• De stelling van deze week luidt:
    Racisme zal nooit helemaal verdwijnen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Het lijkt eerder een feit dan een constatering.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Capybara schreef:
    Eens. Want is rascisme niet een natuurlijk aangeboren verdedigingsmechanisme? Dieren hebben dat ook. Anders zouden ze niet vijandig reageren op andere dieren en gedood kunnen worden. Bij de mens is dit ook aanwezig, alleen kunnen bepaalde mensen die neigingen beter onderdrukken dan anderen.
    Het zou inderdaad wel mooi zijn moest iedereen dit kunnen, maar ik denk niet dat het mogelijk zou zijn.

    Idd het zal altijd blijven, miss word het minder maar het zal nooit stoppen! Net als Oorlogen en ruzie het zal niet zomaar stoppen er zijn altijd wel mensen die ego zijn. Het is blijkbaar heel moeilijk om respect te tonen in mensen en hun mening. Racisme zal helaas altijd blijven, wat mensen ook zeggen of doen..


    Treat People With Kindness

    Founder schreef:
    (...)

    Toch ben ik het eens met mezelf. :') Iedereen heeft wel eens het gevoel dat jij zelf of je groep beter is dan de ander. Kinderen maar ook volwassenen krijgen dit heel makkelijk aangeleerd. Denk bijvoorbeeld aan het "bruine ogen blauwe ogen" experiment, die werkt op jong en oud. Je bent misschien heel hard tegen racisme, en toch ga je racistische gevoelens krijgen. (Klik hier moest je een voorbeeld van zo'n experiment willen zien.)


    Ik zei ook niet dat ik beter voel dan andere groepen tho haha.
    Natuurlijk mag je het eens zijn met je eigen mening. En ik heb er veel over gehoord (blue eyes brown eyes). Ik zelf had het specifiek over racisme en niet discrimineren.
    Discriminatie, mensen in hokjes plaatsen, vooroordelen en al die andere onzin gewoon zwaar dom en meestal is het ook gewoon zwaar hypocritisch. Iedereen denkt natuurlijk anders over een ander persoon maar om het uit te spreken is een tweede. Ik vind het ook gewoon onrespectvol om zulke dingen te doen tegenover jezelf, omdat er geen één ding op de wereld is die iemand beter maakt dan de andere mensen. Het enige wat ik specifiek wil zeggen tegen een bevolkingsgroep (oorspronkelijk nederlanders) dat ze wel wat meer open minded af en toe mogen zijn. Niet per se iedereen, maar ik word het zat om telkens raar aan gekeken te worden in de tram als me pa me belt in het italiaans. Ook altijd bij openbare plekken hoor en zie ik vaak gewoon dat mensen elkaar vies maar ook echt gewoon walgelijk aankijken. Het maakt me ook helemaal niks uit wat je doet of hoe dan ook, maar hou het dan lekker voor jezelf weetje. Zoals ik al zei, je haalt in prencipe jezelf neer qua respect als je het uit richting mensen. Vaak zat heb ik ook gewoon de meest domme en echt oerdomme dingen gezien van mensen.
    Kortom: acties maken de mensen gewoon raar. Snap ook nooit waarom er altijd zo'n gedachtengang moet zijn in de wereld.


    Never forget who you are and where you come from

    FaithofBlood schreef:
    (...)

    Ik zei ook niet dat ik beter voel dan andere groepen tho haha.
    Natuurlijk mag je het eens zijn met je eigen mening. En ik heb er veel over gehoord (blue eyes brown eyes). Ik zelf had het specifiek over racisme en niet discrimineren.
    Discriminatie, mensen in hokjes plaatsen, vooroordelen en al die andere onzin gewoon zwaar dom en meestal is het ook gewoon zwaar hypocritisch. Iedereen denkt natuurlijk anders over een ander persoon maar om het uit te spreken is een tweede. Ik vind het ook gewoon onrespectvol om zulke dingen te doen tegenover jezelf, omdat er geen één ding op de wereld is die iemand beter maakt dan de andere mensen. Het enige wat ik specifiek wil zeggen tegen een bevolkingsgroep (oorspronkelijk nederlanders) dat ze wel wat meer open minded af en toe mogen zijn. Niet per se iedereen, maar ik word het zat om telkens raar aan gekeken te worden in de tram als me pa me belt in het italiaans. Ook altijd bij openbare plekken hoor en zie ik vaak gewoon dat mensen elkaar vies maar ook echt gewoon walgelijk aankijken. Het maakt me ook helemaal niks uit wat je doet of hoe dan ook, maar hou het dan lekker voor jezelf weetje. Zoals ik al zei, je haalt in prencipe jezelf neer qua respect als je het uit richting mensen. Vaak zat heb ik ook gewoon de meest domme en echt oerdomme dingen gezien van mensen.
    Kortom: acties maken de mensen gewoon raar. Snap ook nooit waarom er altijd zo'n gedachtengang moet zijn in de wereld.


    Not to be rude, maar iedereen heeft een gedachtegang, zelfs jij ;D Dat is menselijk, weet je. We beoordelen anderen heel snel, zonder je het zelf beseft. We kunnen het niet verhelpen, racisme zit in het beestje. En zoals ik al zei, is het enige wat echt 'helpt het te onderdrukken. Sommigen kunnen dit gewoon beter dan anderen, maar we blijven stiekem allemaal racisten, binnenin.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    dooddoenervis schreef:
    (...)
    Trouwens, racisme geldt bij mij ook tegen dieren. Of vinden we spinnen doodmeppen omdat ze toevallig in de buurt zijn acceptabel?(cat)

    Nee, nee, spinnen meppen we dood omdat ze dood- en doodeng zijn. (joehoe)

    Capybara schreef:
    (...)
    Not to be rude, maar iedereen heeft een gedachtegang, zelfs jij ;D Dat is menselijk, weet je. We beoordelen anderen heel snel, zonder je het zelf beseft. We kunnen het niet verhelpen, racisme zit in het beestje. En zoals ik al zei, is het enige wat echt 'helpt het te onderdrukken. Sommigen kunnen dit gewoon beter dan anderen, maar we blijven stiekem allemaal racisten, binnenin.

    Het enige wat ik hierop te zeggen heb, is:

    [ bericht aangepast op 10 april 2016 - 19:50 ]


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Eens, misschien niet van huidskleur, we zoeken altijd wel een rede om anderen erbuiten te plaatsen. Die mensen blijven. Want misschien kan huidskleur ons later niks meer schelen, er blijven altijd andere vooroordelen over.


    obsessive rage

    Lucens schreef:
    Eens. Soms discrimineren mensen, terwijl het niet hun bedoeling was. Bijvoorbeeld dat je een opmerking maakt die helemaal niet racistisch bedoelt was, maar wel zo opgevat word. Ik denk niet dat we het kunnen stoppen, misverstanden. Die zijn er altijd. Maar het bewuste discrimineren kunnen we ook niet stoppen. Het is gewoon onmogelijk...


    chaos makes the muse

    Eens. Racisme is een te subjectief begrip en heeft voor eenieder een andere betekenis.

    [ bericht aangepast op 10 april 2016 - 20:00 ]

    Capybara schreef:
    Eens. Want is racisme niet een natuurlijk aangeboren verdedigingsmechanisme? Dieren hebben dat ook. Anders zouden ze niet vijandig reageren op andere dieren en gedood kunnen worden. Bij de mens is dit ook aanwezig, alleen kunnen bepaalde mensen die neigingen beter onderdrukken dan anderen.
    Het zou inderdaad wel mooi zijn moest iedereen dit kunnen, maar ik denk niet dat het mogelijk zou zijn.


    Racisme is geen natuurlijk aangeboren verdedigingsmachine. Racisme wordt je aangeleerd door je omgeving, door boeken en films. Ik snap dat iedereen vrij negatief is over deze stelling, maar aangezien racisme geen natuurlijk verschijnsel is ben ik toch positief. Ik denk dat bewust zijn van racisme en hoe het werkt heel veel scheelt, en ik hoop, maar geloof ook dat het ooit zal uitsterven. We zijn historisch gezien al van ver gekomen, zijn in de wet allemaal gelijk en segregeren niet meer. Als we nu met verbazing kijken naar ons perspectief op mensen met een andere huidskleur van honderd jaar geleden, dan hoop ik dat andere mensen over honderd jaar met verbazing naar ons zullen kijken naar ons huidige perspectief.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Lucens schreef:
    Eens. Soms discrimineren mensen, terwijl het niet hun bedoeling was. Bijvoorbeeld dat je een opmerking maakt die helemaal niet racistisch bedoelt was, maar wel zo opgevat word. Ik denk niet dat we het kunnen stoppen, misverstanden. Die zijn er altijd. Maar het bewuste discrimineren kunnen we ook niet stoppen. Het is gewoon onmogelijk...


    Mee eens!


    darling i'm a nightmare, dressed like a daydream

    Zoals ik het zie, is rascisme iets aangeboren (naar de discussie hierboven). Mensen zijn groepsdieren en die band tussen een groep wordt pas echt sterk door je als groep 'apart' te maken van anderen. Dat zie je op heel veel verschillende manieren, waarvan rascisme er een is. Een andere is bijvoorbeeld rivaliteit tussen twee landen of zelfs maar de fans van twee verschillende voetbalclubs. En het is inderdaad iets dat in het diere rijk voorkomt. Zo zijn er soms 'oorlogen' tussen andere primaten, of 's werelds meest eenzame walvis, die albino is en vanwege zijn huidskleur wordt uitgesloten. Rascisme is iets dat altijd zal blijven bestaan. Dat zijn eigenlijk gewoon vooroordelen en die heeft iedereen. Misschien dat uitsluiting op basis van huidskleur er tussenuit zou kunnen gaan, maar mensen zullen altijd wel iets vinden.


    What would Emma do?

    Chandler schreef:
    (...)

    Racisme is geen natuurlijk aangeboren verdedigingsmachine. Racisme wordt je aangeleerd door je omgeving, door boeken en films. Ik snap dat iedereen vrij negatief is over deze stelling, maar aangezien racisme geen natuurlijk verschijnsel is ben ik toch positief. Ik denk dat bewust zijn van racisme en hoe het werkt heel veel scheelt, en ik hoop, maar geloof ook dat het ooit zal uitsterven. We zijn historisch gezien al van ver gekomen, zijn in de wet allemaal gelijk en segregeren niet meer. Als we nu met verbazing kijken naar ons perspectief op mensen met een andere huidskleur van honderd jaar geleden, dan hoop ik dat andere mensen over honderd jaar met verbazing naar ons zullen kijken naar ons huidige perspectief.


    Als het over het superieur stellen van bepaalde rassen gaat zoals blank is beter dan zwart, dan is het niet aangeboren.
    Ik doelde meer op het feit dat mensen (en ook dieren) zich vijandig gedragen naar mensen die anders zijn of een oordeel te vellen.

    [ bericht aangepast op 10 april 2016 - 21:17 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Eens, vooroordeel en racisme zullen nooit verdwijnen. Het zou nog altijd diep in ons hart schuilen.


    You dare to gaze upon me?

    Asher schreef:
    Oneens. Ik heb er vertrouwen in dat we, over flink wat jaren, het punt gaan bereiken waarop het niet eens meer opvalt wat voor huidskleur iemand heeft.


    We staan al zoveel verder dan pakweg een eeuw geleden. Migratie wordt steeds makkelijker, technologische vooruitgang maakt de wereld steeds "kleiner" en verschillende rassen zullen steeds meer en meer dooreen gemengd worden. Ik geloof, en ik hoop, dat je huidskleur op een dag even futiel zal zijn als je oog- of haarkleur.


    I'm living a charmed life. ~ Rainbow Rowell