• Ik neem aan dat de meesten van jullie het verhaal over de doodgeschoten Harambe al hebben gehoord, maar aangezien ik nog geen topic zie, wil ik even de kans grijpen er zelf een aan te maken. Ik zal alvast even een artikel over het gebeuren hieronder plaatsen. ^^



    In een Amerikaanse zoo is een gorilla doodgeschoten nadat een vierjarige jongen in het gorillaverblijf was gevallen. De jongen werd hardhandig aangepakt door een gorilla van bijna 200 kilogram en daarom moesten de bewakers ingrijpen.

    De kleuter glipte in de zoo van Cincinnati, in de Amerikaanse staat Ohio, door de afsluiting en viel verschillende meters naar beneden. Twee van de drie gorilla’s in het verblijf werden meteen weggehaald, maar een derde gorilla merkte de jongen op en begon hem 'wild achter zich te slepen en in de lucht te gooien'.

    Een video toont hoe de 17-jarige gorilla Harambe de jongen door het ondiepe water sleurt. Dan stopt hij, terwijl het kind opstaat. Naar verluidt was de jongen zo'n tien minuten in de greep van de gorilla.

    Het noodgevallenteam van de zoo besloot om het dier neer te schieten. Op dat moment bevond het kind zich tussen de poten van de gorilla. Een verdovingsmiddel zou te traag gewerkt hebben, zegt de directeur. En hoewel de jongen volgens hem niet werd aangevallen, was hij toch in gevaar.

    'Moeilijke beslissing, maar juiste keuze'

    'Het is een droevige dag', aldus Manyard. 'De bewakers moesten een moeilijke beslissing nemen en maakten de juiste keuze, want ze hebben het leven van het jongetje gered. Het had zeer slecht kunnen aflopen.'

    Manyard betreurt dat het incident tot de dood van een bedreigde gorilla heeft geleid. 'Dit is een groot verlies voor de zoo en de gorillapopulatie wereldwijd.'

    De jongen, die bij bewustzijn was tijdens de reddingsoperatie, werd naar het ziekenhuis overgebracht.



    Ondertussen is er ontzettend veel discussie over het hele gebeuren uitgebroken op sociale media. Heel veel mensen zijn verontwaardigd, omdat ze het niet eens zijn met de aanpak van de zoo, ze boos zijn op de ouders die niet aan het opletten zijn of zelfs mensen die het er niet mee eens zijn dat een zeer bedreigd dier is neergeschoten om het leven van een jongetje te redden.

    Wat vinden jullie van dit voorval? Heeft de zoo correct gehandeld? Vinden jullie dat de gorilla zich niet bedreigend gedroeg? Zijn er nog andere meningen?


    What would Emma do?

    Ik zou die gorilla ook hebben doodgeschoten.


    No growth of the heart is ever a waste

    Salaryman schreef:
    Ik zou die gorilla ook hebben doodgeschoten.


    Ik snap je reactie maar ik hoop niet dat heel Q nu een bitch fight hierom gaat maken c':


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Ik vind het lastig. Als ze de gorilla namelijk niet dood hadden geschoten en het kind (ernstig) gewond was geraakt o.i.d, dan was er ook een discussie geweest. Tuurlijk, de ouders hadden beter op hun kind moeten letten en de dierentuin had betere veiligheidsmaatregelen moeten treffen, maar dan is de vraag, hoe ver kun je gaan? Er kan immers altijd wat gebeuren. Iedereen raakt wel eens afgeleid. Het is triest dat een dier hiervan het dupe is, daar ben ik het helemaal mee eens, maar is er in dit hele debat nu echt een ideale oplossing?


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    @Starbucks ik zie er inderdaad ook geen modeloplossing uit voortkomen. T had voorkomen moeten worden, is wat ik denk, maar het is nu eenmaal gebeurd... en nu zie ik niet wat ze anders hadden moeten doen, hoe erg ik het ook vind dat het dier hiervoor moest sterven.

    [ bericht aangepast op 30 mei 2016 - 23:38 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    /woeps

    [ bericht aangepast op 30 mei 2016 - 23:38 ]


    “To live will be an awfully big adventure.”

    Dat jongetje had gewoon niet over het hek moeten klimmen en die ouders hadden beter moeten opletten. Kennen jullie het verhaal van Cookie de krokodil?
    Daarbij glipte een jongetje ook her reservoire binnen van een krokodil en werd opgevreten. Na afloopt hebben ze zijn half aangevreten lichaam eruit gehaald en is de krok alsnog doodgeschoten omdat de mederwerkers niet tegen het schuldgevoel konden... Belachelijk. Tis een wild dier, die kun je dat niet kwalijk nemen, dat zijn hun instincten.

    "Mensenleven is meer waard dan een dierenleven"... Juist ja. De gorilla leek niet echt van plan te zijn om het kind iets aan te doen eerlijk gezegd. Het had zo kunnen zijn dat ie na 5 min gewoon was weggelopen uit verveling. Maarja.. Daar wordt niet op gewacht natuurlijk. Maar ik begrijp het wel, het had goed mis kunnen gaan.

    [ bericht aangepast op 31 mei 2016 - 0:04 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Dit is een keer eerder gebeurd. Jongetje in het verblijf van de gorilla's gevallen, op de betonnen vloer terecht gekomen en buiten bewustzijn met een enorme hoofdwond. Toen hij bij kwam ging iedereen hysterisch gillen dat hij moest blijven liggen omdat er een gorilla naast hem was komen zitten.
    Wat bleek: de gorilla was geïnteresseerd in het jongetje. Ze (ik geloof dat het een vrouwelijke was) bleef naast hem zitten, hield de anderen op afstand en zorgde op haar manier voor hem. Beelden staan op youtube.

    En het is logisch dat de gorilla het jongetje 'hardhandig' vastpakte. Dat zouden ze bij hun eigen kinderen ook doen. Bovendien zijn ze enorm sterk (de bomen in Blijdorp zitten met honderden kilo's vastgeankerd in de grond, omdat Bokito ze er makkelijk met 1 hand uittrekt).

    En waarom wordt een gorilla afschoten als hij een kind aanraakt, maar menig pedofiel niet. (Niet om te zeggen dat ze moeten worden afgeschoten maar het is een beetje raar als je het naast elkaar legt)


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Uhh wat, die gorilla doet echt helemaal niks in dat filmpje. Waarom wordt hij meteen neergeschoten.


    I live for the applause, you will die for it.

    Laleah schreef:
    Dat jongetje had gewoon niet over het hek moeten klimmen en die ouders hadden beter moeten opletten. Kennen jullie het verhaal van Cookie de krokodil?
    Daarbij glipte een jongetje ook her reservoire binnen van een krokodil en werd opgevreten. Na afloopt hebben ze zijn half aangevreten lichaam eruit gehaald en is de krok alsnog doodgeschoten omdat de mederwerkers niet tegen het schuldgevoel konden... Belachelijk. Tis een wild dier, die kun je dat niet kwalijk nemen, dat zijn hun instincten.

    "Mensenleven is meer waard dan een dierenleven"... Juist ja. De gorilla leek niet echt van plan te zijn om het kind iets aan te doen eerlijk gezegd. Het had zo kunnen zijn dat ie na 5 min gewoon was weggelopen uit verveling. Maarja.. Daar wordt niet op gewacht natuurlijk. Maar ik begrijp het wel, het had goed mis kunnen gaan.


    Dit vind ik wel ontzettend belachelijk. Het is heel naar en jammer dat het is gebeurt, maar gebeurt is gebeurt. Als ze het dier doodschoten om het jongetje te redden, oké (hier ben ik eigenlijk ook niet helemaal mee eens) Maar dat ze hem daarna doodschieten is gewoon zwak en zielig. (naar mijn mening)


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Darcia schreef:
    (...)

    Dit vind ik wel ontzettend belachelijk. Het is heel naar en jammer dat het is gebeurt, maar gebeurt is gebeurt. Als ze het dier doodschoten om het jongetje te redden, oké (hier ben ik eigenlijk ook niet helemaal mee eens) Maar dat ze hem daarna doodschieten is gewoon zwak en zielig. (naar mijn mening)


    Ik was het er ook niet mee eens hoor. Toen mijn leraar dat vertelde toen ontplofte de klas gewoon zowat. Zo zielig, alleen maar omdat die mensen niet met dat schuldgevoel konden leven...


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    (...)

    Ik was het er ook niet mee eens hoor. Toen mijn leraar dat vertelde toen ontplofte de klas gewoon zowat. Zo zielig, alleen maar omdat die mensen niet met dat schuldgevoel konden leven...


    Die reactie is ook begrijpelijk. Oh, en het ''Mensen leven is meer waard dan een dieren leven'' In meeste mensen hun ogen klopt dit, maar in mijn ogen (mijn mening dus, niet gelijk aanvallen Q (N)) Zijn dieren net zoveel waard als mensen.


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Allereerst: wat ben je nou voor een ouder als je je kind in een gorillahok laat springen. Ik bedoel, dat jongetje kon echt niet binnen twee tellen zo'n hek over zijn geklommen en hij schijnt zelf ook al tegen zijn moeder te hebben gezegd dat hij het hok in wilde. En alle omstanders weten wel mooi op tijd hun mobieltje erbij te hebben om alles te filmen en vertellen achteraf spectaculaire verhalen tegen de pers, maar het jongetje tegenhouden ho maar. Dat vind ik het meest bezwaarlijke van dit alles.
    Maar ik snap niet waarom iedereen zo batshit gaat om de gorilla. Het is hartstikke sneu dat hij is afgemaakt en natuurlijk verdiende hij dit niet, maar ik vind het vreemd om te stellen dat zijn leven even veel waard is als dat van het jongetje als we allemaal iedere avond een speklap of een kippenbout op ons bord hebben. Of een mooi leren jasje kopen. Of onze honden en katten vleesbrokjes geven. Of een irritante mug doodslaan.
    Een gorilla is een indrukwekkend en dat hij met uitsterven bedreigd wordt maakt de situatie alleen maar sneuer, dus ik snap wel waar de verontwaardiging vandaan komt. Maar dit soort berichten leiden echt tot de meest hypocriete emotionele uitspraken van mensen.


    i put the fun in funeral

    Ik vind persoonlijk dat de dierentuin niet goed heeft gehandeld. De gorilla behandelde het jongetje alsof het een gorillajong was, zoals je wel vaker ziet in filmpjes die dan net niet viral gaan. In plaats van dat ze het arme beestje gelijk doodden, hadden ze ook verdovingspijlen kunnen gebruiken. Die heeft een dierentuin altijd. En ja, ik blijf vlees eten en leer dragen, omdat dat niet om bedreigde diersoorten gaat. Mijn biefstukje komt niet van een gorilla.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Bonafide schreef:
    Allereerst: wat ben je nou voor een ouder als je je kind in een gorillahok laat springen. Ik bedoel, dat jongetje kon echt niet binnen twee tellen zo'n hek over zijn geklommen en hij schijnt zelf ook al tegen zijn moeder te hebben gezegd dat hij het hok in wilde. En alle omstanders weten wel mooi op tijd hun mobieltje erbij te hebben om alles te filmen en vertellen achteraf spectaculaire verhalen tegen de pers, maar het jongetje tegenhouden ho maar. Dat vind ik het meest bezwaarlijke van dit alles.
    Maar ik snap niet waarom iedereen zo batshit gaat om de gorilla. Het is hartstikke sneu dat hij is afgemaakt en natuurlijk verdiende hij dit niet, maar ik vind het vreemd om te stellen dat zijn leven even veel waard is als dat van het jongetje als we allemaal iedere avond een speklap of een kippenbout op ons bord hebben. Of een mooi leren jasje kopen. Of onze honden en katten vleesbrokjes geven. Of een irritante mug doodslaan.
    Een gorilla is een indrukwekkend en dat hij met uitsterven bedreigd wordt maakt de situatie alleen maar sneuer, dus ik snap wel waar de verontwaardiging vandaan komt. Maar dit soort berichten leiden echt tot de meest hypocriete emotionele uitspraken van mensen.


    Heaven is a place that we all have

    Well, ik vind dat de schuld bij de ouders en het jochie zelf ligt. Het jochie zelf had er niet heen moeten gaan en zijn ouders hadden hem gewoon tegen moeten houden. Om eerlijk te zijn hoop ik ook echt dat dit de laatste keer is dat een bedreigde diersoort wordt gedood doordat mensen domme dingen doen. En ja, voor mij is het leven van een bedreigde diersoort veel waard. Zeker als het dier in kwestie niets fout heeft gedaan.

    EDIT/TOEVOEGING: Dit is ook de reden waarom mensen beter moeten nadenken voordat ze aan kinderen moeten beginnen.

    [ bericht aangepast op 31 mei 2016 - 10:54 ]


    26 - 02 - '16