• Hallo lieve Quizletters!

    Zoals sommigen van jullie misschien al wel gemerkt hebben, zitten we momenteel met een laag aantal actieve columnisten. Daarom hebben we besloten opnieuw op zoek te gaan naar nieuwe columnisten. De nieuwe verkiezingen starten nu!

    Wat is een column?
    Het kan een vaste rubriek in de krant zijn, wekelijks of dagelijks. Sommige boekrecensies hebben het karakter van een column. Ook politieke commentaren, nieuwsanalyses, reisverslagen en korte verhalen kunnen vaak als columns gezien worden. Er zijn vele vormen en invalshoeken, met als grote gemene deler: een kort en creatief stukje tekst met een persoonlijk karakter.

    Tips:

    1. Open boeiend, grijp de lezer direct in de kraag. De eerste zin moet de toon zetten en nieuwsgierig maken naar wat nog komt. Plaats- en tijdsbepalingen helpen daar niet bij, tenzij het om bijzondere omstandigheden gaat.

    2. Zorg voor een goede opbouw. Sleep de lezer door het verhaal heen door de nieuwsgierigheid vast te houden. In de laatste zinnen mag alles op zijn plaats vallen, een conclusie of slotbeeld. Maar vergeet niet dat de lezer alleen maar aan het denken gezet hoeft te worden. Conclusies trekken kan hij zelf ook wel. En, niet onbelangrijk: vermijd uitwijdingen, blijf bij de je onderwerp.

    3.Schrijf zoveel mogelijk volgens het principe ‘show don’t tell’. Beschrijf niet je eigen gevoelens of interpretaties bij wat je vertelt, maar geef zoveel mogelijk zintuiglijke details. Maak van de lezer een insider door hem te laten zien, ruiken, horen, proeven. Dan trekt hij zijn eigen conclusies, misschien wel dezelfde als jij.

    4. Schrijf in korte, krachtige zinnen. Het is natuurlijk fantastisch om de lezer te imponeren met je barokke stijl. Maar hij heeft daar niets verder aan. Streef naar korte, krachtige zinnen en vermijd ingewikkelde constructies met bijzinnen. Dat geeft je tekst meer overtuiging en energie.

    5. Werk aan een eigen stijl, maar houd het onnadrukkelijk. Voorkom het veelvuldig gebruik van bijwoorden en bijvoeglijk naamwoorden, maar kies werkwoorden en zelfstandige naamwoorden met veel kleur. En: vermijd clichés.

    6. Maak je stukje uniek en onderscheidend. Streef naar unieke invalshoeken en combinaties, naar originele gedachten. En wees vooral erg concreet in tijd en setting, dat maakt je stukje geloofwaardig en urgent.

    7. Wees persoonlijk en kwetsbaar. Als je overal iets van vindt, maar zelf op veilige afstand blijft, zal dat bij de lezer ook een gevoel van afstand geven. Je boodschap komt beter over als hij recht uit je hart komt en je lezer dat ook merkt.

    8. Zet er eens goede muziek bij op. Je zult zien, het heeft effect op je tekst.


    Waar en wanneer kan ik mij inschrijven?
    De aanmeldingen zijn open vanaf vandaag zondag 14 augustus 2016 tot en met zondag 4 september om 23:59 uur. Dan zal de inschrijving gesloten worden en wordt er grondig door ons nagekeken. Inschrijven kan op onderstaande link:



    Hoeveel columnisten zoeken jullie?
    Wij zoeken tussen de 5 en de 10 users om de columnisten aan te vullen.

    Eisen waaraan de column moet voldoen:
    - Minimum 300 woorden, maximum 750 woorden.
    - Er zal geen thema zijn. Dit betekent dat je je hersenen de vrije loop kan laten gaan.
    - Er moet een nieuwe column geschreven worden, een column die bijvoorbeeld een maand geleden al geschreven is mag niet.

    Denk goed na voor je het inschrijfformulier opstuurt, waardoor je mee doet om kans te maken om een columnist op Quizlet te worden. Je zal tijd nodig hebben in de toekomst om de columns te schrijven. Verkijk je daar niet op. De richtlijn is minstens één column per drie weken.

    Let op: De informatie die bij het inschrijvingsformulier staat is niet altijd correct. Volg de informatie die in dit topic staat, want die is wel juist. Heb je vragen? Stel ze dan zeker!

    Heel veel succes gewenst aan iedereen die een kans wil gaan wagen!

    De crew

    SPECS schreef:
    (...)

    Bedankt Manon, daar kan ik iets mee!(:
    Weet jij toevallig nog iets over die columns die geen columns waren?


    Dat zou ik heel graag willen weten, want mijn stukje is een soort betoog... (als dat een column kan zijn, weet ik niet) En op wikipedia staan geen hele strenge regels over columns..


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    SPECS schreef:
    Ik wil heel graag mee doen, maar ik ben bang dat mijn thema's misschien wel afschrikken, ik bedoel.....is het wel gepast om te schrijven over je moeder met borstkanker? Zelf lees ik dat soort verhalen altijd al 'graag', maar ik weet niet of jullie dat zien zitten. Ik kan natuurlijk ook over genoeg andere dingen schrijven, maar ik maakte me meer zorgen over iets anders. De laatste keer heb ik ook meegedaan en toen zeiden de mods dat er een paar columns waren ingezonden die eigenlijk geen columns waren en ik ben bang dat mijne ook geen echte column was. Ik weet niet eens meer wat ik toen geschreven heb dus ik kan het niet met zekerheid zeggen....maar dan nog.:p


    Als lezer van columns, ik denk dat columns net dienen om af en toe ook eens de rauwe werkelijkheid mee aan te kunnen kaarten. Ik zie geen probleem! (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ik zou denken dat dat juist dingen zijn om een column over te schrijven. Ten eerste houdt het jou bezig, en ten tweede is het vrij leerzaam voor anderen om te lezen, en om te zien dat het leven niet enkel bloemetjes en bijtjes is. Niet geschoten is altijd mis.


    Ja, dit inderdaad. Juist onderwerpen die jou als schrijver bezighouden, zijn voor de lezer interessant (hoe cru dat ook klinkt ;x )


    26 - 02 - '16

    Hebben jullie er ook last van dat vanaf het moment dat je je column ingestuurd hebt je allemaal dingen hoort/leest/bedenkt waarover je een veel betere column zou kunnen schrijven?


    The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

    Necessity schreef:
    Hebben jullie er ook last van dat vanaf het moment dat je je column ingestuurd hebt je allemaal dingen hoort/leest/bedenkt waarover je een veel betere column zou kunnen schrijven?


    Well, toen ik de vorige keer meedeed, had ik het ook. Niet teveel twijfelen aan jezelf! (:


    26 - 02 - '16

    SPECS schreef:
    Ik wil heel graag mee doen, maar ik ben bang dat mijn thema's misschien wel afschrikken, ik bedoel.....is het wel gepast om te schrijven over je moeder met borstkanker? Zelf lees ik dat soort verhalen altijd al 'graag', maar ik weet niet of jullie dat zien zitten. Ik kan natuurlijk ook over genoeg andere dingen schrijven, maar ik maakte me meer zorgen over iets anders. De laatste keer heb ik ook meegedaan en toen zeiden de mods dat er een paar columns waren ingezonden die eigenlijk geen columns waren en ik ben bang dat mijne ook geen echte column was. Ik weet niet eens meer wat ik toen geschreven heb dus ik kan het niet met zekerheid zeggen....maar dan nog.:p


    Dat is toch juist waar een colum voor bedoeld is?
    Om een beetje te schokken. Ik heb een column ingestuurd over de angst voor een terrorische aanslag


    L.S.H.I.F.O.M.D.W.I.D.H.O. Laughing so hard I fell off my dinosaur, wait, I don't have one

    Necessity schreef:
    Hebben jullie er ook last van dat vanaf het moment dat je je column ingestuurd hebt je allemaal dingen hoort/leest/bedenkt waarover je een veel betere column zou kunnen schrijven?

    Die ideetjes moet je gewoon opschrijven of er al een column over schrijven. ^^
    Word je nu geen columnist, dan kan je ook steeds columnist worden in een story ofzo. Dan ben je enkel geen officiële columnist van Quizlet. ;)

    Over het column 'zijn': gebruik je creatieve vrijheid. Ik heb altijd verschillende soorten columns geschreven. Zowel dat ik iets aanklaag dat me ergert, als herinneringen of mijn gevoelens dat ik bij een bepaald iets heb.
    Een veel terugkerend thema bij mijzelf is Quizlet. Ik kan er ook zoveel over vertellen aangezien ik hier al zolang rondloop. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Weetje wat, fuck it! Ik ga het gewoon proberen! Ik kan lekker lullen, een tekst per week moet makkelijk lukken ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Laleah schreef:
    Weetje wat, fuck it! Ik ga het gewoon proberen! Ik kan lekker lullen, een tekst per week moet makkelijk lukken ^^

    Volgens mij is het per 3 weken* ^^

    Meteorites schreef:
    (...)
    Volgens mij is het per 3 weken* ^^


    Echt? Oh chill! Dan ga ik het zeker doen! ^^


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Inderdaad. De richtlijn is minstens één column per drie weken.


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Laleah schreef:
    Weetje wat, fuck it! Ik ga het gewoon proberen! Ik kan lekker lullen, een tekst per week moet makkelijk lukken ^^


    That's the spirit! Gewoon doen ;3


    26 - 02 - '16

    Klim dit weekend nog even in de pen en laat al die creativiteit vloeien, jongens! *O*


    Un rêve peut mourir mais on n'enterre jamais l'avenir.

    Het lijkt me leuk, maar ik kan het echt niet, haha. Maak er altijd een soort blog van of zo en veel te veel met mijn eigen gevoel en mening erin


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Oeh, we zijn bijna bij het einde aanbeland. c: Iedereen die nog druk aan het schrijven is, veel succes gewenst!


    What would Emma do?