• Zeg je patat of friet? Die discussie is in weer in alle hevigheid opgelaaid op Twitter sinds dinsdagavond. Zelfs Geert Wilders doet een duit in het zakje: ,,Friet, natuurlijk."

    Het begon allemaal met een tweet van het Meertens Instituut, dat trots haar Patatkaart aankondigde. Op de kaart is te zien dat vooral onder de rivieren 'friet' wordt gezegd. Boven de rivieren zeggen de mensen graag 'patat' voor de gefrituurde aardappelen, waar Nederland zo dol op is.

    Dat het niet zo simpel is, bleek wel uit de discussie die op Twitter losbarstte. Al snel vlogen de twittergrapjes in het rond.


    Bron: ad.nl



    En voor de liefhebbers van dit soort discussies; Wat zeg jij; sinaasappel of appelsien



    Patat vs Friet

    Patat 17
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | |

    Friet 29
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |

    Sinaasappel vs Appelsien

    Sinaasappel 26
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    |

    Appelsien 9
    | | | |
    | | | |

    [ bericht aangepast op 27 aug 2015 - 12:29 ]

    Team patat en team sinaasappel. Ik heb hier echt nog nooit iemand appelsien horen zeggen. :Y)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Friet en sinaasappel. ^^


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Histoire schreef:
    Friet, en sinaasappel maar ik ben Belg, dus ik weet niet of ik wel mag meedoen. (:
    Volgens mij zeggen alle Belgen friet en sinaasappel.


    Belg present! En ik zeg friet en appelsien :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Patat vs Friet

    Patat 17
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | |

    Friet 29
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |

    Sinaasappel vs Appelsien

    Sinaasappel 26
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    | | | |
    |

    Appelsien 9
    | | | |
    | | | |

    Giraffe schreef:
    (...)
    Hahaha, jullie spreektaal is echt genius! Wij zeggen ook altijd tassen tegen koppen (koffie) en koppen tegen hoofden, best verwarrend, haha. :p


    Ik weet niet of ik dat onder Oost-Vlaams of West-Vlaams moet rekenen, maar ik gok beide. :') Het Antwerps accent vind ik echter echt geniaal, gewoon omdat ik er geen zak van versta en er dan één tof persoon rondloopt die zegt dat ik beter moet articuleren. Ha! Wij zeggen ook tassen en koppen in die betekenis, maar ook zjatten tegen tassen. "Moeje nog 'n zjatte kaffe èn?"


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Giraffe schreef:
    (...)
    Hahaha, jullie spreektaal is echt genius! Wij zeggen ook altijd tassen tegen koppen (koffie) en koppen tegen hoofden, best verwarrend, haha. :p


    Wij zeggen 'een bakkie' in plaats van een kopje koffie, haha. Zonder koffie erachter, dus, gewoon alleen een bakkie.


    Your make-up is terrible

    Wiarda schreef:
    Team patat en team sinaasappel. Ik heb hier echt nog nooit iemand appelsien horen zeggen. :Y)


    wat was dit ookalweer

    Ik gebruik friet, maar sinaasappelen gebruik ik voor de perssinaasappelen en appelsienen voor die iets kleindere eetappelsienen/sinaasappelen.

    [ bericht aangepast op 27 aug 2015 - 13:02 ]


    Ex astris, sciencia

    Mijn Belgische vrienden zeggen dat ze zowel appelsien als sinaasappel gebruiken. En ik zeg in het dialect 'tas koffie/thee' tegen een kop koffie/thee. En vlaai tegen Limburgse vlaai (zeg nóóit taart tegen vlaai!) en pudding tegen vla. En ijskast, in plaats van koelkast. Er zijn echt zoveel verschillen tussen zuid en noord! Maar dat kan ook wel iets met het dialect te maken hebben.

    [ bericht aangepast op 27 aug 2015 - 13:00 ]


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Mijn Belgische vrienden zeggen dat ze zowel appelsien als sinaasappel gebruiken. En ik zeg in het dialect 'tas koffie/thee' tegen een kop koffie/thee. En vlaai tegen Limburgse vlaai (zeg nóóit taart tegen vlaai!) en pudding tegen vla. En ijskast, in plaats van koelkast. Er zijn echt zoveel verschillen tussen zuid en noord! Maar dat kan ook wel iets met het dialect te maken hebben.


    Geen frigo? (no_cheers)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Knopfler schreef:
    (...)

    Geen frigo? (no_cheers)


    Nee, dat is Belgisch, ik ben Zuid-Limburgs. Ik weet wel wat frigo betekend though. :Y)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Mijn Belgische vrienden zeggen dat ze zowel appelsien als sinaasappel gebruiken. En ik zeg in het dialect 'tas koffie/thee' tegen een kop koffie/thee. En vlaai tegen Limburgse vlaai (zeg nóóit taart tegen vlaai!) en pudding tegen vla. En ijskast, in plaats van koelkast. Er zijn echt zoveel verschillen tussen zuid en noord! Maar dat kan ook wel iets met het dialect te maken hebben.


    Ik zeg ook ijskast hoor, haha. Ik woon in Noord-Holland, tho. Mijn moeder zegt het ook wel eens en die komt uit Zuid-Holland.


    Your make-up is terrible

    Knopfler schreef:
    (...)

    Geen frigo? (no_cheers)

    Koelkast! En microgolf(oven), nóóit magnetron, want anders word je hier echt heel vreemd aangekeken.


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Giraffe schreef:
    (...)
    Koelkast! En microgolf(oven), nóóit magnetron, want anders word je hier echt heel vreemd aangekeken.


    Ik heb hier inderdaad nog nooit iemand magnetron horen zeggen, maar microgolf, haha. De eerste keer dat ik magnetron las wist ik niet eens wat 't betekende, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Friet (patat is voor mij aardappel) en sinaasappel en appelsien gebruik ik door elkaar :')


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."