• Zie titel! Wat definieert voor jullie een goede vriendschap? Waarom ben jij vrienden met een goede of beste vriend(in) van je?
    Groetjes!


    No growth of the heart is ever a waste

    Voor mij zijn vertrouwen en eerlijkheid heel belangrijk.

    En amuseren en zelfde humor uiteraard (:

    [ bericht aangepast op 3 april 2016 - 16:04 ]


    I wanna be a wizard!

    Vriendschap is wanneer je elkaar dingen kunt toevertrouwen, op elkaar kunt bouwen en leuk met elkaar om kunt gaan zonder dat het voelt alsof je elkaars concurrent bent.
    Zal dat laatste even toelichten. :') Ik heb namelijk een vriendschap gehad waarbij de ander mij telkens probeerde te overtreffen. Als ik eens iets leuks gekregen had voor mijn verjaardag, moest zij altijd weer iets opnoemen wat in haar ogen beter was. Of wanneer ik mijn haren verfde, wilde zij dat ook en dan was het bij haar beter. En ze claimde dat ze meer geld en spullen kreeg van ouders en familie (nou, gefeliciteerd) dan ik. :'D Geen fijne vriendschap.

    - Jezelf niet anders voor te hoeven doen (ze accepteren je zoals je bent/wilt zijn)
    - Een eigen mening kunnen hebben en een geaccepteerde mening (ze hoeven het niet eens te zijn)
    - Elkaar niet 24/7 te hoeven zien.
    - Last minute afspraken, want whatever waarom niet.
    - Films kijken, shoppen, uit eten gaan, samen sporten, samen gek doen, samen dingen bakken, samen falen op school, samen baas zijn op school, samen klagen, samen lachen.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik vind dit heel moeilijk. De paar mensen die ik als echte vrienden zie ken ik al heel erg lang of daar heb ik echt een klik mee. Maar de laatste jaren bestempel ik steeds minder snel nieuwe mensen als vrienden, want voor mijn gevoel doet het dan toch wat minder pijn als ze je laten vallen (wat helaas veel is gebeurt de laatste jaren).

    [ bericht aangepast op 3 april 2016 - 16:06 ]


    When time and life shook hands and said goodbye.

    Voor mij is een goede vriendschap een vriendschap waarin je met elkaar kunt lachen, maar ook huilen. Dat je elkaar dingen toevertrouwd en dat de een of ander niet (letterlijk) de deur voor je neus dicht gooit wanneer er iets met je aan de hand is. Dat je dus op elkaar kunt bouwen.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    In een vriendschap moet je elkaar kunnen vertrouwen. Ik vind het ook echt heel belangrijk dat je je vriendschap onderhoud, dat je er voor elkaar bent op het moment dat het nodig is. Dat je elkaar ruimte geeft, maar dat je wel contact houdt. (:


    i wanna die with you once or twice.

    - Jezelf kunnen zijn en ook geaccepteerd worden om hoe je bent.
    - Je mening kunnen delen en dat deze ook geaccepteerd wordt.
    - Dat je beide kan lachen om het feit dat je iets geks doet of zegt, wat diegene rode kaken geeft, maar het je nooit kwalijk zal nemen.
    - Dat je elkaar dingen kan toevertrouwen en weet dat het achter slot en grendel wordt gestoken.
    - Dat je met elkaar kan lachen om alles, maar ook met elkaar kan huilen.
    - Dat je altijd op elkaar kan rekenen.
    - Dat je elkaar de ruimte geeft als dat nodig is.
    - Dat je eerlijk kan zijn tegen elkaar over alles.
    - Dat je met elkaar gewoon het meeste plezier kan hebben.


    16 - 09 - '17

    Jemig, lastig. Ikzelf vind het heel erg belangrijk dat ik serieus genomen wordt, naast het 'standaard' met die persoon kunnen lachen en kunnen vertrouwen.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind het heel lastig. Ik zie hier vaak 'vertrouwen' en 'eerlijkheid' staan en ik denk dat dat heel belangrijk is, want anders raak je teleurgesteld. Een zeer goede vriendin van mij heeft dat beschaamd en ik weet nu ook niet zo goed meer hoe ik haar moet zien. Ik kan niet zeggen dat onze vriendschap over is, want ik kan nog steeds goed met haar opschieten, maar anders is het zeker wel...


    ~ You know you’ve read a good book when you turn the last page and feel a little as if you have lost a friend. ~

    /

    [ bericht aangepast op 8 maart 2018 - 16:50 ]


    No growth of the heart is ever a waste

    HANAYA schreef:
    -

    Oh nee hoor, dat heb ik ook. Heb ook contact met iemand en die reageert ook altijd veel te simpel voor mijn doen (vandaar dat ik hem niet echt als een vriend zie - meer als een kennis). Als ik iets zeg, dan zeg ik het met een reden. Dan zoek ik comfort, een geruststellende reactie. Want soms heb je dat gewoon nodig van iemand buiten je familie. En het is zeker fijn om begrepen te worden. Daarom probeer ik me zelf ook altijd in te leven in de situatie van de ander.

    Ik denk dat het dus dan ook gewoon een stukje luiheid is: dat dat soort mensen gewoon niet echt de moeite willen nemen om de ander te begrijpen. Of dat het ze gewoon niet zo interesseert verder. Ik weet het ook niet. Maar een goede gesprekspartner is soms moeilijk te vinden.

    [ bericht aangepast op 3 april 2016 - 16:42 ]

    Mensen waar ik een positief gevoel van krijg als ik ze zie, omdat we goede gesprekken kunnen voeren samen. Dus mensen die op dezelfde golflengte zitten met me, op één of meerdere terreinen. Daarnaast moet het wederzijds zijn, dus niet dat alleen ik bijvoorbeeld sms of voorstel om af te spreken. Het initiatief en de interesse moet van beide kanten komen. Mijn vrienden moeten ook een zekere bescheidenheid in zich hebben, en lief zijn en zich kunnen inleven in het standpunt van een ander en begrip en empathie kunnen tonen. Ik kan met iedereen opschieten, zolang ze maar niet dominant doen tegenover me, van die mensen die denken dat ze de grote jan zijn, en waarvan het verboden is dat je een weerwoord op ze hebt, die van alles moeten zeggen, maar die eisen dat je het inslikt en waar tegen je zeker niets mag inbrengen omdat ze een voorkeursbehandeling verwachten, daarmee kan ik niet bevriend zijn en zij nu eigenlijk ook niet bepaald echt met mij, aangezien ik daar niet tegen kan en met zo'n mensen kom ik altijd, vroeg of laat, mee in de clinch. Dus attente, bescheiden, lieve mensen, dat vind ik wel een must eigenlijk, en iets wat er echt moet zijn om van een goede vriendschap te kunnen spreken. Mensen waar ik een goed gevoel van krijg, en geen gefrustreerd gevoel dus met andere woorden.
    Echte vriendschap voor mij zijn de mensen die me nog nooit hebben laten vallen. Ik ben nog altijd bevriend met mijn vriendin van in de eerste kleuterklas. Ik zie haar soms een jaar niet, ik hoor ook niet iedere maand van haar, maar als ik haar nodig heb, dan zal zij er altijd staan voor me. En ik voor haar. Dat is mijn definitie van een echte vriendschap; ik hoef mijn vrienden niet elke dag te horen of te zien, om te weten dat ze er altijd zullen zijn.

    [ bericht aangepast op 3 april 2016 - 17:52 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik vind t belangrijk dat er vertrouwen is in een vriendschap, dat je t over the deep stuff kunt hebben (in een echt goede vriendschap, zoals wij die hebben). Waar menig vriendschap op stuk gelopen is bij mij, is dat ik vond dat de ander er te weinig energie in stak. Ik vind het dus ook zeer belangrijk dat je actief dingen doet om de vriendschap actief te houden, om de ander blij te maken. Bijv door interesse te tonen in de ander, een kaartje te sturen in moeilijke tijden. Dat soort dingen.

    Ik vind het nog belangrijker om het met elkaar over dingen te kunnen hebben die je aan het hart gaan, dingen waar je écht blij over bent of waar je mee zit, dan om het over hobbies te hebben. Voor mij zijn mensen met wie ik het over zulke dingen kan hebben, 'betere' vrienden dan de mensen waarmee ik alleen over hobby's heb. Het is wel leuk om hobby maatje te hebben, maar echt waardevol vind ik datgene wat ik hierboven beschreef.

    Jammer dat je niet begrepen wordt door je vriendin, Sam.

    Ik vind dit serieus een erg lastige vraag.

    Vertrouwen, begrijpen, er altijd zijn voor elkaar, met elkaar kunnen lachen.
    Vriendschap is zoveel meer voor mij, maar ik vind het gewoon erg moeilijk om het op te schrijven.


    Queer zijn is gewoon alles

    @Hanaya.

    Nee, je bent niet intolerant vind ik. Het is normaal om te verwachten van een vriendin dat ze zich inleven kan in je situatie en empathie voor je heeft. Daar is een vriendin toch net voor? Een vriendin mag wel een mening en commentaar hebben. Stel je zit met iets, en je vriendin zegt, als ik jou was dan zou ik dat nu echt gewoon loslaten. Als ze bijvoorbeeld merkt dat je te veel met iets bezig bent. Dat is ook, in een vorm, commentaar/"kritiek'' op iets wat je doet, maar dat is niet hetzelfde als wat jou vriendin doet. Ze is niet opbouwend, ze zegt het niet omdat ze geluisterd heeft naar jou en je situatie, en je vervolgens vooruit wilt helpen. Ik vind niets constructiefs aan haar opmerking en ik vind eigenlijk ook niet dat ze zoiets tegen je moet zeggen. Ik vind dat het overkomt als een beetje 'uit de hoogte' ten aanzien van jou, dat ze je niet probeert te begrijpen en gewoon haar commentaar erop levert. Ik vind, persoonlijk, dat ze een beetje te veel vanop de controlerende toren zit te blazen alsof ze 'meer' is dan jou, door haar commentaar op je. Misschien ligt dat ook een beetje aan mij, want zo'n dingen heb ik persoonlijk echt niet graag en ik kan daar helemaal niet tegen, maar je bent alleszins niet de enige die er een probleem mee zou hebben, dus in mijn mening, vind ik jou absoluut niet intolerant ten aanzien van haar.

    [ bericht aangepast op 7 april 2016 - 15:26 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.