• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Toen ik het op school hoorde schrok ik redelijk, maar ik wist niets van hoe erg het was. Eenmaal thuis schrok ik erg en via het NOS journaal kon je ook een bepaald filmpje zien, waar een vrouw schreeuwde voor hulp en ik kreeg er kippenvel van. Het is voornamelijk schokkend voor mij omdat ik 3 weken geleden nog in Brussel was voor 4 of 5 dagen. En als het gebeurde in Parijs en Brussel, 2 belangrijke steden voor de wereld, waarom dan niet in Rotterdam gezien die haven ook erg belangrijk is. Of waarom niet in Amsterdam? Den Haag?

    Als reactie op Imagine van John Lennon las ik dit: ''I hope that Belgium will learn something, in Poland we don't have muslims and we never had terrorist attack '' En om dit werd ik geërgerd. Moslims en Islam is door alles een teken geworden voor IS en terreur aanslagen.
    De wereld gaat niet kapot, maar de mensen die hier leven.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 19:32 ]


    The monsters running wild inside of me. I'm faded

    Die beelden op het nieuws zorgen er echt voor dat m'n hart in mijn keel klopt. Jezus. Laat ons met rust.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Voor mensen die live willen mee volgen: DeMorgen.be


    kindness is never a burden.

    Heda schreef:
    Voor mensen die live willen mee volgen: DeMorgen.be

    De morgen is heel up to date ja. Ik kijk naar de livestream op deredactie.be

    Ik word wel warm van alle solidariteit die mensen elkaar bieden, ondanks alle slechte dingen die gebeuren, stellen mensen hun deuren open voor slachtoffers.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ursa schreef:
    (...)
    De morgen is heel up to date ja. Ik kijk naar de livestream op deredactie.be

    Ik word wel warm van alle solidariteit die mensen elkaar bieden, ondanks alle slechte dingen die gebeuren, stellen mensen hun deuren open voor slachtoffers.


    Ook een mooie toespraak van de koning.


    kindness is never a burden.

    Een vriendin van mij woont in België en het was vandaag haar verjaardag. Alleen vanmorgen had ik haar nog alleen nu is opeens heel haar facebook verwijderd... De hele dag niks van dr gehoord...

    Chachki schreef:
    Iemand een idee wat er aan de hand was op Amsterdam Centraal?


    Ten eerste vertrekt vanaf daar een trein naar Brussel, dus die is al niet gegaan. En ten tweede is Amsterdam Centraal een groot station in een grote stad en dus een geliefd doelwit. Ik denk dat dat aan de hand was, of bedoelde je dat niet?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Neala schreef:
    Een vriendin van mij woont in België en het was vandaag haar verjaardag. Alleen vanmorgen had ik haar nog alleen nu is opeens heel haar facebook verwijderd... De hele dag niks van dr gehoord...


    Godsamme. Ik hoop dat alles goed is met haar. Laat je het weten als alles oké is? :3 Woont ze in Brussel of had ze reden daar te zijn?


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Godsamme. Ik hoop dat alles goed is met haar. Laat je het weten als alles oké is? :3 Woont ze in Brussel of had ze reden daar te zijn?
    Heel raar, haar facebook account is voor mij ineens helemaal onvindbaar.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ten eerste vertrekt vanaf daar een trein naar Brussel, dus die is al niet gegaan. En ten tweede is Amsterdam Centraal een groot station in een grote stad en dus een geliefd doelwit. Ik denk dat dat aan de hand was, of bedoelde je dat niet?


    Er was toch een tas achtergelaten dus hebben ze paar perrons ontruimd in het geval dat


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Neala schreef:
    (...) Heel raar, haar facebook account is voor mij ineens helemaal onvindbaar.


    Oh jemig ik hoop dat alles goed is


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Once upon a time, there was humanity.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 20:33 ]


    Heaven is a place that we all have

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ten eerste vertrekt vanaf daar een trein naar Brussel, dus die is al niet gegaan. En ten tweede is Amsterdam Centraal een groot station in een grote stad en dus een geliefd doelwit. Ik denk dat dat aan de hand was, of bedoelde je dat niet?


    Nee, mijn zusje stond vast met haar bus daar. Schijnbaar is er geschoten tijdens een arrestatie bij het Amrath hotel op de Prins Hendrikkade.


    Your make-up is terrible

    Chachki schreef:
    (...)

    Nee, mijn zusje stond vast met haar bus daar. Schijnbaar is er geschoten tijdens een arrestatie bij het Amrath hotel op de Prins Hendrikkade.


    Ja waarschuwingsschoten.

    Echt wederom verschrikkelijk wat er is gebeurd... Ik hoor te leren, maar ik kan me echt niet concentreren :/ Het is uiteraard heel egoïstisch om te denken, maar ik reis zelf ook iedere dag via een groot station en nu komt het toch wel heel dichtbij :c Mijn gedachten gaan uit naar alle slachtoffers en nabestaanden!


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.