• De stelling van deze week luidt:
    Als je mening iemand kan kwetsen, houd je hem beter voor jezelf.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Oneens, dat hangt echt af van de situatie.
    Je mening geven met 100% de bedoeling om te kwetsen is not done. Maar als je weet dat die persoon er iets uit kan leren en er zich positief aan kan aanpassen zie ik niet in waarom het niet mag. Meningen zijn nu eenmaal niet altijd positief bedoeld.


    Queer zijn is gewoon alles

    Eens en oneens. Op de een of andere manier zal je mening altijd wel iemand kwetsen en dat wil niet zeggen dat je daarom nooit meer je mening mag zeggen. Al vind ik wel dat het af en toe eens geen kwaad kan om na te denken over wat je zegt. Er zijn veel mensen die gewoon iets zeggen zonder ook maar even stil te staan bij de consequenties van wat ze zeggen. Nuanceren lijkt me beter dan zwijgen.


    What would Emma do?

    Jonty schreef:
    Opzich is Nederland een vrij land en mag je zeggen wat je wilt, ook al beledig je er iemand mee. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het pijn kan doen of dergelijke, maar het is toegestaan.
    Soms is dat jammer, maar een eigen mening is ook wel weer goed, anders is iedereen maar hetzelfde en zo.


    Dat is niet waar. Je mag niemand zwart maken of onwaarheden vertellen over die persoon waardoor er schade komt aan zijn of haar imago, dat wordt laster en eerroof genoemd. Zo heb je nog wel een paar voorbeeld — racisme is daar ook een voorbeeld van. Je mag écht niet zeggen wat je wilt, hoor.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Tiva schreef:
    (...)

    Dat is niet waar. Je mag niemand zwart maken of onwaarheden vertellen over die persoon waardoor er schade komt aan zijn of haar imago, dat wordt laster en eerroof genoemd. Zo heb je nog wel een paar voorbeeld — racisme is daar ook een voorbeeld van. Je mag écht niet zeggen wat je wilt, hoor.


    Oh, formuleer ik het weer verkeerd? Blijkbaar wel. Weet je, ik haal het wel weg. Verdomme zeg.


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Oneens. Een mening hoor je te kunnen geven. Zelfs als het iemand kwetst. Zo als andere ook al zeiden. Je weet nooit of het iemand kwetst.
    En ik ben zelf iemand die het gewoon in 1x de pleister er af rukt. Dan heel suptiel zacht trekt.

    lovelyreads schreef:
    Ben je er op uit iemand te kwetsen? Dan kan je beter je mond houden. Is dat niet je intentie, dan moet je gewoon je mening kunnen delen. Zolang je je woorden zorgvuldig kiest en spreekt vanuit de ik-boodschap ("ik vind..."), zullen mensen zich ook minder snel gekwetst voelen.


    26 - 02 - '16

    Jonty schreef:
    (...)

    Oh, formuleer ik het weer verkeerd? Blijkbaar wel. Weet je, ik haal het wel weg. Verdomme zeg.


    Neen, je formuleerde het niet verkeerd. Wat ik zei was dat wat je zei niet geheel waar was, zonder enige bijbedoeling, daarvoor hoef je echt niet zo uit je sloffen te schieten.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Jonty schreef:
    (...)

    Oh, formuleer ik het weer verkeerd? Blijkbaar wel. Weet je, ik haal het wel weg. Verdomme zeg.


    haha de ironie


    i put the fun in funeral

    Ligt heel erg aan de situatie en je relatie met die persoon.

    Ik zou mezelf de volgende vragen stellen:

    Is het echt belangrijk dat deze persoon dit weet?
    Is het mijn plaats om dit te zeggen?


    ''Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up.''

    Wiarda schreef:
    Niet helemaal eens. Ik ben wel van mening dat er, zeker op het internet, vaak veel te ruw en te bot wordt gedaan onder het mom van "vrijheid van meningsuiting", maar in veel van die gevallen zou het probleem al opgelost zijn met een iets meer doordachte verwoording en wat beter nadenken voordat je iets post. Toegestaan bij wet of niet, dat laat je niet minder overkomen als een botte lul. Tenzij je kwetsende mening/ruw verwoorde mening echt nodig is (hoewel ik me zo gauw geen situatie kan voorstellen waarbij iemands mening op het internet boven het niet kwetsen van iemand anders op het internet zou moeten staan), houd hem dan liever gewoon voor je.

    In het offline leven kan ik me echter wel een aantal situaties voorstellen waarin wake-up calls nodig zijn, dus in die gevallen vind ik het goed, zolang het voor het bestwil van je gesprekspartner is. Maar toch, overall gezien vind ik wel dat mensen even wat attenter mogen zijn en meer op hun tong mogen bijten, zeker op het internet.


    Dit!


    Sophisticated ignorance, write my curses in cursive...

    Hangt ervan af over wat het gaat. Iets ernstigs: de waarheid verzwijgen vind ik dan veel erger. Ik wil altijd dat mensen oprecht met me zijn.


    Darling, in the end, you've got to be your own hero, because everybody's busy trying to save themselves.

    Ratonhnhake schreef:
    In dat geval zou je naar mijn idee haast niets meer kunnen zeggen :/ Oneens, want je moet gewoon kunnen zeggen wat je denkt, maar als de opmerking puur kwetsend bedoeld is kun je hen beter voor je houden. Afzeiken is niet oké.

    + houdt *


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Hangt ervan af of de positieve effecten die het uiten van de mening met zich mee brengen opwegen tegen het kwetsen van die persoon.

    Siwon schreef:
    (...)
    + houdt *


    houdt?


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Nvm

    [ bericht aangepast op 13 dec 2015 - 18:24 ]


    26 - 02 - '16