• Ik heb geen idee of het hier goed staan, maar bon.

    Ik kwam dit jaren geleden al op tumblr tegen en heb nu besloten om het hier te plaatsen, voor iedereen die het nog niet gelezen heeft. Het is een stukje motivatie voor beginnende schrijvers en het weet mij persoonlijk altijd een beetje op te beuren, dus jullie misschien ook. Het is wel in het Engels dus als iemand een vertaling wilt, wil ik er best aan beginnen maar het gaat even duren :')

    If you are a writer, and you have a novel idea that you are excited about writing, write it. Don’t go on message boards and ask random Internet denizens whether or not something is allowed. … Who is the writer here? YOU ARE. Whose book is it? YOUR BOOK. There are no writing police. No one is going to arrest you if you write a teen vampire novel post Twilight. No one is going to send you off to a desert island to live a wretched life of worm eating and regret because your book includes things that could be seen as cliché.

    If you have a book that you want to write, just write the damn thing. Don’t worry about selling it; that comes later. Instead, worry about making your book good. Worry about the best way to order your scenes to create maximum tension, worry about if your character’s actions are actually in character; worry about your grammar. DON’T worry about which of your stylistic choices some potential future editor will use to reject you, and for the love of My Little Ponies don’t worry about trends. Trying to catching a trend is like trying to catch a falling knife—dangerous, foolhardy, and often ending in tears, usually yours.

    I’m not saying you shouldn’t pay attention to what’s getting published; keeping an eye on what’s going on in your market is part of being a smart and savvy writer. But remember that every book you see hitting the shelves today was sold over a year ago, maybe two. Even if you do hit a trend, there’s no guarantee the world won’t be totally different by the time that book comes out. The only certainty you have is your own enthusiasm and love for your work. …

    If your YA urban fantasy features fairies, vampires, and selkies and you decide halfway through that the vampires are over-complicating the plot, that is an appropriate time to ax the bloodsuckers. If you decide to cut them because you’re worried there are too many vampire books out right now, then you are betraying yourself, your dreams, and your art.

    If you’re like pretty much every other author in the world, you became a writer because you had stories you wanted to tell. Those are your stories, and no one can tell them better than you can. So write your stories, and then edit your stories until you have something you can be proud of. Write the stories that excite you, stories you can’t wait to share with the world because they’re just so amazing. If you want to write Murder She Wrote in space with anime-style mecha driven by cats, go for it. Nothing is off limits unless you do it badly.

    And if you must obsess over something, obsess over stuff like tension and pacing and creating believable characters. You know, the shit that matters. There are no writing police. This is your story, no one else’s. Tell it like you want to.

    Rachel Aaron


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    MT voor later.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Wat een mooi stukje!


    oi, suzy

    Rhabditophora schreef:
    Wat een mooi stukje!


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Patholoog schreef:
    MT voor later.


    16 - 09 - '17

    Patholoog schreef:
    MT voor later.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Helemaal waar.

    En ik had wat vrije tijd over. In de spoiler is de NL versie. (;

    Als je een schrijver, en je hebt een nieuw idee dat je enthousiast over het schrijven bent, schrijf het. Ga niet op forums en vraag willekeurige Internet gebruikers vragen of iets wel of niet is toegestaan. ... Wie is de schrijver hier? DAT BENT JIJ. Wiens boek is dit? JOUW BOEK. Er is geen schriftelijk politie. Niemand zal je arresteren als je een tiener vampier roman na Twilight te schrijven. Niemand zal je naar een onbewoond eiland sturen om een ​​ellendig leven te hebben van worm en spijt omdat uw boek bevat dingen die kunnen worden gezien als een cliché.

    Als je echt een boek wilt schrijven, schrijf gewoon dat ding. Maak je geen zorgen te het verkopen; dat komt later. Zorg in plaats daarvan dat je een goed boek maakt. Zorgen maken over de beste manier om uw scènes om maximale spanning te creëren, zorgen maken over dat je personage en het karakter kloppen; zorgen over je grammatica. MAAK je geen zorgen over welke van uw stilistische keuzes aantal potentiële toekomstige editor zal gebruiken om u af te wijzen, en voor de liefde van My Little Pony's maak je geen zorgen over de trends. Mee te gaan met de trend, is te vergelijken als het vangen van een vallend mes-gevaarlijk, roekeloos, en vaak eindigt in tranen, meestal de jouwe.

    Ik zeg niet dat je je aandacht moet besteden aan wat steeds gepubliceerd wordt; hou in de gaten waar het meest over geschreven wordt, zorgt dat je een slim en savvy schrijver bent. Maar vergeet niet dat elk boek dat nu op de plank verschijnt een jaar geleden werd verkocht, misschien twee. Zelfs als je een trend maakt, is er geen garantie dat de wereld anders is tegen de tijd dat je boek uit komt. De enige zekerheid die je hebt is je eigen enthousiasme en de liefde voor je werk.

    Als uw YA fantasie beschikt over feeën, vampieren, en selkies en je besluit halverwege dat de vampieren het plot ingewikkelder maken, is dat een geschikt moment om de bloedzuigers voor de bijl te laten gaan. Als je besluit om volledig te stoppen omdat je je zorgen maakt dat er te veel vampier boeken zijn dan verraad je jezelf, je dromen en je werk.

    Als je een schrijver bent, net als andere auteurs in de wereld, ben je dat geworden omdat je verhalen te vertellen hebt. Dat zijn jouw verhalen en niemand kan het beter vertellen dan jijzelf. Dus schrijf je verhalen, en vervolgens bewerk je je verhalen totdat je iets hebt waar je trots op kan zijn. Schrijf de verhalen die je prikkelen, verhalen die je kan niet wachten om te delen met de wereld, omdat ze gewoon zo geweldig zijn. Als je wilt schrijven over Murder She Wrote in de ruimte met anime-stijl mecha gedreven door katten, go for it. Niets is off limits, tenzij je het slecht doet.

    En als je moet geobsedeerd zijn over iets, geobsedeerd door dingen zoals spanning en het tempo en het creëren van geloofwaardige personages. Je weet wel, de zaken die echt belangrijk zijn. Er is geen schriftelijk politie. Dit is jouw verhaal en van niemand anders is. Vertel het als je wilt.


    P.s. er staat ergens een rare combi van tekens en cijfers wat ik er niet uit krijg. Zag het met 'preview' maar het lukt niet om het eruit te krijgen.


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~

    Escherichia schreef:
    Wat een mooi stukje!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Patholoog schreef:
    MT voor later.

    Mt, dit stukje geeft me echt zin om te schrijven!


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    Patholoog schreef:
    MT voor later.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Dit geeft inspiratie, mooie tekst.
    Bedankt voor het sharen (:


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    GrandR schreef:
    Dit geeft inspiratie, mooie tekst.
    Bedankt voor het sharen (:


    i wanna die with you once or twice.

    Even een MT, zodat ik het meerdere keren kan lezen of wanneer ik onzeker ben over mijn schrijfwerk, mooi stukje!


    obsessive rage

    Het voelt bijna bevrijdend om dit te lezen, echt inspirerend c:

    Wat een mooie tekst! (:


    26 - 02 - '16