• Sorry voor als dit hier niet goed staat.

    Aangezien in dit topic een filosofisch gesprek wel erg lang werd, ontstond het idee om een officieel topic over filosofie te maken. Hier kan het gesprek eventueel doorgaan en natuurlijk kunnen er altijd nieuwe gesprekken worden gestart. Ik zal misschien nog eens werken aan een betere en uitgebreidere beginpost, maar we kunnen wel alvast een lijst opstellen van onze lieve Quizlet-filosoofjes. Zie hieronder. Zeg het maar als je erbij wilt (en of je je naam of schuilnaam erbij wilt hebben staan). Iedereen is welkom!

    De filosofen van Quizlet:
    - Grassi / Eva
    - Ratonhnhake / Wendy
    - Diplodocus / Felicia
    - Sherrinford / Sophie
    - BlueJays / Charlotte
    - OPETH / Colibre
    - Serenata / Loïs
    - Misfire / Niet Sarah
    - Velvetoscar / Eva
    - Ledecky / Melissa
    - Martian / Veerle
    - Perrette / Leah
    - Mercator / Margot
    - Hooverphonic / Sarah
    - TheGirlOnFire / Sofie
    - WolfieBlackfire / Cheyenne
    - FirefIy / Marjolein

    (Ik zet bij niemand zijn of haar naam wanneer degene dat niet heeft aangegeven.)


    Betere titels mag je trouwens altijd voorstellen. (cat)

    [ bericht aangepast op 12 nov 2015 - 20:23 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Hooverphonic schreef:
    (...)

    Haha, ja precies. Dat heb ik best vaak. Of dat ik mezelf ''hoor'' praten, maar eigenlijk een soort van naast mezelf sta.
    Inderdaad... Uiteindelijk is het jouw eigen werkelijkheid en maakt het niet heel veel uit. Maar ik breek me er toch wel vaak over. Want alles wat er in mijn wereld gebeurd, ervaart een ander eigenlijk totaal niet.
    Wat ik hoor/denk/zie/voel ervaar ik alleen zelf, en niet een ander. Net zoals Vale schrijft, de kleur groen zie ik als groen, maar een ander misschien als paars. Misschien ziet iemand wel allemaal kleuren die ik niet kan waarnemen. Of andersom. Een ander zou dat dus gewoon nooit kunnen, zou nooit in jouw hoofd kunnen kijken.
    Is dat niet heel eenzaam om te beseffen dan? Dat we eigenlijk een soort van op ons eigen eilandje leven? Is het eigenlijk wel mogelijk dan om jezelf écht aan iemand te kunnen hechten, te binden? Of blijven we allemaal toch altijd maar op een zekere afstand van elkaar?

    Dit maakt me best wel verdrietig somehow. :')

    Je kunt het ook zo zien: ondanks dat we allemaal op een andere manier denken en waarnemen, zijn er toch een heleboel zaken die ons verbinden. Je weet misschien niet of iemand de kleur blauw op dezelfde manier waarneemt als jij, maar wel iedereen noemt dat wat je als blauw ziet blauw. Het zijn een soort afspraken over wat over het algemeen als 'waar' wordt beschouwd die we allemaal met elkaar delen.
    Misschien heeft iedereen wel een soort eigen interpretatie en waarneming van de wereld om zich heen, maar dat is juist wel weer iets waarin we allemaal gelijk zijn.

    Misschien is het bewijs voor de vraag 'besta ik wel' of 'bestaan de mensen om me heen wel' ook wel creativiteit. Het is misschien wel een beetje hetzelfde als Descartes' 'ik denk dus ik besta' wat al eerder genoemd is, maar voor mij is het nog meer dat ik niet alleen kan denken, maar ook dat ik iets kan bedenken wat nog niet eerder op precies dezelfde manier bedacht is. Ik kan een tekening maken (maakt niet uit of die lelijk is) die nog niet eerder gemaakt is en ik kan een zin formuleren en zeggen die nog niet eerder gezegd is en dit zijn het soort dingen die iedereen kan. Ik sta soms verstelt van hoe creatief ideeën of woordkeuzes of uitvindingen van andere mensen zijn. Het feit dat zij dingen kunnen bedenken die jij niet kunt bedenken, is in die zin misschien wel een bewijs voor het feit dat ze net zo echt zijn als jij.


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    BlueJays schreef:
    (...)
    Je kunt het ook zo zien: ondanks dat we allemaal op een andere manier denken en waarnemen, zijn er toch een heleboel zaken die ons verbinden. Je weet misschien niet of iemand de kleur blauw op dezelfde manier waarneemt als jij, maar wel iedereen noemt dat wat je als blauw ziet blauw. Het zijn een soort afspraken over wat over het algemeen als 'waar' wordt beschouwd die we allemaal met elkaar delen.
    Misschien heeft iedereen wel een soort eigen interpretatie en waarneming van de wereld om zich heen, maar dat is juist wel weer iets waarin we allemaal gelijk zijn.

    Misschien is het bewijs voor de vraag 'besta ik wel' of 'bestaan de mensen om me heen wel' ook wel creativiteit. Het is misschien wel een beetje hetzelfde als Descartes' 'ik denk dus ik besta' wat al eerder genoemd is, maar voor mij is het nog meer dat ik niet alleen kan denken, maar ook dat ik iets kan bedenken wat nog niet eerder op precies dezelfde manier bedacht is. Ik kan een tekening maken (maakt niet uit of die lelijk is) die nog niet eerder gemaakt is en ik kan een zin formuleren en zeggen die nog niet eerder gezegd is en dit zijn het soort dingen die iedereen kan. Ik sta soms verstelt van hoe creatief ideeën of woordkeuzes of uitvindingen van andere mensen zijn. Het feit dat zij dingen kunnen bedenken die jij niet kunt bedenken, is in die zin misschien wel een bewijs voor het feit dat ze net zo echt zijn als jij.

    Maar hoe kan je dan weten dat dat allemaal ook echt van hen komt? Hoe kan je weten dat niet alles en iedereen wordt bestuurd door een of andere "god"?
    Zoals ik Descartes' uitspraak opvat, is "ik denk dus ik ben" enkel een bewijs voor het feit dat we iets zijn. Maar wie zegt dat we dan ook een vrije wil hebben en vrij zijn in ons denken en doen? Volgens mij kan je dat nooit zeker weten.
    En wat als dit alles een soort droom is? Een wereld die jij eigenlijk hebt bedacht? Dan komen er allerlei ideeën in tevoorschijn waarvan je nooit zou denken dat je die zelf onbewust hebt bedacht, aangezien jouw eigen bewuste denken veel beperkter is. Maar het is toch mogelijk?


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Hebben jullie een favoriete antieke filosoof? Ik heb vrijdag een tentamen over antieke filosofie en mother of god, wat zijn het er veel. Van veel theorieën blijft het me onduidelijk wat de gedachtegang erachter was, zo willekeurig lijken ze, maar dat maakt antieke filosofie ook wel weer leuk. Door de beperkte bronnen, die vaak op een poëtische manier zijn geschreven, wordt de filosofie een beetje raadselachtig. Soms kan je een passage tien keer lezen en niet snappen, totdat je de elfde keer de nadruk op een bepaald woord legt en het opeens allemaal bij elkaar komt. Parmenides vond ik vroeger altijd hele vage shit met zijn 'het zijnde is' en 'wat niet is, niet is', maar nu ik me er beter in verdiept heb, valt alles eindelijk op z'n plaats.


    i put the fun in funeral

    Kan ik meedoen?
    M'n naam is Sofie.


    You are my piece of paradise.

    Spikkelvacht schreef:
    Kan ik meedoen?
    M'n naam is Sofie.

    Ik heb je erbij gezet. ^^

    Surefire schreef:
    Hebben jullie een favoriete antieke filosoof? Ik heb vrijdag een tentamen over antieke filosofie en mother of god, wat zijn het er veel. Van veel theorieën blijft het me onduidelijk wat de gedachtegang erachter was, zo willekeurig lijken ze, maar dat maakt antieke filosofie ook wel weer leuk. Door de beperkte bronnen, die vaak op een poëtische manier zijn geschreven, wordt de filosofie een beetje raadselachtig. Soms kan je een passage tien keer lezen en niet snappen, totdat je de elfde keer de nadruk op een bepaald woord legt en het opeens allemaal bij elkaar komt. Parmenides vond ik vroeger altijd hele vage shit met zijn 'het zijnde is' en 'wat niet is, niet is', maar nu ik me er beter in verdiept heb, valt alles eindelijk op z'n plaats.

    Dat moet wel fijn zijn, om het uiteindelijk toch te begrijpen. (;
    Ik heb eigenlijk niet een favoriete antieke filosoof, aangezien ik er te weinig ken en niet weet welke filosofen er nou echt onder vallen. Wel interessant natuurlijk, en misschien heb ik over een paar jaar wel een antwoord, haha.


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Doe mij er maar ook bij! Cheyenne.

    WolfieBlackfire schreef:
    Doe mij er maar ook bij! Cheyenne.

    Je staat erbij. ^^


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik wil ook wel op de lijst :Y)
    Marjolein is de naam

    [ bericht aangepast op 28 okt 2015 - 8:34 ]


    No matter who you are, where you're from, your skin color, your gender identity, just speak yourself | kim namjoon

    FirefIy schreef:
    Ik wil ook wel op de lijst :Y)
    Marjolein is de naam

    Je staat erbij. ^^


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Spikkelvacht > TheGirlOnFire


    You are my piece of paradise.

    Monteriggioni -> Ratonhnhake


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."