• Hey Q'ers,

    Ik las vandaag een artikel waarin heel globaal het Nederlandse schoolsysteem werd besproken. Hierin werd geclaimd dat Nederlandse kinderen relatief weinig stress ervaren op school en meer bezig waren met het 'met succes afsluiten' van een vak (dat wil zeggen: een voldoende halen) dan met het halen van hoge cijfers.

    Er staat in het artikel een link naar een filmpje over het Amerikaanse schoolsysteem en de stress die leerlingen daar ervaren om aan een 'goede universiteit' te studeren later. Een groep vwo'ers heeft dat voor een onderzoek bekeken en vertelden unaniem dat ze de problemen die naar voren werden gebracht in het filmpje (de stress om op een goede universiteit terecht te komen, al het huiswerk afmaken en te sporten) niet kenden.

    Ik heb altijd al geweten dat wij in Nederland lang niet zo prestatiegericht zijn als dat ze bijvoorbeeld in Azië zijn, maar ik had nooit verwacht dat het hier echt zo meeviel. Als ik de verhalen van buitenlandse scholieren hoor en die dan vergelijk met die van mezelf, denk ik dat ik echt ontzettend blij kan zijn met ons schoolsysteem. Ik doe nu zelf met veel gemak 6vwo en maak nauwelijks huiswerk, omdat ik gewoon ontzettend lui ben en veel liever lees of schrijf. Ik heb alleen stress voor school als ik toetsenweek heb en te laat ben begonnen met leren of een groter project in moet leveren waar we in de les geen tijd voor kregen om aan te werken.

    Hoe zit dat bij jullie? Ervaren jullie wel stress op school?


    For those I love, I will sacrifice

    Dat verschilt, denk ik, heel erg aan het soort opleiding/niveau/instelling. Zo ben ik zelf in therapie vanwege mijn overspannenheid en ik ken een mede-student die er een halfjaar uit is geweest vanwege hetzelfde probleem. Maar dit kan ook toegewezen worden aan karaktereigenschappen in combinatie met de ervaren drukte etc. Niet elke leerstijl sluit aan bij individuele personen, dus het is ook maar net welke stijl/stijlen worden gehanteerd.

    [ bericht aangepast op 19 okt 2015 - 15:50 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik had ook nooit echt stress over school, maar ik ben dan ook gewoon lui, haha. Hier kom je altijd wel ergens en is de naam van de school ook niet zo belangrijk.
    Maar er zijn altijd mensen die dat wel hebben, gewoon omdat ze de beste willen zijn of gewoon graag hoge cijfers willen halen en daar alles voor doen. Hoewel ik vind dat kinderen steeds vaker door hun ouders gepusht worden om het hoogste niveau te kunnen doen, wat ze maar net kunnen volhouden en daardoor wel veel stress hebben.


    Your make-up is terrible

    Ik denk inderdaad dat de stress die een scholier persoonlijk bevind per scholier anders is. De één leert namelijk makkelijker of heeft minder snel last van stress symptomen dan een ander.
    Voor mij zelf kan ik wel zeggen dat stress een factor is die ik aan school kan koppelen. Het heeft me op meerdere downpunten gebracht tijdens, en nu nog steeds, lopende schooltijd. Maar zoals ik al zei, de één heeft simpelweg meer stressaanleg dan de ander.


    'If we wait until we're ready, we'll be waiting for the rest of our lives.' - Lemony Snicket

    Dat verschilt, zelf heb ik niet echt veel stres.


    tiptoe through the tulips...

    Op de universiteit zit nu helaas anders en sommige vervolgopleidingen in Nederland kunnen daar ook voor zorgen, hoor. Voor je master word je namelijk tegenwoordig geselecteerd en zelfs als je de aansluitende bachelor hebt gedaan, kun je nog afgewezen worden.
    Maar afgezien van dat, ben ik wel blij dat wij in Nederland wel meer ondersteuning voor hebben vanuit de overheid. Ook al is er nu een leenstelsel: het is wel rentevrij (als je het binnen zoveel jaar afbetaald en als je dan een goede opleiding hebt kunnen doen, kun je het waarschijnlijk ook wel afbetalen).


    Deep inside, I've never felt alive

    Pffff, ik denk dat het aan mijn school lag, maar ik had op de middelbare school juist ontzettend veel last van stress en ik was echt niet de enige.
    Mijn school deed dan ook heel veel aan projecten en werkstukken en verslagen en we kregen eigenlijk bijna nooit tijd om tijdens de les huiswerk te maken. Ik had tijdens toetsweken over het algemeen nog vrij weinig last van stress en het is niet zo dat ik me gepusht voelde om hoge cijfers te halen of zo (zeker niet door mijn ouders). Naar mijn mening ben ik ook niet extreem stressgevoelig.
    Conclusie: het lag gewoon aan de school, die voor veel te veel werkdruk zorgde. Ik ben zo blij dat ik daar nu vanaf ben (:


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Nou, ik heb anders genoeg stress van school :')


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik geloof dat ik in vergelijking tot Amerikaanse tieners echt heel weinig prestatiedruk van school uit meekrijg, maar met het kleine beetje druk dat ik wel meekrijg, kan ik dan weer zo slecht omgaan dat ik er meteen ziek en instabiel van word. (cat) 't Is maar net waar je van jongs af aan meekrijgt, denk ik, en hoe men je leert om met druk en stress om te gaan.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Ik heb veel stress, maar dat is vooral wanneer ik heel veel grote toetsen en veel grote projecten heb lopen die ongeveer tegen dezelfde datum zijn omdat de leerkrachten punten nodig hebben voor het rapport. Dan sta ik enorm onder druk omdat ik graag goede punten wil. Ook voel ik de druk om goed te presteren vanuit mijn familie. Ze uiten het niet echt, maar ik weet dat ze dat van me verwachten omdat ik één van de weinige ben. En ik wil ze gewoon niet weer teleurstellen zoals vorig jaar.

    Dus ja, ik ervaar redelijk veel stress.

    Om eerlijk te zijn: zo is het hier op Curaçao ook. Mooi als je een acht of hoger haalt, maar iedereen streeft eerder naar een 5,5 omdat dat als voldoende wordt beschouwd. Zelfs op mijn mbo opleiding is het zo. Ben je goed in een vak/lesstof: goed voor je, haal je achten maar. Maar voor de rest freewheelen we eigen door het schooljaar heen.
    Dus ja, ik geloof idd dat we weinig prestratiesdruk hebben. En das maar goed ook. Als er iets is waar ik vreselijk slecht tegen kan, is wel stress.


    -

    Ik ervaarde op de middelbare school inderdaad vrij weinig tot geen stress. Nu op de universiteit heb ik er wel veel meer last van, vooral omdat er meer van me word gevraagd. Ik denk ook dat de Amerikaanse scholen een systeem hebben waardoor je vooral veel meer stress hebt.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Meestal heb ik stress omdat ik daar zelf voor zorg, achteraf snap ik dan helemaal niet waarom ik daar nu zo voor aan het stressen was.


    The soul needs autumn.

    Ik ben altijd gestresst op school :')


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Heb meer last van de stress omtrent school: Een lening/studiefinanciering/zorgverzekeringen etc, maar school zelf? Nah. De stof is makkelijk genoeg. Alleen de colleges vallen soms op kut-tijden.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Feyre schreef:
    Nou, ik heb anders genoeg stress van school :')


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."