• Ik heb sinds kort nachtmerries, die dusdanig veel impact hebben dat ik letterlijk huilend wakker wordt. Ze zijn elke keer anders en er gebeuren ontzettend nare maar realistische dingen in die ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Ik heb dus veel moeite met een verband leggen met het echte leven, waardoor ik eigenlijk geen idee heb wat ik ermee zou moeten doen. Ik heb erover gepraat met mijn ouders, maar het helpt niks. Gezien het mijn slaap niet bevordert en ik er ook alleen maar weer depressiever van wordt, wil ik er echt vanaf komen. Gaat het overdag eens goed, heb ik dit weer ugh :/
    Dus, heeft iemand tips om van nachtmerries af te komen?


    Happy Birthday my Potter!

    Ik had daar vroeger ook last van. Ik ging toen naar de dokter en die gaf mij een soort slaap-drankje waardoor ik minder last had van nachtmerries.

    Aw, wat naar zeg. Ik hoop dat het snel over gaat.
    Is het misschien te warm in je kamer, onder je dekbed etc? Daardoor kan je sneller nachtmerries krijgen.

    En, misschien een idee om als je thuis komt van school voor het eten of erna even een klein dutje te doen. Dan heb je toch al een extra uurtje slaap en dat kan helpen.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Over wat gaan de nachtmerries?

    Ik heb 2 periodes gehad dat ik last had van zulke nachtmerries. Ze voelden zelfs zo echt aan dat ik constant aan het denken was dat het niet kon, maar anderzijds voelde het zo echt dat het wel waar moest zijn. Ik was zelfs aan het 'slaapwandelen'. Ik deed de bewegingen in mijn dromen na.
    Die periodes hebben ieder gemakkelijk 1,5-2 maanden geduurd. Ik wijt het tweede puur aan stress. Zodra dat het stresselement weg was, dan gingen de dromen ook weg. Het gekke was dat ik het 'stresselement' helemaal niet als stress zag. Dus dat vond ik allemaal vreemd. :')

    Dus ik zou eens kijken of er een rode draad zit in die dromen. Zoja, over wat gaat dat? En dan kan je misschien het onderliggende probleem aanpakken. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Gebruik je melatonine? Of, volgens mij was dat de naam. Anyways, ik heb dat een tijd gehad omdat ik gewoon slecht sliep. Niet wegens nachtmerries, maar gewoon niet kunnen slapen. Maar normaal gesproken had ik wel altijd veel dromen of nachtmerries, maar in de tijd dat ik dat gebruikte sliep ik gewoon. Zonder die dingen. Gewoon, ik ging slapen en werd weer wakker. Punt. ;p
    Is dat misschien een optie?

    Verder zou ik het echt niet weten. Misschien komt het juist door wat er zich zoal heeft afgespeeld/afspeeld in jouw leven? Dunno waar de dromen over gaan though. Maar als je iets niet verwerkt hebt, misschien dat dat dan in jouw dromen voorkomt. Vraag me niet waarom, het is slechts een theorie. En dan raadt ik aan om erover te praten. Of om in ieder geval een manier te zoeken om de dingen een goed plekje te geven. Misschien dat je erna minder last hebt van de nachtmerries.

    Love you. <3


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Dorneget schreef:
    Gebruik je melatonine? Of, volgens mij was dat de naam. Anyways, ik heb dat een tijd gehad omdat ik gewoon slecht sliep. Niet wegens nachtmerries, maar gewoon niet kunnen slapen. Maar normaal gesproken had ik wel altijd veel dromen of nachtmerries, maar in de tijd dat ik dat gebruikte sliep ik gewoon. Zonder die dingen. Gewoon, ik ging slapen en werd weer wakker. Punt. ;p
    Is dat misschien een optie?

    Verder zou ik het echt niet weten. Misschien komt het juist door wat er zich zoal heeft afgespeeld/afspeeld in jouw leven? Dunno waar de dromen over gaan though. Maar als je iets niet verwerkt hebt, misschien dat dat dan in jouw dromen voorkomt. Vraag me niet waarom, het is slechts een theorie. En dan raadt ik aan om erover te praten. Of om in ieder geval een manier te zoeken om de dingen een goed plekje te geven. Misschien dat je erna minder last hebt van de nachtmerries.

    Love you. <3

    Melatonine helpt je alleen maar beter inslapen. Het helpt niet met de slaapkwaliteit. Ik heb die ook eens moeten nemen (lange history met slaapproblemen) en ik vond het tegenvallen op zich.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    (...)
    Melatonine helpt je alleen maar beter inslapen. Het helpt niet met de slaapkwaliteit. Ik heb die ook eens moeten nemen (lange history met slaapproblemen) en ik vond het tegenvallen op zich.


    Jap, ik neem het idd ook wel eens sinds ik slaapproblemen heb gehad en daar dusdanig van oververmoeid raakte dat ik er allemaal nare kwaaltjes aan overhield, zoals spontaan zichtverlies. Het schijnt ook alleen te werken bij mensen die van nature een laag melatonine gehalte hebben. Mensen die al genoeg zelf aanmaken hebben er niks aan. Ikzelf gelukkig wel, maar ik had het gisteravond genomen en ik werd vanochtend vroeg weer helemaal angstig en huilend wakker door een nachtmerrie en heb daarna ook niet meer kunnen slapen, dus melatonine gaat geen oplossing bieden helaas :/

    En ik denk dat ik ga proberen een raam extra open te zetten. Dan kan het onmogelijk nog te warm zijn, dus als dat het extra triggert, zou dat opgelost moeten zijn. Thanks voor die tip! Net als de dutjes, dat zou idd in ieder geval voor de moeheid een tijdelijke oplossing kunnen zijn c:

    En als ik ze eens op een rijtje zet, is er hoewel het telkens compleet andere nachtmerries zijn wel een soort overeenkomst te zien. Idk of dat wat kan zeggen. In ieder geval gaat elke nachtmerrie over iets wat ik moet doen en eigenlijk begint het ook allemaal heel normaal en prima (en heel realistisch en echt voor mijn gevoel). Vervolgens ontstaat hierin een probleem. Ik blijf dan mijn best doen, maar hetgeen ik doe mislukt eigelijk standaard en dat heeft dan grote beangstigende en verdrietig makende gevolgen, die mij dan in de droom laten huilen en dan word ik wakker en is mijn hele kussen nat van de tranen. Het is er altijd maar één per nacht.
    Verder is het verhaal constant heel anders.
    Voorbeeld van de afgelopen nachten:
    Afgelopen nacht ging het bijvoorbeeld over een pony, ik denk de pony waar we altijd op reden bij ponypark slagharen, idk, maar eerst ging het prima alleen toen werd hij opeens helemaal wild en ik probeerde hem te kalmeren, maar het wilde niet en dus schreeuwde ik om hulp, trachtend het beest te laten stoppen en toen er eindelijk mensen kwamen om te helpen, maakten ze het arme beest voor mijn ogen af. En dan niet gewoon met een geweer maar op de één of andere manier hakten ze zijn kop eraf. Like wtf.
    Die nacht ervoor was het een klaslokaal situatie I guess. In ieder geval de persoon die boven mij stond, werd heel boos op mij, omdat mijn laptop niet mee werkte en hoewel ik mijn uiterste best deed, ik kreeg het ding maar niet stil. Tot dat moment was het allemaal ook weer heel realistisch. Vervolgens ben ik volledig verrot gescholden en de grond in getrapt door die opeens mega grote docent of wat het dan ook was. Het ging maar door, tot ik uiteindelijk moest huilen en wakker werd met een nat kussen. Het gaat dus zeg maar telkens door tot ik helemaal wanhopig ben en ik ben nooit instaat het probleem dat er is op te lossen of het te laten stoppen.


    Happy Birthday my Potter!

    Heb je toevallig net examens gehad of ben jr nog bezig?


    Mhm?

    Scandal schreef:
    (...)
    Melatonine helpt je alleen maar beter inslapen. Het helpt niet met de slaapkwaliteit. Ik heb die ook eens moeten nemen (lange history met slaapproblemen) en ik vond het tegenvallen op zich.

    Same here. Je bent me voor met zo'n reactie hehe. Ik vond het inderdaad ook echt tegenvallen en had eigenlijk gehoopt dat het iets zou werken, omdat ik eigenlijk niks anders doe dan slecht slapen.

    Dus ik zou je heel graag tips geven, maar ik heb zelf de problemen en zou ook heel graag er vanaf willen.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Sonder schreef:
    Heb je toevallig net examens gehad of ben jr nog bezig?


    Not really. Ik heb elk blok door het hele blok heen een paar grote opdrachten (niet eens tentamens het afgelopen blok, alleen onderzoekspapers. Ik heb pas 22 januari weer een echt tentamen) en mijn studie gaat eigenlijk ook gewoon prima. Ik had vroeger altijd faalangst voor school, maar daar heb ik eigenlijk atm helemaal geen last van, omdat het daar eigenlijk wel lekker gaat en ook wel leuk is en zo. Wel druk, maar ook leuk.

    [ bericht aangepast op 14 dec 2015 - 12:18 ]


    Happy Birthday my Potter!

    Starlord schreef:
    (...)

    Not really. Ik heb elk blok door het hele blok heen een paar grote opdrachten (niet eens tentamens het afgelopen blok, alleen onderzoekspapers. Ik heb pas 22 januari weer een echt tentamen) en mijn studie gaat eigenlijk ook gewoon prima. Ik had vroeger altijd faalangst voor school, maar daar heb ik eigenlijk atm helemaal geen last van, omdat het daar eigenlijk wel lekker gaat en ook wel leuk is en zo. Wel druk, maar ook leuk.


    Mhm, zou het kunnen dat je onbewust toch faalangst hebt? Want in beide dromen kwam er een probleem voor dat je niet kon oplossen en dat escaleerde.


    Mhm?

    Sonder schreef:
    (...)

    Mhm, zou het kunnen dat je onbewust toch faalangst hebt? Want in beide dromen kwam er een probleem voor dat je niet kon oplossen en dat escaleerde.


    Hmmm, ja kan wel. Misschien dat het van school faalangst nu volledig naar een soort sociale algemene faalangst is gegaan. Misschien toch mijn boekje van de trainingen er weer eens bijpakken en kijken of ik daar wat mee kan.


    Happy Birthday my Potter!

    Mijn dokter heeft me ooit aangeraden om naar een slaaptherapeut te gaan. Ik ben zelf nooit ingegaan op dat aanbod. Maar misschien is zoiets wel wat voor jou? Professionele begeleiding en helpt het niet, dan heb je in ieder geval geprobeerd. =)


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Scandal schreef:
    Mijn dokter heeft me ooit aangeraden om naar een slaaptherapeut te gaan. Ik ben zelf nooit ingegaan op dat aanbod. Maar misschien is zoiets wel wat voor jou? Professionele begeleiding en helpt het niet, dan heb je in ieder geval geprobeerd. =)


    Als de eerder genoemde opties niet helpen, dan denk ik dat ik inderdaad de dokter maar eens ga bellen en dan dat (en ook dat over dat slaapdrankje) maar eens ga bespreken.

    Super bedankt btw allemaal. Ik voelde mij vanochtend toen ik wakker werd een beetje radeloos, haha, maar dat is nu wel minder.


    Happy Birthday my Potter!

    Scandal schreef:
    (...)
    Melatonine helpt je alleen maar beter inslapen. Het helpt niet met de slaapkwaliteit. Ik heb die ook eens moeten nemen (lange history met slaapproblemen) en ik vond het tegenvallen op zich.


    Ooh, oeps! Ik dacht dat het ook hielp met t slapen zelf. Sorry dan! :x


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Dorneget schreef:
    (...)

    Ooh, oeps! Ik dacht dat het ook hielp met t slapen zelf. Sorry dan! :x

    Je hebt verschillende soorten, één voor inslapen en één voor doorslapen, maar dat werkt niet als jij een nachtmerrie hebt, want het zorgt niet voor een droomloze nacht. Bovendien moet je dan wel een hoge dosis gebruiken.


    in love with the fictional characters, I'm sorry