• Hoi, mensen zoals je in de titel leest: Ben jij gelovig?

    Ja of nee, laat ook even weten welke geloof je in geloof

    Zo ja, ik geloof in Jezus.


    nobody say it was easy

    Wel interessant om te zien hoe een ander er over denkt. ^^

    Ik weet echt niet wat ik moet geloven, dus ik houd me er meestal compleet buiten. Nouja, ik geloof niet in een god, daar ben ik van mezelf wel heel zeker van. Maar ik weet verder niet of ik geloof in de theorie van evolutie bijvoorbeeld. Al klinkt dat voor mij wel realistischer dan een grotere macht die de aarde gecreëerd zou hebben.

    De wereld is zo heerlijk complex.

    Hoe denken jullie trouwens over Adam en Eva?

    Haha, er zijn inderdaad al enkele dingen bewezen, maar het enige dat ik me even kan herinneren is dat bepaalde personen bestaan hebben. Ik ben vroeger ook een hele tijd gelovig geweest en ik kan mensen die de weg van Jezus willen volgen alleen maar toejuichen. Alleen heb ik zelf wel een probleem met hoe de Kerk dat predikt. Ik ken het protestantse geloof niet zo goed, dus ik ken de verschillen niet, maar ik vind de Kerk zelf wel bijzonder hypocriet.

    Ik heb mezelf natuurlijk heel erg verdiept in evolutie, omdat ik daar misschien in verder wil studeren, dus het is ook normaal dat ik daar meer van afweet en ook veel van die bewijzen ken, maar ik kan echt zeggen dat het er héél veel zijn. x)


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    (...)

    Dat snap ik. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat een god of iets dergelijks zou denken aan het maken van miljoenen of zelfs miljarden eencelligen, het geven van nutteloze organen of het maken van ecosystemen die zo mooi met elkaar samen werken. Daarvoot kan in mijn ogen alleen miljoenen jaren van evolutie voor gezorgd hebben.
    Hoe verklaren jullie bijvoorbeeld de dino's, de ontdekking van overgangsfasen in uitgestorven diersoorten of zelfs de ontdekking van Neanderthalers.

    Ik geloof dat de dino's en veel diersoorten uitgestorven zijn na de zondvloed. Maar goed, er zijn ook echt wel dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet, hoor. En dat is bij allebei zo. En wat de Neanderthalers betreft, dat vind ik überhaupt lastig. Ik heb bijvoorbeeld tijdens mijn studie ook de schedels gezien van bijvoorbeeld eskimo's en Peruvianen en die verschilden ook hemelsbreed, dus ik geloof zelf niet per se dat de Neanderthalers minder mens waren o.i.d.

    Mijn grootste probleem met de evolutie is eigenlijk het gebrek aan tussenvormen. Er zijn er maar een paar en nou ja, als alles toevalligerwijs gebeurt dan zouden er volgens mijn logica miljoenen tussenvormen moeten zijn, ook vandaag de dag nog. En ja, het gaat natuurlijk ontzettend langzaam, maar toch. :'D
    Het zijn voor mij gewoon zoveel toevalligheden dat ik er niet in kan geloven.

    [ bericht aangepast op 23 feb 2016 - 12:46 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    KyloRen schreef:
    Wel interessant om te zien hoe een ander er over denkt. ^^

    Ik weet echt niet wat ik moet geloven, dus ik houd me er meestal compleet buiten. Nouja, ik geloof niet in een god, daar ben ik van mezelf wel heel zeker van. Maar ik weet verder niet of ik geloof in de theorie van evolutie bijvoorbeeld. Al klinkt dat voor mij wel realistischer dan een grotere macht die de aarde gecreëerd zou hebben.

    De wereld is zo heerlijk complex.

    Hoe denken jullie trouwens over Adam en Eva?

    Ik geloof dat die beide gewoon geschapen zijn, maar ik denk ook dat God daarna nog meer mensen geschapen heeft, gezien hun zoon op een gegeven moment een stad tegenkwam. :'P


    Every villain is a hero in his own mind.

    Er zijn nog veel tussenvormen hoor. ^^ Bijvoorbeeld het vogelbekdier dat nog steeds eieren legt. Er zijn ook kleinere, minder significante vormen, maar die zijn minder bekend natuurlijk. Veel tussenvormen zijn uitgestorven omdat hun meer geëvolueerde vormen sterker waren of omdat ze gewoon niet gestopt zijn met evolueren. Zo kan de ene soort na verloop van tijd een volledig andere worden.


    What would Emma do?

    OakenshieId schreef:
    (...)
    Ik geloof dat die beide gewoon geschapen zijn, maar ik denk ook dat God daarna nog meer mensen geschapen heeft, gezien hun zoon op een gegeven moment een stad tegenkwam. :'P

    Ah, dat wist ik niet eens haha. Laat zien hoe weinig verstand ik van het geloof heb, excuses.
    Ik vind het in ieder geval wel apart hoe veel mensen denken dat Adam en Eva de eerste mensen waren, hoe komen ze dan aan hun navels?

    Diplodocus schreef:
    Er zijn nog veel tussenvormen hoor. ^^ Bijvoorbeeld het vogelbekdier dat nog steeds eieren legt. Er zijn ook kleinere, minder significante vormen, maar die zijn minder bekend natuurlijk. Veel tussenvormen zijn uitgestorven omdat hun meer geëvolueerde vormen sterker waren of omdat ze gewoon niet gestopt zijn met evolueren. Zo kan de ene soort na verloop van tijd een volledig andere worden.

    Het is toch juist zo dat een vogelbekdier helemaal geen overeenkomsten vertoont met vogels (ondanks zijn op een snavel lijkende bek) en dus niet echt een tussenvorm is? Haha, ik heb behoorlijk veel literatuur gelezen over beide kanten en ik blijf het grappig vinden dat de ene partij hetzelfde argument zo kan draaien dat het goed voor hem uitkomt en de andere partij precies hetzelfde doet. Om het even makkelijker voor ons te maken, haha.

    En ja, veel tussenvormen moeten wel uitgestorven zijn. Ik vind het ook moeilijk in te denken dat een beest blijft leven als hij net tussen twee vormen in zit haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    KyloRen schreef:
    (...)
    Ah, dat wist ik niet eens haha. Laat zien hoe weinig verstand ik van het geloof heb, excuses.
    Ik vind het in ieder geval wel apart hoe veel mensen denken dat Adam en Eva de eerste mensen waren, hoe komen ze dan aan hun navels?

    Maar wie zegt dat ze een navel hadden? :P


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)
    Maar wie zegt dat ze een navel hadden? :P

    Nouja bij elk schilderij wat ik in musea gezien heb, hadden ze navels haha

    KyloRen schreef:
    (...)
    Nouja bij elk schilderij wat ik in musea gezien heb, hadden ze navels haha

    Haha ja, true. Maar die schilders dachten gewoon niet na. xD
    Dat doen ze wel vaker niet haha. Ik vind het ook altijd wel grappig dat Jezus als een blanke man wordt afgebeeld met lang haar, terwijl lang haar in die tijd een schande was en hij al helemaal niet blank was :')


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)
    Haha ja, true. Maar die schilders dachten gewoon niet na. xD
    Dat doen ze wel vaker niet haha. Ik vind het ook altijd wel grappig dat Jezus als een blanke man wordt afgebeeld met lang haar, terwijl lang haar in die tijd een schande was en hij al helemaal niet blank was :')

    Nee, dat zal best haha. Maar ja, dan zou je ook in twijfel kunnen trekken of die twee überhaupt bestaan hebben. Maar dan krijg je een oneindige discussie denk ik lol.
    Dat van Jezus vind ik wel apart ja. Als hij bestaan heeft, dan was hij toch sowieso wel een paar tintjes donkerder geweest haha. Dat zou toch iedereen moeten weten. Tenzij hij wonderbaarlijk als enige een blanke huid had daarginds.
    En dat met lang haar wordt altijd verward met hoe men er nu over denkt. Je ziet ook vaak in films dat de prinsessen lange haren hebben die los hangen, terwijl dat absoluut niet het geval was destijds.

    OakenshieId schreef:
    (...)
    Het is toch juist zo dat een vogelbekdier helemaal geen overeenkomsten vertoont met vogels (ondanks zijn op een snavel lijkende bek) en dus niet echt een tussenvorm is? Haha, ik heb behoorlijk veel literatuur gelezen over beide kanten en ik blijf het grappig vinden dat de ene partij hetzelfde argument zo kan draaien dat het goed voor hem uitkomt en de andere partij precies hetzelfde doet. Om het even makkelijker voor ons te maken, haha.

    En ja, veel tussenvormen moeten wel uitgestorven zijn. Ik vind het ook moeilijk in te denken dat een beest blijft leven als hij net tussen twee vormen in zit haha.


    Het vogelbekdier is een tussenvorm van reptielen en zoogdieren, want ze leggen eieren. Zo is er nog een dier maar ik wet even niet meer wat.


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    (...)

    Het vogelbekdier is een tussenvorm van reptielen en zoogdieren, want ze leggen eieren. Zo is er nog een dier maar ik wet even niet meer wat.

    Oh, van reptielen en zoogdieren. Ik dacht vogels. :')
    Nou ja, dan hebben ze er inderdaad eentje opgespoord. (: Maar geloven evolutietheoristen dan dat alle reptielen eerst een vogelbekdier werden en daarna een zoogdier werden en dat een paar vogelbekdieren het eigenlijk wel prima vonden om zo te blijven en dat deden? Of werd maar één diersoort een vogelbekdier en een ander weer een ander dier?
    Sorry voor de wat plompverloren verwoording, maar ik probeer me zulke dingen altijd te visualiseren.


    Every villain is a hero in his own mind.

    KyloRen schreef:
    (...)
    Nee, dat zal best haha. Maar ja, dan zou je ook in twijfel kunnen trekken of die twee überhaupt bestaan hebben. Maar dan krijg je een oneindige discussie denk ik lol.
    Dat van Jezus vind ik wel apart ja. Als hij bestaan heeft, dan was hij toch sowieso wel een paar tintjes donkerder geweest haha. Dat zou toch iedereen moeten weten. Tenzij hij wonderbaarlijk als enige een blanke huid had daarginds.
    En dat met lang haar wordt altijd verward met hoe men er nu over denkt. Je ziet ook vaak in films dat de prinsessen lange haren hebben die los hangen, terwijl dat absoluut niet het geval was destijds.

    Haha, ja dat is de hele clue :"D

    Ik denk dat de meeste schilderijen zo na 1500 zijn gemaakt en volgens mij hadden de meeste mensen toen geen idee hoe mensen buiten hun stad eruitzagen, laat staan in een ander werelddeel en een millennium geleden. :'D
    Met films is dat inderdaad ook vaak zo haha. Ik had er eigenlijk ook niet bij stil gestaan dat prinsessen geen loshangend lang haar hebben, maar eigenlijk is dat super logisch :')


    Every villain is a hero in his own mind.

    OakenshieId schreef:
    (...)
    Oh, van reptielen en zoogdieren. Ik dacht vogels. :')
    Nou ja, dan hebben ze er inderdaad eentje opgespoord. (: Maar geloven evolutietheoristen dan dat alle reptielen eerst een vogelbekdier werden en daarna een zoogdier werden en dat een paar vogelbekdieren het eigenlijk wel prima vonden om zo te blijven en dat deden? Of werd maar één diersoort een vogelbekdier en een ander weer een ander dier?
    Sorry voor de wat plompverloren verwoording, maar ik probeer me zulke dingen altijd te visualiseren.


    Haha dat is oke hoor. ^^ Volgens de wetenschap (ik moet toegeven ik ken niet alle details dus hier en daar kan een foutje zitten) ontstonden de eerste zoogdieren al tijdens de periode dat de dinosaurussen nog leefden. Die stamden af van reptielen. Vogels stammmen ook af van reptielen, meer bepaald een specifieke vorm van dinosaurussen.
    De eerste zoogdieren werden gekenmerkt door het feit dat ze voor hun jongen zorgden. Ze legden zoals het vogelbekdier nog eieren. Ze hadden ook nog geen tepels voor melk. Het vogelbekdier zweet letterlijk melk voor zijn jongen. Dat vind ik zelf best grappig. :'D
    Er waren in die tijd natuurlijk niet alleen vogelbekdieren, maar ook andere dieren met diezelfde eigenschappen. Dieren die waarschijnlijk nog niet ontdekt zijn. Daar ben ik niet helemaal zeker van. Het vogelbekdier is daar een afstammeling van, die dezelfde eigenschappen heeft behouden.
    In Australië vind je veel van die 'minder ver geëvolueerde' dieren / zoogdieren. Heel lang geleden is dat deel van de wereld van de rest afgescheurd. De zoogdieren hier evolueerden verder en daar bleven ze relatief hetzelfde. Zo hebje bijvoorbeeld de buideldieren die bij ons al lang zijn uitgestorven. Door modernere zoogdieren te introduceren eoals katten honden konijnen en dergelijke, is daar momenteel een massa extinctie aan de gang. Die primitievere dieren kunnen gewoon niet op tegen de sterkere en vooral snellere katten en honden. Dat is wel echt verschrikkelijk. :/

    Evolutie betekent ook differentiatie. Daardoor kunnen kinderen er bijvoorbeeld zo anders uitzien dan hun ouders of broers en zussen. Het jong dat het meest aangepast is aan de omgeving waarin het geboren is, heeft de hhogste fitness: dat is de kans op het doorgeven van de genen.


    What would Emma do?