• Hoi.

    Omdat ik blijkbaar nog niet genoeg hobby's heb waarbij ik mijn tv/pc moet gebruiken, wil ik er nu nog één bij hebben!
    Ik ben al een tijdje bezig op Duolingo om Duits te leren. Althans, de basics voor nu. Maar mijn doel is toch wel om de taal goed te kunnen beheersen. Ik kom vaak in Duitsland en schaam me dood dat ik niet eens fatsoenlijk kan antwoorden als iemand mij wat vraagt. :') Bovendien zou ik wel graag vloeiend willen zijn in drie talen.

    Mijn vraag is dus nu; hoe kan ik deze taal het snelste oppikken. Zijn hier manieren voor? Hebben jullie nog andere sites/dingen die ik kan gebruiken? En kunnen jullie mij films aanraden die ik kan kijken? Aangezien dat vaak ook goed helpt bij het leren van een taal. Het scheelt natuurlijk dat Duits veel op onze taal lijkt... maar goed, tja ik had echt beter mijn best moeten doen op de middelbare haha. Duits zwaar verwaarlozen raad ik jullie niet aan kinders!

    [ bericht aangepast op 28 jan 2016 - 19:35 ]

    Reigns schreef:
    (...)

    Dat is blijkbaar een uitstekend programma om het te leren, heeft ooit een leerkracht tegen mij gezegd.


    Ja, dat klopt. De zinnen zijn zeer goed gevormd zodat je het begint te snappen hoe het moet.
    Hetzelfde geldt voor Engels, Frans, Arabisch, Urdu, Russisch [...]


    We accept the love we think we deserve. [ Atlas went Amavi ]

    Hooverphonic schreef:
    Duitse muziek is echt helpend! Niet per se om het meteen te leren maar wel een beetje als ondersteuning.
    Rammstein, Peter Fox, Wir sind Helden, The Klezmatics

    Films: Das Boot vond mijn vader een aanraden (zelf niet afgekeken)

    Boeken: Damals war es Friedrich, Täglich die Angst en Sonnenallee heb ik laatst moeten lezen. Sonnenallee mag je wat mij betreft best hebben, is wel in geschreven.
    Er is ook een serie die erg leuk is: Maaike en Domenico. Is een Duitse schrijfster dus de Duitse boeken moeten denk ik wel ergens te krijgen zijn. Ik heb de eerste vier boeken of zo destijds in het Nederlands gelezen en zou het nog graag wel in het Duits willen doen ooit. (: Of Harry Potter lezen in het Duits.

    Overigens, zou ik je echt aanraden om een Duitse penpal te zoeken. Ondanks dat je nu nog geen woord zou spreken. Ik denk dat er heus wel mensen bereid zijn om in het Duits/Engels te corresponderen. Op www.interpals.net waren vroeger (weet niet hoe het nu is) een heleboel mensen die andere talen wilden leren. Soms heb je dan mensen die ook Nederlands willen leren en zelf Duits spreken. Dan kan je elkaar helpen. ^^


    Das Boot is inderdaad een heel indrukwekkende film, maar ik zou het niet per se aanraden als je net begint Duits te leren. Ze gebruiken best wel wat spreektaal en vaktermen, maar het is vooral een nogal oude film en ze zitten voor 90% in een onderzeeër waar alles piept en kraakt, dus zelfs mijn moeder, een Duits moedertaalspreekster, was nu en dan blij dat wij hem op de Nederlandse tv en dus met ondertiteling keken, haha. :'D


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Zoals al gezegd is: Sturm der Liebe :Y)
    De serie staat (ondertitelloos) online ^^

    Verder is er ook een Duitse opname van de Wickedmusical, of je kan Duitse magazines kopen? Die hebben ze meestal wel in de krantenwinkel (ik las vroeger Bravo).


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Ik heb zelf een vriendin en famillie in Duitsland wonen en ik zit in een whatsappgroep met allemaal Duitstalige meiden erin die ook fan zijn van Duitse Bundesliga clubs, waar het gewoon verplicht is om Duits te schrijven, ook al zijn je zinnen zo krom als een cirkel. Er zit zelfs een Indonesisch meisje in die groepsapp, haar duits is echt belabberd, maar ze probeert het en iedereen helpt haar.

    Verder app ik ook veel in het duits met m'n familie en die vriendin, kijk ik voetbal altijd op Duitse zenders en ga ik elk jaar zo ongeveer 5x naar Duitsland (waarvan 1x vakantie). Ik ben een keer een week naar familie geweest waardoor ik wel de hele week Duits moest spreken omdat ze me anders niet kunnen verstaan. Ook ben ik een keer een weekend bij een vriendin geweest, daar moest ik ook Duits praten.

    Zo'n 2 jaar terug sprak ik amper Duits en had ik een negatief advies om Duits te kiezen op school, nu is m'n Duits zo verbeterd dat ik niet eens meer voor mijn toetsen leer en een 7,2 sta hahaha

    Tips:
    - Zoek Duitse (pen) vrienden
    - Ga een keer voor een langere tijd op vakantie naar Duitsland, via booking.com kun je makkelijk iets goedkoops vinden (ik ga in de zomer 14 dagen met 4 personen naar een groot appartement in de Saksische Schweiz (autocorrectie haat me dus het is fout geschreven maar elke keer verbetert het me) en dat was nog geen 700 euro, dus in je eentje of met twee kun je nog iets goedkopers vinden) en verplicht jezelf om alleen Duits te spreken in die tijd
    - Zoek Duitse boeken om te lezen. Ik ben begonnen in boekjes van Die Drei, ze zijn heel kinderachtig maar niet moeilijk. Nu lees ik Young Adults, wel wat lastiger maar nog steeds te doen. +boeken in Duitsland zijn vaak goedkoper dan in Nederland, zo'n 20%.
    - Kijk leuke films of series in het Duits. Rubinrot is een prachtige film, als je de Edelsteen trilogie kent en Robijnrood hebt gelezen, dat is de verfilming. Ook als je het boek niet kent is het een mooie film. Weissenseesaga keken we op school altijd, mooie serie. Verder kun je misschien Neunundhalb kijken, dat is een soort klokhuis in 9,5 minuut. Wel bedoeld voor kinderen, vaak wel interessant.
    - Luister Duitse muziek. Van Nena tot weetikveelwie. Ik luister veel Andreas Bourani, Auf Uns en Auf Anderen Wegen vind ik echt heel mooi.
    - Iemand die ik ken had een lijst met de 1000ste meest gebruikte Engelse woorden uitgeprint en op het toilet opgehangen. Misschien kun je dat ook doen, maar dan met de 1000 meest gebruikte Duitse woorden?
    - Oefen gewoon met zinnen schrijven en houd daar een grammaticastensel bij, zo leer je ook de grammatica


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Das leben der Anderen was epic. Yea als ik Duits wil leren ga ik echt op de DDR of WW2 tour en alle docus en films kijken die er te zien zijn. Op zo'n manier een taal leren heeft me echt geholpen met Engels.


    No growth of the heart is ever a waste

    Oh zoveel tips en trucs! Dankjewel iedereen! Hier ga ik echt gebruik van maken. ^^

    De series en films zal ik even noteren, heb ik nog wat te doen in mijn vrije tijd haha. Robijnrood heb ik als Nederlands boek in mijn kast staan - nog nooit gelezen. Dus misschien dat ik met die serie eens wat kan gaan proberen. (:

    Met het grammatica gedeelte ben ik ook al bezig! Heb een heel lijst gemaakt. Grammatica is sowieso niet mijn sterkste kant - ik doe meestal alles op gevoel (vandaar dat ik zelfs in het Nederlands wel eens fouten maak), maar ik kan nu maar beter wat meer tijd steken in het oefenen ervan.

    Ik gebruik duolingo in combinatie met memrise, dat is een vergelijkbare app (maar leert je dingen op een ander manier aan) om Duits te leren. Het kijken van films, luisteren van muziek en het lezen van boeken zijn zoals hier boven genoemd erg effectief. Je moet gewoon vele in contact komen met het Duits. Wat ik ook heb gedaan om Engels te oefenen voor mijn mondeling vorig jaar is gewoon als ik alleen thuis ben doen alsof ik een gesprek heb of geïnterviewd wordt. Dan kan je een beetje oefenen met het praten zonder dat iemand je hoort. Woorden die je dan niet weet kun je dan opzoeken.


    ©1998

    Oeh, Vier Minuten vond ik best een goeie Duitse film. Die Welle is ook erg sterk (en best bekend geloof ik) en Gegen die Wand heb ik gekeken in de les; wel grappig als je fan bent van Game of Thrones, want de hoofdpersoon is dezelfde actrice als die Shae (dat hoertje van Littlefinger) speelt, maar dan pre-nosejob. :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    BlackAlpha schreef:
    Ik gebruik duolingo in combinatie met memrise, dat is een vergelijkbare app (maar leert je dingen op een ander manier aan) om Duits te leren. Het kijken van films, luisteren van muziek en het lezen van boeken zijn zoals hier boven genoemd erg effectief. Je moet gewoon vele in contact komen met het Duits. Wat ik ook heb gedaan om Engels te oefenen voor mijn mondeling vorig jaar is gewoon als ik alleen thuis ben doen alsof ik een gesprek heb of geïnterviewd wordt. Dan kan je een beetje oefenen met het praten zonder dat iemand je hoort. Woorden die je dan niet weet kun je dan opzoeken.

    Dat tegen mezelf praten doe ik ook haha. :'D Helpt goed met het uitspreken idd! Dankjewel voor de tips!
    Wiarda schreef:
    Oeh, Vier Minuten vond ik best een goeie Duitse film. Die Welle is ook erg sterk (en best bekend geloof ik) en Gegen die Wand heb ik gekeken in de les; wel grappig als je fan bent van Game of Thrones, want de hoofdpersoon is dezelfde actrice als die Shae (dat hoertje van Littlefinger) speelt, maar dan pre-nosejob. :'D

    Die Welle heb ik toevallig gezien. Best een fucked up film eigenlijk. :')
    Die anderen ken ik niet, dus danku!

    Ik studeer zelf Duits en ben op dit moment op buitenlandse uitwisseling in Duitsland. Wat mijn kotgenoten me hebben aangeraden, is de serie Türkisch für Anfänger. Heel erg grappig (als je van komedie houdt) en het niveau is niet zo héél hoog.¨
    Ook door muziek kan je bijleren. Artiesten zoals Tokio Hotel, Silbermond of Cro bijvoorbeeld. Of gewoon Duitse radio luisteren.
    Je kan natuurlijk ook Duitse kranten lezen/Duitse tv kijken enz.
    Of gewoon contact met Duitstalige mensen zoeken, zoals sommigen al gezegd hebben. Ik heb hier bij m'n kotgenoten meer geleerd dan op school.
    Veel succes!

    [ bericht aangepast op 30 jan 2016 - 18:39 ]

    Sensible schreef:
    Ik studeer zelf Duits en ben op dit moment op buitenlandse uitwisseling in Duitsland. Wat mijn kotgenoten me hebben aangeraden, is de serie Türkisch für Anfänger. Heel erg grappig (als je van komedie houdt) en het niveau is niet zo héél hoog.¨
    Ook door muziek kan je bijleren. Artiesten zoals Tokio Hotel, Silbermond of Cro bijvoorbeeld. Of gewoon Duitse radio luisteren.
    Je kan natuurlijk ook Duitse kranten lezen/Duitse tv kijken enz.
    Of gewoon contact met Duitstalige mensen zoeken, zoals sommigen al gezegd hebben. Ik heb hier bij m'n kotgenoten meer geleerd dan op school.
    Veel succes!


    Türkisch für Anfänger kijken wij ook in de les ^^


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Een beetje late reactie en misschien is hij ook al genoemd. Duitse boeken lezen en dan in het begin kinderboeken.


    chaos makes the muse

    bedankt voor deze topic want wou bijna het zelfde topic maken :3


    I just come to read