• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Euhh, de oorlog in Afghanistan? Oorlog in Libië? Oorlogsdreiging Noord-Korea?
    Oorlogen van onze generatie, toch?


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Euhh, de oorlog in Afghanistan? Oorlog in Libië? Oorlogsdreiging Noord-Korea?
    Oorlogen van onze generatie, toch?


    Oorlog in Irak ook nog? Kosovo oorlog is er ook geweest? Cuba oorlog of hoorde dat ook nog bij de koude oorlog?

    Patholoog schreef:
    (...)

    No offence, maar mijn oma's generatie heeft de tweede wereldoorlog meegemaakt en de koude oorlog en familieleden van mijn opa hebben nog in Indonesië gevochten, dus die generatie heeft heel veel meegemaakt. Zelfs mijn ouders' generatie hebben de koude oorlog meegemaakt.


    Ik neem aan dat jouw grootouders ouder zijn dan de mijne, want mijn grootouders hebben wereldoorlog twee niet meegemaakt (niet die langs moeders kant) en uiteraard de Koude Oorlog wel, maar dat was onze oorlog nieet.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Debbaut schreef:
    Euhh, de oorlog in Afghanistan? Oorlog in Libië? Oorlogsdreiging Noord-Korea?
    Oorlogen van onze generatie, toch?


    Onze generatie, ja, maar niet "onze" oorlog (waarmee ik niet wil zeggen dat we er ons niet mee bezig moeten houden, verre van, wij zijn gewoon geen echt heel erg betrokken partij).


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Onze generatie, ja, maar niet "onze" oorlog (waarmee ik niet wil zeggen dat we er ons niet mee bezig moeten houden, verre van, wij zijn gewoon geen echt heel erg betrokken partij).


    Waren er geen Nederlandse en Belgische troepen in Afghanistan en Libië?
    Vanaf dat je meedoet als land aan een oorlog vind ik dat je erg betrokken bent. Ook al gaat het maar om 3 vliegtuigen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Als land zijnde, zijn we natuurlijk betrokken. Maar wij als burgers hebben maar weinig te maken met de oorlog, althans, ik heb er nooit iets mee te maken gehad. Ik weet het niet, ik denk dat jullie allebei wel een punt hebben maar hoe ik erg het ook vond van Afghanistan, Libië, Irak en alle andere oorlogen, ik heb het nooit als 'mijn' oorlog gezien nee.


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Debbaut schreef:
    (...)

    Waren er geen Nederlandse en Belgische troepen in Afghanistan en Libië?
    Vanaf dat je meedoet als land aan een oorlog vind ik dat je erg betrokken bent. Ook al gaat het maar om 3 vliegtuigen.


    Eigenlijk vind ik ook een beetje wat Sempre zegt. België heeft iets met die oorlog te maken, ik niet (ik wel als mens, maar niet als Belg). Ik vind dat zo lang je de oorlog niet voelt, er geen resultaten van zijn op eigen grondgebied, je het niet onder jouw oorlog kan rekenen. Maar dat is ook de hypocrisie van het westen: we vechten al "onze" oorlogen uit op ander grondgebied, waardoor het technisch gezien ons probleem niet echt is.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Echt VER-SCHRIK-KE-LIJK! ):
    #PrayForTheWorld!

    prayfortheworld


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Er was vrijdag weer een aanslag in Irak op een stadion. Ook opgeïst door de IS. Gezien er nogal wat te doen is over dat de Europese aanslagen meer aandacht krijgen, wou ik dit hier ook even zetten. Er zijn op moment 41 doden en 105 gewonden. Dieptriest gewoon..


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Kenways schreef:
    Er was vrijdag weer een aanslag in Irak op een stadion. Ook opgeïst door de IS. Gezien er nogal wat te doen is over dat de Europese aanslagen meer aandacht krijgen, wou ik dit hier ook even zetten. Er zijn op moment 41 doden en 105 gewonden. Dieptriest gewoon..


    Ohh nee!D':


    Queer zijn is gewoon alles

    Jep een terrorist wou zich zelf WEER opblazen deze keer in Irak dacht ik en jha weer doden en weer gewonden.. Geen woorden voor!
    Prayforirak en prayfortheworld


    Life is like the ocean. It can be calm or still, and rough or rigid, but in the end, it is always beautiful

    Kenways schreef:
    Er was vrijdag weer een aanslag in Irak op een stadion. Ook opgeïst door de IS. Gezien er nogal wat te doen is over dat de Europese aanslagen meer aandacht krijgen, wou ik dit hier ook even zetten. Er zijn op moment 41 doden en 105 gewonden. Dieptriest gewoon..


    Meest cliché reactie ooit van mij, maar dit maakt echt dat ik niets meer met deze verprutste wereld te maken wil hebben.


    26 - 02 - '16

    illaoi schreef:
    (...)

    Meest cliché reactie ooit van mij, maar dit maakt echt dat ik niets meer met deze verprutste wereld te maken wil hebben.

    Dat snap ik nou nooit echt. Deze aanslagen gebeuren al jarenlang, maar dan verder weg van huis. Nu gebeurt het een keertje hier en dan is de wereld plots helemaal verprutst... ik zie de logica er niet echt van in.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    (...)
    Dat snap ik nou nooit echt. Deze aanslagen gebeuren al jarenlang, maar dan verder weg van huis. Nu gebeurt het een keertje hier en dan is de wereld plots helemaal verprutst... ik zie de logica er niet echt van in.


    Ik had al die tijd al een hekel aan deze verprutste wereld.


    Dit topic is gesloten omdat het maximum van 300 berichten is bereikt


    26 - 02 - '16