• Een 27-jarige vluchteling uit Syrië wiens asielaanvraag geweigerd werd, heeft zich zondagavond in de Duitse stad Ansbach opgeblazen. Daarbij vielen één dode en twaalf gewonden. De Beierse minister van Binnenlandse Zaken Joachim Herrmann (CSU) acht het erg waarschijnlijk dat de bomaanslag het werk van een islamistische terrorist was.


    De explosie vond al rond 22 uur zondagavond plaats. In een wijnrestaurant in de oude binnenstad van Ansbach, een stad in de deelstaat Beieren niet ver van Nürenberg, blies een man zichzelf op.

    Vluchteling
    De vermoedelijke dader van de aanslag in Ansbach was een 27-jarige vluchteling uit Syrië, zo heeft de Beierse minister van Binnenlandse Zaken Joachim Herrmann maandagmorgen, iets voor 4 uur, gezegd tijdens een persconferentie. De man kwam twee jaar geleden naar Duitsland en diende een asielaanvraag in, maar die werd vorig jaar verworpen.

    De dader woonde in een hotel in Ansbach, aldus de minister. Hij probeerde al twee keer zelfmoord te plegen en werd daarvoor ook opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis.

    Volgens Herrmann is het echter onduidelijk of de man zondagavond enkel zichzelf of ook anderen om het leven wou brengen. Dat moet de komende dagen worden uitgeklaard, maar Herrmann sluit een aanslag niet uit. “Mijn persoonlijke inschatting is dat het jammer genoeg zeer waarschijnlijk is dat het om een Islamistische zelfmoordaanslag gaat, zei hij maandagmorgen aan het Duitse persagentschap dpa.

    Op de vraag of de dader banden zou hebben met Islamitische Staat (IS), antwoordde de minister: “Het is in ieder geval niet uitgesloten”. Concrete aanwijzingen daarvoor zijn er voorlopig echter niet. “Aangezien hij een rugzak met explosieven bij zich had, waarin ook scherpe stukken metaal zaten, lijkt het erop dat hij niet enkel zelfmoord wilde plegen, maar daarnaast zoveel mogelijk mensen wilde treffen.”

    Herrmann voegde toe dat de politie de komende uren en dagen alles in het werk zal stellen om duidelijkheid te brengen.


    Twaalf gewonden
    Van de twaalf gewonden zijn er enkelen ernstig aan toe, aldus Herrmann die daarmee de eerdere berichten van de politie tegensprak, die stelde dat er enkel lichtgewonden onder de slachtoffers waren.

    De dader probeerde volgens Herrmann eerst het muziekfestival Open-Air in Ansbach betreden, maar werd daar geweigerd omdat hij geen ticket had. Meteen na de explosie werd het muziekfestival met 2.500 aanwezigen stopgezet.

    De politie zegt nog enkele dagen nodig te zullen hebben om de plaats van de gebeurtenissen te onderzoeken.

    De politie heeft na de aanslag een speciale commissie opgericht die meer dan 30 leden telt. Die zal het onderzoek leiden. De politie vraagt getuigen om video’s en foto’s over de daad op te sturen.

    Herrmann heeft intussen ook strenge tegenmaatregelen geëist. “We moeten zien dat behalve vele vluchtelingen met een ernstig lot ook veel mensen naar ons land komen of gekomen zijn, die een echt gevaar vormen voor de veiligheid van de mensen in ons land”, zei hij maandag. “Dat kunnen we niet aanvaarden”, aldus Herrmann. Hij wil dat “consequente” stappen worden genomen.

    Belgische ministers: “Verenigen tegen daden van haat”
    Eerste minister Charles Michel en Didier Reynders, minister van Buitenlandse Zaken, hebben maandag gereageerd op de explosie. Michel roept de Duitsers via Twitter op om “sterk te zijn” en zich te verenigen tegen deze “daden van haat”.

    Ook Reynders had via de microblogsite al zijn medeleven geuit aan de slachtoffer en nabestaanden. “Beieren is opnieuw getroffen. Ik druk mijn solidariteit en onze steun uit aan de slachtoffers en het Duitse volk”, liet Reynders maandagmorgen optekenen.

    Derde aanval in een week
    Het gaat al om de derde aanval in Beieren op een week tijd. In München werden vrijdag negen mensen doodgeschoten in een winkelcentrum, en vorige week viel een man verschillende mensen aan met een bijl en messen op een trein in Würzburg.

    Het gaat al om de derde aanval in Beieren op een week tijd. In München werden vrijdag negen mensen doodgeschoten in een winkelcentrum, en vorige week viel een man verschillende mensen aan met een bijl en messen op een trein in Würzburg.

    Zondag had een asielzoeker ook nog een vrouw doodgestoken en twee andere mensen verwond met een machete.


    Forget the risk and take the fall...If it's what you want, it's worth it all.

    Ik zou me toch even niet meer veilig voelen, moest dit zich op dit moment allemaal in België afspelen. Afschuwelijk gewoon. Ik had niet gehoord dat er wéér iets was gebeurd. =(

    [ bericht aangepast op 25 juli 2016 - 11:19 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Dit is absoluut afschuwelijk. Ik voel me niet echt meer veilig nu, wetende dat ik over een paar weken in Beieren op vakantie ga.
    Verschrikkelijk dit. Wat gaat er nog worden van de wereld?


    Always remember; you're stronger than you seem,,braver than you believe and smarter than you think.

    Euj, ik ga binnenkort naar Berlijn.
    Vreselijk dit!


    Queer zijn is gewoon alles

    Ik hoorde het, ja, what a surprise. Weer een aanslag. :W


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Kans is groter dat je betrokken raakt bij een ongeluk op de A2 dan bij een aanslag.

    Het kan overal gebeuren ook hier.

    Ik snap niet waarom er in de vetgedrukte tekst staat dat het zeer waarschijnlijk wordt geacht dat het om een islamitische terrorist gaat, terwijl er later in het bericht wordt ontkend dat er concrete aanwijzingen voor zijn.
    Hoe dan ook, wat de beweeggrond van de dader ook mocht zijn, het is natuurlijk afschuwelijk dat er in zo'n korte tijd weer mensenlevens verloren zijn gegaan door het onbegrijpelijke, haatvolle toedoen van een ander.


    i put the fun in funeral

    Hypno schreef:
    Ik snap niet waarom er in de vetgedrukte tekst staat dat het zeer waarschijnlijk wordt geacht dat het om een islamitische terrorist gaat, terwijl er later in het bericht wordt ontkend dat er concrete aanwijzingen voor zijn.
    Hoe dan ook, wat de beweeggrond van de dader ook mocht zijn, het is natuurlijk afschuwelijk dat er in zo'n korte tijd weer mensenlevens verloren zijn gegaan door het onbegrijpelijke, haatvolle toedoen van een ander.


    Degene die zichzelf opblies is waarschijnlijk de 1 dode.

    RepDeReporter schreef:
    (...)

    Degene die zichzelf opblies is waarschijnlijk de 1 dode.


    Op de een of andere manier doet dat me denken aan Achmed The Dead Terrorist, die kon ook alleen zichzelf opblazen.


    Queer zijn is gewoon alles

    Mijn zus gaat naar Berlijn op vakantie en ik moet nog door Duitsland heen voor mijn vakantie. Nee, nee, nee, neeeeeeeee. Bah wat akelig dat allemaal ):


    26 - 02 - '16

    Bah, verschrikkelijk. :c

    Telkens in Beieren, ook. De Beierse minister-president zag er gisteren bij een toespraak al uit alsof hij geen oog had dichtgedaan de hele nacht daarvoor, en nu houdt het maar niet op. (no_chears)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Debbaut schreef:
    (...)

    Op de een of andere manier doet dat me denken aan Achmed The Dead Terrorist, die kon ook alleen zichzelf opblazen.


    En ik ga stuk, bedankt !

    ^gepast


    i put the fun in funeral

    Hypno schreef:
    ^gepast


    Als we niets meer zouden relativeren zouden we evengoed bang in een hoekje kunnen kruipen.
    Begrijp me niet verkeerd, we moeten treuren om de slachtoffers, maar ik ga me echt niet inhouden om de dader in het belachelijke te trekken.

    [ bericht aangepast op 25 juli 2016 - 16:18 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    (...)

    Als we niets meer zouden relativeren zouden we evengoed bang in een hoekje kunnen kruipen.
    Ik vind dat we juist hardop moeten lachen bij dit soort gebeurtenissen. Begrijp me niet verkeerd, we moeten treuren om de slachtoffers, maar ik ga me echt niet inhouden om de dader in het belachelijke te trekken.

    "Hardop moeten lachen bij dit soort gebeurtenissen.." Het is verschrikkelijk. Waarom zou ik erom moeten lachen? Ik snap het hele gebeuren met de 'opvrolijken'gedoe, maar ik vat het meer op dat het psychopatisch gedrag is. Het heeft daarnaast niks te betekenen met als er mensen er niet om lachen dat ze meteen bang in een hoekje kruipen, het is logisch dat ze er niet om lachen, want het ís ook verschrikkelijk.

    [ bericht aangepast op 25 juli 2016 - 16:06 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Sableye schreef:
    (...)
    "Hardop moeten lachen bij dit soort gebeurtenissen.." Het is verschrikkelijk. Waarom zou ik erom moeten lachen? Ik snap het hele gebeuren met de 'opvrolijken'gedoe, maar ik vat het meer op dat het psychopatisch gedrag is. Het heeft daarnaast niks te betekenen met als er mensen er niet om lachen dat ze meteen bang in een hoekje kruipen, het is logisch dat ze er niet om lachen, want het ís ook verschrikkelijk.


    Ik zeg helemaal niet dat je erom moet lachen, ik zeg gewoon dat het beter is dat je er een beetje mee kunt lachen. Geloof me, de komende tijd gaan dit soort dingen echt niet verminderen, integendeel zelfs. Het is dan beter dat je denkt "Ach, enkel de dader is dood, het had erger kunnen zijn" dan dat je denkt "O jee, weer twaalf gewonden."
    En ja, ik blijf erbij dat humor dan een machtig wapen is. Ik weet dat er mensen zijn die het daar misschien niet mee eens zijn, die liever harde en trieste woorden gebruiken om deze daden te beschrijven, maar daar speel je ze juist mee in de kaart naar mijn mening.
    Ze willen juist een depresieve sfeer.

    [ bericht aangepast op 25 juli 2016 - 16:10 ]


    Queer zijn is gewoon alles