• De zomer komt er weer aan en ik zie het alweer gebeuren. Niet dat het mij opwindt of ik er perse naar wil kijken, maar het valt gewoon op. De laatste jaren wordt het steeds erger en het stoort mij. Meisjes schaars gekleed met zo ongeveer alles te zien. Korte broeken kunnen niet korter, blote buiken en borsten hangen uit hun shirtjes. Het wordt ongemakkelijk om mijn leerlingen zo te zien en les te geven. Het lijkt wel of het zelfrespect en waardigheid ver te zoeken is. In veel landen hebben ze het antwoord op dit probleem allang gevonden, namelijk: schooluniformen. Waarom we hier ooit van afgestapt zijn begrijp ik niet. Het neemt namelijk niet alleen dit probleem weg, maar ook de sociale ongelijkheid.

    Meisjes gaan steeds jonger schaars gekleed over straat. Waar is die opvoeding van tegenwoordig?! Het lijkt mij dat ouders hier verantwoordelijk voor zijn en hen fatsoensnormen mee te geven. Ouders willen toch ook niet dat hun kinderen op straat nagefloten worden en afvragen wat er onder die korte rokjes zit? Laat je kinderen dan ook niet zo de deur uitgaan. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat ondanks een meisje in haar blote kont op straat loopt, iemand het recht geeft om aan haar te zitten of haar seksueel te intimideren. Dat neemt nog niet weg dat dat wel prikkelend of aanstootgevend kan zijn. Ouders neem die verantwoordelijkheid! Daarnaast kan de overheid hier wat aan doen door uniformen weer verplicht te stellen, want ik neem aan dat zij ook dit probleem zien. Kinderen uit verschillende sociale klassen worden door het invoeren van uniformen als gelijk gezien. Pesterijen nemen af en buitensluiting wordt voorkomen. Dit zijn toch alleen maar voordelen?

    Scandicy schreef:
    @Darcia
    Dat dus. Ik draag mannenbroeken, mag dat dan ook niet op school?


    Ikzelf zou dus niet in een rok willen lopen. Ookal dwingen ze mij.


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Oh, gosh. Wat ik altijd fascinerend vind aan dit soort discussies is dat mensen het eindeloos hebben over wat meisjes wel of niet moeten of mogen doen, maar dat jongens en mannen nooit genoemd worden. Ik heb nooit zo goed begrepen wat er aanstootgevend zou zijn aan blote benen of schouders, al helemaal omdat het juist de jongens zijn die wanneer het ze belieft hun shirts uittrekken en letterlijk halfnaakt over straat wandelen. Daar zegt nooit iemand iets van in hun tirade's over hoe schaamteloos de vrouwelijke jeugd van tegenwoordig is, wat toch een tikkeltje hypocriet voelt. Er is niets inherent seksueels aan vrouwenlichamen - dat is iets wat mensen erop plakken. We hebben allemaal ledematen, en nog best wel veel dezelfde ook, dus laat mensen lekker zelf bepalen wat zij prettig vinden om met die van hen te doen, dan kun je dat recht zelf ook naar hartenlust uitoefenen. Daarnaast, als iemand een jong meisje over straat ziet lopen en zich onmiddellijk afvraagt wat er onder haar rokje zit, ligt het probleem toch echt bij die persoon en diens uiterst creepy gedachtegang, niet bij het meisje dat zich luchtig kleedde omdat ze gek genoeg geen zin had om te smelten op een warme dag. (krul)

    Ik snap overigens ook niet zo goed wat schooluniforms hiermee te maken hebben, want de zomer valt voor een erg groot deel precies in een vakantie.


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Square schreef:
    Oh, gosh. Wat ik altijd fascinerend vind aan dit soort discussies is dat mensen het eindeloos hebben over wat meisjes wel of niet moeten of mogen doen, maar dat jongens en mannen nooit genoemd worden. Ik heb nooit zo goed begrepen wat er aanstootgevend zou zijn aan blote benen of schouders, al helemaal omdat het juist de jongens zijn die wanneer het ze belieft hun shirts uittrekken en letterlijk halfnaakt over straat wandelen. Daar zegt nooit iemand iets van in hun tirade's over hoe schaamteloos de vrouwelijke jeugd van tegenwoordig is, wat toch een tikkeltje hypocriet voelt. Er is niets inherent seksueels aan vrouwenlichamen - dat is iets wat mensen erop plakken. We hebben allemaal ledematen, en nog best wel veel dezelfde ook, dus laat mensen lekker zelf bepalen wat zij prettig vinden om met die van hen te doen, dan kun je dat recht zelf ook naar hartenlust uitoefenen. Daarnaast, als iemand een jong meisje over straat ziet lopen en zich onmiddellijk afvraagt wat er onder haar rokje zit, ligt het probleem toch echt bij die persoon en diens uiterst creepy gedachtegang, niet bij het meisje dat zich luchtig kleedde omdat ze gek genoeg geen zin had om te smelten op een warme dag. (krul)

    Ik snap overigens ook niet zo goed wat schooluniforms hiermee te maken hebben, want de zomer valt voor een erg groot deel precies in een vakantie.


    Daar...heb je inderdaad een goed punt.


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    ik heb niet eens zin mijn hele betoog uit te schrijven over hoe hypocriet het is. Daarbij hebben de meeste dat al voor me gedaan, en ik ben het met hun op alle vlakken eens.


    soul made of stardust and chaos.

    Square schreef:
    Oh, gosh. Wat ik altijd fascinerend vind aan dit soort discussies is dat mensen het eindeloos hebben over wat meisjes wel of niet moeten of mogen doen, maar dat jongens en mannen nooit genoemd worden. Ik heb nooit zo goed begrepen wat er aanstootgevend zou zijn aan blote benen of schouders, al helemaal omdat het juist de jongens zijn die wanneer het ze belieft hun shirts uittrekken en letterlijk halfnaakt over straat wandelen. Daar zegt nooit iemand iets van in hun tirade's over hoe schaamteloos de vrouwelijke jeugd van tegenwoordig is, wat toch een tikkeltje hypocriet voelt. Er is niets inherent seksueels aan vrouwenlichamen - dat is iets wat mensen erop plakken. We hebben allemaal ledematen, en nog best wel veel dezelfde ook, dus laat mensen lekker zelf bepalen wat zij prettig vinden om met die van hen te doen, dan kun je dat recht zelf ook naar hartenlust uitoefenen. Daarnaast, als iemand een jong meisje over straat ziet lopen en zich onmiddellijk afvraagt wat er onder haar rokje zit, ligt het probleem toch echt bij die persoon en diens uiterst creepy gedachtegang, niet bij het meisje dat zich luchtig kleedde omdat ze gek genoeg geen zin had om te smelten op een warme dag. (krul)

    Ik snap overigens ook niet zo goed wat schooluniforms hiermee te maken hebben, want de zomer valt voor een erg groot deel precies in een vakantie.


    dit is precies wat ik in mijn betoog wou typen lolz


    soul made of stardust and chaos.

    Square schreef:
    Oh, gosh. Wat ik altijd fascinerend vind aan dit soort discussies is dat mensen het eindeloos hebben over wat meisjes wel of niet moeten of mogen doen, maar dat jongens en mannen nooit genoemd worden. Ik heb nooit zo goed begrepen wat er aanstootgevend zou zijn aan blote benen of schouders, al helemaal omdat het juist de jongens zijn die wanneer het ze belieft hun shirts uittrekken en letterlijk halfnaakt over straat wandelen. Daar zegt nooit iemand iets van in hun tirade's over hoe schaamteloos de vrouwelijke jeugd van tegenwoordig is, wat toch een tikkeltje hypocriet voelt. Er is niets inherent seksueels aan vrouwenlichamen - dat is iets wat mensen erop plakken. We hebben allemaal ledematen, en nog best wel veel dezelfde ook, dus laat mensen lekker zelf bepalen wat zij prettig vinden om met die van hen te doen, dan kun je dat recht zelf ook naar hartenlust uitoefenen. Daarnaast, als iemand een jong meisje over straat ziet lopen en zich onmiddellijk afvraagt wat er onder haar rokje zit, ligt het probleem toch echt bij die persoon en diens uiterst creepy gedachtegang, niet bij het meisje dat zich luchtig kleedde omdat ze gek genoeg geen zin had om te smelten op een warme dag. (krul)

    Ik snap overigens ook niet zo goed wat schooluniforms hiermee te maken hebben, want de zomer valt voor een erg groot deel precies in een vakantie.


    Helemaal eens, maar ik vind wel dat er wat meer 'naar leeftijd' gekleed mag worden. Op de basisschool van mijn oppaskindje (8!) zag ik ook mini-rokjes en croptops met 'Sexy' erop voorbij komen en ik vind dat dus echt niet kunnen?


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Khal schreef:
    (...)

    Helemaal eens, maar ik vind wel dat er wat meer 'naar leeftijd' gekleed mag worden. Op de basisschool van mijn oppaskindje (8!) zag ik ook mini-rokjes en croptops met 'Sexy' erop voorbij komen en ik vind dat dus echt niet kunnen?


    Maar waarom niet? Omdat het een meisje is? Omdat je haar buik kan zien, of benen? Whooh, pas op voor je buik of benen, seksueeeeel bij een meisje van 8.


    Your make-up is terrible

    Khal schreef:
    (...)

    Helemaal eens, maar ik vind wel dat er wat meer 'naar leeftijd' gekleed mag worden. Op de basisschool van mijn oppaskindje (8!) zag ik ook mini-rokjes en croptops met 'Sexy' erop voorbij komen en ik vind dat dus echt niet kunnen?


    dude. acht jaar. ik denk eerder dat deze discussies gaan over mensen die al groei hebben want mijn zusje is (surprise) ook 8 en die draagt rokjes en kleedjes. omdat ze jong is.


    Heaven is a place that we all have

    Flazeda schreef:
    (...)

    Maar waarom niet? Omdat het een meisje is? Omdat je haar buik kan zien, of benen? Whooh, pas op voor je buik of benen, seksueeeeel bij een meisje van 8.


    Nee, dat vind ik geen probleem. Kinderen moeten zeker rokjes en jurkjes kunnen dragen. Maar ik vind het niet oké als een kind met teksten van 'sexy lady' rondloopt. Ik zou niet willen dat mijn dochter dat zou dragen. Als ze ouder is, prima, maar niet op de basisschool. En rokjes zijn ook ontzettend leuk en dat hoeft echt niet meteen over de knie, maar ik wil wel graag dat haar billen bedekt zijn. Is dat zo raar of ben ik dan weer ouderwets? Het gaat hier echt om minirokjes, hotpants en van die idiote teksten. Niet om bloot. Om té bloot bij een te jong meisje. Als ze 16 is, is het een heel ander verhaal.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Flazeda schreef:
    (...)

    Maar waarom niet? Omdat het een meisje is? Omdat je haar buik kan zien, of benen? Whooh, pas op voor je buik of benen, seksueeeeel bij een meisje van 8.


    Omdat het een meisje is van acht jaar oud dat een croptop draagt met 'sexy' erop. Voor jou is dat misschien de normaalste zaak van de wereld, maar dit kan ook als aanstootgevend gezien worden door andere mensen. Niet enkel mannen.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Lethargica schreef:
    (...)

    Omdat het een meisje is van acht jaar oud dat een croptop draagt met 'sexy' erop. Voor jou is dat misschien de normaalste zaak van de wereld, maar dit kan ook als aanstootgevend gezien worden door andere mensen. Niet enkel mannen.


    Si Deus me Relinquit, ego deum relinquo.

    Khal schreef:
    (...)

    Nee, dat vind ik geen probleem. Kinderen moeten zeker rokjes en jurkjes kunnen dragen. Maar ik vind het niet oké als een kind met teksten van 'sexy lady' rondloopt. Ik zou niet willen dat mijn dochter dat zou dragen. Als ze ouder is, prima, maar niet op de basisschool. En rokjes zijn ook ontzettend leuk en dat hoeft echt niet meteen over de knie, maar ik wil wel graag dat haar billen bedekt zijn. Is dat zo raar of ben ik dan weer ouderwets? Het gaat hier echt om minirokjes, hotpants en van die idiote teksten. Niet om bloot. Om té bloot bij een te jong meisje. Als ze 16 is, is het een heel ander verhaal.


    'sexy lady' nu weer niet maar rokjes en tshirtjes zijn helemaal acceptabel bij meisjes en shortjes en tshirtjes zijn ook acceptabel bij jongens.

    en btw jongens zijn net zo erg, bloot bovenlijf met een idk strak tshirt ofzo. waarom doet iedereen hier like meisjes de enige mensen zijn die zich verkeerd kleden :'D


    Heaven is a place that we all have

    Oh, ik ga hier even lekker een lang antwoord op geven.

    Ik zal beginnen met de titel van dit topic. Geen respect? Respect? Dat is iets dat volgens mij iets heel anders betekent dan hoe jij het hier gebruikt. Hoe is minder huid laten zien meer respectvol? En tegenover wie? Zelfrespect? Ik kan je verzekeren dat kleding helemaal niets met zelfrespect heeft te maken. Als je je als man oncomfortabel voelt, omdat een vrouw/meisje zich zo kleed dat ze niet stikt in de zomer, is dat jouw probleem. Ik ben een biseksuele vrouw en ik heb nog nooit het probleem gehad dat ik me zo liet afleiden door een beetje huid dat ik me ongemakkelijk ging voelen. Ik weet best dat je zegt dat schaars gekleed zijn mannen nog niet het recht geven om aan vrouwen te zitten, maar dan zeg je wel weer dat het hun eigen schuld is als ze nagefloten worden. Ik begrijp niet hoe vrouwen verantwoordelijk zijn voor de acties van mannen. Het probleem ligt, als je het mij vraagt, bij mannen. En zoals heel veel mensen hier al hebben gezegd, het is nogal hypocriet om van vrouwen te verwachten dat ze zichzelf bedekken, maar mannen hun shirt uit kunnen trekken wanneer ze willen. En schooluniformen? Dat gaat pesten echt niet voorkomen. Kinderen/jongeren zijn heel creatief, ze weten altijd wel een reden te verzinnen om iemand te pesten/


    Rest in Peace, Son of Gondor

    RoyaIs schreef:
    (...)

    'sexy lady' nu weer niet maar rokjes en tshirtjes zijn helemaal acceptabel bij meisjes en shortjes en tshirtjes zijn ook acceptabel bij jongens.

    en btw jongens zijn net zo erg, bloot bovenlijf met een idk strak tshirt ofzo. waarom doet iedereen hier like meisjes de enige mensen zijn die zich verkeerd kleden :'D


    Ik heb deze discussie al gehad met een aantal feministen die de hashtag #freethenipple vaker gebruiken dan een scheermesje. Een strak shirt is een strak shirt. Meiden worden ook niet afgerekend wanneer zij strakke shirts dragen. Besides, jongens zitten niet met een ontbloot bovenlijf in de klas, of een croptop. Ik heb namelijk nog nooit een jongen met een croptop in het echte leven gezien. Het gaat hier overigens over school; hoe iedereen zich buiten school kleedt, ligt buiten deze discussie. :Y)


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Dr zijn genoeg knappe jongens in mn klas met hele freaking mooie lichamen. Als die met een strak shirt rondlopen, dan word ik daar heus ook wel door afgeleid :'D
    Dus t zijn niet alleen de meisjes (cat)

    Daarbij vind ik dat een meisje (en een jongen) zou moeten kunnen dragen wat ze wil. Als je dr door wordt afgeleid moet je maar een andere kant op kijken.

    Zowiezo loopt iedereen bij mij in de zomer met hotpants, crop tops en bralettes. Ook staan alle instagrampagina's vol met bikinifotos. En nobody cares.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]