• Hoi hoi,

    Ik ben bezig met het uitwerken van de wereld van mijn eerste sciencefiction verhaal. Het speelt zich af in twee verschillende toekomsten, dus eigenlijk moet ik tweemaal een wereld uitdenken.

    Weten jullie interessante vragen die mij kunnen helpen om deze wereld uit te werken? Onder de spoilerknop vind je er al heel wat die uit een van mijn studieboeken komen en toepasbaar zijn op zowel fantasy als sciencefiction, maar ik zou het ook leuk vinden als jullie nog een paar leuke vragen weten. Ik post de vragen hier ook voor degenen die ook bezig zijn met worldbuilding. (:


    Hoe ziet het straatbeeld eruit? Zijn er stoepen, putten, verlichting, daklozen, parkbankjes, parkeerplaatsen (en voederplaatsen voor paarden) Stinkt het, is het schoon, waar zijn de straten en pleinen van gemaakt? Kun je struikelen over een losliggende stoeptegel? Waar komen de stenen vandaan?

    Hoe gaat men op straat met elkaar om? Hoe gaan buren met elkaar om, zegt men ‘hoi’ tegen elkaar, raakt men elkaars handen aan, hoe zijn de machtsverhoudingen op straat te zien, wie heeft respect voor wie? Kan er bezoek aan de deur komen, en zo ja, kloppen ze dan, roepen ze?

    Welke specifieke rituelen en feesten heeft je volk? Zijn verjaardagen van belang of weet eigenlijk niemand hoeveel jaren hij/zij al leeft? Wanneer ben je volwassen, wordt er getrouwd, kan er gescheiden worden? Hoe gaat men met de doden om?

    Hoe zit het met opvoeding, onderwijs en training? Zijn er beroepen en ambachten?

    Welke scheldwoorden worden over straat geslingerd? Met welke bijnamen sprak men elkaar aan? Nog veel belangrijker: met welke titels hoor je anderen aan te spreken?

    Welke wapens zijn beschikbaar voor je volk?

    Is er kunst, muziek, dans? Zo niet, is er dan een andere vorm van creatieve expressie of is het geen expressief volk? Zijn er boeken, is er boekdrukkunst of schrijft men met ganzenveer? Wie leest, welke talen zijn er? Welke geschriften, welke symbolen?

    Is er een religieus boek of document dat in dit rijk de samenleving regeert: een soort Bijbel of Koran? En zijn er bijbehorende godsdienstwaanzinnigen of juist luie gelovigen die lachen om hun godvrezende dorpsgenoten? Wat is ketterij in dit land en wat is de straf ervoor?

    Hoelang leeft men, waar gaat men aan dood, welke ziekten heersen er? Is er een dokter in de zaal, een ziekenhuis, een dorpsgenezer? Verband, kruiden, pilletjes? Hoe plak je een pleister, waar hecht je mee? Betekent een gebroken been het einde van je leven?

    Hoe reist men? Welke pakdieren en rijdieren zijn er? Vliegt men? Welke wegen, welke methodes? Hoelang duurt een reis en wat neem je mee?

    Hoe gaan man en vrouw met elkaar om? Hoe gaan kinderen met ouders om? Zijn er grootouders aanwezig, of is dit niet een land waar men zo lang kan leven of überhaupt bij elkaar in de buurt blijft wonen? Hoe werkt een erfenis Moet je een begrafenis regelen, of een crematie?


    Every villain is a hero in his own mind.

    Edit: iets meer toegevoegd

    Welke geluiden hoor je als je thuis zit met het raam open?

    Zijn er momenten waarop je de straat niet op kan en waarom niet? Is het te druk, is het gevaarlijk?

    Hoe worden de leiders gekozen? Is er een politek en wat voor?

    Als er in jouw wereld mensen zijn, zijn ze dan hetzelfde als de moderne mens? Heeft hun huid dezelfde kleur? Zijn ze sterker of juist zwakker?

    Is er een volkslied en zo ja, hoe klinkt het? Is het verplicht om dit lied te leren en als het dat is, wat gebeurd er als je het niet kent?


    [ bericht aangepast op 4 juni 2016 - 17:34 ]


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Hoe ziet de hemel eruit, als je naar boven kijkt? Zijn er huisdieren - zijn er uberhaupt dieren of zijn er totaal andere wezens? Wat eten/drinken ze? Waar halen ze dat voedsel vandaan? Zijn er seizoenen zoals bij ons? Wat doen ze voor entertainment? Is er een hiërarchie van mensen (een leider, mensen helemaal onderaan)?

    Mneh, hoop dat je iets aan hebt.


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Ah jaa dat zijn al super interessante vragen waar ik nog niet bij stil heb gestaan :3


    Every villain is a hero in his own mind.

    Mt dit is heel interessant en ik zal er straks ook even over denken. Als ik niet meer op mijn werk zit xD


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Pff oke..heel eerlijk, ik ben echt niet iemand die vaak vragen stelt/verzint en daar ben ik dus ook echt niet goed in. But i'll give it a try..

    - Wat ruik je als je door een straat loopt?
    - Welke winkels trekken meteen je aandacht zodra je een voet op de straat zet?
    - is er straat muziek? En zo wel, wat hoor je?
    - er is een markt geopend, wat valt je op in de drukte?
    - wat voor items worden er in de winkels/kraampjes verkocht? Zijn het hedendaagse objecten? Of ligt er ook iets bij dat alleen in die wereld bestaat?
    - hoe zit het met de cultuur? Zijn er dingen op staat te zien die iemand aan de cultuur herinnerd? (Uithangborden, vlaggen, geschiedenisboeken, spandoeken, ect)
    - de klederdracht, hoe lopen mensen erbij?

    Oke hier hield het een beetje op xD maar als ik meer heb hoor je het wel!

    [ bericht aangepast op 4 juni 2016 - 17:49 ]


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Ik heb wel een paar voorbeelden over klimaat van een worldbuilding opdracht van school, misschien heb je er wat aan. Het is wel Engels. ^^"

    2.2.6.1 Climatology
    Story
    • How does the weather relate to the world conflict?
    • How does the weather relate to the thematic subjects?
    • What mood should the weather cicrumstances stir when you are traveling
    through this biotope?
    Design
    • What is the predominate Climate? (Conferous Forest, Desert Cold, Desert
    Hot, mediterranean, medium Grassland, Mountaints, Polar and Tundra, Short
    Grassland, Taiga, Tall Grassland, Temperate forest, Temperate Rainforest, Tropical
    Grasslands. Tropical Rainforest)
    • What is the local windpattern? (direction, and air temperature. Example:
    From east to west, cool air)
    • What are the often occuring weather patterns? (Altocumulus, Cirrostratus,
    Cirrus, Contrails, Cumulonimbus, Dew, Drizzle, Drought, Fair Weather Cumulus,
    Fog, Freezing Rain, Frost, Hail, Mist, Nimbostratus, No cloud cover, Rain, Rain
    Downpour, Rain Shower, Sleet, Snow, Snow Blizzard, Snow Flurries, Snow Shower,
    Sprinkle, Stratocumulus, Thunderstorm, Torrential Rains)
    • What is the weather predictability? (somewhat predictable, somewhat
    unpredictable, Very Predictable, Very unpredictable)
    • How constant are the weather conditions?


    Oh, en er stonden nog onderwerpen waar vragen over gesteld kon worden.
    De categorieën die je kan gebruiken zijn:
    • Historische Tijdslijn
    • Natuurlijke wereld
    • universum
    • sterrenstelsel
    • planeet
    • continenten
    • Biotoop
    • Klimaat
    • Flora
    • Fauna
    • Terreinen en gebieden
    • Beschaving
    • Technologie
    • Magie
    • Cultuur
    • Religie
    • Overheid
    • Gemeenschappen
    • Gezinsleven
    • Culturele bibliotheek
    • Cosmologie
    • Afflictions
    (bijzondere dingen die kunnen gebeuren bij de elementen in de wereld, bijvoorbeeld
    ziektes, alien invasions, etc)

    [ bericht aangepast op 4 juni 2016 - 18:05 ]


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Interessant topic! Ik zit op dit moment een beetje in de knoei met de worldbuilding bij een bepaald verhaal, haha. Eerst zou het fantasy worden, maar toen waren alle fantasyelementen eigenlijk niet relevant aan het plot, dus probeerde ik ze te schrappen, maar dan kreeg ik opeens een bijna realistisch historisch verhaal en dat was ook niet de bedoeling. Ik heb nu een soort oplossing, maar ik denk dat wat van deze vragen erg nuttig zouden kunnen zijn om de geloofwaardigheid daarvan te testen. :'D

    Anyway, een paar vragen die ik (volgens mij) nog niet echt heb gezien, of in ieder geval een uitbreiding op bepaalde punten:

    > Is er een bepaalde groep (bevolkingsgroep, stam, ras, ...) die een minderheid vormt? Hoe kijkt de samenleving tegen hen aan en andersom?
    > Wat is een absoluut sociaal taboe? Wat is de ergste fout die je kunt begaan?
    > Politiek en religie zijn al genoemd, maar hoe zit het rechtssysteem in elkaar? Is dat sterk gebaseerd op een van die twee, of is het er (zo goed als) onafhankelijk van? Wie oordeelt of iemand schuldig is of niet? Wie voert straffen uit? Zijn er gevangenissen en zo ja, wie bewaakt die en door wie worden ze betaald? Is er sprake van corruptie in de rechtbanken (of andere plaatsen waar oordelen worden geveld, als die er zijn) of juist niet?
    > Welke taal of talen spreekt men? Spreken mensen/groepen uit andere gebieden iets anders? Is er een lingua franca (gemeenschappelijke taal) of zorgt dit voor een barrière tussen de groepen? Zijn er meertalige personen? Wordt meertaligheid gestimuleerd of juist gezien als een slecht teken, bijvoorbeeld omdat er op de sprekers van de andere taal wordt neergekeken? Is er een verschil tussen de taal die in de steden wordt gesproken en de taal op het platteland, in de vorm van dialecten?
    > Hoe geletterd is de bevolking? Is het normaal dat mensen kunnen lezen en schrijven of is dit alleen iets voor de elite? Wat gebruikt men als schrijfmateriaal en hoe wijdverspreid zijn boeken of andere geschreven documenten?
    > Inhakend op het vorige punt, als je zelf een taal verzonnen hebt: wat voor schriftsysteem gebruikt men? Is er een alfabet zoals het Latijnse of Cyrillische, waarbij iedere letter (ruwweg) voor één klank staat, of hebben ze misschien een lettergreepschrift zoals het Japans, of karakters die voor een heel woord staan, zoals het Chinees?

    Edit:
    > Hoe wordt er omgegaan met fysieke of mentale handicaps? Worden deze mensen op een bepaalde manier opgevangen, en zo ja, door wie? Hoe is hun sociale positie? Bestaan er hulpmiddelen zoals braille en rolstoelen? Als je sci-fi schrijft, hebben er dan medische ontwikkelingen plaatsgevonden waardoor de negatieve effecten van bepaalde ziektes of ongelukken verholpen kunnen worden, of zelfs gewoon niet meer voorkomen?
    > Wat is de positie van LGBTQ mensen in je wereld? Hebben zij dezelfde rechten als iedereen, of worden ze op bepaalde manieren benadeeld, of zelfs achtervolgd? Wordt er iets gedaan om hun positie te verbeteren? Op dezelfde manier: wat is de positie van de vrouw tegenover de man? Zijn man en vrouw de enige twee aanvaardde opties, of bestaan er in je samenleving nog andere algemeen geaccepteerde mogelijkheden?

    [ bericht aangepast op 4 juni 2016 - 19:53 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    MT, ik denk dat iedereen die een fantasy-, sci-fi- en of historische verhalen schrijft hier veel aan heeft.

    Hier nog een lijstje over magie in de wereld.

    1. How is it learned and executed?
    2. How is it accessed?
    3. Does it have a will of its own?
    4. Is it restricted in space and time?
    5. What does available magic do?
    6. How does it relate to the character, plot and theme of the book?
    7. What is the cost of magic?
    8. What can it not do?
    9. How long does it last?
    10. Who can use it?
    11. How do others react to it?
    12. Why haven't people with this power taken over the world?


    over religie
    1 Geloven ze in goden? Zo ja, hoeveel?
    2 Gelooft iedereen? Zo ja hoe streng?
    3 Wat zegt het geloof over andere geloven?
    4 Wat zegt het geloof over leven?
    5 Is het geloof waar?


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.