• *Elf doden intussen al volgens Het Nieuwsblad.
    Sommige bronnen spreken intussen al van twintig doden.

    -> 31/34 (afhankelijk van de bronnen) bevestigde doden intussen.

    Klik hier voor liveblog/-verslag van HLN

    Explosies op luchthaven Zaventem: "Elf doden, tientallen gewonden"

    Op de luchthaven van Brussels Airport hebben rond 8 uur twee explosies plaatsgevonden. Er vielen minstens elf doden en tientallen gewonden, bevestigen bronnen van de politie aan onze redactie. Eén regeringsbron spreekt over "een aanslag". De ene explosie vond plaats in de vertrekhal aan de balie van KLM, de andere in het treinstation. In de vertrekhal werd eerst geschoten, dan iets in het Arabisch geroepen. Pas daarna waren er twee ontploffingen. Dat melden verschillende getuigen.

    Twee mensen die in de Starbucks waren, hoorden daar een eerste explosie, zagen vervolgens iedereen naar buiten rennen en hoorden dan een tweede explosie. Volgens hen zijn er verschillende gewonden gevallen. Hoeveel is niet duidelijk. Intussen heeft de politie alle toegangswegen naar de luchthaven afgesloten, enkel de hulpdiensten mogen nog door.

    De luchthaven wordt geëvacueerd. Het provinciaal rampenplan is in werking, meldt Rudi Vervoort, minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering. Na het nieuws over de ontploffingen op Brussels Airport gaat de eerste aandacht van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) uit naar de veiligheid en de slachtoffers. Dat zegt zijn woordvoerder. Het veiligheidsniveau op de Vlaams regionale luchthavens is na de explosies in Zaventem naar niveau 4 gegaan. Dat meldt minister Ben Weyts

    Er zouden nog bommen aanwezig zijn, melden de hulpdiensten, die vrezen voor nog meer aanslagen.

    "Ga niet naar luchthaven"

    "Het was piekuur toen de explosies plaatsvonden", meldt Florence Muls, woordvoerster van Brussels Airport. "Er waren heel veel mensen aanwezig. Iedereen wordt nu geëvacueerd." Wie normaal gezien vandaag een vlucht had, moet niet naar de luchthaven komen. De vliegtuigen gaan niet opstijgen, aldus Muls. "De vliegtuigen die rond deze tijd moesten landen, worden omgeleid naar Oostende. Er is een crisiscentrum opgericht."

    Op politiebevel is het treinverkeer van en naar Brussels Airport onderbroken. Dat meldt de NMBS.

    "Brokstukken achter mij"

    De leerlingen van het zevende jaar Gastronomie in Hasselt waren aan het inchecken voor hun studiereis naar Barcelona toen ze de luide knallen hoorden. "Ik zag een stuk achter mij brokstukken vallen en zag een grote vuurbal", zegt Dylan Ghelen (18) uit Sint-Truiden. "Er ontstond een grote paniek en iedereen liep alle kanten uit. Ik was al mijn klasgenoten kwijt. Ik ben de andere richting uitgelopen en daar werd iedereen door agenten naar buiten gestuurd. Enkele minuten later zag ik gelukkig al enkele klasgenoten. Ik heb meteen mijn ouders gebeld om te vragen wat ik moest doen. Zij raadden me aan om naar de politie te luisteren, maar ik ben echt bang. Ongelooflijk eigenlijk wat er hier aan de hand is."

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 21:58 ]


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Wat mij trouwens enorm opvalt is dat ik het persoonlijk heel erg mee vind vallen hoe mensen erop reageren. Het doel van deze aanslagen is vaak massahysterie, maar dat valt zo enorm mee. Natuurlijk zijn er mensen bang en natuurlijk was het vanochtend absolute chaos in Brussel en omgeving. Maar ik vind het zo bijzonder hoe snel dat veranderd en je dan mensen ziet met al die tekeningen als een dikke vette 'fuck you' naar IS. Of ben ik de enige die dat zo ziet?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Gandhi schreef:
    (...)

    Ja, als je IS in Syrië en Irak aanpakt, kom je al een heel eind, maar daar is het niet mee opgelost, dat is mijn punt. Van onder naar boven werken is gewoon geen optie hier, dat gaat niet. Die lone wolves kunnen de autoriteiten ook gewoon geen informatie verschaffen omdat ze het niet weten, dus tja. Ik zeg ook niet dat het onoplosbaar is, het is gewoon heel moeilijk. IS weet best dat ze het niet tegen heel de wereld winnen als ze hier troepen laten binnenvallen, vandaar dat ze dat ook niet doen.

    En dan, om de traditie te bewaren en omdat het ook zo goed past:

    Ik heb op fb "Alle Kleuren" van K3 gedeeld. Omdat België en ik vond dat het precies beschrijft wat we nodig hebben...
    Kan me gestolen worden dat het een kinderliedje zou zijn.


    Deep inside, I've never felt alive

    Wolstenholme schreef:
    (...)
    Ik heb op fb "Alle Kleuren" van K3 gedeeld. Omdat België en ik vond dat het precies beschrijft wat we nodig hebben...
    Kan me gestolen worden dat het een kinderliedje zou zijn.


    Dat vind ik inderdaad een liedje met een sterke boodschap en ik hoop dat veel mensen die boodschap ook nemen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik ben behoorlijk geschrokken toen ik het hoorde. Het komt nu zo dichtbij.

    Ik hoop oprecht dat iedereen hier op Q in veilige staat verkeerd even als familie en vrienden. Ik vind het vreselijk voor alle nabestaanden en gewonden .

    Ikzelf woon in Roosendala en gezien dat het eerstestation is anuit Belgie loopt er zwaar bewaakte agemten rond en ik kre echt rillingen toen ik ze net zag


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Tabai schreef:
    Wat mij trouwens enorm opvalt is dat ik het persoonlijk heel erg mee vind vallen hoe mensen erop reageren. Het doel van deze aanslagen is vaak massahysterie, maar dat valt zo enorm mee. Natuurlijk zijn er mensen bang en natuurlijk was het vanochtend absolute chaos in Brussel en omgeving. Maar ik vind het zo bijzonder hoe snel dat veranderd en je dan mensen ziet met al die tekeningen als een dikke vette 'fuck you' naar IS. Of ben ik de enige die dat zo ziet?


    Wel, ik moet zeggen dat het gevoel hier in België (toch in mijn directe omgeving) heel anders was dan met de aanslagen in Parijs. Zoals ik al zei, toen was ik boos en verdrietig. Nu ben ik ook boos en verdrietig, maar er is zoveel machteloosheid, je ziet hoe dichtbij iets kan komen. Het is je eigen volk, die je eigen taal spreken, je eigen cultuur met zich meedragen - en dat maakt het niet erger dan in Parijs, verre van, ik wil niet dat die factoren de ergtegraad bepalen (als dat al een woord is), maar het maakt het wel een stuk persoonlijker.
    Ik wil ook een dikke "fuck you" naar IS opsteken, maar dat verdienen ze niet. Ze verdienen mijn haat niet, want met haat en angst voeden ze zich. Ik ga hen de mijne niet geven.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Gandhi schreef:
    (...)

    Wel, ik moet zeggen dat het gevoel hier in België (toch in mijn directe omgeving) heel anders was dan met de aanslagen in Parijs. Zoals ik al zei, toen was ik boos en verdrietig. Nu ben ik ook boos en verdrietig, maar er is zoveel machteloosheid, je ziet hoe dichtbij iets kan komen. Het is je eigen volk, die je eigen taal spreken, je eigen cultuur met zich meedragen - en dat maakt het niet erger dan in Parijs, verre van, ik wil niet dat die factoren de ergtegraad bepalen (als dat al een woord is), maar het maakt het wel een stuk persoonlijker.
    Ik wil ook een dikke "fuck you" naar IS opsteken, maar dat verdienen ze niet. Ze verdienen mijn haat niet, want met haat en angst voeden ze zich. Ik ga hen de mijne niet geven.


    Nou ja, dat bedoel ik eigenlijk, maar ik ben met zulke dingen gewoon echt niet goed met woorden. Mensen lijken er 'sterker' tegenover te staan, even afgezien van familie en vrienden van slachtoffers natuurlijk.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Iemand een idee wat er aan de hand was op Amsterdam Centraal?


    Your make-up is terrible

    Tabai schreef:
    Wat mij trouwens enorm opvalt is dat ik het persoonlijk heel erg mee vind vallen hoe mensen erop reageren. Het doel van deze aanslagen is vaak massahysterie, maar dat valt zo enorm mee. Natuurlijk zijn er mensen bang en natuurlijk was het vanochtend absolute chaos in Brussel en omgeving. Maar ik vind het zo bijzonder hoe snel dat veranderd en je dan mensen ziet met al die tekeningen als een dikke vette 'fuck you' naar IS. Of ben ik de enige die dat zo ziet?


    Eigenlijk vind ik het juist mooi dat mensen laten zien dat ze niet (meer) bang zijn. Het gaat inderdaad bij deze aanslagen om massa hysterie en dat is nu niet. Waarschijnlijk de beste manier om een 'vinger' op te steken naar IS, hun 'doel' is namelijk dan niet gehaald om paniek te zaaien en massa hysterie te creëren.

    Ik vind het vreselijk dat mensen elkaar dit aan kunnen doen en dat er zoveel doden en gewonden zijn gevallen. Elke dode en/of gewonde was er een teveel.

    [ bericht aangepast op 22 maart 2016 - 19:27 ]


    Physics is awesome

    Tabai schreef:
    (...)

    Nou ja, dat bedoel ik eigenlijk, maar ik ben met zulke dingen gewoon echt niet goed met woorden. Mensen lijken er 'sterker' tegenover te staan, even afgezien van familie en vrienden van slachtoffers natuurlijk.

    Op school merk je het, maar het eerste wat leerkrachten zeggen is: maak je geen zorgen, heb veel plezier op Italiëreis. Ik denk dat het mentaliteit is. Al kan ik voor de rest van het land niks zeggen. Ik volg het nieuws ook nog steeds.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Kelmeckis schreef:
    (...)

    Eigenlijk vind ik het juist mooi dat mensen laten zien dat ze niet (meer) bang zijn. Het gaat inderdaad bij deze aanslagen om massa hysterie en dat is nu niet. Waarschijnlijk de beste manier om een 'vinger' op te steken naar IS, hun 'doel' is namelijk dan niet gehaald om paniek te zaaien en massa hysterie te creëren.

    Ik vind het vreselijk dat mensen elkaar dit aan kunnen doen en dat er zoveel doden en gewonden zijn gevallen. Elke dode en/of gewonde was er een teveel.


    Jij verwoordt het veel beter! Dankje! :"D


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Tabai schreef:
    (...)

    Nou ja, dat bedoel ik eigenlijk, maar ik ben met zulke dingen gewoon echt niet goed met woorden. Mensen lijken er 'sterker' tegenover te staan, even afgezien van familie en vrienden van slachtoffers natuurlijk.


    Ze willen juist onrust en een soort kloof creëren, dat denk ik dan.

    Toch heb ik die hysterie flink hier in het topic gezien, hoor.


    Your make-up is terrible

    In totaal zijn het trouwens ondertussen al 34 doden en bijna 230 gewonden.


    made a list of my regrets and you were the first, love

    Chachki schreef:
    Toch heb ik die hysterie flink hier in het topic gezien, hoor.

    Wel vrij normaal denk ik. Mensen zijn nergens zeker van en zelfs nu is er nog veel dat er niet bekend is. Chaos is wat zo'n aanslag creëert natuurlijk.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Chachki schreef:
    Toch heb ik die hysterie flink hier in het topic gezien, hoor.


    Jawel, maar dat vrij in het begin. Voor zo'n aanslag vind ik dat mensen behoorlijk snel alweer 'rustig' zijn, zeg maar, een enkeling daargelaten.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen