• De stelling van deze week luidt:
    Racisme zal nooit helemaal verdwijnen

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Caution first, always.

    Freddi_Fish schreef:
    (...)
    Ik snap het ook niet want tbh hebben Aziaten toch geen slechte reputatie? Zo zie je maar dat mensen echt rot kunnen doen gewoon omdat men er anders uitziet/een ander origine heeft. :/ Linken ze echt Aziaten als sletten? Want over het algemeen lijken Aziaten toch wat terughoudender en serieuzer te zijn met relaties? :p Al heb ik wel een idee waar ze het anders vandaan halen, maar dat blijft zo onlogisch. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik daarmee word gelinkt. (Ben ook Aziatisch.) In ieder geval beledigen mensen anderen al sowieso veel te vlug als slet. Ik denk dat het daarmee te maken heeft, zomaar met die woorden gooien alsof het niets is.


    Ik weet het niet, maar dat gevoel heb ik wel. Naar mijn mening zie ik Aziaten ook niet met die reputatie, maar dat kan er aan liggen omdat ik het zelf ben? :'D En ja, ik heb het gevoel dat origine en ras nog steeds een belangrijke rol speelt in onze huidige maatschappij. Sommigen vinden het altijd nog even fijn in je neus te wrijven dat je Chinees bent :]

    @Maia: Het kan aan de plek liggen. Toen ik op vakantie was in Nederland voelde ik me veel minder bekeken dan hier. En bedankt? :'D


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Er zal altijd wel een vorm blijven, misschien onbewust, maar het is iets dat is ontstaan toen de mens ontstond en het racisme zal nooit sterven. Onbewust geven we vooroordelen over mensen, waaronder racisme. Wat de stelling zegt, is juist.


    take risks

    Ik had hier ineens een bedenking over, omdat ik dat drie weken terug gezien heb in een les over verwetenschappelijking van de maatschappij in de 19de eeuw : het is historisch niet juist dat racisme iets is wat altijd al heeft bestaan als je onze cultuurgeschiedenis onder de loep neemt en dus de geschiedenis van het racisme. Racisme is een fenomeen dat pas opmars heeft gekend in de 19de eeuw.
    Dus ik denk, voor deze stelling dat we een onderscheid moeten maken tussen het fenomeen discriminatie en zich als mens superieur willen opstellen ten aanzien van een ander mens (wat wel eeuwenoud is) en het fenomeen racisme. Ik geloof dat hetgeen wat ingebakken zit in de mens is: zich minder of beter willen voelen ten aanzien van een ander, en dat ook discriminatie ingebakken is, maar dat is nog geen racisme.
    Racisme is maar een toepassing/verschijningsvorm van die manier van denken. Racisme houdt in superieur zijn of inferieur op basis van eigenschappen die zouden toebehoren aan een bepaald ras. Daarvoor moet het idee van het bestaan van rassen onder de mensen wel eerst bestaan. En dat idee en dus racisme, ontstond echt maar héél, héél erg laat, pas met de doorbraak van Darwin. Dan zijn ze zijn theorie ook gaan toepassen op de mens en maatschappij, en gaan denken dat er ook betere en mindere soorten van beschavingen en mensen zouden zijn. Dus dat 'survival of the fittest' ook plaatsvind binnen de mensheid, omdat de mensheid deel is van de natuur. Wetenschappelijk is dat helemaal niet zo, het zijn maar opvattingen en ideeën die vanaf toen in onze samenleving zijn gaan circuleren.
    Als raciaal denken, dus racisme, iets is wat nog maar 200 jaar oud is, dan denk ik om eerlijk te zijn ook dat het raciaal denken weer kan verdwijnen, en daarmee ook racisme. Want racisme is maar opgebouwd rond de notie van het bestaan van 'rassen', verdwijnt die opvatting (en het is niet meer dan een opvatting), dan verdwijnt ook de mogelijkheid om je op basis van die opvatting, beter of slechter of anders te voelen als een ander, of bepaalde eigenschappen te koppelen aan de notie 'ras.' Zo, dat was mijn bedenking. (:
    Dus ik herzie mijn standpunt erover: ik ben het oneens met deze stelling.

    [ bericht aangepast op 12 april 2016 - 22:20 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    niet zolang ik leef nee.

    ik ben niet tegen iedereen racistisch. maar als je me iets hebt feflikt waardoor ik je echt haat. en je bent niet 100% nederlands. dan kan ik fucking racistisch zijn. (friezen tel ik mee als ras)

    Capybara schreef:
    (...)

    Ik weet het niet, maar ik heb het gevoel dat Aziatische meisjes nogal snel zo gezien worden. Een vriend zei me eens dat ik echt in de smaak zal vallen later op feestjes, like wth?


    That's really strange xd also, wat voor vrienden heb jij die dag zeggen xd?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Robind19 schreef:
    niet zolang ik leef nee.

    ik ben niet tegen iedereen racistisch. maar als je me iets hebt feflikt waardoor ik je echt haat. en je bent niet 100% nederlands. dan kan ik fucking racistisch zijn. (friezen tel ik mee als ras)

    Huh
    Dus zegmaar als iemand iets heeft gedaan waat jij het niet mee eens bent, ga jij ze uitschelden om hun ras? Wat is dat nou voor iets raars :'D


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Shazi schreef:
    (...)

    That's really strange xd also, wat voor vrienden heb jij die dag zeggen xd?


    Mede-jeugdtrainer op atletiek :']


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Robind19 schreef:
    niet zolang ik leef nee.

    ik ben niet tegen iedereen racistisch. maar als je me iets hebt feflikt waardoor ik je echt haat. en je bent niet 100% nederlands. dan kan ik fucking racistisch zijn. (friezen tel ik mee als ras)


    Uh... Als iemand niet uit Nederland komt en je mag diegene niet door iets wat hij/zij heeft gedaan gebruik je hun ras om ze naar beneden te halen? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd? cx


    obsessive rage

    Robind19 schreef:
    niet zolang ik leef nee.

    ik ben niet tegen iedereen racistisch. maar als je me iets hebt feflikt waardoor ik je echt haat. en je bent niet 100% nederlands. dan kan ik fucking racistisch zijn. (friezen tel ik mee als ras)


    Maar ik neem aan dat je ongeacht ras iedereen haat die iets bij je geflikt heeft want lol klopt geen koeienstront meer van


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Capybara schreef:
    (...)
    Ik weet het niet, maar dat gevoel heb ik wel. Naar mijn mening zie ik Aziaten ook niet met die reputatie, maar dat kan er aan liggen omdat ik het zelf ben? :'D En ja, ik heb het gevoel dat origine en ras nog steeds een belangrijke rol speelt in onze huidige maatschappij. Sommigen vinden het altijd nog even fijn in je neus te wrijven dat je Chinees bent :]

    @Maia: Het kan aan de plek liggen. Toen ik op vakantie was in Nederland voelde ik me veel minder bekeken dan hier. En bedankt? :'D

    Want je bent nu niet in Nederland?

    Also, worden we vertrouwelijk? :')


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Undine schreef:
    (...)
    Want je bent nu niet in Nederland?

    Also, worden we vertrouwelijk? :')


    Nope, ik ben Belg/Chinees (:

    Worden we vertrouwelijk? idk o.o


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    ik ben het eens met deze stelling. Onderscheid maken en bang zijn voor het onbekende is iets heel menselijks, wat overigens niet betekent dat het goed is! Een van de weinige manieren om racisme en discriminatie zoveel mogelijk de das om te doen, is onderwijs. Kinderen al vanaf jonge leeftijd leren dat het oké is dat we allemaal anders zijn, leren dat het goed is om anders te zijn. Of het ooit helemaal zal verdwijnen? Dat denk ik niet. Bepaalde bevolkingsgroepen (denk aan de "rednecks" en Trump aanhangers in de VS) zullen hun visie niet aanpassen (althans niet snel). En er is inderdaad ook zoiets als onderbewust en onbedoeld racisme, zoals Eledhel al aangaf. Dit racisme komt echter vaak voor uit bepaalde ervaringen of dingen die je ziet in de media. En helaas zijn heel veel mensen nog niet open minded genoeg, vrees ik.


    Fus Ro Dah!

    Eledhel schreef:
    Niet waar. Ik heb net Het Grote Racisme Experiment van BNN gekeken en dat heeft me toch wel laten beseffen dat racisme nooit zal verdwijnen. Racisme gebeurt namelijk ook onbewust. Als ik 's avonds laat over straat loop en er komt een blond iemand me tegemoet lopen, dan maakt het me niet uit en loop ik geîwoon door. Maar loopt er een donker iemand, dan vind ik het toch wat enger. Dat is ook racisme, wat je niet bewust "doet" maar je maakt wel onderscheid tussen de mensen. En dat alleen omdat donkere mensen, op het journaal bijvoorbeeld, vaak worden afgeschilderd als "herrieschoppers", "niet willen inburgeren" of als "vluchteling", terwijl blanke mensen gewoon de norm zijn en als normaal worden bestempeld. Racisme zal pas echt verdwijnen als donkere mensen ook voor de volle 100% worden geaccepteerd in de samenleving, en dat wordt nog heel lastig omdat veel mensen, waaronder ik, onbewust nog altijd onderscheid maken. Aan de blanke mensen is het nu dus om te proberen dit onderscheid zo min mogelijk te maken.


    Dit


    "How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard." - Winnie the Pooh

    Eens. Hoe je het ook wend of keert, ik denk dat er altijd wel een persoon zal zijn die een ander veracht. Helaas.
    Als het vrede is kan men slechts hopen dat het zo blijft.


    i wanna vincent van gogh cry in a corner

    Capybara schreef:
    Eens. Want is racisme niet een natuurlijk aangeboren verdedigingsmechanisme? Dieren hebben dat ook. Anders zouden ze niet vijandig reageren op andere dieren en gedood kunnen worden. Bij de mens is dit ook aanwezig, alleen kunnen bepaalde mensen die neigingen beter onderdrukken dan anderen.
    Het zou inderdaad wel mooi zijn moest iedereen dit kunnen, maar ik denk niet dat het mogelijk zou zijn.


    "Yes, that was a banana. No one expects the banana!"