• Ik ben ervan overtuigd dat dit wellicht heel veel mensen geen zak zal interesseren, maar dat terzijde wil ik dit toch even meedelen. Waar Einstein in zijn algemene relativiteitstheorie het bestaan van zwaartekrachtsgolven voorspelde, is dit nu voor het eerst waargenomen en is er dus ook voor het eerst bewijs van. Hieronder vinden jullie het artikel uit Eos en voor degenen die niet precies weten wat zwaartekrachtsgolven zijn: Hier een artikel uit Eos dat dat uitlegt.

    Wetenschappers van de LIGO en Virgo-experimenten hebben voor het eerst zwaartekrachtsgolven waargenomen. De meting van deze 'rimpelingen in de ruimtetijd', waarvan Albert Einstein honderd jaar geleden al het bestaan vermoedde, openen een nieuw venster op de kosmos.

    De gedetecteerde zwaartekrachtsgolf GW150914 blijkt afkomstig te zijn van twee samensmeltende zwarte gaten die zich op een afstand van ongeveer 1,5 miljard lichtjaar van de aarde bevonden. Ongeveer 1,3 miljard jaar geleden beukten twee zwarte gaten tegen elkaar in, wat resulteerde in een gigantische knal. De zwarte gaten waren 35 en 30 zonsmassa’s zwaar voordat ze samensmolten tot een nieuw, snel roterend zwart gat van 62 zonsmassa's. De overige drie zonsmassa’s zijn via E = mc2 omgezet in energie en uitgestraald als zwaartekrachtsgolven die vijfduizend keer zoveel energie bevatten als de zon in zijn hele leven produceert.

    Lees meer: Wat zijn gravitatiegolven eigenlijk?

    'We hebben heel veel geluk gehad, want de ‘knal’ vond plaats op maar een fractie van de afstand tot waar we hem hadden kúnnen zien met de LIGO-detector', zegt astronoom Gijs Nelemans (Radboud Universiteit), een van de twee coördinerende editors van het artikel over de astrofysische implicaties van de eerste detectie van zwaartekrachtsgolven. 'Daardoor is het ook een heel helder signaal.' Het artikel is vandaag gepubliceerd in Astrophysical Journal Letters.

    Stellaire zwarte gaten ontstaan aan het eind van het leven van zeer zware sterren (meer dan ~20 keer de massa van de zon). Wanneer al het materiaal in hun kern in ijzer is omgezet en er dus geen ‘brandstof’ meer is voor kernfusie stort de kern in elkaar en ontploffen sommige als supernova. Dit is de geboorte van een zwart gat. In een dubbelstersysteem kunnen zo twee zwarte gaten ontstaan. De samensmelting van twee zwarte gaten was nog nooit eerder gezien.

    In het paper schrijven de auteurs dat de massa's van de zwarte gaten waar de zwaartekrachtsgolf van afkomstig is veel groter zijn dan die van de zwarte gaten die al bekend waren. Die laatste bevinden zich bijna allemaal in onze Melkweg en hebben massa's van vijf tot hooguit twintig keer die van de zon. De reden daarvoor is dat sterren doorgaans niet worden gevormd met massa's boven de 100 tot 150 zonsmassa's en tijdens hun evolutie een groot deel van de materie in de vorm van een sterrenwind verliezen.

    De theorie voorspelt dat sterren die minder zware elementen in hun gas bevatten dan de zon, minder sterke sterwinden hebben en dus zwaardere zwarte gaten kunnen vormen. Sommige waarnemingen lijken dat te bevestigen; zo zijn de zwarte gaten in de Kleine Magelhaense Wolk, waar minder zware elementen zijn, wat zwaarder dan die in de Melkweg, maar nog steeds niet zwaarder dan 20 zonsmassa's. (bron: nikhef)

    Bron


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Jaaa, ik zag zo'n filmpje ervan die het super duidelijk uitlegde. Het super awesome!


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Jaaa, ik zag zo'n filmpje ervan die het super duidelijk uitlegde. Het super awesome!




    Dit? Ik vind dit in elk geval wel heel duidelijk! En ik vind het ook echt awesome!

    [ bericht aangepast op 11 feb 2016 - 18:44 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Zo fricking vet dit.


    but do you feel held by him? — does he feel like home to you? ( Anatomy » Midsommar )

    Jaa ik las het! Echt gaaf! Toen ik het bij het avondeten vertelde, was mijn gezin helaas niet zo enthousiast als ik :'D


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Pontmercy schreef:
    Jaa ik las het! Echt gaaf! Toen ik het bij het avondeten vertelde, was mijn gezin helaas niet zo enthousiast als ik :'D


    Daarvoor heb je het wetenschapsliefhebbende deel van Quizlet! :Y) Ik vind het ook echt heel erg gaaf dat het voor het eerst is vastgelegd.


    What would Emma do?

    Dat is echt zo gaaf :'D!


    Seasons will change, but I shall remain

    Oeh super interessant. Echt awesome, ook dat het gewoon al gezegd is door Einstein.


    Happy Birthday my Potter!