• Ik neem aan dat de meesten van jullie het verhaal over de doodgeschoten Harambe al hebben gehoord, maar aangezien ik nog geen topic zie, wil ik even de kans grijpen er zelf een aan te maken. Ik zal alvast even een artikel over het gebeuren hieronder plaatsen. ^^



    In een Amerikaanse zoo is een gorilla doodgeschoten nadat een vierjarige jongen in het gorillaverblijf was gevallen. De jongen werd hardhandig aangepakt door een gorilla van bijna 200 kilogram en daarom moesten de bewakers ingrijpen.

    De kleuter glipte in de zoo van Cincinnati, in de Amerikaanse staat Ohio, door de afsluiting en viel verschillende meters naar beneden. Twee van de drie gorilla’s in het verblijf werden meteen weggehaald, maar een derde gorilla merkte de jongen op en begon hem 'wild achter zich te slepen en in de lucht te gooien'.

    Een video toont hoe de 17-jarige gorilla Harambe de jongen door het ondiepe water sleurt. Dan stopt hij, terwijl het kind opstaat. Naar verluidt was de jongen zo'n tien minuten in de greep van de gorilla.

    Het noodgevallenteam van de zoo besloot om het dier neer te schieten. Op dat moment bevond het kind zich tussen de poten van de gorilla. Een verdovingsmiddel zou te traag gewerkt hebben, zegt de directeur. En hoewel de jongen volgens hem niet werd aangevallen, was hij toch in gevaar.

    'Moeilijke beslissing, maar juiste keuze'

    'Het is een droevige dag', aldus Manyard. 'De bewakers moesten een moeilijke beslissing nemen en maakten de juiste keuze, want ze hebben het leven van het jongetje gered. Het had zeer slecht kunnen aflopen.'

    Manyard betreurt dat het incident tot de dood van een bedreigde gorilla heeft geleid. 'Dit is een groot verlies voor de zoo en de gorillapopulatie wereldwijd.'

    De jongen, die bij bewustzijn was tijdens de reddingsoperatie, werd naar het ziekenhuis overgebracht.



    Ondertussen is er ontzettend veel discussie over het hele gebeuren uitgebroken op sociale media. Heel veel mensen zijn verontwaardigd, omdat ze het niet eens zijn met de aanpak van de zoo, ze boos zijn op de ouders die niet aan het opletten zijn of zelfs mensen die het er niet mee eens zijn dat een zeer bedreigd dier is neergeschoten om het leven van een jongetje te redden.

    Wat vinden jullie van dit voorval? Heeft de zoo correct gehandeld? Vinden jullie dat de gorilla zich niet bedreigend gedroeg? Zijn er nog andere meningen?


    What would Emma do?

    Darcia schreef:
    (...)

    Die reactie is ook begrijpelijk. Oh, en het ''Mensen leven is meer waard dan een dieren leven'' In meeste mensen hun ogen klopt dit, maar in mijn ogen (mijn mening dus, niet gelijk aanvallen Q (N)) Zijn dieren net zoveel waard als mensen.


    Ik denk dat dieren waardevoller zijn dan mensen. Voor mij heeft een dierenleven meer waarde dan dat van een mens. Dan bedoel ik het niet persoonlijk, maar over het algemeen (als je kijkt naar hoe lang dieren bestaan en naar de relatief korte tijd dat mensen bestaan - zijn dieren meer waard dan wij).

    Er zijn (zoals gezegd) gewoon vaker zulke verhalen met dieren en mensen die in het verblijf terecht komen. Sommige mensen doen ook echt alsof die mensen in het verblijf "vallen", maar het is onmogelijk om zomaar in het verblijf te vallen. Daarbij is het gelijkwaardig met Bokito en die vrouw die 24/7 in z'n ogen staarden. 99% van de ongelukken in de dierentuin zijn uitgelokt door de mensen zelf, waar de dieren voor moeten lijden.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    (...)

    Ik denk dat dieren waardevoller zijn dan mensen. Voor mij heeft een dierenleven meer waarde dan dat van een mens. Dan bedoel ik het niet persoonlijk, maar over het algemeen (als je kijkt naar hoe lang dieren bestaan en naar de relatief korte tijd dat mensen bestaan - zijn dieren meer waard dan wij).

    Er zijn (zoals gezegd) gewoon vaker zulke verhalen met dieren en mensen die in het verblijf terecht komen. Sommige mensen doen ook echt alsof die mensen in het verblijf "vallen", maar het is onmogelijk om zomaar in het verblijf te vallen. Daarbij is het gelijkwaardig met Bokito en die vrouw die 24/7 in z'n ogen staarden. 99% van de ongelukken in de dierentuin zijn uitgelokt door de mensen zelf, waar de dieren voor moeten lijden.


    Dit is het precies. Als je naar bijvoorbeeld Blijdorp gaat, zie je vaak mensen tegen het glas bij de gorilla's tikken bijvoorbeeld. Of bij dieren waar nadrukkelijk bij staat dat je geen flitser mag gebruiken. Dat mensen daar toch volop staan te flitsen. Je weet dat sommige dieren hartstikke gevaarlijk zijn. Je hoort je kind dan ook in de gaten te houden wanneer het in de buurt van een gorillaverblijf is. Parenting 101.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Standal schreef:
    (...)
    99% van de ongelukken in de dierentuin zijn uitgelokt door de mensen zelf, waar de dieren voor moeten lijden.


    Maak daar maar 100% van. Wij zijn immers degenen die wilde dieren in een hok stoppen. Dan dragen we ook de volle verantwoordelijkheid voor wat er in de hokken gebeurt.


    i put the fun in funeral

    Bonafide schreef:
    Allereerst: wat ben je nou voor een ouder als je je kind in een gorillahok laat springen. Ik bedoel, dat jongetje kon echt niet binnen twee tellen zo'n hek over zijn geklommen en hij schijnt zelf ook al tegen zijn moeder te hebben gezegd dat hij het hok in wilde. En alle omstanders weten wel mooi op tijd hun mobieltje erbij te hebben om alles te filmen en vertellen achteraf spectaculaire verhalen tegen de pers, maar het jongetje tegenhouden ho maar. Dat vind ik het meest bezwaarlijke van dit alles.
    Maar ik snap niet waarom iedereen zo batshit gaat om de gorilla. Het is hartstikke sneu dat hij is afgemaakt en natuurlijk verdiende hij dit niet, maar ik vind het vreemd om te stellen dat zijn leven even veel waard is als dat van het jongetje als we allemaal iedere avond een speklap of een kippenbout op ons bord hebben. Of een mooi leren jasje kopen. Of onze honden en katten vleesbrokjes geven. Of een irritante mug doodslaan.
    Een gorilla is een indrukwekkend en dat hij met uitsterven bedreigd wordt maakt de situatie alleen maar sneuer, dus ik snap wel waar de verontwaardiging vandaan komt. Maar dit soort berichten leiden echt tot de meest hypocriete emotionele uitspraken van mensen.


    Vanochtend zat er een spinnetje in de wasbak, ik heb de kraan zo gezet dat het water de spin niet kon meespoelen. Insecten laat ik buiten. Ik eet vlees, juist, maar met mate en in mijn ogen is dat niet heel onnatuurlijk omdat sommige dieren dat ook doen. Dus noem me alsjeblieft niet hypocriet.(cat)


    Queer zijn is gewoon alles

    Bonafide schreef:
    Allereerst: wat ben je nou voor een ouder als je je kind in een gorillahok laat springen. Ik bedoel, dat jongetje kon echt niet binnen twee tellen zo'n hek over zijn geklommen en hij schijnt zelf ook al tegen zijn moeder te hebben gezegd dat hij het hok in wilde. En alle omstanders weten wel mooi op tijd hun mobieltje erbij te hebben om alles te filmen en vertellen achteraf spectaculaire verhalen tegen de pers, maar het jongetje tegenhouden ho maar. Dat vind ik het meest bezwaarlijke van dit alles.
    Maar ik snap niet waarom iedereen zo batshit gaat om de gorilla. Het is hartstikke sneu dat hij is afgemaakt en natuurlijk verdiende hij dit niet, maar ik vind het vreemd om te stellen dat zijn leven even veel waard is als dat van het jongetje als we allemaal iedere avond een speklap of een kippenbout op ons bord hebben. Of een mooi leren jasje kopen. Of onze honden en katten vleesbrokjes geven. Of een irritante mug doodslaan.
    Een gorilla is een indrukwekkend en dat hij met uitsterven bedreigd wordt maakt de situatie alleen maar sneuer, dus ik snap wel waar de verontwaardiging vandaan komt. Maar dit soort berichten leiden echt tot de meest hypocriete emotionele uitspraken van mensen.


    Ik vind dit geen "maar" waardig. Waarom zou een leven van een dier niet gelijk staan aan dat van ons? Dat is in mijn ogen een egoïstische reactie? Dus doordat wij vlees eten is een dierenleven opeens minder waard geworden? Volgens mij draai je daar dingen juist mee om. Waar zouden wij zijn als een dierenleven minder waard was dan dat van ons? Vlees is gewoon gezond en mensen eten niets voor niets elke dag vlees (zoals dieren dat doen, uitzondering zijn de vegetariërs). Door dit soort ongevallen worden gorilla's beschouwd als "agressief" maar agressiviteit wordt gewoon uitgelokt in dit soort gevallen, waardoor hij een 'slechte' naam krijgt. Hypocriet is het in mijn ogen niet, het dier had gewoon niet gedood moeten worden. That's it.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Schouwer schreef:
    (...)

    Vanochtend zat er een spinnetje in de wasbak, ik heb de kraan zo gezet dat het water de spin niet kon meespoelen. Insecten laat ik buiten. Ik eet vlees, juist, maar met mate en in mijn ogen is dat niet heel onnatuurlijk omdat sommige dieren dat ook doen. Dus noem me alsjeblieft niet hypocriet.(cat)


    Ik had je bericht niet gelezen en had het tegen niemand persoonlijk als het zo overkwam.
    Maar ik ga hier nu toch op in omdat ik het erg vreemd vind om te stellen dat dieren eten omdat dat natuurlijk is wel okay is, maar dieren doden om een mensenleven te beschermen niet. Overlevingsinstinct klinkt namelijk ook niet zo onnatuurlijk in mijn oren.


    i put the fun in funeral

    Bonafide schreef:
    (...)

    Ik had je bericht niet gelezen en had het tegen niemand persoonlijk als het zo overkwam.
    Maar ik ga hier nu toch op in omdat ik het erg vreemd vind om te stellen dat dieren eten omdat dat natuurlijk is wel okay is, maar dieren doden om een mensenleven te beschermen niet. Overlevingsinstinct klinkt namelijk ook niet zo onnatuurlijk in mijn oren.


    Ben ik het met je eens, moest een dierentuin niet andere middelen hebben zoals verdovingspijlen.(;


    Queer zijn is gewoon alles

    Standal schreef:
    (...)

    Ik vind dit geen "maar" waardig. Waarom zou een leven van een dier niet gelijk staan aan dat van ons? Dat is in mijn ogen een egoïstische reactie? Dus doordat wij vlees eten is een dierenleven opeens minder waard geworden? Volgens mij draai je daar dingen juist mee om. Waar zouden wij zijn als een dierenleven minder waard was dan dat van ons? Vlees is gewoon gezond en mensen eten niets voor niets elke dag vlees (zoals dieren dat doen, uitzondering zijn de vegetariërs). Door dit soort ongevallen worden gorilla's beschouwd als "agressief" maar agressiviteit wordt gewoon uitgelokt in dit soort gevallen, waardoor hij een 'slechte' naam krijgt. Hypocriet is het in mijn ogen niet, het dier had gewoon niet gedood moeten worden. That's it.


    Ik snap niet hoe je kunt stellen dat een dierenleven meer waard is dan een mensenleven en tegelijkertijd kan zeggen dat dieren eten goed is. Voor het eten van vlees offert een dier zijn leven op zodat ons leven daarvan beter wordt. Als je vindt dat een dierenleven meer waard is, dan is het volstrekt onlogisch om ze op te eten voor je eigen baat.


    i put the fun in funeral

    Bonafide schreef

    '......Maar ik ga hier nu toch op in'


    Hou er dan ook mee op want ik zie in dit topic alweer een ruzie aankomen. -.-'


    When I taste Tequila, Baby, I still see ya

    Schouwer schreef:
    (...)

    Ben ik het met je eens, moest een dierentuin niet andere middelen hebben zoals verdovingspijlen.(;


    Ja ik vind het ook betreurenswaardig dat ze dat risico niet hebben genomen. Ik kan me niet voorstellen dat de gorilla het jongetje opzettelijk zou hebben gedood.


    i put the fun in funeral

    Philip schreef:
    (...)

    Hou er dan ook mee op want ik zie in dit topic alweer een ruzie aankomen. -.-'


    Ruzie? Dit is een discussie, die komen voort uit meningsverschillen. Zou toch wat zijn als we onze mening niet meer mochten geven omdat sommigen dat zien als iets emotioneel beladen als een ruzie.


    i put the fun in funeral

    Even aan de mensen die dit misschien nog niet gezien hadden, maar de gorilla gedraagt zich dus niet compleet beschermend of 'vriendelijk' tegenover het jongetje. Het filmpje kan een beetje choquerend zijn. Normaal gezien heeft het jongetje ook 10 minuten in het verblijf gezeten. In totaal is er denk ik maar 2 minuten aan beeldmateriaal, dus kan je niet volledig een conclusie trekken uit wat je ziet.



    En aan de mensen die de schuld bij dit jongetje leggen: dat vind ik een ontzettend vreemde beredenering. Het gaat hier om een kind van vier jaar en voor zover ik al contact gehad heb bij vierjarigen, ken ik er geen een die op een beredeneerde manier kan nadenken of waarvan ik niet denk dat hij of zij, mochten ze de kans krijgen, ook niet dichter naar de aapjes zouden gaan. Een kind is geen volwassene en kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor zijn of haar daden.


    What would Emma do?

    Philip schreef:
    (...)

    Hou er dan ook mee op want ik zie in dit topic alweer een ruzie aankomen. -.-'


    Ik zie geen ruzie momenteel. ^^ Gewoon een discussie over hoe je de feiten ziet. Als het uit de hand loopt, zal ik wel ingrijpen, maar alles gaat er momenteel netjes aan toe.


    What would Emma do?

    Lindemann schreef:
    Even aan de mensen die dit misschien nog niet gezien hadden, maar de gorilla gedraagt zich dus niet compleet beschermend of 'vriendelijk' tegenover het jongetje. Het filmpje kan een beetje choquerend zijn. Normaal gezien heeft het jongetje ook 10 minuten in het verblijf gezeten. In totaal is er denk ik maar 2 minuten aan beeldmateriaal, dus kan je niet volledig een conclusie trekken uit wat je ziet.



    En aan de mensen die de schuld bij dit jongetje leggen: dat vind ik een ontzettend vreemde beredenering. Het gaat hier om een kind van vier jaar en voor zover ik al contact gehad heb bij vierjarigen, ken ik er geen een die op een beredeneerde manier kan nadenken of waarvan ik niet denk dat hij of zij, mochten ze de kans krijgen, ook niet dichter naar de aapjes zouden gaan. Een kind is geen volwassene en kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor zijn of haar daden.


    Oneens. De gorilla merkt dat het kind zich niet fijn voelt, en daarom sleurt hij hem naar een 'veilige' plek. De rest van het filmpje laat zien dat de gorilla het jongetje naar de zookeepers probeert te brengen. Dat sleuren doen gorilla's ook bij hun jongen wanneer ze voelen dat er gevaar is. Plus, als de gorilla het kind echt iets aan zou willen doen, had hij dat al lang gedaan.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Ik heb ook niet het gevoel dat er ruzie is, maar een gezonde discussie.^^


    Queer zijn is gewoon alles