• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik weet niet of het al gezegd is, maar er zijn 31 doden bevestigd. Dus geen 34 zoals eerder gezegd.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    Ik weet niet of het al gezegd is, maar er zijn 31 doden bevestigd. Dus geen 34 zoals eerder gezegd.


    Raar, Nu.nl zegt nog steeds 34.


    Your make-up is terrible

    Chachki schreef:
    (...)

    Raar, Nu.nl zegt nog steeds 34.


    Ik was er ook 'zeker' van dat het er 34 waren, maar de minister van volksgezondheid zegt hier net live op tv dat er 31 bevestigd zijn ...


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    (...)

    Ik was er ook 'zeker' van dat het er 34 waren, maar de minister van volksgezondheid zegt hier net live op tv dat er 31 bevestigd zijn ...


    Nu.nl loopt wel vaker achter, haha.


    Your make-up is terrible

    Chachki schreef:
    (...)

    Nu.nl loopt wel vaker achter, haha.


    Informatie is ook vaker fout, haha. Ik had ook 34 gehoord en nu opeens weer 31. Dat er doden bij komen, dat kan ik begrijpen, maar andersom lijkt het me nogal sterk, honestly. Hoe komt het eigenlijk dat ze dachten dat er meer waren?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Chachki schreef:
    (...)

    Nu.nl loopt wel vaker achter, haha.


    Alle Belgische sites zeggen ook nog steeds 34. :/ Laten we hopen op 31 dan. ;c

    Er zouden ook mensen opgepakt zijn in Duitsland die een link zouden hebben met de aanslagen, klik.


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Gandhi schreef:
    (...)

    Informatie is ook vaker fout, haha. Ik had ook 34 gehoord en nu opeens weer 31. Dat er doden bij komen, dat kan ik begrijpen, maar andersom lijkt het me nogal sterk, honestly. Hoe komt het eigenlijk dat ze dachten dat er meer waren?


    Blijkbaar zijn ze de lichamen nog aan het opbergen op de luchthaven. Er zouden nog geen lijkwagens terugkomen zijn, terwijl ze wel al uren geleden toegekomen zijn. Verder weet ik ook niet hoe zoiets mogelijk is ...


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ledecky schreef:
    (...)

    Alle Belgische sites zeggen ook nog steeds 34. :/ Laten we hopen op 31 dan. ;c

    Er zouden ook mensen opgepakt zijn in Duitsland die een link zouden hebben met de aanslagen, klik.


    Kosovaarse, nou dat had ik niet verwacht. En hier ben ik serieus over.

    Ledecky schreef:
    (...)

    Alle Belgische sites zeggen ook nog steeds 34. :/ Laten we hopen op 31 dan. ;c

    Er zouden ook mensen opgepakt zijn in Duitsland die een link zouden hebben met de aanslagen, klik.


    Volgens De Morgen zou er geen directe link zijn met Brussel.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Volgens De Morgen zou er geen directe link zijn met Brussel.


    Daarom vertrouw ik hln en Het Nieuwsblad dus niet graag. :')


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Ik vertrouw enkel vrt op dat vlak.:W


    Queer zijn is gewoon alles

    Hier in de buurt, Zwolle, is ook iemand opgepakt die in de trein richting Utrecht wilde. Ik weet niet of dat per direct met de aanslagen in Brussel te maken, heeft maar ok.


    26 - 02 - '16

    Debbaut schreef:
    Ik vertrouw enkel vrt op dat vlak.:W


    Jap, deredactie.be is daar het betrouwbaarste voor. De rest wil meestal gewoon de eerste zijn met hun nieuws.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Jap, deredactie.be is daar het betrouwbaarste voor. De rest wil meestal gewoon de eerste zijn met hun nieuws.


    De Standaard is ook nog oké. ^^


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.