• Vanmiddag was ik met een meisje van mijn school naar het "winkelcentrum" bij ons in het dorp geweest want zij moest daar wat kopen. Daarna gingen we even langs de snackbar om wat te eten. We zaten daar dus aan een tafeltje, ik keek even naar buiten en ik zag een groepje jongens in een hoek staan energy te drinken. Of nou ja, jongens? Volgens mij waren ze nog geen eens 7 jaar oud. Ze gedroegen zich "stoer" en liepen tegen fietsen aan te trappen en op de grond te spugen et cetera. Sorry hoor, maar ik vind dit écht niet normaal voor kinderen die nog zo jong zijn.

    Even later liepen we terug richting mijn huis en we kwamen die jongetjes weer tegen, ze begonnen heel brutaal naar ons te roepen van: "Hey meisje! Wat liep jij naar ons te kijken." o.i.d maar het kwam echt heel brutaal hun mond uit. Ik vind dit serieus te ver gaan. Vroeger op die leeftijd hadden wij nog geen iPhone's.. mochten wij geen energy drank en gedroegen we ons niet als 17-jarige. Vroeger speelden wij nog gewoon buiten in de speeltuin. Of we speelden met action man/andere poppen of we waren binnen aan het knutselen.
    Ik vind dit so fucked up.. waar gaat deze wereld naar toe, jongens? *zucht*

    Heb jullie wel eens zoiets meegemaakt waarvan je ook hetzelfde dacht als hierboven?


    But perhaps the monsters needed to look out for each other every now and then.

    Ik vind dat ook geen gedrag voor 17-jarigen. Naja, ik bedoel niemand zou zich zo gewoon moeten gedragen, behalve die energydrink mag wel op je 17de. :') Maar 7 jaar is wel érg jong. :/
    Ik voel me soms ongemakkelijk als ik voorbij een groepje jongens loop, ook al zijn ze veel jonger dan mij. Heel stom, maar ja ik heb het wel eens meegemaakt dat ze iets beledigend roepen.

    Een slechte opvoeding is vaak de oorzaak, maar ik weet het niet. Soms kunnen kinderen thuis heel anders zijn dan bij hun vrienden. Bij hun vrienden willen ze "stoer" zijn en weten de ouders misschien helemaal niet dat hun kinderen zich zo gedragen. Dus kunnen ze hen ook moeilijk aanpakken. Helaas.

    Maar ik zal later mijn kinderen wel goed in de gaten houden. (N)


    Ik wil een tuin vol egels

    Homura schreef:
    Ik vind het altijd nog wel vreemd om te zien dat van die kleine kinderen al peperdure mobieltjes hebben, maar daar ben ik nou eenmaal niet aan gewend. Ik vind daarbij inderdaad ook dat ze op jonge leeftijd al erg brutaal zijn, op verkeerde manieren ook. Komt onder andere door de media, kutmedia.
    En de opvoeding, ja. Je moet je kinderen dankbaarheid, respect en gehoorzaamheid aanleren. Als je dat niet doet, ja, dan gaat het snel mis...


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"

    Ik ben een jeugdanimator en veel van mijn elfjarigen hebben een duurdere telefoon dan ik heb.
    Of: 'OMG ik heb facebook/Twitter/Instagram/whatever je nog kan hebben...!'
    'Je bent 10... Waarom heb je facebook nodig?
    'Voor mijn vrienden.'
    'Dezelfde vrienden die je elke dag al acht uur op school ziet?'
    'Euh... Ja.'
    'OKAY...'

    Ja, ik ken het, helaas...
    Ook mijn oppaskindje van 9 heeft de hele tijd op de tablet gezeten. Toen we verstoppertje speelden heb ik hem 6 keer onder het bed met dat ding gevonden. -.-


    Mhm?

    Dat kinderen steeds meer onaanvaardbaar gedrag vertonen op een steeds jongere leeftijd, dat is absoluut een feit en het breekt mijn hart om te zien in wat voor een maatschappij kinderen moeten opgroeien tegenwoordig.

    Maar ik heb wel de neiging te roepen dat zulk gedrag niet ALLEEN in de hand wordt gewerkt door de opvoeding van de ouders. Ik vind het zelf ook gewoon kortzichtig om te roepen dat het ALLEEN aan de ouders ligt, want de huidige maatschappij werkt dit gedrag op de eerste plaats meer in de hand dan iets of iemand anders.
    Natuurlijk, je hebt gevallen waarbij het zeker wel aan de ouders en de opvoeding ligt, maar dit is zeker niet het geval in het overgrote deel van de jongerenproblematiek.

    Ik kan me dus ook een beetje opwinden om de voorgaande reacties, aangezien het veel complexer ligt allemaal. Maar goed, het is misschien gemakkelijk om te zeggen dat het aan alleen de ouders ligt dan om eens verder te kijken hoe het komt dat het 'opvoeden' er tegenwoordig bij in schiet en waar nu het nu eigenlijk echt mis gaat met onze kinderen, I guess...


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”

    Valkyries schreef:
    Dat kinderen steeds meer onaanvaardbaar gedrag vertonen op een steeds jongere leeftijd, dat is absoluut een feit en het breekt mijn hart om te zien in wat voor een maatschappij kinderen moeten opgroeien tegenwoordig.

    Maar ik heb wel de neiging te roepen dat zulk gedrag niet ALLEEN in de hand wordt gewerkt door de opvoeding van de ouders. Ik vind het zelf ook gewoon kortzichtig om te roepen dat het ALLEEN aan de ouders ligt, want de huidige maatschappij werkt dit gedrag op de eerste plaats meer in de hand dan iets of iemand anders.
    Natuurlijk, je hebt gevallen waarbij het zeker wel aan de ouders en de opvoeding ligt, maar dit is zeker niet het geval in het overgrote deel van de jongerenproblematiek.

    Ik kan me dus ook een beetje opwinden om de voorgaande reacties, aangezien het veel complexer ligt allemaal. Maar goed, het is misschien gemakkelijk om te zeggen dat het aan alleen de ouders ligt dan om eens verder te kijken hoe het komt dat het 'opvoeden' er tegenwoordig bij in schiet en waar nu het nu eigenlijk echt mis gaat met onze kinderen, I guess...

    Ja, dat is helemaal waar. Sommige ouders doen echt hard hun best om hun ging goed op te voeden, maar niet elk kind wil luisteren naar zijn/haar ouders. Soms denken ze zelfs dat ze tegen hun ouders moeten ingaan om stoer te doen. Ik vind het heel vervelend dat ze zeggen dat het normaal is dat pubers moeilijk beginnen te doen, want dat gebruiken die pubers als excuus voor hun gedrag. Ze gaan zich zo gedragen, omdat dat zogezegd eenmaal hoort bij een puber te zijn. Ik ben zelf nooit zo als puber geweest. Ik denk dat elke puber een deftige puber kan zijn zolang de ouders en zij zelf maar naar elkaar luisteren en juist communiceren.

    Het zal inderdaad meer aan de maatschappij en de media liggen. Die hebben een veel groter invloed op de jeugd.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik zie het zo vaak tegenwoordig dat dit me zelfs al niet meer verbaast. Ik weet echt niet waar het naartoe gaat met deze wereld ...


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Lol. Ik had er eens drie van die leeftijd die heel met me begonnen te flirten toen ik op een stoeltje zat in het station. Right. =P En in de frituur heb ik er ook eens een groepje van die leeftijd die uitbater weten uitschelden. Ik denk dat dat gewoon zo'n mensen zijn, je hebt ze van alle leeftijden, volgens mij gaat dat rechtstreeks bergaf naar de criminaliteit, zo'n kinderen, als er niet wordt ingegrepen. Maar die ouders zijn vaak zelf gelijkaardig, en kunnen niet geven wat ze niet hebben.

    [ bericht aangepast op 20 sep 2015 - 9:50 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Sorry hoor maar bij mij inde klas dronk toen kei veel mensen energy op hun leeftijd. Wel stiekem want het mocht niet van de ouders.

    Anyway, ik maak mezelf ter niet zo druk om. Het kan inderdaad niet maar om nou elke keer als je zoiets ziet jezelf er druk over te maken vind ik overbodig.
    Daarnaast veranderen de tijden en zou de generatie voor ons wel het zelfde over ons gedacht hebben.

    [ bericht aangepast op 20 sep 2015 - 9:53 ]


    "Ignite, my love. Ignite."

    Valkyries schreef:
    Dat kinderen steeds meer onaanvaardbaar gedrag vertonen op een steeds jongere leeftijd, dat is absoluut een feit en het breekt mijn hart om te zien in wat voor een maatschappij kinderen moeten opgroeien tegenwoordig.

    Maar ik heb wel de neiging te roepen dat zulk gedrag niet ALLEEN in de hand wordt gewerkt door de opvoeding van de ouders. Ik vind het zelf ook gewoon kortzichtig om te roepen dat het ALLEEN aan de ouders ligt, want de huidige maatschappij werkt dit gedrag op de eerste plaats meer in de hand dan iets of iemand anders.
    Natuurlijk, je hebt gevallen waarbij het zeker wel aan de ouders en de opvoeding ligt, maar dit is zeker niet het geval in het overgrote deel van de jongerenproblematiek.

    Ik kan me dus ook een beetje opwinden om de voorgaande reacties, aangezien het veel complexer ligt allemaal. Maar goed, het is misschien gemakkelijk om te zeggen dat het aan alleen de ouders ligt dan om eens verder te kijken hoe het komt dat het 'opvoeden' er tegenwoordig bij in schiet en waar nu het nu eigenlijk echt mis gaat met onze kinderen, I guess...

    Mee eens. Er zijn inderdaad heus gevallen waar de opvoeding een grote rol in speelt, maar op zo'n jonge leeftijd met zoveel anderen die het doen lijkt het me sterk. Een vriendin van me drinkt en rookt verschrikkelijk veel en is best rebels, maar haar ouders zijn echt aardige mensen en dat zegt zij zelf ook. Een levend voorbeeld. Ik denk dat het ook een beetje ligt aan de groepsdruk en andere gemengde factoren.


    “A queen will always turn pain into power.”

    Hazy schreef:
    (...)
    Ja, dat is helemaal waar. Sommige ouders doen echt hard hun best om hun ging goed op te voeden, maar niet elk kind wil luisteren naar zijn/haar ouders. Soms denken ze zelfs dat ze tegen hun ouders moeten ingaan om stoer te doen. Ik vind het heel vervelend dat ze zeggen dat het normaal is dat pubers moeilijk beginnen te doen, want dat gebruiken die pubers als excuus voor hun gedrag. Ze gaan zich zo gedragen, omdat dat zogezegd eenmaal hoort bij een puber te zijn. Ik ben zelf nooit zo als puber geweest. Ik denk dat elke puber een deftige puber kan zijn zolang de ouders en zij zelf maar naar elkaar luisteren en juist communiceren.

    Het zal inderdaad meer aan de maatschappij en de media liggen. Die hebben een veel groter invloed op de jeugd.

    Tegenwoordig moet je al zowat met 2 verdieners zijn, wil je niet verdrinken in de blijvende stroom van maandelijkse rekeningen... Wat maakt dat kinderen doordeweeks vooral opgevoed worden door school en opvang. Niet alle kinderen waarbij de ouders allebei werken, groeien uit tot crapuul, maar dit is naar mijn inziens zeker wel één van de boosdoeners. Ouders krijgen vaak geeneens meer mee hoe hun kinderen eigenlijk zijn/worden... omdat ze veelal te druk zijn met werken en als ze dan thuis zijn, gewoon te moe zijn van een veel te lange dag.
    Vaak komt daar dan ook weer het schuldgevoel om de hoek, omdat ouders zich dan toch weer schuldig voelen over het feit er zo weinig te zijn, waardoor ze hun kinderen materialistisch rot verwennen in de hoop hun afwezigheid op die wijze goed te maken. Ik zeg nu niet dat het overal zo gaat natuurlijk, maar het komt steeds meer en meer voor.
    En je zou zeggen, dan blijft één van de twee ouders toch thuis... dat is al bijna niet meer haalbaar financieel gezien in deze huidige maatschappij. En dan nog, al van 10/12 jarige leeftijd wordt er zo op gehamerd om een carrière te hebben in plaats van voor een gezin te zorgen... natuurlijk dat je dan op volwassen leeftijd de instelling heb van ik moet werken, want ik heb niet voor niets de afgelopen 10/15/20 jaar van m'n leven m'n kloten afgedraaid op een studie en me er veel te diep voor in de schulden gestoken, om dat dus op te geven...

    Dan, al vanaf de basisschool wordt er een veel te grote druk weggelegd bij kinderen zelf. Niet voor niets lopen kinderen van 8/9 jaar al met teveel onzekerheden, angsten, burn-outs, depressies en psychische stoornissen rond, en willen er veel te veel voor hun 16de al zelfmoord plegen... Ik krijg nog elke dag de creeps als ik de horrorverhalen hoor van wat een 6/7 jarige al moet kunnen... Hell, 1 september begonnen de scholen hier, en die kindjes hadden direct al van de eerste dag 3 kwartier huiswerk opgekregen, wat op ene dag gemaakt moest zijn O.o Het eerste leerjaar (groep 3 voor Nederland), die kinderen zijn nog amper kleuter-af... Echt, gene zever, bij Thomas op de voetbal hadden enkele kameraadjes van 6 jaar oud al een toets in de 2de schoolweek waarvoor ze moesten leren, dat ik zoiets had van WTF O.O - hier alleen al om ben ik meer dan blij dat ik Thomas op het Freinetonderwijs heb gezet, want daar hebben ze dezelfde doelstellingen als op een 'reguliere' school, maar benaderen ze het totaal anders waardoor die (prestatie)druk gewoon in zijn totaliteit wegvalt.
    Maar je moet je dus bedenken, kinderen kunnen niet met dergelijke emoties om, wat zich gewoon uit in brutaal en onhandelbaar 'stoer' gedrag. Tegenwoordig wordt er veel te veel verwacht van kinderen en moeten ze veel te snel 'volwassen' worden. Wat ook zeker maakt dat meisjes op 12 jarige leeftijd niet langer met poppen spelen (zoals ik deed) maar met jongens. En waarom hangjongeren steeds jonger worden, om maar een voorbeeld te noemen.

    Dan komt daar de media bij, want ik sta nog altijd versteld van hetgeen wat men tegenwoordig 'kinderseries' durven te noemen. En hier heb je als ouderzijnde ook weinig vat op, en de invloeden van vriendjes vind ik nog het ergste.
    Zo kwam Thomas van de week enorm trots thuis dat hij een liedje geleerd had op school. Ik dood enthousiast van laat maar horen, want ik vind het altijd super om hem zo bezig te zien. Hij geniet er ook altijd van om zo de dingen die hij geleerd heeft aan me te tonen en is dan zo trots op zichzelf
    Mijn hart zei echter letterlijk van doe het zelf maar toen hem trots en glunderend 'We will rock you, we will fuck you' zong... Ik sloeg stijl achterover en moest eerst echt een proces van verwerking door want ik schrok me eigenlijk echt kapot van die woorden. Hoe komt een 6jarige daar nu in hemelsnaam bij?
    Mijn eerste vraag was ook echt van 'van wie heb je dat geleerd?', totaal in shock. Blijkbaar van twee kameraadjes uit een hogere klas. Maar goed, dan begint de uitleg dat het ongepast is om zoiets te zeggen, dat het lelijke woorden zijn, met daaropvolgend zijn weerwoord van, ja maar ja, zij zingen het toch ook...
    Zelf vind ik dat erg lastige dingen, ook omdat het niet altijd even gemakkelijk is om de dingen uit te leggen waarom wel iets mag en waarom iets niet. En vooral, waarom zijn vriendjes dat wel mogen en hij niet...

    In ieder geval, kinderen opvoeden is echt niet zo evident. Kinderen maken is niet moeilijk (uitzonderingen natuurlijk daar gelaten, maar zowat iedere gek kan dat wel) maar een (goede) ouder zijn is minder vanzelfsprekend. Want van alle kanten wordt er ook aan je getrokken, als ik alleen al kijk naar onszelf. Iedereen weet het beter, je ouders, je schoonfamilie, de school, kind&gezin, het CLB, en iedereen lijkt zich maar te willen bemoeien met je. Tegenwoordig durf je je kind geeneens meer te straffen door ze iets af te pakken of in de hoek te zetten, want ze kunnen je kinderen zo afpakken, zelfs al heb je je kind nog NOOIT met één vinger aangeraakt. Dit geeft kinderen, vanuit de maatschappij, ook een bepaalde macht naar hun ouders en leerkrachten toe. Een simpele leugen - wat pubers ook gewoon weten - kan voor heel wat drama en ellende zorgen, waarvan je het liefst bespaard wilt worden. Dus ik vind het zelf ook niet eens zo verwonderlijk waarom het respect naar volwassenen toe steeds minder wordt, want men zorgt er gewoon voor dat ouders (en leerkrachten) nog maar vrij weinig te zeggen hebben tegenover (hun eigen) kinderen.

    En naast bovenstaande, heb je ook nog eens ouders die inderdaad gewoon falen in het opvoeden van hun kinderen.
    Het blijft in ieder geval in en intriest dat kinderen zo kunnen worden.

    [ bericht aangepast op 20 sep 2015 - 17:25 ]


    “If you can smile when things go wrong, you have someone in mind to blame.”