• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ledecky schreef:
    (...)

    De Standaard is ook nog oké. ^^


    Ja, De Morgen ook, maar deredactie is volgens mij het betrouwbaarst. Al valt daar niet veel live op te volgen atm.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Guys, om toch even wat lucht in dit topic te brengen, een klein raadseltje van mijn vader: "Belgie heeft het geheime wapen ingezet. Wat is dit geheime wapen?"


    Ik moest er wel om lachen :Y)

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:28 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Wolstenholme schreef:
    Guys, om toch even wat lucht in dit topic te brengen, een klein raadseltje van mijn vader: "Belgie heeft het geheime wapen ingezet. Wat is dit geheime wapen?"


    Ik moest er wel om lachen :Y)


    JEROMMEKE!


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Wolstenholme schreef:
    Guys, om toch even wat lucht in dit topic te brengen, een klein raadseltje van mijn vader: "Belgie heeft het geheime wapen ingezet. Wat is dit geheime wapen?"


    Ik moest er wel om lachen :Y)


    Heerlijk, haha!


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Wolstenholme schreef:
    Guys, om toch even wat lucht in dit topic te brengen, een klein raadseltje van mijn vader: "Belgie heeft het geheime wapen ingezet. Wat is dit geheime wapen?"


    Ik moest er wel om lachen :Y)

    Hahaha geweldig!


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Mijn moeder vertelde net een verhaal over een gezin in Maastricht, de twee dochters gingen op reis en belden net hun ouders op om te vertellen dat ze veilig waren aangekomen op het vliegvekd toen de aanslag begon. Blijkbaar hebben die ouders nog niks van hun dochters gehoord. Ik krijg er de rillingen van.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Eledhel schreef:
    Mijn moeder vertelde net een verhaal over een gezin in Maastricht, de twee dochters gingen op reis en belden net hun ouders op om te vertellen dat ze veilig waren aangekomen op het vliegvekd toen de aanslag begon. Blijkbaar hebben die ouders nog niks van hun dochters gehoord. Ik krijg er de rillingen van.


    :O Dat is wel eng! Ik hoop niet dat er iets is gebeurd.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Chachki schreef:
    Iemand een idee wat er aan de hand was op Amsterdam Centraal?


    Niet zo veel. Er was een verdachte tas gevonden. Bleek niks te zijn. Wel is het hele station ontruimd, maar inmiddels is dat weer helemaal weg. Mijn broer kon er begin vanmiddag weer gewoon langs.

    Ik volg al de hele dag het nieuws...wat verschrikkelijk. Geen woorden gewoon...


    "We Watch, we Listen and we Remember." - Winter is coming...

    De Burj Khalifa is echt prachtig.


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    De Burj Khalifa is echt prachtig.



    En nu hopen dat eikelkoppen als Wilders ook inzien dat dit gebouw in een Arabisch land staat, met mensen die moslim zijn en die heel duidelijk geven om wat er daar te zien is. De Winter mag het trouwens ook even bekijken.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    En nu hopen dat eikelkoppen als Wilders ook inzien dat dit gebouw in een Arabisch land staat, met mensen die moslim zijn en die heel duidelijk geven om wat er daar te zien is. De Winter mag het trouwens ook even bekijken.


    Weet je dat dat eigenlijk het enige is waar ik echt bang voor ben? Dat alles ultra rechts gaat worden.:/


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Weet je dat dat eigenlijk het enige is waar ik echt bang voor ben? Dat alles ultra rechts gaat worden.:/


    Dat is ook mijn grootste zorg. Extreem-rechts zaait haat. Zij geven de mensen de angst en de haat die Daesh/IS voeden. Ze maken het er gewoon erger op.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Dit wil ik nog even in het gesprek gooien. Het laatste nieuws geeft even weer welke berichten fout waren en je dus niet moet geloven:

    http://www.hln.be/hln/nl/36484/Aanslagen-Brussel/article/detail/2654522/2016/03/22/Opgelet-deze-foute-berichten-circuleren-op-het-internet-na-de-aanslagen.dhtml

    Dat lijkt me ook heel belangrijk. Zeker het nieuws dat moslims zouden applaudisseren in de klas choqueerde mij, maar blijkt achteraf (gelukkig) niet echt.


    What would Emma do?

    http://www.ad.nl/ad/nl/38570/Aanslag-Brussels-Airport/article/detail/4268223/2016/03/23/Taxichauffeur-terroristen-wilden-vijf-koffers-meenemen.dhtml

    Ik wilde dit ook even delen; wist niet of het al bekend was maar las het en vond het toch wel bijzonder hoe dan ineens alles op zijn plek valt.


    Everything is illuminated by the light of our past.

    Er gaat nu ook iets rond over dat een van de drie gearresteerd is, maar ergens anders wordt ook weer gezegd dat dit nog niet bevestigd is. Weet iemand hier toevallig meer van?


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."