• Welkom bij mijn gedichtenwedstrijd!


    Toestemming:

    Beste Homura

    Geen probleem hoor. (: Bij deze krijg je toestemming je gedichtenwedstrijd te starten! Heel veel plezier!

    Groetjes
    Rivetra,
    Moderator op Quizlet.nl


    In de onderstaande spoiler, en ook daaronder, staat allerlei nodige informatie. Lees deze goed door, om misverstanden te voorkomen.
    Verloop van de wedstrijd
    Er zullen bij deze wedstrijd in totaal vier rondes zijn. Voor elke opdracht krijg je twee weken de tijd. Aangezien twee weken al behoorlijk lang is, zal uitstel niet mogelijk zijn. Wanneer de gedichten zijn ingeleverd, zal ik mijn best doen zo snel mogelijk met de beoordeling aan te komen zetten. Daar neem ik hooguit twee weken voor. De volgende opdracht komt al een week na het verstrijken van de deadline online.
    Wanneer je als deelnemer niet of niet op tijd je opdracht inlevert, lig je uit de wedstrijd. Uitzonderingen zijn altijd wel mogelijk, maar ga daar zeker niet vanuit.

    Tip voor de mensen die deadlines lastig vinden om mee te werken: misschien helpt het om in je hoofd neer te zetten dat je maar één week de tijd hebt, en vervolgens nog een week uitstel krijgt.


    Jury en beoordeling
    Ik zal als enige de ingezonden gedichten beoordelen, en zoek dus niet naar nog andere juryleden.

    Als beoordeling zal ik telkens alle ingezonden gedichten indelen in drie groepen. Als je bij de laatste groep hoort, met daarin de inzendingen die naar mijn mening het minst goed zijn, krijg je 3 punten. Zit je in de tweede groep, dan krijg je 5 punten. De eerste groep bestaat uit een top 5, waarbij de vijfde plek 7 punten krijgt, de vierde 8, de derde 9, de tweede 10 en de eerste krijgt er 11. De eerste groep zal dus altijd vijf gedichten inhouden (al zijn uitzonderingen natuurlijk mogelijk). De tweede en derde groep hebben niet een vast aantal inzendingen per groep, al kan ik je er wel van verzekeren dat de derde groep altijd uit minstens drie inzendingen zal bestaan.
    Bij elk gedicht vertel ik even wat ik er wel of niet goed aan vond, en waarom het gedicht op die plaats is geëindigd. Met opbouwende kritiek zal ik proberen dat zo goed mogelijk uit te leggen.
    Aan het einde van de wedstrijd worden alle punten per deelnemer bij elkaar opgeteld, en vanzelfsprekend genoeg zal de deelnemer met de meeste punten dan winnen.

    Er zijn veel aspecten waarop ik kan beoordelen. Het is vanzelfsprekend dat grammatica, spelling en interpunctie een heel belangrijk punt vormen. Zo zijn ook ritme, eventuele rijm, originaliteit, woordkeuze en tot hoeverre de deelnemer zich aan de opdracht heeft gehouden dingen waarop ik let. Ook de opmaak kan bijvoorbeeld nog eens iets toevoegen. Soms kunnen kleine dingen nog best wat verschil maken. Maar een van de meest belangrijke dingen is uiteindelijk wel dat het gedicht niet moeilijk te lezen is.


    Prijzen
    Er zijn voor plek 1, 2 en 3 prijzen te winnen:
    De eerste prijs: Een creatie naar keuze in de spotlight + twee weken lang een creatie naar keuze gepromoot krijgen op mijn profiel
    De tweede en derde prijs: Twee weken lang een creatie naar keuze gepromoot krijgen op mijn profiel


    Regels
    Natuurlijk gelden de huisregels van Quizlet, maar daarnaast wil ik je ook op de volgende dingen wijzen:
    - Plagiaat is verboden. Wanneer ik erachter kom dat je plagiaat hebt gepleegd, lig je direct uit de wedstrijd. Ik zal je dan ook melden bij een moderator.
    - De gedichten mogen niet al eerder (dus niet voor het online gaan van de opdracht) zijn gemaakt. Ook wanneer je zo'n gedicht inzendt, lig je eruit.
    - Gebruik, ook in het topic, de story en privéberichten, correct Nederlands.
    - En, ook vanzelfsprekend, behandel elkaar met respect, en houd de sfeer er een beetje in. Kritiek mag, maar enkel als dit opbouwende kritiek is. We kraken elkaar niet zomaar af.


    Deelnemers - VOL
    Ik ben op zoek naar vijftien enthousiaste deelnemers, die het in zich hebben om de gehele wedstrijd vol te houden. Wanneer je je aanmeldt, ga ik er vanuit dat je niet af zal haken, en als je afhaakt, hoop ik toch echt dat je daar een goede reden voor kan geven.
    Om je aan te melden, hoef je enkel een reactie in het topic achter te laten. Geef ook even je voornaam of schuilnaam door.


    Achter elke naam staat het aantal punten dat die deelnemer voor elke opdracht heeft verdient. Voor elke opdracht is een bepaalde kleur, om het net wat meer overzicht te geven. De mensen die zich hebben uitgeschreven of gediskwalificeerd zijn, staan doorgestreept.

    1. Involved (Elly) | 3 |
    2. Whelve (Yo) | 9 |
    3. Hypnotise (Sofie) | 5 |
    4. Yoda (Samantha) | 11 |

    5. Diplodocus (Felicia) | 8 |
    6. Rosencrantz (Margot) | 10 |
    7. Fillion (Fren)
    8. Athenalove (Athena) | 3 |
    9. Gayle (Sarita)
    10. Pipeloentje (Aline) | 5 |
    11. Aware (Jente) | 5 |
    12. Hooverphonic (Sarah) | 7 |
    13. Hauntme (Lisa)
    14. Callidora (Callidora) | 3 |
    15. T_Rex (Khezef) | 3 |

    16. Storiefan (Aragorn) | 3 |


    Opdrachten
    De opdrachten lever je altijd in via een privébericht, met daarin een linkje naar je gedicht. Zet je gedicht neer in de daarvoor bestemde soort creatie, dus niet in een story of privébericht.


    Opdracht 1: Combineren

    Schrijf een gedicht waarin je drie van de onderstaande onderwerpen verwerkt. Aan jou de taak om het op een misschien onverwachte maar toch kloppende manier in elkaar te steken. Als je lastige dingen kiest om te combineren, kan je eventueel extra hoog scoren. Of je de onderdelen duidelijk in je gedicht noemt, mag je zelf bepalen. Zorg in ieder geval dat ze er duidelijk in voorkomen, zodat ik kan raden welke je hebt gekozen. Daarom wil ik ook dat je niet vermeldt wat je hebt gekozen.

    Lijst van onderwerpen:
    - Taal
    - Tijd
    - Inspiratie
    - Kleur
    - Weer
    - Gezichten
    - Hoop
    - Chaos
    - Licht
    - Muziek

    Het gedicht moet minimaal 6 regels en 2 strofen bevatten, en in het Nederlands geschreven zijn.

    Deadline: 22/09/2015 om 23:59


    Opdracht 2: Verhaal

    Verwerk een verhaal in een gedicht. Wat voor verhaal je verzint of kiest mag je zelf weten, maar het moet wel echt een verhaal in gedichtvorm zijn en niet bijvoorbeeld een gedicht dat vlagen van vertellingen of gebeurtenissen bevat. Zorg natuurlijk dat het niet al te standaard is.
    De extra uitdaging bij deze opdracht is om met een zo spetterend mogelijke afsluitingszin te eindigen! Sluit bijvoorbeeld af met een komische moraal of een of andere plottwist. Probeer ervoor te zorgen dat de lezer bij het lezen van de laatste zin in de lach schiet, omver valt van verbazing, of misschien wel in tranen uitbarst.
    Het gedicht moet deze keer rijmen. Wat voor rijmschema je kiest mag je zelf bepalen, maar misschien kan je daar ook wel iets creatiefs mee doen.

    Verder moet het gedicht minimaal 3 strofen en minimaal 10 regels bevatten. Het mag zowel in het Engels als in het Nederlands geschreven zijn.

    Deadline: 21/10/2015 om 23:59


    Opdracht 3: Overdrijven

    Schrijf een gedicht waarin je heel erg overdrijft. Je kan overdrijven over een emotie of een gebeurtenis, dat mag je zelf bepalen. Je bent ook helemaal vrij om te beslissen of je bijvoorbeeld iets heel komisch beschrijft, een gedicht over vreselijk verdriet maakt, of er extreme jaloezie in verwerkt. Maar ik raad je wel aan om niet over iets te gaan schrijven dat bijvoorbeeld al van zichzelf veel verdriet bevat. Je kan juist beter kiezen voor bijvoorbeeld iemand die zijn teen tegen een tafel heeft gestoten en daarvan heel hard moet huilen. Zorg dat je het aandikt op zo’n manier dat je er een duidelijk punt mee overbrengt. Je kan bijvoorbeeld zorgen dat het grappig overkomt (zelfs al gaat het over iets "verdrietigs"), dat het lijkt op een flink overdreven roddel, of dat het toch op de een of andere manier enigszins "normaal" overkomt. Of misschien wil je het weer op een andere manier overbrengen, dat is aan jou!

    Twee extra dingen om op te letten bij deze opdracht:
    - Zorg dat het gedicht een goed lopend ritme heeft en vlot leest
    - Verwerk wat (of heel veel) beeldspraak in het gedicht (weet waar je voor kiest: neem bijvoorbeeld een kijkje op Wikipedia)

    Het gedicht moet minimaal 6 regels bevatten, en voor minstens een deel in het Nederlands geschreven zijn. Het aantal strofen mag je zelf bepalen, maar weet dat strofen gebruiken vaak handig is voor het overzicht.

    Toevoeging/tip: Als je kiest voor een kort gedicht, zorg dat je wel genoeg overbrengt en dat het krachtig is. Kies je voor een lang gedicht, zorg dat je niet te veel herhaalt.

    Deadline: ...


    Story
    Voor deze wedstrijd is ook een story. Hierin zullen alle opdrachten en beoordelingen komen te staan. Neem een abo, zodat je niks kan missen. Een abo op het topic kan daarbij ook handig zijn, maar is niet verplicht (dat is maar net wat jij fijn vindt).

    [ bericht aangepast op 14 nov 2015 - 16:20 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Hmm. Ik twijfel.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Ik zou graag mee willen doen (:


    Can't control my second personality

    Involved schreef:
    Ik zou graag mee willen doen (:

    Mag ik dan weten wat je naam of schuilnaam is? ^^


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik twijfel ook nog..


    "We lose ourselves in books, we find ourselves there too."

    Ik doe graag mee. Noem me maar Yo. (:

    [ bericht aangepast op 7 sep 2015 - 17:22 ]


    she believed she could & so she did

    Ik wil wel een poging wagen. Ben beginnend dichter en moet nog vanalles leren, maar ik wil wel eens wat kritische feedback horen. Mijn naam is Sofie. (:


    Deep inside, I've never felt alive

    Me! Me me me!


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    Me! Me me me!

    Samantha is het toch? ^^

    [ bericht aangepast op 7 sep 2015 - 17:33 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Homura schreef:
    (...)
    Samantha is het toch? ^^


    Yup! Helemaal goed :Y)


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Awish -> Whelve


    she believed she could & so she did

    Whelve schreef:
    Awish -> Whelve

    Aangepast! Goed dat je het even doorgeeft. ^^


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik twijfel. Het is lang geleden dat ik een gedicht heb gemaakt en ik ben bang dat ik er niks van bak.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik wil ook meedoen :D


    What would Emma do?

    Ik ben er bij:

    Margot as you know

    (oh check de rijmskills)


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Goed. Zet me er maar bij. Fren it is.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28