• Hoi, mensen zoals je in de titel leest: Ben jij gelovig?

    Ja of nee, laat ook even weten welke geloof je in geloof

    Zo ja, ik geloof in Jezus.


    nobody say it was easy

    Diplodocus schreef:
    (...)

    Haha dat is oke hoor. ^^ Volgens de wetenschap (ik moet toegeven ik ken niet alle details dus hier en daar kan een foutje zitten) ontstonden de eerste zoogdieren al tijdens de periode dat de dinosaurussen nog leefden. Die stamden af van reptielen. Vogels stammmen ook af van reptielen, meer bepaald een specifieke vorm van dinosaurussen.
    De eerste zoogdieren werden gekenmerkt door het feit dat ze voor hun jongen zorgden. Ze legden zoals het vogelbekdier nog eieren. Ze hadden ook nog geen tepels voor melk. Het vogelbekdier zweet letterlijk melk voor zijn jongen. Dat vind ik zelf best grappig. :'D
    Er waren in die tijd natuurlijk niet alleen vogelbekdieren, maar ook andere dieren met diezelfde eigenschappen. Dieren die waarschijnlijk nog niet ontdekt zijn. Daar ben ik niet helemaal zeker van. Het vogelbekdier is daar een afstammeling van, die dezelfde eigenschappen heeft behouden.
    In Australië vind je veel van die 'minder ver geëvolueerde' dieren / zoogdieren. Heel lang geleden is dat deel van de wereld van de rest afgescheurd. De zoogdieren hier evolueerden verder en daar bleven ze relatief hetzelfde. Zo hebje bijvoorbeeld de buideldieren die bij ons al lang zijn uitgestorven. Door modernere zoogdieren te introduceren eoals katten honden konijnen en dergelijke, is daar momenteel een massa extinctie aan de gang. Die primitievere dieren kunnen gewoon niet op tegen de sterkere en vooral snellere katten en honden. Dat is wel echt verschrikkelijk. :/

    Evolutie betekent ook differentiatie. Daardoor kunnen kinderen er bijvoorbeeld zo anders uitzien dan hun ouders of broers en zussen. Het jong dat het meest aangepast is aan de omgeving waarin het geboren is, heeft de hhogste fitness: dat is de kans op het doorgeven van de genen.

    Oké. ^^
    Ik vind het allemaal wel interessant, al vind ik het allemaal super vaag en met ontzettend veel aannames. Ik ben wel echt benieuwd of ze nog fossielen gaan vinden van andere tussenvormen zoals de vogelbekdieren, want dat moeten er dan wel super veel zijn. En dat lijkt me sowieso bizar, een volslagen nieuw diersoort.^^

    Ik geloof trouwens wel dat dieren zich aanpasten, dat is ook zo bewezen, maar dat ze echt van het ene naar het andere diersoort gaan dat is voor mij persoonlijk nog een stap te ver. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Haha, het is eigenlijk een beetje als bij honden. Je hebt een soort, dat waarschijnlijk een wolf was of zo en nu heb je enorm veel verschillende vormen, waarbij velen al niet meer op een natuurlijke manier kunnen voortplanten. Zoals een chihuahua en een deense dog bijvoorbeeld. Verschillende soorten kunnen niet meer met elkaar paren op normale wijze, dus je kan al beginnen discussieren. :d In principe is het eigenlijk een soort die heel geleidelijk een beetje verandert. Na een tijdje is het een andere soort omdat ze zo veel zijn veranderd.

    Hoe zie jij het vanuit je geloof eigenlijk dat bepaalde soorten zo hard op elkaar lijken? ^^

    [ bericht aangepast op 23 feb 2016 - 15:07 ]


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    Haha, het is eigenlijk een beetje als bij honden. Je hebt een soort, dat waarschijnlijk een wolf was of zo en nu heb je enorm veel verschillende vormen, waarbij velen al niet meer op een natuurlijke manier kunnen voortplanten. Zoals een chihuahua en een deense dog bijvoorbeeld. Verschillende soorten kunnen niet meer met elkaar paren op normale wijze, dus je kan al beginnen discussieren. :d In principe is het eigenlijk een soort die heel geleidelijk een beetje verandert. Na een tijdje is het een andere soort omdat ze zo veel zijn veranderd.

    Hoe zie jij het vanuit je geloof eigenlijk dat bepaalde soorten zo hard op elkaar lijken? ^^


    Ik zie een wolf en een Deense dog beide als hondachtigen haha, dus ik vind dat geen ander soort. Ik geloof dan ook prima dat honden (of diersoorten) zich naar hun leefomstandigheden kunnen aanpassen, maar dat ze op een gegeven moment (bijvoorbeeld!) in een kat of in een olifant zouden gaan veranderen dat is voor mij nog too much.

    Dus vanuit mijn geloof zie ik het zo dat God één hondenras of meerdere heeft geschapen en dat binnen een diersoort wel variatie is (eigenlijk net als bij de mens), maar ik geloof niet dat het ene diersoort een ander diersoort wordt. (:

    [ bericht aangepast op 23 feb 2016 - 15:24 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    Haha, dat is natuurlijk ook onmogelijk, dus daar kan ik inkomen. :p Het is eigenlijk meer zo dat je een soort hebt en die verandert een klein beetje. Door dat kleine verschil kunnen ze zelfs al als een andere soort worden beschouwd. De eerste soort gaat daarvoor niet verloren (wolven bestaan ook nog gewoon). De tweede soort verandert ook een klein beetje. Je hebt dus een derde soort. Dit gaat zo door en door. Onderweg gaan er enkele soorten weer verloren of gebeuren er in een vroegere soort opnieuw een kleine aanpassing waardoor je een hele andere richting op gaat. De 500ste soort die een kleine aanpassing krijgt, lijkt plots langs geen kanten meer op de eerste soort.
    Het is meer zo dat je een dier hebt, dat nu niet meer bestaat, en dat is twee verschillende kanten uit gegaan. Een iq de kant van de hond, de andere van de kat. Al is dat wel heel simplistisch.

    Het is inderdaad zo dat je van een hond geen kat kan maken, dat is onmogelijk. Maar wij mensen hebben bijvoorbeeld nog wel genen voor een staart, die in principe kunnen geactiveerd worden. Maar dat zijn dan weer ethische kwesties natuurlijk. (;


    What would Emma do?

    Diplodocus schreef:
    Haha, dat is natuurlijk ook onmogelijk, dus daar kan ik inkomen. :p Het is eigenlijk meer zo dat je een soort hebt en die verandert een klein beetje. Door dat kleine verschil kunnen ze zelfs al als een andere soort worden beschouwd. De eerste soort gaat daarvoor niet verloren (wolven bestaan ook nog gewoon). De tweede soort verandert ook een klein beetje. Je hebt dus een derde soort. Dit gaat zo door en door. Onderweg gaan er enkele soorten weer verloren of gebeuren er in een vroegere soort opnieuw een kleine aanpassing waardoor je een hele andere richting op gaat. De 500ste soort die een kleine aanpassing krijgt, lijkt plots langs geen kanten meer op de eerste soort.
    Het is meer zo dat je een dier hebt, dat nu niet meer bestaat, en dat is twee verschillende kanten uit gegaan. Een iq de kant van de hond, de andere van de kat. Al is dat wel heel simplistisch.

    Het is inderdaad zo dat je van een hond geen kat kan maken, dat is onmogelijk. Maar wij mensen hebben bijvoorbeeld nog wel genen voor een staart, die in principe kunnen geactiveerd worden. Maar dat zijn dan weer ethische kwesties natuurlijk. (;


    Hmm ja, ik gaf het ook even heel simplistisch weer. Maar het is gewoon dat de 500 soorten die zich tussen dier A en dier B in bevinden er niet zijn en dat maakt het zo moeilijk te geloven voor mij. Natuurlijk zijn er een deel uitgestorven (dat nemen we in elk geval maar aan), maar het lijkt me dat een groot deel er ook nog wel zou moeten zijn. Je zou haast meer tussensoorten verwachten dan een afgerond soort, zeg maar. Al zou dat door het tempo verklaard kunnen worden dat dat niet opvalt, maar aan de andere kant zouden er juist ook weer veel opvallende soorten moeten zijn doordát het zo langzaam gaat. Haha, het is allemaal maar ingewikkeld. :'D


    Every villain is a hero in his own mind.

    Haha, ingewikkeld is ht zeker. :'D Maar ook heel erg interessant. Een groot deel soorten is ook uitgestorven omdat ze volledig doorgeëvolueerd zijn naar een andere soort. Al heb je nog veel tussensoorten die wel nog bestaan natuurlijk. Al valt dat vaak niet zo op. Soms kan je dat alleen vaststellen door genetisch onderzoek te doen.


    What would Emma do?

    Ik ben totaal niet gelovig.
    Heb er ook een hele duidelijke reden voor: Ik heb totaal geen zin om me druk te maken om iets dat niet kan en nooit bewezen zal kunnen worden.


    Oh look - I'm opening my box of care! Oh wait - it's empty! - Jinx, the Loose Cannon.

    Nee. Ik vind de bijbel, het christendom een heel menselijk en literair product die begrepen moet worden vanuit een zekere cultuurhistorische context. Jezus had succes omdat hij in een tijd geboren werd waarin de verwachtingen naar een Messia al hoog gespannen stonden. Een tijd waarin het Joodse volk verdrukt werd. Met andere woorden bestond het concept Jezus al voor Jezus bestond en is men dat concept uiteindelijk op die bepaalde man gaan projecteren. Ik vind het christendom meer een succesverhaal, een maatschappelijke hype. Mensen zitten zo in elkaar dat ze alles willen verklaren en het christendom bood mensen heel lang verklaringen aan omdat ze van niet beter wisten. Ik denk dat de mens religie zelf gemaakt heeft als een soort houvast. Het is eerder een zielsuiting van een samenleving, de bijbel is een literair product vol met prachtige metaforen draaiende rond goed en kwaad, vol van menselijke waarheden maar ik vind het christendom eerder 'kunst' en erfgoed dan realiteit. Ik geloof in de verklaringen die de exacte wetenschappen aanbieden.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik ben katholiek opgevoed en ben dan ook gedoopt en heb mijn eerste communie en vormsel gedaan, maar ik ben ook groot gelover in het neo-Darwinisme en geloof dus in evolutie, maar aan de andere kant vind ik het wel een mooi idee om in de hemel te geloven, lastig.


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    OakenshieId schreef:
    (...)

    Hmm ja, ik gaf het ook even heel simplistisch weer. Maar het is gewoon dat de 500 soorten die zich tussen dier A en dier B in bevinden er niet zijn en dat maakt het zo moeilijk te geloven voor mij. Natuurlijk zijn er een deel uitgestorven (dat nemen we in elk geval maar aan), maar het lijkt me dat een groot deel er ook nog wel zou moeten zijn. Je zou haast meer tussensoorten verwachten dan een afgerond soort, zeg maar. Al zou dat door het tempo verklaard kunnen worden dat dat niet opvalt, maar aan de andere kant zouden er juist ook weer veel opvallende soorten moeten zijn doordát het zo langzaam gaat. Haha, het is allemaal maar ingewikkeld. :'D

    Dat zijn dan toch de wilde honden en bv de grote katachtigen? Die tussen soorten?


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    OakenshieId schreef:
    (...)
    Oké. ^^
    Ik vind het allemaal wel interessant, al vind ik het allemaal super vaag en met ontzettend veel aannames. Ik ben wel echt benieuwd of ze nog fossielen gaan vinden van andere tussenvormen zoals de vogelbekdieren, want dat moeten er dan wel super veel zijn. En dat lijkt me sowieso bizar, een volslagen nieuw diersoort.^^

    Ik geloof trouwens wel dat dieren zich aanpasten, dat is ook zo bewezen, maar dat ze echt van het ene naar het andere diersoort gaan dat is voor mij persoonlijk nog een stap te ver. ^^


    Maar dan vraag ik me af: de scheppingstheorie zijn nog meer aannames dan dit, dus waarom daar wel in geloven?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Salam schreef:
    (...)

    Maar dan vraag ik me af: de scheppingstheorie zijn nog meer aannames dan dit, dus waarom daar wel in geloven?

    Ik vind het zelf gemakkelijker om in één schepper te geloven dan in duizenden toevallige mutaties haha.
    Ik kan gewoon niet geloven dat ik van een aap afstam en dat valt verder niet echt te onderbouwen waarom ik dat dan niet geloof, maar wel geloof dat een God de mens geschapen heeft. Toch ook een gevoelskwestie, denk ik en vast en zeker ook gevormd door hoe ik ben opgegroeid, al heb ik wel het nodige moeten leren op de uni.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Homeostase schreef:
    (...)
    Dat zijn dan toch de wilde honden en bv de grote katachtigen? Die tussen soorten?

    Nee, want die vallen nog steeds binnen het soort van de kat- en hondachtigen en is niet een schakel tussen twee soorten.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Mogen gelovige christelijke op zondag gebruik maken van elektronische dingen zoals: Tv, computeren, telefoon?

    Ik ben moslim dus jup, gelovig.


    Heaven is a place that we all have