdradige beschrijvingen van emoties / gevoelens / gedachten.
    Maar ook niet te oppervlakkig blijven. Een goede balans daarin is erg belangrijk


    Ik vind hij/zij vorm - verleden tijd altijd iets beter dan de ik-vorm of tegenwoordige tijd, maar dit is zeker niet iets dat een verhaal tot een 'goed' verhaal maakt. Dit is echt persoonlijke voorkeur ^_^

    Ik kan nog een heel verhaal van pagina's lang afsteken van alle facetten en details die een verhaal tot een 'goed' verhaal maakt voor mij, maar daar ga ik je niet mee vervelen aangezien de allerbelangrijkste hoofdpunten in het lijstje hierboven staan. Nu, ik zal zeker wel een paar punten vergeten zijn waar ik niet direct op kom, dus misschien dat ik hier nog eens op terug kom ^_^


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Bedankt voor je reactie! Heb ik zeker iets aan!


    'It's sad how we are not alone in our loneliness.' @thesilencefeeling

    Wel, de reactie van Valkyries heeft het voor mij ook zo een beetje opgesomd, maar ik kan je wel iets anders vertellen (:

    Ten eerste is het begin en het einde van een verhaal het belangrijkste. Het is hetgeen de lezer het beste bijblijft. Kijk maar naar speeches: die beginnen vaak met een krachtige boodschap en eindigen ook met één, maar het midden is vaak gezaag en prut. Dat jouw verhaal dus een beetje minder is in het midden, is daarom niet meteen een ramp. (:

    Oké, ik snap dat je nog steeds je kwaliteit hoog wil houden. Waarschijnlijk doe je dat ook, maar het lijkt gewoon van niet. In het begin van een verhaal ben je namelijk enthousiast en is alles nieuw en ben je er waarschijnlijk ook veel meer mee bezig. Na een tijdje wordt je verhaal een gewoonte van je en lijkt het niet meer zo spannend omdat je het verhaal waarschijnlijk al honderd keer hebt afgespeeld in je hoofd. Onthou dat voor je lezers het allemaal wél nieuw blijft en zij er dus waarschijnlijk anders (en positiever) naar kijken. Dus als je denkt dat je verhaal van mindere kwaliteit wordt, vraag het eens aan een trouwe lezer wat zij/hij ervan vindt.

    Ik hoop dat dit ook een beetje helpt, want ik herken me er wel een beetje in (:


    Mhm?

    Dank je wel! Wat je nu zegt zit altijd wel een beetje in mijn achterhoofd, maar nu ik het zo hoor ga ik het toepassen en af en toe uit ander perspectief kijken (:


    'It's sad how we are not alone in our loneliness.' @thesilencefeeling