• De stelling van deze week luidt:
    Racisme zal nooit helemaal verdwijnen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Mogelijk niet, nee. Het zal sowieso niet "verdwijnen" in onze generatie, daar ben ik me vrij zeker van, vooral omdat het enorm diepgeworteld zit en zelfs personen met de beste bedoelingen aangeleerde vooroordelen niet zomaar kunt afwerpen. Racisme is echter een vrij specifieke vorm van onnodig onderscheid tussen mensen maken. Dat zal altijd wel blijven bestaan, maar ik kan me voorstellen dat de mensheid nu en dan schuift in de irrelevante kenmerken op basis waarvan we elkaar de doodwensen. Zo creatief zijn we nog wel. :') Anderzijds is huidskleur gewoon een heel gemakkelijk kenmerk om moeilijk over te doen omdat het simpelweg nogal opvalt, dus wie weet. Misschien blijven we ook juist wel in een eindeloze cirkel van ieh-jij-hebt-een-ander-kleurtje-dus-je-moet-een-inbreker-zijn steken, als een soort gebroken plaat.

    Wat allemaal overigens geen reden is om ons er maar bij neer te leggen dat dit "gewoon" is hoe het is. Dit blijft absoluut iets waar we kwaad over moeten worden en op moeten blijven letten bij onszelf en anderen. Ook als we geen perfecte gelijkheid kunnen bereiken, is daarnaar streven nog wel een zeer nuttig doel.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Eens. Het kan onmogelijk verdwijnen. Racisme zit in elk van ons, hoe hard we het ook weg willen.


    I wanna be a wizard!

    Founder schreef:
    Eens. Het kan onmogelijk verdwijnen. Racisme zit in elk van ons, hoe hard we het ook weg willen.


    Oneens met jouw mening. Ik heb nooit maar dan ook nooit een racistische neiging gehad of wat dan ook. (Mischien komt dat door mijn famillie, aangetrouwde ooms en tantes om specefiek te zijn).

    Ik vind dat discrimineren gewoon niet kan. En het leuke is dat de meeste mensen al zichzelf racisitisch noemen als ze tegen een negoride persoon zwart of bruin zijn, dat is niet zo, het hangt van de manier waarop je het zegt. Racisisme gaat verder dan de meeste mensen denken.

    Het gaat niet om kleurenblind zijn. Het gaat om erom dat je ziet dat dit persoon een andere huidskleur heeft, en dat ondanks dat de persoon als een gelijke kan behandelen.


    Never forget who you are and where you come from

    Eens. Soms discrimineren mensen, terwijl het niet hun bedoeling was. Bijvoorbeeld dat je een opmerking maakt die helemaal niet racistisch bedoelt was, maar wel zo opgevat word. Ik denk niet dat we het kunnen stoppen, misverstanden. Die zijn er altijd. Maar het bewuste discrimineren kunnen we ook niet stoppen. Het is gewoon onmogelijk...

    [ bericht aangepast op 10 april 2016 - 8:55 ]


    i wanna die with you once or twice.

    Eens. Er gaan altijd mensen zijn die zichzelf als beter en anderen als minderwaardig beschouwen omwille van huidskleur, culturele redenen, geboorteplaats, opleiding, ...


    The soul needs autumn.

    FaithofBlood schreef:
    (...)

    Oneens met jouw mening. Ik heb nooit maar dan ook nooit een racistische neiging gehad of wat dan ook. (Mischien komt dat door mijn famillie, aangetrouwde ooms en tantes om specefiek te zijn).

    Ik vind dat discrimineren gewoon niet kan. En het leuke is dat de meeste mensen al zichzelf racisitisch noemen als ze tegen een negoride persoon zwart of bruin zijn, dat is niet zo, het hangt van de manier waarop je het zegt. Racisisme gaat verder dan de meeste mensen denken.

    Het gaat niet om kleurenblind zijn. Het gaat om erom dat je ziet dat dit persoon een andere huidskleur heeft, en dat ondanks dat de persoon als een gelijke kan behandelen.


    Toch ben ik het eens met mezelf. :') Iedereen heeft wel eens het gevoel dat jij zelf of je groep beter is dan de ander. Kinderen maar ook volwassenen krijgen dit heel makkelijk aangeleerd. Denk bijvoorbeeld aan het "bruine ogen blauwe ogen" experiment, die werkt op jong en oud. Je bent misschien heel hard tegen racisme, en toch ga je racistische gevoelens krijgen. (Klik hier moest je een voorbeeld van zo'n experiment willen zien.)


    I wanna be a wizard!

    Saorsa schreef:
    Eens. Er gaan altijd mensen zijn die zichzelf als beter en anderen als minderwaardig beschouwen omwille van huidskleur, culturele redenen, geboorteplaats, opleiding, ...


    Dit. Ik wil de mogelijkheid niet uitsluiten dat we met onze westerse, verlichtingscultuur in die richting zouden kunnen evolueren aangezien we daar toch al aardig naar op weg zijn. Daarnaast is het zeker niet onmogelijk om de algemene perceptie te veranderen. We evolueren immers ook in een richting waarin, algemeen genomen, mannen en vrouwen, in de perceptie van mensen, beschouwd worden als van nature gelijkwaardig. Dus het is duidelijk niet ònmogelijk, op lange termijn. Alleen zijn niet overal normen van gelijkheid zo ingebakken. Er zullen altijd meer dan genoeg culturen overschieten waarin gelijkheid geen norm is, of toch niet in die mate. Dus eens.

    [ bericht aangepast op 10 april 2016 - 9:13 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Founder schreef:
    Eens. Het kan onmogelijk verdwijnen. Racisme zit in elk van ons, hoe hard we het ook weg willen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Square schreef:
    Mogelijk niet, nee. Het zal sowieso niet "verdwijnen" in onze generatie, daar ben ik me vrij zeker van, vooral omdat het enorm diepgeworteld zit en zelfs personen met de beste bedoelingen aangeleerde vooroordelen niet zomaar kunt afwerpen. Racisme is echter een vrij specifieke vorm van onnodig onderscheid tussen mensen maken. Dat zal altijd wel blijven bestaan, maar ik kan me voorstellen dat de mensheid nu en dan schuift in de irrelevante kenmerken op basis waarvan we elkaar de doodwensen. Zo creatief zijn we nog wel. :') Anderzijds is huidskleur gewoon een heel gemakkelijk kenmerk om moeilijk over te doen omdat het simpelweg nogal opvalt, dus wie weet. Misschien blijven we ook juist wel in een eindeloze cirkel van ieh-jij-hebt-een-ander-kleurtje-dus-je-moet-een-inbreker-zijn steken, als een soort gebroken plaat.

    Wat allemaal overigens geen reden is om ons er maar bij neer te leggen dat dit "gewoon" is hoe het is. Dit blijft absoluut iets waar we kwaad over moeten worden en op moeten blijven letten bij onszelf en anderen. Ook als we geen perfecte gelijkheid kunnen bereiken, is daarnaar streven nog wel een zeer nuttig doel.

    Dit dus.


    Have Courage And Be Kind ~ Cinderella

    Oneens. Ik heb er vertrouwen in dat we, over flink wat jaren, het punt gaan bereiken waarop het niet eens meer opvalt wat voor huidskleur iemand heeft.


    What do we say to the god of death? ''Not today.''

    Eens. Want is racisme niet een natuurlijk aangeboren verdedigingsmechanisme? Dieren hebben dat ook. Anders zouden ze niet vijandig reageren op andere dieren en gedood kunnen worden. Bij de mens is dit ook aanwezig, alleen kunnen bepaalde mensen die neigingen beter onderdrukken dan anderen.
    Het zou inderdaad wel mooi zijn moest iedereen dit kunnen, maar ik denk niet dat het mogelijk zou zijn.

    [ bericht aangepast op 10 april 2016 - 15:21 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Racisme zal altijd wel blijven bestaan, al is het in een andere vorm.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please

    Niet waar. Ik heb net Het Grote Racisme Experiment van BNN gekeken en dat heeft me toch wel laten beseffen dat racisme nooit zal verdwijnen. Racisme gebeurt namelijk ook onbewust. Als ik 's avonds laat over straat loop en er komt een blond iemand me tegemoet lopen, dan maakt het me niet uit en loop ik gewoon door. Maar loopt er een donker iemand, dan vind ik het toch wat enger. Dat is ook racisme, wat je niet bewust "doet" maar je maakt wel onderscheid tussen de mensen. En dat alleen omdat donkere mensen, op het journaal bijvoorbeeld, vaak worden afgeschilderd als "herrieschoppers", "niet willen inburgeren" of als "vluchteling", terwijl blanke mensen gewoon de norm zijn en als normaal worden bestempeld. Racisme zal pas echt verdwijnen als donkere mensen ook voor de volle 100% worden geaccepteerd in de samenleving, en dat wordt nog heel lastig omdat veel mensen, waaronder ik, onbewust nog altijd onderscheid maken. Aan de blanke mensen is het nu dus om te proberen dit onderscheid zo min mogelijk te maken.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Asher schreef:
    Oneens. Ik heb er vertrouwen in dat we, over flink wat jaren, het punt gaan bereiken waarop het niet eens meer opvalt wat voor huidskleur iemand heeft.

    Hier ben ik het mee eens. Al denk ik eerder dat het over een paar eeuwen zal gaan dan over 'flik wat jaren'. Ik denk dat racisme er bij iedere nieuwe generatie minder en minder 'ingebakken' zit. Noem me naïef, maar ik heb vertrouwen in de mensheid en ik denk dat - met de vooruitgang die we nu boeken en onze waardes die stilaan veranderen - racisme echt zal verdwijnen, al is het misschien een beetje wishful thinking :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Founder schreef:
    Eens. Het kan onmogelijk verdwijnen. Racisme zit in elk van ons, hoe hard we het ook weg willen.


    Trouwens, racisme geldt bij mij ook tegen dieren. Of vinden we spinnen doodmeppen omdat ze toevallig in de buurt zijn acceptabel?(cat)


    Queer zijn is gewoon alles