• Hoi mensen, ik vroeg me af welke school niveau je eigenlijk doet zoals: Praktijk, lwoo, vmbo, mavo, havo, vwo, universiteit. en/ of slim genoeg bent voor welke niveau je eigenlijk kan. Laat het weten in de reacties

    [ bericht aangepast op 28 jan 2016 - 16:37 ]


    nobody say it was easy

    Ik zit nu in het tweede jaar van mijn bachelorstudie taalwetenschap aan de universiteit en dat gaat me prima af. ^^


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik zit nu in 4vwo, maar ik ben bang dat ik dit jaar niet over ga.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Nou dat is wel een grappig verhaal. Echt hilarisch, Veerle. Maargoed. Het ging zo. In de eerste deed ik havo/vwo en in de tweede havo. Dat was eigenlijk te makkelijk voor me en heeft mijn mentor me richting vwo geduwd. Vond ik wel leuk, toen kreeg ik eind 3e de vraag of ik niet tweetalig vwo wilde doen omdat mijn niveau meer overeenkwam met hen qua engels. Toen heb ik dat maar gedaan. Vond ik ook erg leuk. In de 4e werd ik ziek and from there on out heb ik 3 jaar gestunteld. Ik heb mijn IB wel gehaald (tweetalig Engels), en succesvol examen gedaan in Nl, Engels en geschiedenis. Maarja niet in de rest dus. Eigenlijk heb ik dus geen diploma en heb ik technisch gezien alleen mijn mavo diploma. Figure my luck eh. Maarja tweetalig vwo paste echt bij me en als ik niet ziek was geworden had ik het helemaal af kunnen maken.


    The truth is out there.

    Serenata schreef:
    (...)
    Ik weet niet of je de niveaus bedoelt, maar ik leg het voor de zekerheid wel uit voor het geval het iemand niet weet :'D :

    In Nederland heb je op de middelbare ongeveer 3 niveaus (1 tellen we even niet mee: praktijk onderwijs, laagste van het laagste om het ven zo te zeggen):
    Het eerste niveau is VMBO (Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs), met vier sub-niveaus van laag naar hoog niveau: Basisberoepsgerichte leerweg (BB), Kaderberoepsgerichte leerweg(KB), Gemengde Leerweg (GL)en Theoretische leerweg (TL). Duur is 4 jaar.
    Iemand die VMBO doet kan naar het mbo voor een opleiding. Hier hebben we weer verschillende niveaus van 1 tot 4, maar meestal hebben we het over niveau 2 tot 4. BB kan naar mbo 2, KB kan naar mbo 3 en TL kan naar mbo 4. Ik heb geen idee hoe het zit met GL :'). Het is mogelijk om een lager niveau te volgen.
    Daarna hebben we HAVO (hoger algemeen voortgezet onderwijs ). Heeft maar één niveau, dus geen sub-niveau. Duurt 1 jaar langer dan vmbo, namelijk 5 jaar. Iemand met een havo diploma kan naar het HBO ( hoger beroepsonderwijs). Het is ook mogelijk om mbo 4 te volgen.
    Daarna hebben we VWO (Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs), met sub niveaus atheneum, gymnasium (en nog dingen met tweetalig onderwijs, maar die laten we er even buiten). Verschil? Ja, maar het verschil is alleen Latijns en Grieks. Soms wordt er Latijns gegeven op atheneum, maar dit verschilt per school. Duur is 6 jaar. Na vwo kan je naar een universiteit (WO/Wetenschappelijk onderwijs) Het is mogelijk om met vwo naar het hbo te gaan.


    Oh, nu kan ik al iets meer volgen ^^ Thankss (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik zit nu in mijn laatste jaar van het gymnasium. Volgend jaar naar de universiteit :')


    Stenenlikker

    Painkiller schreef:
    Kan iemand me uitleggen wat die Nederlandse richtingen allemaal inhouden? Want ik snap er niet veel van :'D gewoon de hoofdvakken of zo of het aantal uren is genoeg. Of waarvoor die richting is, kan ook handig zijn x)

    Ik doe ASO - Vierde jaar Latijn - Wiskunde. Ik voel me wel oke hierzo ^^

    Niveau heeft trouwens niet echt te maken met slim of dom. Het kan je gewoon interesseren en sommige mensen onthouden nu eenmaal beter dan anderen. Dat wilt niet meteen zeggen dat je dom bent omdat je de leerstof minder gemakkelijk kunt verwerken.



    Ik heb een goed geheugen en toch had ik Vmbo gedaan. Het heeft niet alleen te maken met de geheugen, maar ook met de taal. Mensen met een taal ontwikkelingstoornis kunnen vwo niveau niet aan, omdat de vwo leerboeken academisch en wetenschappelijk is geschreven. En is daar veel meer taal. Ik kan net weten, want ik he zelf taal ontwikkelingstoornis.

    [ bericht aangepast op 29 jan 2016 - 10:26 ]


    wees jezelf dan ben je al mooi genoeg

    Universiteit, ik studeer taalwetenschap. ^^ Het gaat me tot nu toe (maar ik zit hier pas een half jaar) eigenlijk wel makkelijker af dan ik had verwacht. (:


    "Take my advice; I don't use it anyway."

    Ik heb een Mavo diploma,
    Nu bezig met een MBO-opleiding. Super basic.

    Ik heb wegens emotionele en psychische problemen mijn havo nooit af kunnen maken. Nu doe ik een mbo opleiding.


    26 - 02 - '16

    na dit schooljaar wacht ik een half jaar met universiteit om een korte vrijheid te hebben. lekker leuk. :')


    We accept the love we think we deserve. [ Atlas went Amavi ]

    Ik heb ook ASO gedaan (Wetenschappen-Wiskunde a) en doe nu Biomedische Wetenschappen aan de universiteit.


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik studeer media en cultuur aan de universiteit van Utrecht en heb daarvoor het gymnasium gehaald. Of ik er slim genoeg voor ben, tja mijn cijfers en de iQ test die aan mijn dyslexie test vast zat zeggen van wel, maar soms twijfel ik nog best aan mijzelf.


    Happy Birthday my Potter!

    Ik heb vwo gehaald, ben toen uni gaan doen, maar nu doe ik hbo omdat ik die opleiding al vanaf mijn 15e op het oog had. ^^


    Caution first, always.

    HBO, maar had eigenlijk op de universiteit kunnen zitten


    If a writer falls in love with you, you can never die

    Flowerpowers schreef:
    (...)


    Ik heb een goed geheugen en toch had ik Vmbo gedaan. Het heeft niet alleen te maken met de geheugen, maar ook met de taal. Mensen met een taal ontwikkelingstoornis kunnen vwo niveau niet aan, omdat de vwo leerboeken academisch en wetenschappelijk is geschreven. En is daar veel meer taal. Ik kan net weten, want ik he zelf taal ontwikkelingstoornis.


    Daar heb je gelijk. Ligt ook aan hoe een goed inzicht je hebt, want zo ben ik redelijk oke in wiskunde, maar vreselijk slecht in talen. Maakt dat iemand meteen dom?


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys