• Hoi, mensen zoals je in de titel leest: Ben jij gelovig?

    Ja of nee, laat ook even weten welke geloof je in geloof

    Zo ja, ik geloof in Jezus.


    nobody say it was easy

    Ja.


    26 - 02 - '16

    floraflora schreef:
    Alle levende wezens zijn geschapen naar hun eigen aard. De mens kan dus niet ontstaan zijn uit een vreemd micro-organisme of uit een aap.

    Eigenlijk, als je alle klassen gaat bekijken, zijn er net enorm veel structuren binnenin een organisme die er net op wijzen dat de mens weldegelijk een verdere evolutie van die micro-organismen is. We zijn gewoon op een punt anders geëvolueerd dan de mosselen, bijvoorbeeld, of huiskatten. Zo hebben bijvoorbeeld alle mammalia drie beentjes in het oor, en is er bijvoorbeeld een voorouder van reptielen én vogels, die eigenschappen van beiden had. Of dan de mitochondria die van bacteriële oorsprong zijn. Meer dan bewijs genoeg voor.

    [ bericht aangepast op 21 feb 2016 - 21:06 ]


    Ex astris, sciencia

    Square schreef:
    Ik ben losjes katholiek opgevoed, maar ik zou mezelf niet gelovig noemen. Anderzijds sluit ik ook niet volkomen uit dat er "iets" is, maar ik geloof niet in een God op de manier waarop die binnen het Christendom (of andere georganiseerde religie, voor zover ik daarmee bekend ben) wordt omschreven.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben ook gelovig, christelijk. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Nee. Ik ben zelf niet gelovig. Ik ben ook niet met een geloof opgegroeid en ik ben ook niet gedoopt.


    "Ignite, my love. Ignite."

    Ik ben protestants opgevoed en geloof ook zeker, maar wel op mijn eigen manier. Ik zie de bijbel niet als waarheid, maar eerder een bron van wijsheid, zoals je dat ook met sprookjes doet en heb niks met het instituut kerk, waar naar mijn mening veel te veel roddelaars etc. rondlopen, lekker hypocriet zooitje is het bij ons in de kerk en dat heeft dus ook niks meer te maken met geloof in mijn ogen. Ik vind het prettig hetgeen ik in geloof God te noemen en daartoe te kunnen bidden, te kunnen zingen. Ik geloof ook niet dat er niets is na de dood, ik denk dat er iets als een hemel is, als in een plaats waar rust en heelheid is. Echter zou ik het feitelijk elke naam kunnen geven die ik zou willen, maar ik geloof dus zeker dat er meer is tussen hemel en aarde en dat noem ik God c:


    Happy Birthday my Potter!

    Ik ben gedoopt en dergelijke, en had een best goede band met de pastoor in het dorp waar ik vandaan kam, maar thuis werd er amper iets met het geloof gedaan. Ik vind het overigens best interessant om (vertalingen van) religieuze werken te lezen, gewoon om andere geloven te begrijpen en dergelijke.
    Ook al heb ik me nooit uitgeschreven bij de kerk, ik zou nu zeggen dat ik alleen nog maar in mezelf geloof :B (mijn 'favoriete' geloof is trouwens het Buddhisme. I like their ways most.)


    because i knew you, i have been changed for good

    Wat ik me eigenlijk afvraag; tot in hoever geloven jullie (de gelovigen of course) in het bestaan van God en dergelijke?
    Je hebt 'm in feite nog nooit gezien, hoe ben je dan zo zeker van zijn bestaan? Of heb je wel tekenen gehad dat hij bestaat?
    En als een chirurg iemand gered heeft met een zware operatie, zou je dan als eerst naar God bidden, of denken; wauw die chirurg heeft mijn leven gered - niemand anders. (Ik heb persoonlijk een hekel aan mensen die "Thank you Jesus" zeggen terwijl iemand anders hen gered heeft o.i.d. - maar ik ben wel benieuwd welke gedachtegang hier bij hoort.)
    En waarom geloof je juist in deze god? Denk je dat de anderen dan niet bestaan? En waarom wel/niet? Denk je dat als je in het oosten geboren was, je een andere god zou hebben gehad?

    Ik ben zelf echt totaal niet gelovig dus ik ben hier wel nieuwsgierig na.

    Nou ja, ik denk er zo over: Sommige dingen zijn niet te verklaren en gebeuren gewoon omdat het zo moest gaan. Ik ben totaal niet streng gelovig, maar geloof wel dat een hogere macht bepaalde mensen/dieren op iemands pad zet om diegene te helpen of om er iets van te leren.

    [ bericht aangepast op 23 feb 2016 - 11:00 ]


    26 - 02 - '16

    Ik ben gedoopt en ik ga alleen naar de kerk als het moet ( zoals met begrafenis of bruiloft) maar daar blijft het bij. Ik geloof wel in het bovennatuurlijke en dat er meer is dat dit. Maar dat dit perse god moet zijn? not really.

    Maar ik moet wel zeggen met boeken en films zoals Da Vinci code vind ik wel weer interessant vanwege het mythisch aspect.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    KyloRen schreef:
    Wat ik me eigenlijk afvraag; tot in hoever geloven jullie (de gelovigen of course) in het bestaan van God en dergelijke?
    Je hebt 'm in feite nog nooit gezien, hoe ben je dan zo zeker van zijn bestaan? Of heb je wel tekenen gehad dat hij bestaat?
    En als een chirurg iemand gered heeft met een zware operatie, zou je dan als eerst naar God bidden, of denken; wauw die chirurg heeft mijn leven gered - niemand anders. (Ik heb persoonlijk een hekel aan mensen die "Thank you Jesus" zeggen terwijl iemand anders hen gered heeft o.i.d. - maar ik ben wel benieuwd welke gedachtegang hier bij hoort.)
    En waarom geloof je juist in deze god? Denk je dat de anderen dan niet bestaan? En waarom wel/niet? Denk je dat als je in het oosten geboren was, je een andere god zou hebben gehad?

    Ik ben zelf echt totaal niet gelovig dus ik ben hier wel nieuwsgierig na.


    Ik weet niet of ik zo-even alle vragen kan beantwoorden, maar ik zal een beginnetje maken. :')
    Dit is heel zwart-wit, maar voor mij is er een beetje een keuze tussen de evolutietheorie en de schepping. Van de evolutietheorie geloof ik echt geen snars en ik vind dat net zo goed een geloof als welke andere religie dan ook, want echt bewezen is het niet (vandaar ook evolutietheorie), hoewel het wel als bewezen wordt gepresenteerd. Nu heb ik tijdens mijn studie zo onderhand alle vormen van aap naar mens moeten leren en daarbij heb ik ook gezien waarop dat werd gebaseerd, dus dat was voor mij eigenlijk alleen maar een bewijs dat dat het in elk geval niet is wat ik geloof.

    Nu moet ik toegeven dat ik Christelijk ben opgevoed, dus ja, het is mij zeker met de paplepel ingegoten en als ik er niet mee was opgevoed, was ik er waarschijnlijk ook niet zo over gaan nadenken als dat ik nu ben gaan doen. Voor mij is de natuur eigenlijk het grootste bewijs geweest: ik kan er beter mee uit de voeten dat iemand dat geschapen heeft dan dat er miljard keren dingen toevallig gemuteerd/geëvolueerd zijn en dat dat ook nog eens goed ging. Ik geloof gewoon niet dat alles 'toevallig' zo prachtig wordt, dat daar nooit iemand over na heeft gedacht.

    Daarnaast heb ik het gevoel dat Hij bij mij is en mij rust geeft als ik ergens mee zit. Nu zullen veel mensen denken dat dat tussen mijn oren zit, dus ik zal daar niet te veel over uitweiden. Dat is gewoon iets wat je zelf moet ervaren.

    Verder geloof ik dat God mensen gebruikt en dus ook artsen. Maar als ik een operatie onderga en die gaat goed dan ben ik in de eerste plaats de chirurg erg dankbaar haha. Verder heb ik mensen genezen zien worden, mensen die echt dicht bij mij stonden, tijdens speciale diensten en dat heeft mijn overtuiging zeker gevoed, ja.

    Als ik in het Midden-Oosten was opgevoed, was ik ongetwijfeld moslima geweest, maar ik ben wel iemand die er over nadenkt en niet alles klakkeloos aanneemt. Dus ik kan niet op voorhand zeggen dat ik dan ook bij het Christelijk geloof was uitgekomen, want je wereldbeeld is volgens mij dan zo compleet anders dat ik me dat gewoon niet goed kan voorstellen.

    Nou ja, dat is dus wat ik vind/geloof, haha.
    Ik geloof de Bijbel overigens vrij getrouw.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Even een kot antword op wat je zegt Natas (en ook op wat hiervoor al is gezegd over evolutie). Ik ben zelf heel geïnteresseerd in evolutie en dat is ook het meest logische in mijn ogen. Een theorie in wetenschappelijke termen is iets helemaal anders dan in het alledaagse leven. Evolutie wordt door zo ongeveer alle wetenschappers ter wereld als algemene waarheid aanvaard.

    Ik heb er natuulijk alle respect voor als iemand iets anders wil geloven, maar ik denk dat er heel veel misconcepties zijn over evolutie en wetenschap. Bijna alles kan verklaard worden aan de hand van evolutie, als je de wetenschap gewoon genoeg tijd geven. Ik denk persoonlijk dat de wereld op een te bijzondere manier in elkaar zit om gecreëerd te kunnen zijn door een maker. Er zijn te veel aanwijzingen vooe evolutie en de wereld heeft te veel imperfecties. Die zouden er niet in zitten als we geschapen waren voor het dozl dat we hadden, zoals al ergens gezegd werd.

    Mijn excuses voor spelfouten of onduidelijkheden. Ik ben met mijn mobiel bezig. :d


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    Even een kot antword op wat je zegt Natas (en ook op wat hiervoor al is gezegd over evolutie). Ik ben zelf heel geïnteresseerd in evolutie en dat is ook het meest logische in mijn ogen. Een theorie in wetenschappelijke termen is iets helemaal anders dan in het alledaagse leven. Evolutie wordt door zo ongeveer alle wetenschappers ter wereld als algemene waarheid aanvaard.

    Ik heb er natuulijk alle respect voor als iemand iets anders wil geloven, maar ik denk dat er heel veel misconcepties zijn over evolutie en wetenschap. Bijna alles kan verklaard worden aan de hand van evolutie, als je de wetenschap gewoon genoeg tijd geven. Ik denk persoonlijk dat de wereld op een te bijzondere manier in elkaar zit om gecreëerd te kunnen zijn door een maker. Er zijn te veel aanwijzingen vooe evolutie en de wereld heeft te veel imperfecties. Die zouden er niet in zitten als we geschapen waren voor het dozl dat we hadden, zoals al ergens gezegd werd.

    Mijn excuses voor spelfouten of onduidelijkheden. Ik ben met mijn mobiel bezig. :d


    Hah. Dat denk ik juist andersom. :'D


    26 - 02 - '16

    Oncilla schreef:
    (...)

    Hah. Dat denk ik juist andersom. :'D


    Dat snap ik. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat een god of iets dergelijks zou denken aan het maken van miljoenen of zelfs miljarden eencelligen, het geven van nutteloze organen of het maken van ecosystemen die zo mooi met elkaar samen werken. Daarvoot kan in mijn ogen alleen miljoenen jaren van evolutie voor gezorgd hebben.
    Hoe verklaren jullie bijvoorbeeld de dino's, de ontdekking van overgangsfasen in uitgestorven diersoorten of zelfs de ontdekking van Neanderthalers.


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    Even een kot antword op wat je zegt Natas (en ook op wat hiervoor al is gezegd over evolutie). Ik ben zelf heel geïnteresseerd in evolutie en dat is ook het meest logische in mijn ogen. Een theorie in wetenschappelijke termen is iets helemaal anders dan in het alledaagse leven. Evolutie wordt door zo ongeveer alle wetenschappers ter wereld als algemene waarheid aanvaard.

    Ik heb er natuulijk alle respect voor als iemand iets anders wil geloven, maar ik denk dat er heel veel misconcepties zijn over evolutie en wetenschap. Bijna alles kan verklaard worden aan de hand van evolutie, als je de wetenschap gewoon genoeg tijd geven. Ik denk persoonlijk dat de wereld op een te bijzondere manier in elkaar zit om gecreëerd te kunnen zijn door een maker. Er zijn te veel aanwijzingen vooe evolutie en de wereld heeft te veel imperfecties. Die zouden er niet in zitten als we geschapen waren voor het dozl dat we hadden, zoals al ergens gezegd werd.

    Mijn excuses voor spelfouten of onduidelijkheden. Ik ben met mijn mobiel bezig. :d


    Wetenschappers zullen inderdaad altijd voor de evolutietheorie pleiten, omdat dat wetenschap is en geloof nu eenmaal niet. :')
    Je kunt als wetenschapper nu eenmaal geen bewijs leveren voor het bestaan van een God en het enige wat je kunt bewijzen zijn dingen die in de Bijbel staan en dat is ook wel gedaan (sommige dingen, bedoel ik dan). Maar bewijzen dat delen uit de Bijbel waar zijn, levert niet de garantie dat God ook bestaat en dus zal de wetenschap altijd andere theorieën vormen, want dat is nu eenmaal wat de wetenschap doet.

    Ik vind overigens niet dat er bijster veel aanwijzingen zijn voor een proces dat al miljoenen jaren aan de gang is, maar dat is mijn opinie haha. Het is maar net wat je veel vindt en of dat voor jou genoeg is om het te kunnen geloven. ^^ En dat geldt natuurlijk net zo goed voor het geloof in een God. (:


    Every villain is a hero in his own mind.