• Hallo iedereen!

    Sinds 6 april is de shortlist bekend en dat bekent dat de jaarlijkse literatuurprijs weer van start is gegaan!
    Omdat ik geselecteerd ben om in de lezersjury te zitten, leek het me wel leuk dat ik ook met enkele Quizletters kon discussiëren :Y) Wie wilt er mee met mij alle (of een deel) van de boeken lezen? (:
    Hier is een link naar de site, wie kan mij vinden? Gheheehehe

    Lezers op Quizlet
    ° Troje - Qing - Alle boeken

    Wat is de Fintro Literatuurprijs?
    De Fintro Literatuurprijs (vroeger Gouden Boekenuil) is een sinds 1995 jaarlijks uitgereikte Belgische prijs voor oorspronkelijk Nederlandstalig literair werk. Zowel boeken van Belgische als Nederlandse schrijvers kunnen in aanmerking komen.

    DE SHORTLIST

    COMPASSIE


    ‘Hoe ik erin verzeild raakte? Rusteloosheid - ja, dat in eerste instantie. Ik had een geliefde, een hoogbegaafde en licht autistische natuurkundige die maar niet kon beslissen of ze nu op mannen of op vrouwen viel, kortom het was aan-uit-aan-uit en dat werd zo dodelijk vermoeiend, dat ik zelf actie ondernam.'

    Zo begint Compassie, de vierde roman van Stephan Enter. Het leven van Frank van Luijn, bijna veertig, kabbelt al decennialang gemoedelijk van relatie naar relatie. Hij verkiest een bestaan zonder verplichtingen boven de schrale eentonigheid van jaar in jaar uit opgescheept zitten met één partner. De laatste tijd is hij blasé en in gezelschap zwijgzaam, omdat hij zich steeds vaker verveelt en anderen onderontwikkeld en oninteressant vindt. Wanneer hij een kennis het fenomeen internetdating hoort beschrijven als een ‘grote snoeppot' besluit hij zich, deels uit rusteloosheid en deels uit vrijblijvende nieuwsgierigheid, in te schrijven. En daar gebeurt het onverwachte: na enkele teleurstellende ervaringen valt hij als een blok voor de half-Duitse Jessica. Zijn leven verandert, hijzelf verandert, het geluk lijkt hem toe te lachen - tot hij op een onoverkomelijkheid stuit.


    JIJ ZEGT HET


    Ted Hughes en Sylvia Plath vormen het beroemdste liefdespaar uit de moderne Westerse literatuur. In Jij zegt het geeft Connie Palmen de in 1998 overleden Ted Hughes een stem. Ze laat hem terugkijken op zijn gepassioneerde huwelijk dat op 11 februari 1963 eindigt in de zelfmoord van zijn vrouw, en op zijn leven dat vanaf dat moment door deze dood wordt beheerst. In de talloze biografieën die van haar verschijnen, krijgt zij de status van martelares, hij die van verrader en moordenaar, beschimpt door mensen die hij als vriend beschouwde.

    Op opgetogen wijze beschrijft Palmen de gedachten, angsten en bezweringen van de bruidegom, en de diep tragische band met de vrouw die zijn leven zou bepalen. Jij zegt het is een aangrijpende roman over de liefde en de dood.


    MALVA


    Malva is de dochter van de Chileense dichter Pablo Neruda. Het meisje werd geboren met een waterhoofd en werd al snel door haar vader verstoten. Ze woonde bij een pleeggezin in Nederland en stierf op achtjarige leeftijd tijdens de Tweede Wereldoorlog.

    Hagar Peeters laat Malva na haar dood de pen oppakken die haar vader bij zijn overlijden uit zijn hand heeft laten glijden. Ze geeft haar een stem, en een fascinerend naleven waarin ze zielsverwanten ontmoet met wie ze, even wijs als geestig, het leven op aarde becommentarieert.

    Malva probeert met hen een antwoord te vinden op de vraag hoe het kan dat Neruda, de onberispelijke held die opkwam voor de vergetenen en vertrapten, het bestaan van zijn eigen dochter heeft ontkend. Ze vraagt Hagar Peeters, wier eigen vader als journalist in Chili was op het moment dat Neruda er overleed, haar ghostwriter te zijn.


    DE ONDERWATERZWEMMER


    Bij de nachtelijke oversteek naar bevrijd gebied, in het laatste oorlogsjaar, raakt de veertienjarige Tin van Heel zijn vader kwijt. Een nacht en een dag en een avond blijft de jongen in de uiterwaard waken, turen, zoeken, maar zijn vader komt niet meer boven water. Als dertig jaar later, tijdens een Afrikaanse reis met zijn vrouw, het noodlot opnieuw dreigt, voelt hij dat de tijd gekomen is om alles recht te zetten. De onderwaterzwemmer is een spannende en aangrijpende roman over de onherstelbaarheid van verlies en schuld daarover. En over redding, die komt wanneer je haar niet verwacht - maar die, onder water, steeds met je is meegezwommen.


    MUIDHOND


    ‘De mensen moesten hem niet, dat was altijd zo geweest. Maar de natuur nam hem zoals hij was.’

    Nadat Jonathan bij gebrek aan bewijs is vrijgesproken van tbs, trekt hij weer in bij zijn oude, eenzame moeder, met het vaste voornemen een ander, beter mens te worden. Met groot inlevingsvermogen en een ijzingwekkende narratieve beheersing beschrijft Inge Schilperoord hoe Jonathan uiteindelijk in de fuik loopt die tot een even onontkoombare als verrassende afloop leidt. Muidhond won in 2015 de Bronzen Uil en stond op de Shortlist van de ECI Literatuurprijs.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik wilde zo graag meedoen, maar ik was te laat. D:


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Wasikowska schreef:
    Ik wilde zo graag meedoen, maar ik was te laat. D:


    Oooohn :c FREN WE KONDEN MEETEN DAN. D: why D:

    Ga je wel meelezen? (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Troje schreef:
    (...)

    Oooohn :c FREN WE KONDEN MEETEN DAN. D: why D:

    Ga je wel meelezen? (:


    OMG WHY WHY WHY D:

    Ja, dat eerste boek lijkt me leuk.


    Le Beau n’est que la promesse du bonheur | Will you dance, dear Emma? | page 28

    Wasikowska schreef:
    (...)

    OMG WHY WHY WHY D:

    Ja, dat eerste boek lijkt me leuk.


    JE KON ADIL EL ARBI MEETEN DUH

    Yess hehe, dan kunnen we meningen uitwisselen of zo :'D want die mensen uit de jury gaan me echt in mootjes hakken xd


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys