• Zeg je patat of friet? Die discussie is in weer in alle hevigheid opgelaaid op Twitter sinds dinsdagavond. Zelfs Geert Wilders doet een duit in het zakje: ,,Friet, natuurlijk."

    Het begon allemaal met een tweet van het Meertens Instituut, dat trots haar Patatkaart aankondigde. Op de kaart is te zien dat vooral onder de rivieren 'friet' wordt gezegd. Boven de rivieren zeggen de mensen graag 'patat' voor de gefrituurde aardappelen, waar Nederland zo dol op is.

    Dat het niet zo simpel is, bleek wel uit de discussie die op Twitter losbarstte. Al snel vlogen de twittergrapjes in het rond.


    Bron: ad.nl



    En voor de liefhebbers van dit soort discussies; Wat zeg jij; sinaasappel of appelsien



    Patat vs Friet

    Patat 17
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | |

    Friet 29
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |

    Sinaasappel vs Appelsien

    Sinaasappel 26
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    |

    Appelsien 9
    | | | |
    | | | |

    [ bericht aangepast op 27 aug 2015 - 12:29 ]

    Meride schreef:
    Friet of frietjes
    En ik zeg appelsien

    Ongelofelijk! Van patat en friet wist ik wel dat het twee synoniemen waren voor hetzelfde, maar dat mensen sinaasappels appelsien noemen.. wauw!

    Meestal friet en sinaasappel!


    Queer zijn is gewoon alles

    Friet en sinaasappel.


    stay safe because I like being alive at the same time as you

    Founder schreef:
    Ik ben van België en zeg frietjes en appelsien.


    Oké, dan klopt mijn theorie over sinaasappel al niet meer. Dan zeggen misschien alleen de West - Vlamingen sinaasappel. Of West - Vlamingen en Oost - Vlamingen. :Y) Maar volgens mij zeggen we wel nooit patat in België?

    Temple schreef:
    Friet, want patat lijkt heel erg op petate(of hoe je dat dan ook spelt) en dat zijn aardappels.
    En sinaasappel, maar volgens mij zeggen Belgen vaak patat en appelsien(tenminste, dat hoor ik altijd als ze bij mij eten komen bestellen)


    Dus wij zijn gewoon zo vriendelijk om ons aan Nederlanders te aklimatiseren! :')

    [ bericht aangepast op 26 aug 2015 - 21:25 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Hier was toch ooit heel lang geleden ook een keer een discussie over. Toen vond ik het namelijk nog vreemd dat sommige mensen patat zeiden.
    Ik zeg friet en sinaasappel.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Patat en Sinaasappel. ^^


    Pretty is just a pretty word.

    Patat, al zeg ik soms wel friet als ik met mensen van onder de rivier praat, haha. Ik woon trouwens net in het appelsien gedeelte, maar iedereen zegt hier toch gewoon sinaasappel.

    Bi de Mac zeg ik trouwens wel altijd frietjes. (cat)

    [ bericht aangepast op 26 aug 2015 - 21:35 ]


    Your make-up is terrible

    Appelsien in Groningen? Echt waar? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
    Verder zeg ik nooit friet. Behalve als ik bij de Mc Donald ben.

    Patat en sinaasappel (krul).


    But perhaps the monsters needed to look out for each other every now and then.

    Suku schreef:
    Appelsien in Groningen? Echt waar? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
    Verder zeg ik nooit friet. Behalve als ik bij de Mc Donald ben.


    Haha, ben ik niet de enige. (krul)


    Your make-up is terrible

    Moroles schreef:
    Friet en sinaasappel.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Ik heb sowieso nog nooit van het word appelsien gehoord.=') Toch echt sinaasappels hier overal in Limburg.


    You were born original, don't die as a copy.

    Als Belg: frietjes, en meestal appelsien. (krul)
    Maar eigenlijk ook soms sinaasappel :Y)


    I don't think you quite understand, honey

    Ik zeg frieten als Limburger. :Y) En ik gebruik beide, sinaasappel en appelsein, of eigenlijk, appelseen, de dialectversie. Als ik met non dialect mensen praat, zeg ik sinaasappel.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patat en sinaasappel! :Y)


    " icarus had loved the sun, and so daedalus lost his. "